LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Elektronische sigaret

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: Elektronische sigaret

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Harrie Kierie schreef:
Annikaatje schreef:
Geen handige methode om te stoppen, joh! Je stopt namelijk én niet met je fysieke verslaving (je neemt nog steeds nicotine)
Niet waar. Er zijn ook patronen zonder nicotine, dus onzinnige opmerking
Annikaatje schreef: én niet met de geestelijke verslaving (je maakt dezelfde beweging etc), het is enkel ietsje gezonder
en juist dat zou stoppen makkelijker moeten maken.
Annikaatje schreef:maar volgens mij ga je vanzelf weer terug naar het echte werk.
Dat heb jij uit ervaring? Ik heb namelijk het idee dat je geen flauw benul hebt waar je het over hebt.

Sjonge, rustig aan :-)

Ik wist niet dat er ook nicotinevrije patronen waren.

Maar: de geestelijke verslaving is vele, vele malen moeilijker te overwinnen dan de fysieke verslaving. Een middel dat juist deze kant van de verslaving in stand houdt is volgens mij dus niet het beste middel. Het kan natuurlijk altijd, maar ik denk dat je met een middel dat zorgt dat je eerst de gewoonte af kunt leren meer kans van slagen hebt.

Ik ben zelf nooit 'gestopt' met zo'n sigaret, maar geen flauw benul is dan weer heel sterk. Ben jij wél 'gestopt' met zo'n apparaatje dan??

Hertje51
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 aug 2013 14:56

Re: Elektronische sigaret

Ongelezen bericht door Hertje51 »

Annikaatje schreef:
Harrie Kierie schreef:
Annikaatje schreef:
Geen handige methode om te stoppen, joh! Je stopt namelijk én niet met je fysieke verslaving (je neemt nog steeds nicotine)
Niet waar. Er zijn ook patronen zonder nicotine, dus onzinnige opmerking
Annikaatje schreef: én niet met de geestelijke verslaving (je maakt dezelfde beweging etc), het is enkel ietsje gezonder
en juist dat zou stoppen makkelijker moeten maken.
Annikaatje schreef:maar volgens mij ga je vanzelf weer terug naar het echte werk.
Dat heb jij uit ervaring? Ik heb namelijk het idee dat je geen flauw benul hebt waar je het over hebt.

Sjonge, rustig aan :-)

Ik wist niet dat er ook nicotinevrije patronen waren.

Maar: de geestelijke verslaving is vele, vele malen moeilijker te overwinnen dan de fysieke verslaving. Een middel dat juist deze kant van de verslaving in stand houdt is volgens mij dus niet het beste middel. Het kan natuurlijk altijd, maar ik denk dat je met een middel dat zorgt dat je eerst de gewoonte af kunt leren meer kans van slagen hebt.

Ik ben zelf nooit 'gestopt' met zo'n sigaret, maar geen flauw benul is dan weer heel sterk. Ben jij wél 'gestopt' met zo'n apparaatje dan??
Grootste misvating ooit, want: roken (nicotine) is niet lichamelijk verslavend :)

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: Elektronische sigaret

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Hertje51 schreef: Grootste misvating ooit, want: roken (nicotine) is niet lichamelijk verslavend :)

Jawel hoor. Roken is wel fysiek verslavend. (er is wel wat discussie over de fysieke verslaving aan alleen nicotine) Je kunt er alleen vrij snel van afkicken, een dag of drie en je bent er klaar mee. Jammergenoeg is daar dan nog de geestelijke verslaving, en dat duurt toch wel wat daagjes langer!

http://www.utwente.nl/gezondensterk/rok ... oppen.doc/

http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... 01&rId=177

Harrie Kierie
Berichten: 614
Lid geworden op: 29 jul 2013 22:04

Re: Elektronische sigaret

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

Hertje51 schreef: Grootste misvating ooit, want: roken (nicotine) is niet lichamelijk verslavend :)
Prima. Stop dan maar meteen en ga op een tandenstoker of lollie sabbelen.

En als dat niet lukt komt het hier door.
Nicotine is verslavend en de meeste rokers kunnen niet meer zonder deze stof en hebben hier dan ook moeite mee om te stoppen.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... garet.html

Of
Feiten:
De nicotine in de tabak is zeer verslavend. Het lichaam ontwikkelt een acute gewenning en past zich vanaf de eerst trek aan de nicotine aan. Daardoor heb je steeds meer nicotine nodig om het effect nog te voelen en treden er al zeer snel onthoudingsverschijnselen op. Dat gebeurt al wanneer de dosis nicotine waaraan het lichaam gewend geraakt is, aan het teruglopen is. Je gaat je onrustig voelen, raakt geïrriteerd, kunt je niet meer concentreren, krijgt hoofdpijn en slaapt slecht. Ga je roken, dan verdwijnen deze onthoudingsverschijnselen weer. De rustgevende en kalmerende werking die sommigen na het roken ervaren, is eigenlijk niets anders dan het verdwijnen van onrustgevoelens en onthoudingsverschijnselen die -let wel- door het roken zijn ontstaan. Je wilt eigenlijk een constant niveau van nicotine en rookt de hele dag door. Dat je afhankelijk bent geworden van nicotine, merk je pas als je wilt stoppen.
http://www.stoppen.be/tabak.htm

Hertje51
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 aug 2013 14:56

Re: Elektronische sigaret

Ongelezen bericht door Hertje51 »

Jullie hebben het beide over de mentale verslaving, deze is in mijn geval sterker dan het ''fysieke'' (die er feitelijk gezien niet is). Het is enkel de behoefte om iets vast te houden e.d. wat het lichamelijk als verslavend lijkt te maken ;)

Harrie Kierie
Berichten: 614
Lid geworden op: 29 jul 2013 22:04

Re: Elektronische sigaret

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

Hertje51 schreef:Jullie hebben het beide over de mentale verslaving, deze is in mijn geval sterker dan het ''fysieke'' (die er feitelijk gezien niet is). Het is enkel de behoefte om iets vast te houden e.d. wat het lichamelijk als verslavend lijkt te maken ;)
Volgens mij heb ik het toch heel duidelijk over de lichamelijke verslaving. Dat zou je zo kunnen lezen, maar dat doet er dus blijkbaar niet toe. Jij bent als enige roker ter wereld slechts mentaal verslaafd.
Makkelijk dan toch. Pak een tandenstoker of een lollie en stop per direct. Moet een makkie voor jou zijn en het scheelt je een hoop geld.

Hertje51
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 aug 2013 14:56

Re: Elektronische sigaret

Ongelezen bericht door Hertje51 »

Harrie Kierie schreef:
Hertje51 schreef:Jullie hebben het beide over de mentale verslaving, deze is in mijn geval sterker dan het ''fysieke'' (die er feitelijk gezien niet is). Het is enkel de behoefte om iets vast te houden e.d. wat het lichamelijk als verslavend lijkt te maken ;)
Volgens mij heb ik het toch heel duidelijk over de lichamelijke verslaving. Dat zou je zo kunnen lezen, maar dat doet er dus blijkbaar niet toe. Jij bent als enige roker ter wereld slechts mentaal verslaafd.
Makkelijk dan toch. Pak een tandenstoker of een lollie en stop per direct. Moet een makkie voor jou zijn en het scheelt je een hoop geld.
Jij snapt er duidelijk erg weinig van, de mentale verslaving maakt het juist dat je denkt dat je het nodig hebt en niet zonder kunt. Een lolly lost dat probleem niet op. Fysiek kun je wel zonder dus is het geen fysieke verslaving, het brein verteld alleen een ander verhaalt.

Overigens ging dit over topic de elektrische sigaret, niet over verslavingen.

Harrie Kierie
Berichten: 614
Lid geworden op: 29 jul 2013 22:04

Re: Elektronische sigaret

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

Hertje51 schreef: Jij snapt er duidelijk erg weinig van, de mentale verslaving maakt het juist dat je denkt dat je het nodig hebt en niet zonder kunt. Een lolly lost dat probleem niet op. Fysiek kun je wel zonder dus is het geen fysieke verslaving, het brein verteld alleen een ander verhaalt.

Overigens ging dit over topic de elektrische sigaret, niet over verslavingen.
Ja ik snap er weinig van. Fysiek kan je wel zonder.
De lichamelijke afhankelijkheid is de nicotineverslaving. Deze uit zich in de ontwenningsverschijnselen als iemand een poosje niet rookt: hij gaat zich onprettig voelen, is bijvoorbeeld prikkelbaar en rusteloos. Na het stoppen verdwijnt de nicotineverslaving in een paar weken.
Maar waarom zou je in vredesnaam de gegeven informatie bekijken. Het is veel beter om vast te houden aan je eigen kortzichtigheid. Suc6 met stoppen.

Harrie Kierie
Berichten: 614
Lid geworden op: 29 jul 2013 22:04

Re: Elektronische sigaret

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

Nog eentje voor je.
De menselijke autonome en centrale zenuwstelsels bevatten receptoren die gevoelig zijn voor nicotine. Deze receptoren gaan als ze aan nicotine worden blootgesteld vragen om meer. Bovendien neemt het aantal receptoren toe naarmate een persoon langer rookt. Daarnaast wordt het aantal receptoren door erfelijkheid bepaald.

Als een persoon stopt met roken, blijven de receptoren om nicotine vragen, waardoor een drang om weer te roken ontstaat. Als iemand voldoende lang gestopt is, houden de receptoren daarmee op. Zodra echter weer een sigaret wordt opgestoken, gaan de receptoren als vanouds opnieuw om nicotine vragen. Daarom is stoppen met roken zo moeilijk, en is het bijna onmogelijk om "een beetje" te roken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nicotine

Maar fysiek kan je prima zonder hoor.

Hertje51
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 aug 2013 14:56

Re: Elektronische sigaret

Ongelezen bericht door Hertje51 »

Harrie Kierie schreef:Nog eentje voor je.
De menselijke autonome en centrale zenuwstelsels bevatten receptoren die gevoelig zijn voor nicotine. Deze receptoren gaan als ze aan nicotine worden blootgesteld vragen om meer. Bovendien neemt het aantal receptoren toe naarmate een persoon langer rookt. Daarnaast wordt het aantal receptoren door erfelijkheid bepaald.

Als een persoon stopt met roken, blijven de receptoren om nicotine vragen, waardoor een drang om weer te roken ontstaat. Als iemand voldoende lang gestopt is, houden de receptoren daarmee op. Zodra echter weer een sigaret wordt opgestoken, gaan de receptoren als vanouds opnieuw om nicotine vragen. Daarom is stoppen met roken zo moeilijk, en is het bijna onmogelijk om "een beetje" te roken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nicotine

Maar fysiek kan je prima zonder hoor.
Misschien moet je even de term 'fysieke verslaving' opzoeken. Kleine tip voor iemand met zo'n plaat voor zn kop.

En nu weer ontopic graag.

Harrie Kierie
Berichten: 614
Lid geworden op: 29 jul 2013 22:04

Re: Elektronische sigaret

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

Hertje51 schreef: Misschien moet je even de term 'fysieke verslaving' opzoeken.
Lichamelijke (fysieke) afhankelijkheid

De drang om te blijven gebruiken kan bij sommige drugs ook veroorzaakt worden door een bijkomende lichamelijke afhankelijkheid. Bij alcohol, nicotine, veel geneesmiddelen (vooral slaap- en kalmeringsmiddelen) en heroïne bijvoorbeeld, raakt het lichaam gewend aan het regelmatig gebruiken. Bij plots stoppen of minderen protesteert het lichaam in de vorm van onthoudingsverschijnselen.

De lichamelijke kant van een afhankelijkheid is makkelijker op te vangen dan de geestelijke afhankelijkheid. Enkele weken na het stoppen is het lichaam gerecupereerd en is men 'clean' of 'nuchter'. Maar de geestelijke afhankelijkheid blijft mensen vaak veel langer parten spelen.

De lichamelijke en de geestelijke kant van verslaving zijn sterk met elkaar verbonden. Lichaam en geest werken continu op elkaar in. Als we ons slecht voelen, hebben we sneller last van lichamelijke kwaaltjes; en als we lichamelijk niet helemaal in orde zijn, voelen we ons minder goed in ons vel en voelen we ons sneller neerslachtig.
http://www.druglijn.be/drugs-abc/drugs- ... laafd.aspx

Hertje51
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 aug 2013 14:56

Re: Elektronische sigaret

Ongelezen bericht door Hertje51 »

Harrie Kierie schreef:
Hertje51 schreef: Misschien moet je even de term 'fysieke verslaving' opzoeken.
Lichamelijke (fysieke) afhankelijkheid

De drang om te blijven gebruiken kan bij sommige drugs ook veroorzaakt worden door een bijkomende lichamelijke afhankelijkheid. Bij alcohol, nicotine, veel geneesmiddelen (vooral slaap- en kalmeringsmiddelen) en heroïne bijvoorbeeld, raakt het lichaam gewend aan het regelmatig gebruiken. Bij plots stoppen of minderen protesteert het lichaam in de vorm van onthoudingsverschijnselen.

De lichamelijke kant van een afhankelijkheid is makkelijker op te vangen dan de geestelijke afhankelijkheid. Enkele weken na het stoppen is het lichaam gerecupereerd en is men 'clean' of 'nuchter'. Maar de geestelijke afhankelijkheid blijft mensen vaak veel langer parten spelen.

De lichamelijke en de geestelijke kant van verslaving zijn sterk met elkaar verbonden. Lichaam en geest werken continu op elkaar in. Als we ons slecht voelen, hebben we sneller last van lichamelijke kwaaltjes; en als we lichamelijk niet helemaal in orde zijn, voelen we ons minder goed in ons vel en voelen we ons sneller neerslachtig.
http://www.druglijn.be/drugs-abc/drugs- ... laafd.aspx
Oke, nog 1 poging:

Fysieke verslaving gaat om tolerantie. Als je roken onder dezelfde categorie als alcohol of heroine gaat plaatsen ben je niet al te slim (wat overigens al wel duidelijk was aangezien je alleen maar dingen van internet kopieert). Bij dergelijke drugs heb je steeds meer nodig en bouwt je lichaam tolerantie op.

Stel je rookt 20 sigaretten per dag en de volgende dag 10, is er fysiek vrij weinig met je aan de hand, doe je ditzelfde bij alcohol dan ga je een vervelende dag tegemoet. Het is het mentale verslavende wat je aan het roken houdt.

Afkick/ontwenningsverschijnselen bij nicotine zijn lang niet heftig genoeg om het als fysiek verslavend te scharen.

Het is bij roken dat het mentale aspect er voor zorgt dat je denkt dat je het fysiek nodig hebt en niet andersom.

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: Elektronische sigaret

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Nou, Hertje, je komt zelf met weinig bronnen. Ik denk dat je misschien de enige bent die roken niet als fysieke verslaving ziet.

Ik ben het met je eens dat het een zeer sterke mentale verslaving is, als eerste het gevoel dat je het nodig hebt om je goed (vaak ook zelfverzekerd) te voelen, en als tweede omdat de gewoonte van het regelmatig even roken er zo in zit. Dat tweede is waarom sommige mensen lollies gaan eten of zo'n NiQuitin inhalertje gebruiken.

Maar dat betekent niet dat er ook fysieke kanten zijn aan de verslaving. Ze zijn minder langdurig, maar ze zijn er wel!

Harrie Kierie
Berichten: 614
Lid geworden op: 29 jul 2013 22:04

Re: Elektronische sigaret

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

Hertje51 schreef: Fysieke verslaving gaat om tolerantie. Als je roken onder dezelfde categorie als alcohol of heroine gaat plaatsen ben je niet al te slim (wat overigens al wel duidelijk was aangezien je alleen maar dingen van internet kopieert). Bij dergelijke drugs heb je steeds meer nodig en bouwt je lichaam tolerantie op.
Dat heet onderbouwen van je beweringen met feiten. Iets wat jou tot nu toe niet gelukt is.
Hertje51 schreef: Stel je rookt 20 sigaretten per dag en de volgende dag 10, is er fysiek vrij weinig met je aan de hand, doe je ditzelfde bij alcohol dan ga je een vervelende dag tegemoet.
Fysiek vrij weing betekent dus niet niets aan de hand. In de vergelijking die je nu maakt zal je dag met alcohol niet vervelender zijn dan met nicotine.
Hertje51 schreef:Afkick/ontwenningsverschijnselen bij nicotine zijn lang niet heftig genoeg om het als fysiek verslavend te scharen.
Ze zijn er dus wel en daarmee haal je gelijk je eigen beweringen onderuit. Als het niet fysiek verslavend zou zijn dan zouder er helemaal geen afkick/ontwenningsverschijnselen zijn.
Hertje51 schreef:Het is bij roken dat het mentale aspect er voor zorgt dat je denkt dat je het fysiek nodig hebt en niet andersom.
Hetgeen tot de conclusie leidt dat als jij dat werkelijk denkt, je dus mentaal erg zwak bent.

Hertje51
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 aug 2013 14:56

Re: Elektronische sigaret

Ongelezen bericht door Hertje51 »

Annikaatje schreef:Nou, Hertje, je komt zelf met weinig bronnen. Ik denk dat je misschien de enige bent die roken niet als fysieke verslaving ziet.

Ik ben het met je eens dat het een zeer sterke mentale verslaving is, als eerste het gevoel dat je het nodig hebt om je goed (vaak ook zelfverzekerd) te voelen, en als tweede omdat de gewoonte van het regelmatig even roken er zo in zit. Dat tweede is waarom sommige mensen lollies gaan eten of zo'n NiQuitin inhalertje gebruiken.

Maar dat betekent niet dat er ook fysieke kanten zijn aan de verslaving. Ze zijn minder langdurig, maar ze zijn er wel!
''An Introduction to Brain and Behavior - 4de editie - Bryan Kolb, Ian Q. Whishaw'' :wink:

Literatuur wint het wel van simpele wiki-linkjes.

Het komt allemaal neer op dat het mentale aspect er voor zorgt dat je blijft doorgaan, niet het fysieke.

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: Elektronische sigaret

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Hertje51 schreef:
Annikaatje schreef:Nou, Hertje, je komt zelf met weinig bronnen. Ik denk dat je misschien de enige bent die roken niet als fysieke verslaving ziet.

Ik ben het met je eens dat het een zeer sterke mentale verslaving is, als eerste het gevoel dat je het nodig hebt om je goed (vaak ook zelfverzekerd) te voelen, en als tweede omdat de gewoonte van het regelmatig even roken er zo in zit. Dat tweede is waarom sommige mensen lollies gaan eten of zo'n NiQuitin inhalertje gebruiken.

Maar dat betekent niet dat er ook fysieke kanten zijn aan de verslaving. Ze zijn minder langdurig, maar ze zijn er wel!
''An Introduction to Brain and Behavior - 4de editie - Bryan Kolb, Ian Q. Whishaw'' :wink:

Literatuur wint het wel van simpele wiki-linkjes.

Het komt allemaal neer op dat het mentale aspect er voor zorgt dat je blijft doorgaan, niet het fysieke.
Bizar genoeg heb ik dat boek niet thuis liggen, dus wat staat daar precies?

Maar als een groepje wetenschappers nav een ondezoek claimen dat het zus-en-zo werkt, betekent het niet dat dat zo is.

Harrie Kierie
Berichten: 614
Lid geworden op: 29 jul 2013 22:04

Re: Elektronische sigaret

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

Hertje51 schreef:
''An Introduction to Brain and Behavior - 4de editie - Bryan Kolb, Ian Q. Whishaw'' :wink:

Literatuur wint het wel van simpele wiki-linkjes.

Het komt allemaal neer op dat het mentale aspect er voor zorgt dat je blijft doorgaan, niet het fysieke.
Dan zou datzelfde mentale aspect er dus voor moeten kunnen zorgen dat je moeiteloos stopt, tenzij je dus mentaal erg zwak bent.

Daarnaast ontken jij toch het fysieke aspect. Dat is er volgens jou helemaal niet.

Literatuur is trouwens geen wetenschap maar fictie met De Bijbel als beste voorbeeld daarvan.

Hertje51
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 aug 2013 14:56

Re: Elektronische sigaret

Ongelezen bericht door Hertje51 »

Harrie Kierie schreef:
Hertje51 schreef:
''An Introduction to Brain and Behavior - 4de editie - Bryan Kolb, Ian Q. Whishaw'' :wink:

Literatuur wint het wel van simpele wiki-linkjes.

Het komt allemaal neer op dat het mentale aspect er voor zorgt dat je blijft doorgaan, niet het fysieke.
Dan zou datzelfde mentale aspect er dus voor moeten kunnen zorgen dat je moeiteloos stopt, tenzij je dus mentaal erg zwak bent.

Daarnaast ontken jij toch het fysieke aspect. Dat is er volgens jou helemaal niet.

Literatuur is trouwens geen wetenschap maar fictie met De Bijbel als beste voorbeeld daarvan.
Dat eerste klopt inderdaad, ondanks je continu provocerende uitspraken heb je gelijk, iemand die niet kan stoppen is mentaal niet sterk genoeg. Talloze voorbeelden van mensen die cold turkey stoppen en GEEN fysieke last ondervinden.

Harrie Kierie
Berichten: 614
Lid geworden op: 29 jul 2013 22:04

Re: Elektronische sigaret

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

Hertje51 schreef:Talloze voorbeelden van mensen die cold turkey stoppen en GEEN fysieke last ondervinden.
O ja?

Laat er eens een paar zien dan.

Hertje51
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 aug 2013 14:56

Re: Elektronische sigaret

Ongelezen bericht door Hertje51 »

Harrie Kierie schreef:
Hertje51 schreef:Talloze voorbeelden van mensen die cold turkey stoppen en GEEN fysieke last ondervinden.
O ja?

Laat er eens een paar zien dan.
Ja ik doel natuurlijk op privé situaties, of heb jij allemaal mentaal zwakke mensen om je heen? ;)

Gesloten