LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door 16again »

Ivo.w schreef:
12 okt 2018 22:53
Wanneer u stadsverwarming te duur vindt, staat het u vrij om over te stappen op een andere manier van verwarmen en de stadsverwarming op te zeggen.
Was het maar zo eenvoudig. Wat denk je dat gasaansluiting gaat kosten, als die nog niet in je straat ligt?
Zie ook:
https://goedkopeenergieengas.nl/1400-ho ... ming-nuon/
https://nautilus-amsterdam.nl/gerechtel ... erwarming/

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

snuffel1 schreef:
13 okt 2018 12:12
Sec gezien lopen de kosten niet ver uit elkaar want u bent niet gebonden aan een CV installatie die ooit aan vervanging toe zou kunnen zijn en bij een storing dient Eneco die zonder kosten te verhelpen.
Helaas lopen de kosten voor de gebruiker juist wel veel uit elkaar en dat is nu net het probleem als je gedwongen vast zit aan zo'n monopolist.

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door Ivo.w »

16again schreef:
13 okt 2018 08:14
Ivo.w schreef:
12 okt 2018 22:53
Wanneer u stadsverwarming te duur vindt, staat het u vrij om over te stappen op een andere manier van verwarmen en de stadsverwarming op te zeggen.
Was het maar zo eenvoudig. Wat denk je dat gasaansluiting gaat kosten, als die nog niet in je straat ligt?
Zie ook:
https://goedkopeenergieengas.nl/1400-ho ... ming-nuon/
https://nautilus-amsterdam.nl/gerechtel ... erwarming/
Wat moet je in godsnaam met een gasaansluiting anno 2018?

Je links geven ook aan dat je prima van de stadsverwarming af kunt komen, als je je maar niet laat intimideren door je energieleverancier. Want de consument die er vanaf wil, wordt telkens in het gelijk gesteld.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door renewouters »

16again schreef:
13 okt 2018 08:14
Ivo.w schreef:
12 okt 2018 22:53
Wanneer u stadsverwarming te duur vindt, staat het u vrij om over te stappen op een andere manier van verwarmen en de stadsverwarming op te zeggen.
Was het maar zo eenvoudig. Wat denk je dat gasaansluiting gaat kosten, als die nog niet in je straat ligt?
Zie ook:
https://goedkopeenergieengas.nl/1400-ho ... ming-nuon/
https://nautilus-amsterdam.nl/gerechtel ... erwarming/
Je gaat toch geen gas meer aanleggen? Als je wat anders wilt doe je dat elektrisch.

sibora
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:50

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door sibora »

@ Ivo.w
Hoe kom je daar bij ? Als je in een huurhuis zit ; kan je niets opzeggen , of je er ook gebruik van maakt is iets anders maar vastrecht en huur aansluit set moet je toch betalen . Je zit gewoon vast aan die verwarming / boeven .Ik heb zelfs als huurder 30 jaar lang de aansluitkosten moeten betalen ( essent ) en terugkrijgen ho maar . Toen ze afkwamen met huur aflevering set ontplofte ik haast van woede ! 30 jaar verdoken moeten betalen en dan het lef
voor huur aflevering set . En van de regering moet je niets verwachten die kijken toe !

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Je kan altijd elk contract wat je hebt opzeggen, met inachtneming van de opzegtermijn (de wettelijk niet meer dan een kalendermaand mag zijn, tenzij je expliciet voor een langer contract hebt getekend).

Wel kan het zijn dat je verhuurder verwacht dat jij, wanneer je gaat verhuizen, de woning weer achterlaat met dezelfde voorzieningen als toen je er in trok. Als de aansluiting is verwijderd door de aanbieder van energie omdat jij er geen contract meer voor had, kan het dus zijn dat je wel weer de kosten voor heraansluiten moet betalen.

Maar de maanden/jaren dat je geen contract hebt omdat je dat hebt opgezegd hoef je écht 0,00 euro te betalen. Ook opzegging moet kostenloos kunnen plaatsvinden, uitgezonderd eventueel de kosten van je papier, een envelop en postzegel of je belkosten.

richardc79
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 dec 2006 14:13

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door richardc79 »

Het gaat me er niet om, om helemaal van die stadsverwarming af te gaan.
Dat is op dit moment een veel te dure hobby omdat je dan met warmtepomp(en) aan de gang moet en dat erg kostbaar blijkt te zijn. Nog even afgezien van het feit of dat de capaciteit daarvan voldoende gaat zijn want hier lees ik ook tegenstrijdige verhalen over op internet.
Op termijn zou dat zeer zeker een optie zijn denk ik overigens maar nu zeer zeker niet. (dat heb ik reeds eerder al uitvoerig onderzocht)

Waar het mij meer om gaat is dat ik ondanks dat ik de verwarming vrijwel nooit aan heb ik toch zoveel moet betalen.
Ik vraag mij dan bijna af waar mensen al het geld vandaan halen die wel de verwarming >20 graden zetten en stadsverwarming hebben met zulke hoge tarieven.
Ik zou dus graag willen vergelijken met mensen met een HR cv Ketel en een verbruik wat in de buurt ligt van wat ik verbruik (ja, en ik snap dat dit een complexe berekening is en misschien enigszins appels met peren vergelijken alhoewel ik het daar niet geheel mee eens ben, want ik kan prima inschatten wat ik ongeveer aan m3 zou verbruiken met mijn stookgedrag nu) om het kosten verschil te kunnen zien/berekenen.
Het zou mij erg helpen als hier mensen zijn die hun jaarnota met verbruiken kunnen aangeven. Dan kan ik zien waar de verschillen zitten (bv. Vastrecht).

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat kun je zelf redelijk eenvoudig bekijken bij een energievergelijkingssite. Overigens is ongeveer 30 Gj geen extreem lage warmtevraag. Maar dat hangt natuurlijk ook af van hoe groot je huis is.

Je spreekt jezelf trouwens wel een beetje tegen. Je zegt dat stadsverwarming schandalig duur is, maar tegelijk zeg je dat je de alternatieven nog veel duurder vindt. Daarmee geef je in feite aan dat stadsverwarming juist een voordelige optie voor je is.

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door kiz »

kweenie schreef:
17 okt 2018 08:35
Dat kun je zelf redelijk eenvoudig bekijken bij een energievergelijkingssite. Overigens is ongeveer 30 Gj geen extreem lage warmtevraag. Maar dat hangt natuurlijk ook af van hoe groot je huis is.

Je spreekt jezelf trouwens wel een beetje tegen. Je zegt dat stadsverwarming schandalig duur is, maar tegelijk zeg je dat je de alternatieven nog veel duurder vindt. Daarmee geef je in feite aan dat stadsverwarming juist een voordelige optie voor je is.
Die 30 Gj is dan ook niet alleen de warmtevraag, maar ook de warmwatervoorziening. Het opwarmen van je warme water (d.m.v. een warmtewisselaar) kost ook stadswarmte en wordt in Gj afgerekend. Op de nota van Eneco is niet te zien welk deel voor ruimteverwarming is gebruikt en welk deel voor warm water.

Dat de alternatieven (nog) duurder zijn, komt doordat stadswarmtewoningen slechter geïsoleerd zijn dan gaswoningen. De daardoor "vermeden" kosten zitten dan wél weer in het vastrecht verwerkt, al komt dat nu niet meer tot uiting in het maximumtarief dat in de Warmtewet is vastgelegd. Ik heb in het verleden meer dan eens het (jaarlijkse) "Tariefadvies Stadswarmte" opgezocht om te zien hoe Gj- en vastrechttarieven werden opgebouwd.
Verder zijn stadswarmtewoningen niet op het gasnet aangesloten, zoiets als een zonneboiler is daarmee al geen optie, omdat alle zonneboilers werken met naverwarming van je CV-ketel.
Om van de stadswarmte af te komen zal je dus én moeten isoleren én moeten investeren in een volledig elektrische oplossing voor je warmwater- en warmtevoorziening.

Leuk detail overigens: het vastrecht voor stadsverwarming wordt tegenwoordig gemaximeerd door de Warmtewet. Eneco zat hier fors boven. Ze brengen nu netjes het maximumtarief vastrecht in rekening, en hebben het meerdere (wat boven het maximumtarief uitkwam) overgeheveld naar het vastrecht voor de warmtewisselaar (niet gemaximeerd door de Warmtewet), dat daarmee van 90 naar 170 euro per jaar steeg.
Het totale vastrecht voor stadsverwarming en warmtewisselaar komt daarmee voor 2018 op € 475,83

richardc79
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 dec 2006 14:13

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door richardc79 »

kweenie schreef:
17 okt 2018 08:35
Dat kun je zelf redelijk eenvoudig bekijken bij een energievergelijkingssite. Overigens is ongeveer 30 Gj geen extreem lage warmtevraag. Maar dat hangt natuurlijk ook af van hoe groot je huis is.

Je spreekt jezelf trouwens wel een beetje tegen. Je zegt dat stadsverwarming schandalig duur is, maar tegelijk zeg je dat je de alternatieven nog veel duurder vindt. Daarmee geef je in feite aan dat stadsverwarming juist een voordelige optie voor je is.
De alternatieven zijn ook veel duurder. Voor een warmtepomp ben ik al snel 15.000 Euro kwijt in deze aan aanschaf en dan heb ik het nog niet eens over het stroomverbruik van een dergelijk apparaat.
Dus dat lijkt me dan niet echt een serieus alternatief te zijn? Gas/CV-ketel eveneens niet want er liggen geen gasleidingen hier in wijk dus dat gaat hem niet worden.
Enige wat ik overweeg is een houtkachel, maar ik vermoed dat het grootste deel van mijn verbruik dan inderdaad in het warmwater verwarmen zit. Maar mocht u goede ideeën hebben voor betaalbare alternatieven dan hoor ik dat heel graag want dat wil ik zeer zeker onderzoeken.

richardc79
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 dec 2006 14:13

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door richardc79 »

kiz schreef:
17 okt 2018 22:20

Die 30 Gj is dan ook niet alleen de warmtevraag, maar ook de warmwatervoorziening. Het opwarmen van je warme water (d.m.v. een warmtewisselaar) kost ook stadswarmte en wordt in Gj afgerekend. Op de nota van Eneco is niet te zien welk deel voor ruimteverwarming is gebruikt en welk deel voor warm water.

Dat de alternatieven (nog) duurder zijn, komt doordat stadswarmtewoningen slechter geïsoleerd zijn dan gaswoningen. De daardoor "vermeden" kosten zitten dan wél weer in het vastrecht verwerkt, al komt dat nu niet meer tot uiting in het maximumtarief dat in de Warmtewet is vastgelegd. Ik heb in het verleden meer dan eens het (jaarlijkse) "Tariefadvies Stadswarmte" opgezocht om te zien hoe Gj- en vastrechttarieven werden opgebouwd.
Verder zijn stadswarmtewoningen niet op het gasnet aangesloten, zoiets als een zonneboiler is daarmee al geen optie, omdat alle zonneboilers werken met naverwarming van je CV-ketel.
Om van de stadswarmte af te komen zal je dus én moeten isoleren én moeten investeren in een volledig elektrische oplossing voor je warmwater- en warmtevoorziening.

Leuk detail overigens: het vastrecht voor stadsverwarming wordt tegenwoordig gemaximeerd door de Warmtewet. Eneco zat hier fors boven. Ze brengen nu netjes het maximumtarief vastrecht in rekening, en hebben het meerdere (wat boven het maximumtarief uitkwam) overgeheveld naar het vastrecht voor de warmtewisselaar (niet gemaximeerd door de Warmtewet), dat daarmee van 90 naar 170 euro per jaar steeg.
Het totale vastrecht voor stadsverwarming en warmtewisselaar komt daarmee voor 2018 op € 475,83
Ok, dus daar zit hem de truc. Het blijven toch ook boeven dat Eneco want dit is gewoon de wisseltruc dan.
Dat ene bedrag is inderdaad gemaximeerd door die warmte wet dus dat klopt. Je betaald exact dat bedrag zag ik. Dat zal bij een Nuon of andere partij niet anders zijn vermoed ik. Maar door dan dat andere niet gemaximeerde bedrag gewoon fors op te hogen compenseren ze dat gewoon.

Mijn verbruik zal dus voornamelijk die warmwatervoorziening zijn. Dat word contant op temperatuur gehouden want dat kun je niet zomaar uitzetten natuurlijk. Dus daar zit het probleem denk ik. Want mijn stookgedrag is echt minimaal.
Mijn huis is wel al erg goed geïsoleerd dus ik denk dat dit relatief mee valt.
Het enige wat misschien wijs is, is een openhaard. Hout of electrisch. Dan hoef ik nooit meer die verwarming aan te zetten.
Maar nogmaals staat die sowieso al bijna nooit aan, dus daar zitten de meeste kosten denk ik niet in. Helaas kun je dat niet zien met stadsverwarming omdat het inderdaad 1 geheel vormt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door kweenie »

De alternatieven zijn ook veel duurder.
Waarmee je in feite in één zin je hele verhaal over dat stadsverwarming schandalig duur is onderuit haalt.

Ja, warmte (voor huis en water) kost jou eenmaal een hoop geld. Of dat nou via stadsverwarming of op andere wijze gebeurt. En bij de ene vorm kost de energie relatief meer, bij de andere vorm zijn de vaste kosten of de aanlegkosten relatief meer. Zo simpel is dat.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u werkelijk nooit uw verwarming aanhebt, zou u ook voor nood infrarood plafondverwarming kunnen overwegen. En een kleine elektrische boiler voor warm water.

En dan die hele dure stadsverwarming de deur uit.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

richardc79 schreef:
18 okt 2018 14:21
kweenie schreef:
17 okt 2018 08:35
Enige wat ik overweeg is een houtkachel, maar ik vermoed dat het grootste deel van mijn verbruik dan inderdaad in het warmwater verwarmen zit. Maar mocht u goede ideeën hebben voor betaalbare alternatieven dan hoor ik dat heel graag want dat wil ik zeer zeker onderzoeken.

Laat ik u uit de droom helpen: bij een doorsnee huishouden dat op gas verwarmt, WW maakt en kookt, zal het gasverbruik voor >90% worden veroorzaakt door verwarmen. Ik houd al decennia meterstanden bij, en 's zomers is het verbruik een kuub of 10 - 20 per maand, terwijl in de wintermaanden, zo honderden kuubs per maand worden verstookt.

Verder wil ik u graag helpen (mede gezien de onzinopmerkingen die hier al zijn geplaatst) om van de dure stadsverwarming af te komen.

U heeft een eigen huis (denk ik), met de volgende mogelijkheden:

1) dan kunt op een warmtepomp (WP) overstappen, met subsidie. Dat komt echt niet op €15000. Er bestaan systemen die ook een voorraadboiler hebben en naverwarming zodat heet water ook uit de WP kan worden betrokken.
2) Een houtkachel is een prima alternatief om 1 ruimte te verwarmen; er bestaan ook houtgestookte CV kachels, met de moederhaard in de woonkamer
3) De pelletkachel, die u als vervanging van de gasgestookte CV ketel en de stadsverwarming kunt installeren, ook met subsidie. Schijnt stuk goedkoper dan gas te zijn en kan dus ook de hele woning verwarmen. Denk wel dat u dan een aparte elektrische boiler nodig hebt.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

kiz schreef:
17 okt 2018 22:20
Ze brengen nu netjes het maximumtarief vastrecht in rekening, en hebben het meerdere (wat boven het maximumtarief uitkwam) overgeheveld naar het vastrecht voor de warmtewisselaar (niet gemaximeerd door de Warmtewet), dat daarmee van 90 naar 170 euro per jaar steeg.
Het totale vastrecht voor stadsverwarming en warmtewisselaar komt daarmee voor 2018 op € 475,83
Dus een warmtewisselaar van zeg 16 kW kost aan vastrecht al €170,-….'t is wat… Daar heb je in 8 jaar een nieuwe CV ketel voor

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef:
18 okt 2018 17:33
De alternatieven zijn ook veel duurder.
Waarmee je in feite in één zin je hele verhaal over dat stadsverwarming schandalig duur is onderuit haalt.
Als er geen gas aansluiting is, dan is aanleg daarvan niet zo rendabel (zeker als de hele wijk geen gas heeft)

sibora
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:50

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door sibora »

Ik had eens een hoge piet van Essent aan de telefoon , deze vertelde mij ; ik zoek al maanden een huis in Breda .Maar kan er geen vinden , Als ik wat gevonden heb ; is er wijkverwarming , en dat wil ik niet ! Antwoord van mij ;wil je niet door je eigen baas bestolen worden . Dan is alles wel gezegd denk ik .

PG64
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 okt 2018 23:35

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door PG64 »

Cornelis7 schreef:
12 okt 2018 07:40
Daarbij heb je gevaar op warme leidingen in de tegenwoordig toch al erg hete zomers.
Al 21 jaar stadsverwarming maar geen last van warme leidingen in huis.

richardc79
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 dec 2006 14:13

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door richardc79 »

Fiesiekus schreef:
18 okt 2018 18:51

Laat ik u uit de droom helpen: bij een doorsnee huishouden dat op gas verwarmt, WW maakt en kookt, zal het gasverbruik voor >90% worden veroorzaakt door verwarmen. Ik houd al decennia meterstanden bij, en 's zomers is het verbruik een kuub of 10 - 20 per maand, terwijl in de wintermaanden, zo honderden kuubs per maand worden verstookt.

Verder wil ik u graag helpen (mede gezien de onzinopmerkingen die hier al zijn geplaatst) om van de dure stadsverwarming af te komen.

U heeft een eigen huis (denk ik), met de volgende mogelijkheden:

1) dan kunt op een warmtepomp (WP) overstappen, met subsidie. Dat komt echt niet op €15000. Er bestaan systemen die ook een voorraadboiler hebben en naverwarming zodat heet water ook uit de WP kan worden betrokken.
2) Een houtkachel is een prima alternatief om 1 ruimte te verwarmen; er bestaan ook houtgestookte CV kachels, met de moederhaard in de woonkamer
3) De pelletkachel, die u als vervanging van de gasgestookte CV ketel en de stadsverwarming kunt installeren, ook met subsidie. Schijnt stuk goedkoper dan gas te zijn en kan dus ook de hele woning verwarmen. Denk wel dat u dan een aparte elektrische boiler nodig hebt.
Bij mij zit dit warmteverbruik dan puur in het verwarmen van warmwater en niet zozeer in verwarmen want dat doe ik alleen echt in de winter als het heel erg koud is.

Bedankt voor de alternatieven en uw antwoord, hier kan ik wel iets mee.
De warmtepomp valt wat mij betreft nu nog zeker af omdat deze gewoonweg voor nu te duur is (ondanks de subsidie) en ik dan inderdaad een boiler kwijt moet kunnen en ik daar in huis geen ruimte voor heb. (dat zou dan in de schuur moeten, maar dan worden de leidingen wat lang. Toch hou ik deze optie wel in de gaten omdat deze goed zou gaan werken omdat ik ook vloerverwarming heb liggen, welke nu overigens altijd uitstaat dus.

Een houtkachel of pelletkachel zit ik nu naar te kijken. Dat lijkt mij een goed alternatief voor vin ieder geval verwarmen daar ik boven sowieso nooit stook en hoef te stoken. Dus die zou in de woonkamer kunnen en dan kan ik daar verwarmen. Echter neemt dat mijn stookkosten dan niet weg omdat deze bijna 100% in het warmwater zitten zo lijkt het.
Echter zou ik dan nog een boiler uitkomst moeten gaan bieden, maar dat kost behoorlijk ruimte wat ik niet heb in huis.
Dan zou alleen de kruipruimte of schuur in aanmerking komen maar dat gaat dan wel lange leidingen geven.

Nouja goed, wel zaken om over na te denken in ieder geval. Dank!

richardc79
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 dec 2006 14:13

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door richardc79 »

PG64 schreef:
25 okt 2018 16:12
Cornelis7 schreef:
12 okt 2018 07:40
Daarbij heb je gevaar op warme leidingen in de tegenwoordig toch al erg hete zomers.
Al 21 jaar stadsverwarming maar geen last van warme leidingen in huis.
Nou hier wel. Moet de meterkast hier ook verplicht ventileren omdat deze gewoon behoorlijk warm is.
Zonde van de restwarmte als je het mij vraagt en zonde van het geld want dat moet dus constant op temperatuur worden gehouden en dat betaal je dus, ook al gebruik je het alleen met warmwater of warmte vraag... :cry:

Gesloten