Energie contract van vast, einde contract dus nu naar variabel.

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Zhadum
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jul 2019 16:41

Energie contract van vast, einde contract dus nu naar variabel.

Ongelezen bericht door Zhadum »

Ik weet dat hier heel veel over te doen is, maar mijn 3 jarig contract is op. Nu ben ik uiteraard overgegaan naar een variable contract, aangezien er geen vaste contracten worden aangeboden op dit moment, en gezien de prijzen is ook logisch

Voor het afgelopen jaar was mijn gemiddeld termijn bedrag 37 euro met een bijtaling van net geen 9 euro.

Ik heb de huidige tarieven gezien die voor mij gelden en die liggen ongeveer 3,5 keer zo hoog als van mijn oude contract dus ik hoopte op ongeveer 130 euro per maand uit te komen.

Dit bleek niet helemaal correct, ik heb de vergelijkings sites ook bekeken maar die komen op hetzelfde uit en van de 4 was de eis van 3 dat hun bepaalde wat het termijnbedrag zou zijn,

Mijn verbruik is 1728 kWh en 431m3. Wat mij meer dan redelijk lijkt.

Eind van het verhaal is dat mijn termijnbedrag van 37 euro, naar 237 euro moet gaan. 200 euro meer dan afgelopen maand,

Nee ik weet dat dit geen vraag is maar ik wilde dit toch even kwijt op het forum en ik vroeg me gewoon af wat jullie mening over mijn geval is. Ja prijzen gaan omhoog maar ik vind van 37 euro naar 237 euro nogal een dingetje.
Laatst gewijzigd door Zhadum op 29 sep 2022 00:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Energie contract van vast, einde contract dus nu naar variabel.

Ongelezen bericht door Cro »

Of dat redelijk is of niet is lastig te beoordelen.
Wat worden je nieuwe tarieven voor elektra en gas. Doe die voor elektra x 1728 en die voor gas x 431, daar zal een bedrag uit komen, ter daar je vaste leveringskosten bij op en deel dit door 12. Dan heb je een ruwe schatting van je jaarverbruik. Komt dat in de buurt van €237 is het bedrag redelijk, komt dat niet in de buurt kan je in overleg treden met de leverancier.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energie contract van vast, einde contract dus nu naar variabel.

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan zit je of bij Greenchoice of bij Eneco. Die zijn schreeuwend duur, hier exact hetzelfde. Mijn verbruik, met name elektra, is wat lager. Ik ging van een termijnbedrag van 56 euro (waar ik geld op terug kreeg) naar 192 per 1 oktober.

Greenchoice en Eneco maken naar mijn mening misbruik van het feit dat mensen geen kant op kunnen. En daar doe je niks aan, de ACM heeft al aangegeven de prijzen niet buitensporig te vinden. Vooral ook omdat je, als je overstapt, bij een ander hetzelfde gaat betalen.

Het was een verkeerde choice, indertijd. Anyway: ik heb een geheugen als een olifant. Zo gauw het prijsplafond er is ben ik daar weg, en ik zal daar nooit meer terug komen ook.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Energie contract van vast, einde contract dus nu naar variabel.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Zhadum schreef:
29 sep 2022 00:49
Ja prijzen gaan omhoog maar ik vind van 37 euro naar 237 euro nogal een dingetje.
De pech dat u heeft is dat u vlak voor het stookseizoen flexibele tarieven krijgt. De vraag naar gas word hoger en het aanbod blijft te laag. Nu gaat u per maand zo’n beetje de werkelijke tarieven betalen in plaats van elke maand 1/12 deel van het totaal.

Zhadum
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jul 2019 16:41

Re: Energie contract van vast, einde contract dus nu naar variabel.

Ongelezen bericht door Zhadum »

witte angora schreef:
29 sep 2022 07:20
Dan zit je of bij Greenchoice of bij Eneco.
Nee hoor zit bij Essent. Heb gewoon slechte timing gehad.

Zhadum
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jul 2019 16:41

Re: Energie contract van vast, einde contract dus nu naar variabel.

Ongelezen bericht door Zhadum »

NeoDutchio schreef:
29 sep 2022 08:09
Zhadum schreef:
29 sep 2022 00:49
Ja prijzen gaan omhoog maar ik vind van 37 euro naar 237 euro nogal een dingetje.
De pech dat u heeft is dat u vlak voor het stookseizoen flexibele tarieven krijgt. De vraag naar gas word hoger en het aanbod blijft te laag. Nu gaat u per maand zo’n beetje de werkelijke tarieven betalen in plaats van elke maand 1/12 deel van het totaal.
Was dat maar zo het is helaas wel 1/12 van het totaal per jaar.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energie contract van vast, einde contract dus nu naar variabel.

Ongelezen bericht door witte angora »

Zhadum schreef:
29 sep 2022 08:17
witte angora schreef:
29 sep 2022 07:20
Dan zit je of bij Greenchoice of bij Eneco.
Nee hoor zit bij Essent. Heb gewoon slechte timing gehad.
Dan zijn die dus ineens ook schreeuwend duur geworden...

https://nos.nl/artikel/2445529-grote-ve ... -1-oktober

edelhert
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 sep 2022 09:01

Re: Energie contract van vast, einde contract dus nu naar variabel.

Ongelezen bericht door edelhert »

Ik ben bij Essent en mijn vaste contract loopt binnenkort af. Ik lees in de media dat de variabele tarieven bij Essent ruim €0,44 per kWh en bijna €2,00 per m3 gas gaan worden voor klanten met een variabel contract, maar wat Essent mij gaat rekenen is ruim €0,60 per kWh en ruim €2,61 per m3 gas. Volgens de klantenservice is dat omdat ze voor mij later hebben moeten inkopen, en ze vinden dat ik al lang heb geprofiteerd van de lagere tarieven van mijn vaste contract. Die redenering is niet eerlijk, want dat vaste contract hebben ze mij destijds zelf aangeboden, daar kun je niet met terugwerkende kracht op terugkomen, en zeker niet het voordeel compenseren door na afloop veel hogere tarieven te gaan hanteren dan voor andere klanten. Hebben anderen ook een dergelijke nare ervaring met Essent?
Laatst gewijzigd door edelhert op 29 sep 2022 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energie contract van vast, einde contract dus nu naar variabel.

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
29 sep 2022 08:09
De pech dat u heeft is dat u vlak voor het stookseizoen flexibele tarieven krijgt. De vraag naar gas word hoger en het aanbod blijft te laag. Nu gaat u per maand zo’n beetje de werkelijke tarieven betalen in plaats van elke maand 1/12 deel van het totaal.
Voorschotcijfer behoren m.i. nog steeds uit te gaan van het uitsmeren van de betaling over 1 jaar.
Wat wel meespeelt is dat de energieprijs in de winter hoger wordt door grotere vraag, waardoor tarieven aangepast worde3n

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Energie contract van vast, einde contract dus nu naar variabel.

Ongelezen bericht door Erthanax »

De tarieven die ik nu zie bij Essent zijn € 0,84 per kWh en € 3,98 per m³, vaste leveringskosten € 5,84 per maand (per energiesoort).
In eersteordebenadering krijg ik dan
1728 x 0,84 + 12 x 5,48 = 1522
431 x 3,98 + 12 x 5,84 = 1785
Dan wordt het maandbedrag (1522+1785)/12 = 276

Hoe het zit met terugave van energiebelasting enz. weet ik niet, maar dat maandbedrag van 237 zou wel aardig kunnen kloppen, helaas.

Zhadum
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jul 2019 16:41

Re: Energie contract van vast, einde contract dus nu naar variabel.

Ongelezen bericht door Zhadum »

Erthanax schreef:
29 sep 2022 10:28
Hoe het zit met terugave van energiebelasting enz. weet ik niet, maar dat maandbedrag van 237 zou wel aardig kunnen kloppen, helaas.
Daar was ik al achter, wil ook niet aangeven dat het niet klopt. Had zelf al rekening gehouden met een flinke verhoging alleen was verbaasd over hoe extreem veel meer.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Energie contract van vast, einde contract dus nu naar variabel.

Ongelezen bericht door jonis »

edelhert schreef:
29 sep 2022 09:08
Ik ben bij Essent en mijn vaste contract loopt binnenkort af. Ik lees in de media dat de variabele tarieven bij Essent ruim €0,44 per kWh en bijna €2,00 per m3 gas gaan worden voor klanten met een variabel contract, maar wat Essent mij gaat rekenen is ruim €0,60 per kWh en ruim €2,61 per m3 gas. Volgens de klantenservice is dat omdat ze voor mij later hebben moeten inkopen, en ze vinden dat ik al lang heb geprofiteerd van de lagere tarieven van mijn vaste contract. Die redenering is niet eerlijk, want dat vaste contract hebben ze mij destijds zelf aangeboden, daar kun je niet met terugwerkende kracht op terugkomen, en zeker niet het voordeel compenseren door na afloop veel hogere tarieven te gaan hanteren dan voor andere klanten. Hebben anderen ook een dergelijke nare ervaring met Essent?
Essent heeft variabele tarieven voor klanten die variabel al hadden en een hoger variabel tarief voor klanten die nieuw variabel tarief gaan krijgen. Dat betekent dat oude klanten variabel die 1,50 betaalden nu 2,- gaan betalen, maar niet voor de nieuwe contracten variabel.
November gaat waarschijnlijk al overgang prijsplafond in werking.
Dus; hoeveel gasverbruik heb je oktober? Ik hooguit 8m3.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Energie contract van vast, einde contract dus nu naar variabel.

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Essent stelt de verhoging uit tot 7 november https://www.telegraaf.nl/financieel/134 ... achten-acm

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Energie contract van vast, einde contract dus nu naar variabel.

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik mis in deze bierviltje berekeningen nog de aankomende plannen van de overheid met het prijsplafond, welke maximaal € 1,50 voor gas en € 0,70 voor elektra zullen gaan zijn volgens de huidige plannen.

Dit is dus een prijs per m3 of kWh, dus gemiep over bedrijven die nog even snel prijzen verhogen kan ook terzijde worden geschoven.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Energie contract van vast, einde contract dus nu naar variabel.

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Op dit moment is energie (gas en stroom) duur. NOS op 3 legt uit waarom https://youtu.be/J-eNbyrgpsg

Binnenkort komt een plafond bij normaal gebruik van gas en stroom. Hoe dit precies eruit komt te zien is niet bekend, maar tot een bepaalde hoeveelheid betaalt u een maximale tarief en overheid betaalt de rest. Indien u meer gebruikt dan 'gemiddeld' betaald u het normale tarief.

De enige tip die ik kan meegeven is hou het nieuws en vergelijkingssites in de gaten.

edelhert
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 sep 2022 09:01

Re: Energie contract van vast, einde contract dus nu naar variabel.

Ongelezen bericht door edelhert »

jonis schreef:
29 sep 2022 12:38
edelhert schreef:
29 sep 2022 09:08
Ik ben bij Essent en mijn vaste contract loopt binnenkort af. Ik lees in de media dat de variabele tarieven bij Essent ruim €0,44 per kWh en bijna €2,00 per m3 gas gaan worden voor klanten met een variabel contract, maar wat Essent mij gaat rekenen is ruim €0,60 per kWh en ruim €2,61 per m3 gas. Volgens de klantenservice is dat omdat ze voor mij later hebben moeten inkopen, en ze vinden dat ik al lang heb geprofiteerd van de lagere tarieven van mijn vaste contract. Die redenering is niet eerlijk, want dat vaste contract hebben ze mij destijds zelf aangeboden, daar kun je niet met terugwerkende kracht op terugkomen, en zeker niet het voordeel compenseren door na afloop veel hogere tarieven te gaan hanteren dan voor andere klanten. Hebben anderen ook een dergelijke nare ervaring met Essent?
Essent heeft variabele tarieven voor klanten die variabel al hadden en een hoger variabel tarief voor klanten die nieuw variabel tarief gaan krijgen. Dat betekent dat oude klanten variabel die 1,50 betaalden nu 2,- gaan betalen, maar niet voor de nieuwe contracten variabel.
November gaat waarschijnlijk al overgang prijsplafond in werking.
Dus; hoeveel gasverbruik heb je oktober? Ik hooguit 8m3.
Dank voor de reactie. Mijn zorg is niet over de gasprijs (verbruik is laag dank zij warmtepomp), maar de prijs van de electriciteit. Voor dat bedrag (ook na toepassing van het prijsplafond) moet ik dus mijn auto buiten aan een openbare paal gaan laden in plaats van thuis. De prijs thuis is bijna dubbel zo hoog...

riddert
Berichten: 2119
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Energie contract van vast, einde contract dus nu naar variabel.

Ongelezen bericht door riddert »

Over welke bedragen praten we eigenlijk, bij het laden van een ev? Wat kost u een volle accu thuis en aan de laadpaal?
Als het maar om eurotjewerk gaat zou u het gemak van thuis laden kunnen verkiezen boven buitenshuis laden.

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Energie contract van vast, einde contract dus nu naar variabel.

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

sjohie schreef:
29 sep 2022 13:31
Ik mis in deze bierviltje berekeningen nog de aankomende plannen van de overheid met het prijsplafond, welke maximaal € 1,50 voor gas en € 0,70 voor elektra zullen gaan zijn volgens de huidige plannen.

Dit is dus een prijs per m3 of kWh, dus gemiep over bedrijven die nog even snel prijzen verhogen kan ook terzijde worden geschoven.
Volgens mij betekent het zgn "prijsplafond" dat de energiebedrijven 1,50 per kuub gas en 0,70 per Kwh aan de consument gaan factureren en de rest van het tarief per kuub/Kwh van de overheid krijgen. De verhoging van de prijzen is dus zeker wel lucratief voor de energieleveranciers.
De variabele prijzen die ze gaan rekenen voor nieuwe klanten (dus ook als je voor het eerst een contract afsluit) ligt bij allemaal hoger dan de prijs die klanten betalen die al bij die leverancier waren. En dat wordt (als alles doorgaat) gesubsidieerd door de overheid. Ongelimiteerd verhogen van de prijzen is m.i. volgens de huidige wetgeving gewoon mogelijk, ik ben heel benieuwd hoe de overheid dat gaat oplossen.
Er zou in de wet staan dat de overheid een prijsplafond kan instellen, volgens mij betekent dat iets anders dan "prijsplafond voor de consument door een deel van de kosten te subsidieren".

Plaats reactie