LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] energiecontract bij verhuizing

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Piet. W.Philipse
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2018 10:34

energiecontract bij verhuizing

Ongelezen bericht door Piet. W.Philipse »

Bij het afsluiten van een nieuw contract voor langere tijd bij een energie leverancier stelde ik de vraag wat er gebeurt als ik zou gaan verhuizen naar een woning of appartement, wij zijn senioren en willen ons huis verkopen en een appartement terugkopen. Mijn vraag was als ik een contract afsluit en ik ga naar een appartement met blokverwarming of een andere vorm van verwarmen wat gebeurt er dan met mijn energiecontract voor wat betreft gas leverantie. Het antwoord verbaasde mij. Je krijgt namelijk een boete omdat je het contract breekt. Gezien het huidige kabinetsbesluit is dit vreemd te noemen, maar ik denk dat mensen gewaarschuwd moeten worden voor het feit dat ze tegen een boete kunnen aanlopen van de energieleverancier.

Piet Philipse

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: energiecontract bij verhuizing

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan neemt u toch simpel geen jaarcontract, maar sluit u iets af voor onbepaalde tijd. Dan hebt u een maand opzegtermijn.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: energiecontract bij verhuizing

Ongelezen bericht door berndv »

Piet. W.Philipse schreef:
11 dec 2018 10:45
Bij het afsluiten van een nieuw contract voor langere tijd bij een energie leverancier stelde ik de vraag wat er gebeurt als ik zou gaan verhuizen naar een woning of appartement, wij zijn senioren en willen ons huis verkopen en een appartement terugkopen. Mijn vraag was als ik een contract afsluit en ik ga naar een appartement met blokverwarming of een andere vorm van verwarmen wat gebeurt er dan met mijn energiecontract voor wat betreft gas leverantie. Het antwoord verbaasde mij. Je krijgt namelijk een boete omdat je het contract breekt. Gezien het huidige kabinetsbesluit is dit vreemd te noemen, maar ik denk dat mensen gewaarschuwd moeten worden voor het feit dat ze tegen een boete kunnen aanlopen van de energieleverancier.

Piet Philipse
Op zich niet heel raar. Die boete is namelijk een vastgestelde boete bij contractbreuk, want dat is waar wij feitelijk over spreken. Dit is te omzeilen door een contract zonder vaste looptijd aan te gaan, hier zitten vaak geen voordelen aan in de vorm van een cashback of laag tarief, maar ook geen boete bij opzeggen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: energiecontract bij verhuizing

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Waarom is dat vreemd te noemen? U wilt een contract afsluiten met een bepaalde looptijd. Het is dan niet de schuld van de energieleverancier dat er ontbonden gaat worden. Zo gaat dat overigens met elk contract met een looptijd. Als je een huis huurt voor 12maanden kan je ook niet na 6 maanden kosteloos je spullen pakken. En als ik een auto zou gaan leasen kan je ook niet halverwege het contract ontbinden.
Dat u een afkoopsom gaat betalen dan is heel normaal.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: energiecontract bij verhuizing

Ongelezen bericht door 16again »

Electriciteitscontract kun je m.i. altijd wel meenemen

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: energiecontract bij verhuizing

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Boete hoort bij elk langlopend contact wat je openbreekt. Gas, telefoon, huur gasketel, geiser, onderhoudscontracten ga maar door.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: energiecontract bij verhuizing

Ongelezen bericht door Jefdus »

breien schreef:
11 dec 2018 12:29
Waarom zou men een langlopend contract nemen als men van plan is om binnenkort te verhuizen.
Vanwege de korting of overstapbonus. Maar ja, bij de woorden 'korting' en 'bonus' worden veel mensen opeens blind voor voorwaarden en verplichtingen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: energiecontract bij verhuizing

Ongelezen bericht door scontra »

Piet. W.Philipse schreef:
11 dec 2018 10:45
Bij het afsluiten van een nieuw contract voor langere tijd bij een energie leverancier stelde ik de vraag wat er gebeurt als ik zou gaan verhuizen naar een woning of appartement, wij zijn senioren en willen ons huis verkopen en een appartement terugkopen. Mijn vraag was als ik een contract afsluit en ik ga naar een appartement met blokverwarming of een andere vorm van verwarmen wat gebeurt er dan met mijn energiecontract voor wat betreft gas leverantie. Het antwoord verbaasde mij. Je krijgt namelijk een boete omdat je het contract breekt. Gezien het huidige kabinetsbesluit is dit vreemd te noemen, maar ik denk dat mensen gewaarschuwd moeten worden voor het feit dat ze tegen een boete kunnen aanlopen van de energieleverancier.

Piet Philipse
Iedereen die een contract aangaat moet worden geacht op de hoogte te zijn van de spelregels rond dit contract.
Als er een langdurig energiecontract wordt afgesloten dan doet de klant dit enkel en alleen omdat er een financieel voordeeltje valt te behalen.
Het mes snijdt dan echter wel aan twee kanten, aan de ene kant het voordeeltje als je het contract uitdient en aan de andere kant de 'boete' omdat je het contract niet uitdient, maar wel voor een bepaalde tijd het voordeel van het contract hebt gehad waar je bij een tussentijdse beëindiging geen recht op hebt.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: energiecontract bij verhuizing

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dit klopt gedeeltelijk. De energieleverancier wil meestal na verhuizing een nieuw contract over de maximale contractduur. Maar dan zou je geen boete krijgen.

Michel-mol
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 dec 2018 10:15

Re: energiecontract bij verhuizing

Ongelezen bericht door Michel-mol »

Energiecontract gewoon door laten lopen. Hetgeen waarop u een contract heeft afgesloten (de hoeveelheden elektra en gas) zijn geschatte hoeveelheden. Dus van het contract veranderd alleen het lever adres.
Je krijgt alleen een tussenafrekening van het oude adres. En voor de rest loopt het gewoon door. Na het jaarcontract gewoon weer een nieuw jaarcontract afsluiten.. bij de goedkoopste.

Michel-mol
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 dec 2018 10:15

Re: energiecontract bij verhuizing

Ongelezen bericht door Michel-mol »

Overigens lees ik de reactie van scontra..
mijn ervaring is dat langdurige contracten de afgelopen 10 jaar veel duurder zijn dan jaarcontracten (als u via gaslicht.com overstapt scheelt u dat jaarlijks een 300,-; de welkomstkorting; ten aanzien van de vaste klant “kortingen” die de leveranciers geven)
Alleen even uw jaarverbruik invullen (wel handig als u die weet).

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: energiecontract bij verhuizing

Ongelezen bericht door kweenie »

Michel-mol schreef:
06 aug 2019 22:20
Overigens lees ik de reactie van scontra..
mijn ervaring is dat langdurige contracten de afgelopen 10 jaar veel duurder zijn dan jaarcontracten
Maar aan een jaarcontract heb je dus weinig als je tijdens dat jaar verhuist naar een gasloos huis. Dat is nu juist wat hier speelt.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: energiecontract bij verhuizing

Ongelezen bericht door olaf79 »

Michel-mol schreef:
06 aug 2019 22:20
Overigens lees ik de reactie van scontra..
mijn ervaring is dat langdurige contracten de afgelopen 10 jaar veel duurder zijn dan jaarcontracten (als u via gaslicht.com overstapt scheelt u dat jaarlijks een 300,-; de welkomstkorting; ten aanzien van de vaste klant “kortingen” die de leveranciers geven)
Alleen even uw jaarverbruik invullen (wel handig als u die weet).
Behalve als de energie prijzen agv onrust in het MO (gekaapte olietankers) sterk stijgen.

Gesloten