Energieplafond: meerdere appartementen aangesloten op één energiecontract

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Michael44
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 okt 2022 12:17

Energieplafond: meerdere appartementen aangesloten op één energiecontract

Ongelezen bericht door Michael44 »

Beste leden,
Ik heb een vraag over het energieplafond. Ik woon hier in een zelfstandig appartement, maar dit appartement is samen met 2 andere appartementen, een grote vakantiewoning en een bedrijf allemaal aangesloten of eenzelfde contract. Dit is dus niet gesplitst, omdat de vakantiewoning en het bedrijf (van de huiseigenaar) heel veel verbruiken, heb ik het idee dat ik niks of nauwelijks iets heb aan dit energieplafond.

* Zijn er dingen/instanties die ik zou kunnen benaderen om toch nog wat te hebben aan alle maatregelen?
* De huisbaas krijgt alle kortingen, wat zijn zijn verplichtingen jegens ons als huurders? Wat moet hij ook aan ons aftrekken van onze energierekening.

Alle tips zijn van harte welkom. Beetje zuur als ik door deze situatie niets merk van alle tegemoetkomingen. Dank en groetjes,

Michael

mbmbmb
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2022 12:00

Re: Energieplafond: meerdere appartementen aangesloten op één energiecontract

Ongelezen bericht door mbmbmb »

Zit met hetzelfde -mogelijke- probleem. Mijn appartement deelt met het atelier beneden energie en water, contracten staan op naam van het atekier. Het zijn dus z.g. zakelijke aansluitingen, maar het verbruik van het atelier is minimaal, mijn verbruik is het meeste. Ben ook bang dat ik de vergoedingen etc.... zo misloop.

J. Deltoer
Berichten: 3077
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Energieplafond: meerdere appartementen aangesloten op één energiecontract

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

U hebt een contract met de huisbaas. U hebt verder nergens rechten op.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Energieplafond: meerdere appartementen aangesloten op één energiecontract

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Aar dan zult u ook niet de heffingskorting op de energiebelasting ontvangen.

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Energieplafond: meerdere appartementen aangesloten op één energiecontract

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Enerzijds mist u nu (deels) wat voordeeltjes zoals de €380 tegemoetkoming, het prijsplafond wat volgend jaar gaat gelden en de forse verhoging van de 'heffingskorting energiebelasting'.

Anderzijds profiteert u al langere tijd van andere voordelen. Namelijk van gedeelde kosten voor vastrecht en een flink lager tarief voor energiebelasting op elektriciteit wanneer het totale verbruik op de aansluiting meer is dan 10.000 kWh per jaar.

Soms zit het mee, soms zit het tegen.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Energieplafond: meerdere appartementen aangesloten op één energiecontract

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar het vastrecht is aanzienlijk hoger.

Michael44
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 okt 2022 12:17

Re: Energieplafond: meerdere appartementen aangesloten op één energiecontract

Ongelezen bericht door Michael44 »

Dank allemaal voor de berichten. De wat voordeeltjes gaat volgens mij om een groot bedrag wat ik wel mis loop. Maar zou je die voordelen eens kunnen uitleggen ivo? Tot nu toe rekende de huisbaas gewoon eenzelfde tarief (het bedrag wat was afgesproken toen ik hier kwam wonen). Het is wel een variabel bedrag maar hij deed dit omdat het mindert werk was. Hij heeft dus nog nooit een overzicht van de kosten voor ons verstuurd wat hij nu wel gaat doen. Ik neem aan dat ik deze voordelen ook terug kan zien in een rekening die hij stuurt? Wat houdt dat vastrecht precies in en waarom heb ik daar nu voordeel mee? Dank alweer!

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Energieplafond: meerdere appartementen aangesloten op één energiecontract

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dit is ook wel heel interessant over de teruggaaf energiebelasting bij meer woningen op één aansluiting.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rende_zaak

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Energieplafond: meerdere appartementen aangesloten op één energiecontract

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Michael44 schreef:
08 okt 2022 18:20
Dank allemaal voor de berichten. De wat voordeeltjes gaat volgens mij om een groot bedrag wat ik wel mis loop. Maar zou je die voordelen eens kunnen uitleggen ivo? Tot nu toe rekende de huisbaas gewoon eenzelfde tarief (het bedrag wat was afgesproken toen ik hier kwam wonen). Het is wel een variabel bedrag maar hij deed dit omdat het mindert werk was. Hij heeft dus nog nooit een overzicht van de kosten voor ons verstuurd wat hij nu wel gaat doen. Ik neem aan dat ik deze voordelen ook terug kan zien in een rekening die hij stuurt? Wat houdt dat vastrecht precies in en waarom heb ik daar nu voordeel mee? Dank alweer!
Als er nóóit een jaarafrekening is gestuurd, dan mag de huisbaas de kosten die u voor energie betaalt nu ook niet verhogen en merkt u dus niets van gestegen energieprijzen. Alle extra kosten zijn in uw geval voor de huisbaas.

Maar die jaarlijks afrekening is verplicht en u dient alles wat teveel aan voorschot betaald is terug te krijgen.

Wat staat er in uw huurcontract over de energiekosten, jaarlijkse afrekeningen en de wijze waarop uw aandeel in het totale verbruik wordt berekend?
Waarschijnlijk rammelt het al aan alle kanten en gaan we er hier niet met een simpel advies uitkomen.

Michael44
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 okt 2022 12:17

Re: Energieplafond: meerdere appartementen aangesloten op één energiecontract

Ongelezen bericht door Michael44 »

Dank voor de reacties. Ik heb in mijn contract een variabel bedrag staan voor gas water licht, dus ik woon niet inclusief helaas. De huisbaas heeft alleen sinds ik hier woon nooit een jaarafrekening gestuurd, waarschijnlijk omdat dit teveel gedoe/werk voor hem was en het bedrag dat wij betaalden was schappelijk dus er ook nooit om gevraagd. Nu de kosten zijn gestegen is hij van plan dit allemaal wel te doen, volgens mij mag dat nu gewoon toch ook al deed hij dit in het verleden niet? Hij had ook geen tussenmeters eerst maar heeft nu wel 1 aparte tussenmeter voor gas voor onze 3 appartementen geplaatst. Volgens mij heeft hij inderdaad gewoon 1 contract, misschien op zakelijke basis dat weet ik niet goed. Ik weet alleen niet goed hoe hij die kosten wettelijk moet verdelen nu omdat je toch ook bv over een eerste stuk energieafname wat (belasting)korting etc hebt, moet dat allemaal procentueel aan ons doorberekend worden. Ingewikkelde materie probeer er een beetje wijs uit te worden.

Seinhuis
Berichten: 2370
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Energieplafond: meerdere appartementen aangesloten op één energiecontract

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U kunt het beste contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering of www.eigenhuis.nl/contact#/#/. Hun kunnen uw contact en uw situatie beoordelen op wettelijke gronden.

Misschien dat www.juridischloket.nl ook iets voor u kunt betekenen.

Zit u in een VVE? Misschien kunt u uw medebewoners overtuigen om bij iedere verwarming een meter te laten plaatsen zodat iedereen eerlijk zijn deel gaat betalen. Of dit technisch mogelijk is weet ik niet, al kan tegenwoordig een hele hoop.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Energieplafond: meerdere appartementen aangesloten op één energiecontract

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Drie appartementen, één vakantiewoning en één bedrijf, allemaal op één aansluiting.

Lijkt me geen particulier contract.

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Energieplafond: meerdere appartementen aangesloten op één energiecontract

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Zonder jaarafrekeningen voor het verbruik wat al heeft plaatsgevonden mag het voorschotbedrag niet worden aangepast.

Ook niet nu de energieprijzen fors zijn gestegen. De huisbaas zal dus eerste orde op zaken moeten stellen wat betreft het op eerlijke wijze opstellen van jaarrekeningen voor de afgelopen 5 jaar. Daarna mag hij nog eens met zijn huurders om de tafel gaan zitten voor een aanpassing van het voorschot omdat de energieprijzen zo gestegen zijn.

Zonder transparantie geen prijsverhoging.
Je hebt recht op inzage in alle originele facturen en de berekening. Ook moet in het huurcontract al de toe te passen verdeelsleutel zijn benoemd, indien er geen tussenmeters aanwezig zijn.

Michael44
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 okt 2022 12:17

Re: Energieplafond: meerdere appartementen aangesloten op één energiecontract

Ongelezen bericht door Michael44 »

Ja juridisch loket is een goed idee, maar wilde eigenlijk even afwachten tot hij uiteindelijk met een jaarafrekening komt. Hier alvast me even wat laten voorinlichten. Is hij verplicht om met terugwerkende kracht alle jaarrekeningen van de afgelopen ook te laten zien (dat gaat idd niet omdat het toen niet gesplitst was)? Het is niet een vve volgens mij. De tussenmeter is dus inderdaad pas sinds kort zodat wij kan meten wat wij als huurders verbruiken en hij als bedrijf. De verdeelsleutel staat benoemd in het contract. Een gasmeter laten plaatsen bij iedere woning was volgens hem te kostbaar dus dat doet hij nie, hij hanteert gewoon de verdeelsleutel en volgens mij mag dat helaas (ik leef erg zuinig qua energie).

Ad van Deelen
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2022 15:22

Re: Energieplafond: meerdere appartementen aangesloten op één energiecontract

Ongelezen bericht door Ad van Deelen »

Beste mensen, ik woon samen met mijn echtgenote in een wooncomplex van 48 appartementen (huur) met één gasmeter. PER APPARTEMENT wordt de thermische energie in Giga Joules gemeten, alsook de elektrische energie in kWh. Mijn woonblok heeft een WKO-systeem. Warmte Koude Opslag.
MIJN VRAAG:
Hoe staat het nu (12 oktober 2022) met het kabinet, dat op zoek is naar alternatieve mogelijkheden
om ook woonblok-huishoudens te helpen ?

Meest simpel is het energieplafond voor zowel gas als stroom (in dit geval) met 48 te vermenigvuldigen. In Nederland zijn ongeveer 400.000 huishoudens met blokverwarming.
Graag uw reactie.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Energieplafond: meerdere appartementen aangesloten op één energiecontract

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De regering is er mee bezig.m

Plaats reactie