LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energieverspilling met stadsverwaming

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Llvoorhagen
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 mei 2017 12:15

Energieverspilling met stadsverwaming

Ongelezen bericht door Llvoorhagen »

Omdat ik een woning heb met stadsverwarming ontdekte ik dat daar veel energie mee verspild wordt. Als alle verwarmingen afgelopen maart uit staan en er vrijwel geen warm water is verbruikt moet ik toch nog 6 GJ aftikken tegen 22 euro per GJ. De uitleg die ik krijg was dat dat nodig was om het warme water op temperatuur te houden. dat is pas energieverspilling en er is geen enkele incentive voor die leverancier om daar wat aan te doen. Daarbij heb je als consument geen enkele mogelijkheid om te bezuinigen. En dat in tijden dat er hard wordt geschreeuwd dat consument vele maatregelen moeten nemen om energie te besparen. Er is al heel wat geklaagd over stadsverwarming maar over deze energieverspilling heb ik nog niets gehoord. Ik vind het schandelijk dat je niet alleen geen keus hebt of je stadsverwarming wilt, maar dat je ook nog wordt gedwongen te betalen voor de energieverspilling van een ander. Ik ben nu maandelijks veel meer geld aan energiekosten kwijt dan met mijn vorige wat grotere rijtjeshuis dat ook nog eens een stuk ouder is. Waarom pakt de overheid dit niet aan?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Energieverspilling met stadsverwaming

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Llvoorhagen schreef:De uitleg die ik krijg was dat dat nodig was om het warme water op temperatuur te houden. dat is pas energieverspilling en er is geen enkele incentive voor die leverancier om daar wat aan te doen.
Het warmhouden van water in een boiler is zuiniger dan het opwarmen van koud water in een boiler iedere keer dat iemand een beetje warm water nodig heeft. Waarom vindt jij dan dat dat energieverspilling is?
Llvoorhagen schreef:Daarbij heb je als consument geen enkele mogelijkheid om te bezuinigen.
Jawel hoor, alleen zie je dat bij stadsverwarming niet 1 op 1 terug op je rekening.
Llvoorhagen schreef:En dat in tijden dat er hard wordt geschreeuwd dat consument vele maatregelen moeten nemen om energie te besparen. Er is al heel wat geklaagd over stadsverwarming maar over deze energieverspilling heb ik nog niets gehoord.
Dat komt misschien omdat het juist zuiniger is, in plaats van verspilling?
Llvoorhagen schreef:Ik vind het schandelijk dat je niet alleen geen keus hebt of je stadsverwarming wilt, maar dat je ook nog wordt gedwongen te betalen voor de energieverspilling van een ander.
Jij kiest ervoor om in een woning met stadsverwarming te gaan wonen. Ik woon aan de rand van een wijk waar stadsverwarming is. Toen we op zoek waren naar een huis hebben we expliciet alle huizen met stadsverwarming bij voorbaat al afgekeurd, juist omdat wij heel energiezuinig zijn.
Llvoorhagen schreef:Ik ben nu maandelijks veel meer geld aan energiekosten kwijt dan met mijn vorige wat grotere rijtjeshuis dat ook nog eens een stuk ouder is. Waarom pakt de overheid dit niet aan?
Dat heeft te maken met het vastrecht, lijkt me dan. Is dat bij stadsverwarming niet gewoon hoger t.o.v. andere woningen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Energieverspilling met stadsverwaming

Ongelezen bericht door kweenie »

Llvoorhagen schreef:Ik ben nu maandelijks veel meer geld aan energiekosten kwijt dan met mijn vorige wat grotere rijtjeshuis dat ook nog eens een stuk ouder is.
Heb je in die vergelijking ook de kosten voor aanschaf, onderhoud en vervanging van de ketel meegenomen? En de ruimte die die ketel inneemt?

Wat al eerder is genoemd, ook bij een boiler heb je kosten om het water warm te houden. En vroeger had je met een waakvlam ook een behoorlijk verbruik, ook als je geen warmte nodig had.

Llvoorhagen
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 mei 2017 12:15

Re: Energieverspilling met stadsverwaming

Ongelezen bericht door Llvoorhagen »

Het warm houden van water in een boiler is met een cv ketel helemaal niet nodig. Je krijgt instant water water als je het nodig hebt. Als je dan dus zuinig bent met warm water heb je weinig kosten. Met stadsverwarming is dat geen optie. Prima als we van het gas af willen maar dan kan er veel meer gebruik gemaakt worden van zonnewarmte en zonne-energie. Ik denk dat dat de toekomst is. Ook dat is met stadsverwarming geen optie.

Julie4444. Je geeft aan dat je niet in een huis met stadsverwarming bent gaan wonen om dat je energiezuinig bent. Kennelijk vind je stadsverwarming dus toch niet zo zuinig. En de hogere kosten zitten niet in het vastrecht, maar puur in de warmte die wordt verbruikt.

Het is wel makkelijk om te zeggen dat je dan geen huis moet kiezen met stadsverwarming maar het zou beter zijn als er ook bij stadsverwarming concurrentie komt. Nu heb je simpelweg geen keus en dus kan de leverancier doen wat die wil.

Kweenie. Een cv ketel gaat gemiddeld 15 jaar mee. De huidige ketel kosten gemiddeld 1500 euro inclusief installatie. Voor stadsverwarming ben ik 40 euro per maand duurder uit. Dat is 7200 euro na 15 jaar. Ook als je onderhoud meeneemt ben je nog veel goedkoper uit met een cv ketel en de moderne ketels hebben geen waakvlam meer,

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Energieverspilling met stadsverwaming

Ongelezen bericht door GJS »

Over welke periode is die 6GJ precies?
En hoe wordt dat gemeten, door een meter in je huis of is dat iets wat elke aangeslotene standaard moet betalen?
Als het in huis is, kan je dan niet de toevoerkraan van de stadsverwarming dichtdraaien.

6GJ is knap veel, 1GJ staat ongeveer gelijk aan 30 à 40 kuub gas, dus dan zou voor het warmhouden 180 à 240 kuub gas verbruikt worden.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Energieverspilling met stadsverwaming

Ongelezen bericht door GJS »

Stadsverwarming zou toch ook niet duurder mogen zijn dan het verwarmen via een (combi)ketel.
Of is die regel ondertussen weer afgeschaft?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Energieverspilling met stadsverwaming

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Llvoorhagen schreef:Julie4444. Je geeft aan dat je niet in een huis met stadsverwarming bent gaan wonen om dat je energiezuinig bent. Kennelijk vind je stadsverwarming dus toch niet zo zuinig.
Nee, die conclusie is onjuist. Omdat wij zuinig zijn willen wij niet opdraaien voor het gebruik van anderen en vrije keus hebben in energieprovider. Dat laatste is de reden dat wij geen stadsverwarming willen.
Llvoorhagen schreef:En de hogere kosten zitten niet in het vastrecht, maar puur in de warmte die wordt verbruikt.
Interessant. Een familielid van mij woonde een tijd in Vathorst met stadsverwarming en betaalde veel meer vastrecht voor de warmte dan wij.
Llvoorhagen schreef:Het is wel makkelijk om te zeggen dat je dan geen huis moet kiezen met stadsverwarming maar het zou beter zijn als er ook bij stadsverwarming concurrentie komt. Nu heb je simpelweg geen keus en dus kan de leverancier doen wat die wil.
Je hebt toch de keus door er wel of niet te gaan wonen? Hoe wil jij met je hele wijk dan gaan kiezen? Of moeten providers zo'n centrale unit gaan delen? Dat kan toch niet?
breien schreef:
MichielFRL schreef:Stadsverwarming, aardwarmte of een warmtepomp zullen we aan moeten wennen nu er steeds meer huizen zonder gasaansluiting worden opgeleverd.
Goede ontwikkeling (denk aan Groningen)!
Absoluut geen goed idee. Zolang mijn gaskookplaat het nog goed doet is het verspilling om een nieuwe kookplaat te kopen. Dan heb ik ook nieuwe pannen nodig. Leve koken op aardgas!
Ik woon in een huis zonder gasaansluiting en met warmtepomp (welke nu aan het koelen is) en ben dik tevreden. Inductie is echt prima en heeft nu ook de voorkeur boven een gasfornuis. Het was alleen een beetje wennen. ;)

gbarendsen
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2017 13:55

Re: Energieverspilling met stadsverwaming

Ongelezen bericht door gbarendsen »

Geachte,

Hebben jullie nog niet gehoord van de Warmtewet, deze is door de regering ingevoerd in 2014.
Deze wet zorgt er voor dat flatbewoners en stadsverwarming afnemers niet meer betalen dan individuele verbruikers met een eigen Verwarmingsketel.
Gebruik onderstaande link, ( kopieer en plak deze inde brouwserbalk)

https://www.consuwijzer.nl/energie/warm ... /warmtewet

Ger

sibora
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:50

Re: Energieverspilling met stadsverwaming

Ongelezen bericht door sibora »

Stadsverwarming zou niet duurder mogen zijn ? Laat me niet lachen ! Ze hebben mij en vele anderen ( Essent ) zelfs als huurder duizenden euro´s
laten betalen aan aansluitkosten , en dat verdoken ! leuk hé , als de volgende huurder in dit huis zou komen ; dat ze kunnen zeggen jammer toch ; dat
je voor ons zoveel geld betaald hebt !!! En ; probeer dat teveel betaalde geld maar terug te krijgen van die energie / leveranciers , ik zou het liever warmte bxxven noemen . de x zelf invullen ! Essent heeft de hele boel verkocht aan en natuurlijk , heb deze verzocht mij terug te betalen nou vergeet het maar.

Alex E
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 jan 2015 17:37

Re: Energieverspilling met stadsverwaming

Ongelezen bericht door Alex E »

Onduidelijk verhaal, uit niets blijkt over welke periode de door jou genoemde 6 Gj wordt berekend. Mijn eigen jaarlijks gebruik ( 3 kamer appartement, 2 personen) schommelt rond de 20 Gj. Heb destijds niet bewust gekozen voor stadsverwarming maar ben er uitermate tevreden mee. Je zal maar in een flat wonen met blokverwarming, daar betaal je je pas scheel aan energiekosten vanwege veelal verouderde apparatuur en dan is er pas sprake van dat je nauwelijks invloed heb op het energieverbruik. Tel je zegeningen, nauwelijks onderhoud, zelden storing en geen hoge uitgave voor het eens in de zoveel tijd aanschaffen van een nieuwe verwarmingsketel!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Energieverspilling met stadsverwaming

Ongelezen bericht door kweenie »

Trouwens, het kan ook goed mogelijk zijn dat die stadsverwarming niet helemaal uit gezet kan worden om te voorkomen dat het hele verwarmingssysteem vast komt te zitten en gaat roesten. Beetje vergelijkbaar met een vorstbeveiliging bij thermostaatkranen. Dat je huis dus toch altijd een beetje vreemd wordt, ook als je de boel zo dicht mogelijk draait. In dat geval wordt je huis dus ook altijd een beetje verwarmd misschien net genoeg om het voor jou aangenaam te maken.

Gesloten