LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ervaring met Catawiki

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
MarinusJohannes
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 aug 2020 16:38

Ervaring met Catawiki

Ongelezen bericht door MarinusJohannes »

Ervaring met de expert van Catawiki en het systeem van Catawiki.
Een litho van Mesdag werd aangeboden door mevrouw [verwijderd] uit Bénarville in Frankrijk en beoordeelt door de expert van Catawiki als mooi en origineel.
Zodra de litho werd afgeleverd en ik deze uitpakte en bekeek was mijn geld reeds overgemaakt aan de afzender !
Zodra de vervoerder aan Catawiki meld dat het pakket is afgeleverd wordt er door Catawiki betaald aan de afzender.
Er werd mij geen tijd gegund in het systeem van Catawiki om commentaar te leveren. Er is zelfs geen mogelijkheid in het systeem van Catawiki om te melden dat het pakket niet in orde is!
De zogenaamde litho was een bladzijde uit een boek, dus waardeloos !
Catawiki beloofde het uit te zoeken maar heeft nooit meer iets laten weten.
Ik ben voor veel geld opgelicht, omdat de zo genaamde expert van Catawiki vermelde dat het een mooie originele litho was.
Zaken doen via Catawiki is een groot risico ! ! !
Laatst gewijzigd door Radar op 12 aug 2020 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: persoonsnamen verwijderd

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ervaring met Catawiki

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tsja, dat wordt helaas met een simpele zoekopdracht op dit forum wel bevestigd. Helaas kijken mensen pas achteraf - en dan is het kwaad al geschied.

search.php?keywords=catawiki

mh73

Re: Ervaring met Catawiki

Ongelezen bericht door mh73 »

Volgens mij is het mogelijk een dispuut aanhangig te maken bij Catawiki en kun je een negatieve review achterlaten bij de verkoper (één van mijn opdrachtgevers biedt aan via catawiki).

De experts van catawiki zien de spullen ook alleen op de foto, dus hun oordeel is niet zuiver (en soms zijn ze ook helemaal niet deskundig, moppert mijn opdrachtgever regelmatig. Dan waarderen ze iets met weinig waarde heel hoog en keuren ze iets waardevols af).
Wil je wat aanschaffen via catawiki, dan moet je eigenlijk zelf redelijk deskundig zijn en weten wat je koopt.
En laag bieden, als er geen laagste prijs voorbehoud op staat is verkoper verplicht om het voor een laag bod te verkopen. Bij meerdere bieders en twijfel over de waarde niet doorgaan met bieden.

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ervaring met Catawiki

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Op catawiki heeft de verkoper naar u gereageerd:
De litho maakte deel uit van een studie over de kunstenaar en kwam niet uit een "boek" zoals de koper aangeeft. Er waren veel foto's en een duidelijke beschrijving gegeven en het werk werd geaccepteerd als een werk van waarde. Ik denk dat de koper dit tijdens het kopen gewoon niet heeft gelezen of begrepen. Ondanks alles werden er verschillende oplossingen geboden aan de koper. Deze reageert echter niet eens, jammer.
*via Google translatie vertaald uit het Frans.

Er staan foto’s bij en op 1 foto zie je inderdaad een witte rand langs de pagina lopen. Litho’s kunnen ook gewoon in boeken verwerkt zijn, daarmee worden ze niet minder echt.

Wellicht een wijze les om de volgende keer zelf te kijken naar wat er aangeboden wordt en niet zomaar blind bieden.
En wat veel geld is, is ook relatief, het hoogste bod was €152,-. Veel vergeleken met de €2,- waarmee u begon te bieden. Maar u wilde het zo graag hebben dat u 9 keer geboden hebt. Dat zou ik alleen doen als ik wist wat het was.

Bron: https://www.catawiki.nl/l/37651025-hend ... e-pecheurs

mh73

Re: Ervaring met Catawiki

Ongelezen bericht door mh73 »

Goed speurwerk Neo

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ervaring met Catawiki

Ongelezen bericht door berndv »

Maar in hoeverre wijkt dat wat u ontvangen heeft af van datgene wat aangeboden is? Een lithografie is toch een afdruk op (meestal) papier of perkament. Bij de afbeeldingen staat een duidelijke foto van het geheel, daarop is ook gewoon de rand te zien. Het komt op mij overigens niet over als een uitgescheurde bladzijde, maar het lijkt mij alsof deze ingelijst is geweest in een iets te krappe lijst, waardoor de rand van het papier iets minder mooi is.

Daarnaast werd lithografie ook toegepast in boeken. Dus ik ben wel heel benieuwd naar wat u verwachtte te ontvangen.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Ervaring met Catawiki

Ongelezen bericht door rvjapio »

Zie Catawiki:

Als het contact met de verkoper geen directe oplossing biedt, dient u ons binnen 3 dagen na aflevering op de hoogte te stellen (de exacte datum wordt geregistreerd via Track & Trace). Na deze periode van 3 dagen wordt uw betaling naar de verkoper verzonden en kunnen we geen claim meer openen namens u. Neem contact met ons op en voeg toe: ...

U had voor betaling dus nog een claim kunnen indienen.

jantom
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 mei 2011 16:23

Re: Ervaring met Catawiki

Ongelezen bericht door jantom »

Catawiki krijgt het aangebodene niet in handen. Men gaat uit van wat de verkoper stelt.
Ik heb diverse keren een aanvaring gehad met een zgn veilingmeester ("expert") en die is er vooral om een transactie te laten slagen.
Ik heb meerdere malen een lens gekocht met krassen en dat terwijl die lenzen krasvrij zouden zijn. En er wordt eigenlijk helemaal niets gedaan aan de oplichting die op de site kennelijk voorkomt. Daarom bied ik niet meer bij Catawiki op zaken waar het op aan komt. Verwacht niet teveel van een "expert". Die zitten niet op Catawiki. Jammer maar waar. Hier houd ik het bij.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ervaring met Catawiki

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

In de 19e eeuw was lithografie de gangbare druktechniek voor illustraties. Het is dus doodnormaal dat deze plaat uit een boek komt. Het is ook doodnormaal om boeken waar veel van deze platen in staan uit elkaar te trekken en de platen los te verkopen. Al dan niet ingelijst. Dit wordt al minstens tientallen jaren zo gedaan. Ook met boeken met (koper)etsen. Elke antiquaar kan je dat uitleggen. Een antiquarisch boek kan zo meer geld opleveren. De foto geeft ook aan dat de plaat uit een boek komt (linkerrand). Het gaat om een genaaid gebrocheerd boek. De hakjes in het papier aan de linkerrand verraden dat.

Vooral atlassen en botanische boeken zijn zo in het verleden vernietigd. Dat is de context.

Ik zie daarom niets verkeerds aan deze Catawiki aanbieding. De kavelomschrijving is feitelijk correct.

Had het kavel minder opgebracht wanneer er bij had gestaan: "litho komt uit boek"? Wellicht. Maar als koper word je geacht te begrijpen waar je op biedt. Zelf kennis vergaren voordat je gaat bieden.

HarmenV
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 aug 2020 08:23

Re: Ervaring met Catawiki

Ongelezen bericht door HarmenV »

Beste MarinusJohannes,

Allereerst mijn excuses voor de beschreven situatie. Ik heb u een privé bericht gestuurd zodat we samen kunnen zien wat er is gebeurd en hoe we kunnen zorgen dat u een tevreden gebruiker van ons platform blijft.

Aangaande het proces. Het is inderdaad zo, zoals aangegeven door andere forum gebruikers, dat een koper tot 3 dagen na ontvangst van het object een dispuut kan aanmaken. Na deze 3 dagen zullen we over gaan tot betaling van de verkoper.

Zoals aangegeven hoop ik met u in contact te komen.
Met vriendelijke groet, Harmen

lucz11
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 feb 2017 16:43

Re: Ervaring met Catawiki

Ongelezen bericht door lucz11 »

Op datum van 22/7/2020 13 munten 5 lire gekocht op catawiki voor 99 euro.Nu geprobeerd terug te verkopen maar expert catawiki vindt de kavel plots geen 50 euro meer waard.Deze toestanden vallen regelmatig voor bij Italiaanse munten.Expert Italiaanse munten vindt zich ook te groots om antwoord betreffende kavels te geven
Bijlagen
52da51b9-287a-4e9e-b114-adb49e6d6cf7.jpg
(116.42 KiB) 221 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Gesloten