Ervaringen met Catawiki

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Ervaringen met Catawiki

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Op dit Radarforum werd al eerder geschreven over de minder frisse praktijken op http://www.catawiki.nl

Sinds jaar en dag worden op Catawiki knollen voor citroenen verkocht: verzamelobjecten die namaak zijn maar als "echt" worden verkocht. Een paar keer heb ik zelf contact opgenomen met de betreffende veilingmeester om hem/haar daar op te wijzen. Maar deze praktijken gaan gewoon door. Zowel de verkoper als Catawiki verdienen hier heel erg goed aan. Argeloze kopers wanen zich veilig op Catawiki: er is een heuse veilingmeester én een notaris die toezicht houden. Dat moet goed zitten! Toch?

Al eerder berichtte ik over dit voorbeeld:

http://veiling.catawiki.nl/kavels/22905 ... d-20e-eeuw

Een namaakprul als authentiek aangeboden. Inkoopprijs op bijvoorbeeld eBay 20 euro: http://www.ebay.ie/itm/SHELL-MOTOR-OIL- ... 2ca51418cb

Catawiki verkoopprijs: 10x zoveel. Maar deze Catawiki verkoper "PW Curiosa en Antiek" gaat vrolijk verder:

Zo hebben we hier weer een prul aangeboden als écht:

http://veiling.catawiki.nl/kavels/35171 ... 22-x-16-cm (hoeveel wilt u er hebben: http://offer.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dl ... 7675.l2564)

Uitleg echt/nep Michelin Bibendum: http://www.oldgas.com/forum/ubbthreads. ... 489&page=2

Ook weer van dezelfde verkoper. Het zal Catawiki worst zijn. De centjes stromen immers lekker binnen. En de verantwoordelijkheid voor de kavelomschrijving schuift de veilingmeester gewoon af op de verkoper. Hij schreef mij juli jl.:

"Bedankt voor uw opmerking en link.
We gaan er mee aan de slag.
De verkoper maakt de omschrijving en blijft verantwoordelijk ook na de verkoop als de koper ontevreden is of de tekst niet klopt met het aangebodene." De "veilingmeester" is dus een wassen neus.

Heb je ook een kavel op Catawiki gezien met misleidende objectbeschrijving? Nep verkocht als écht? Meld het hier!
Laatst gewijzigd door Radar op 03 mei 2017 14:36, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

Arizonakid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11
Beste antwoord
Gekozen door Bob Schurkjens

Re: Ervaringen met Catawiki

door Arizonakid » 10 mar 2019 18:46

Catawiki is vooral leuk voor Catawiki, de kosten zijn belachelijk hoog, en koopjes tref je niet. Wel veel namaak, maar daar wordt nauwelijks iets aan gedaan, erg jammer.
Ik ben zelf powerseller gewesst op Ebay, en ook daar kan je best wat op aanmerken, maar het systeem is een stuk eerlijker naar bieders, en je winst bij verkoop een stuk hoger. Ook aanbieders ban nep zijn daar snel klaar, daar zorgt het feedback systeem wel voor.
Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Ervaringen met Catawiki

Ongelezen bericht door Brahms »

De topictitel doet zeeeer ernstige misstanden vermoeden.....

Wat een ongelofelijke troep die Michelin mannetjes. Maar geen authentiek ?, zou het niet weten.
Wel staat er bij, 2 helft 20ste eeuw. Dus misschien gemaakt in 1999 ?
Maar als mensen dit willen kopen, van mij mogen ze. De fotos en omschrijving zijn duidelijk.
En de gebode bedragen zijn zo laag, net iets hoger dan uw genoemde waarde, waar maken we ons druk over.
Als kopers dat graag willen betalen, nou van mij mogen ze......

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ervaringen met Catawiki

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik verzamel dit soort spullen zelf al een jaar of twintig en heb voldoende "vakliteratuur' om tot een gedegen oordeel te komen. Een expert als de auteur van dit boek zal mijn zienswijze ondersteunen: http://www.bol.com/nl/p/michelin-man/1001004010609517/ Ik heb dit boek zelf en heb contact gehad met de schrijver/verzamelaar. Daarnaast heb ik nog diverse andere boeken over dit onderwerp.

En iemand die door Catawiki "professioneel veilingmeester"* wordt genoemd, heeft meer dan voldoende vakkennis in huis om te zien dat hier replicarommel wordt verkocht. Dat mag op zich, als je het er eerlijk bijzet. Deze verkoper op Catawiki handelt te kwader trouw door spullen als circa 50 jaar oud te verkopen ("Zeer fraai beeld wat uitgegeven is in de jaren '60"). Catawiki gedoogt het, want ze krijgen 24% commissie uit deze verkoop.

*) https://www.catawiki.nl/veilingmeesters

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Ervaringen met Catawiki

Ongelezen bericht door Brahms »

Ik dacht wel dat u een bepaalde link had met het aangebodene. Het verzamelen van dit soort zaken is dus uw hobbij, u heeft er duidelijk verstand van.
Maar kennis van zaken hebben mensen die dit verzamelen juist en behoeden hun juist ervoor om genept te worden. Tenminste dat is mijn insteek in deze.
Ook ik heb een (dure) hobby waarvan veel spullen worden aangeboden op CataWiki. Ik moet zeggen dat er eigenlijk nooit neppers tussen zitten, en dat de prijzen zeer netjes zijn. Maar ook hier geld, ik zie zo als er iets niet klopt.
Waarschijnlijk zijn er in uw hobby segment één of enkele lieden actief welke wat makkelijker omgaan met echt / niet echt en het aan de koper overlaten om te bekijken of iets het verzamelen en kopen waard is.
Ik ben absoluut geen kenner van uw hobby, dus loop geen enkel risico, want ik koop het simpelweg niet.
En u koopt mijn hobbijspullen denk ik ook niet..... :D

Het is eigenlijk net als op MP. Ook daar wordt veel "lood voor goud" aangeboden. Heb je er verstand van, of verdiep je je erin, dan gaat het (meestal) niet fout en betaal je het juiste bedrag, of koop je niet.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ervaringen met Catawiki

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het is eigenlijk net als op MP.
U slaat de plank mis. Catawiki is juist helemaal niet als Marktplaats: Catawiki pretendeert veiligheid te bieden met met hun "notarieel toezicht" en "professionele veilingmeesters". Veel mensen die op Marktplaats hun neus hebben gestoten, gaan juist naar Catawiki voor veiligheid en betrouwbaarheid. En betalen daar voor. Ten onrechte, want Catawiki maakt deze veiligheid en betrouwbaarheid totaal niet waar. Dat maakt het zo kwalijk.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Ervaringen met Catawiki

Ongelezen bericht door Brahms »

Bob Schurkjens schreef:
Het is eigenlijk net als op MP.
...........U slaat de plank mis. Catawiki is juist helemaal niet als Marktplaats................
Maar ik ben juist van mening dat Marktplaats en CataWiki "gewoon" verkoop sites zijn. Ik kan dus in uw ogen de plank mis slaan, maar dat vind ik dus niet. Immers dan zou ik het voorbeeld niet geven.

Ook CataWiki is gewoon een verkoopsite met verkopers en kopers. Dat CataWiki dit aankleed met een "veilingmeester"en "Notaris" is allemaal mooi, het maakt weinig indruk op mij. Tevens blijf je toch zelf verantwoordelijk om te kijken wat je koopt. Of iets echt is en bv. of de prijs realistisch is.

In de omschrijving van de Michelin mannetjes is ruim omschreven en lees ik zover ik kan zien nergens dat ze "echt" zijn of "uniek" zijn. Er wordt wat te koop aan geboden uit tweede helft 20e eeuw, en daarop kan je bieden.
Nogmaals met uw hobbijkennis moet u dan bepalen of de koopwaar is, wat u zoekt.
En dat is op marktplaats ook.
Verder heeft CataWiki groot belang bij verkopen, immers dat is hun bron van inkomsten. Als dit zo is bij een verkopende partij, ben ik altijd 3-dubbel voorzichting, MP, E-Bay of CataWiki. Maakt dan niet uit omdat de belangen om te verkopen groot zijn.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Ervaringen met Catawiki

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

Is het dan niet mogelijk, om aangifte te doen, als namaak producten als origineel verkocht worden?

Op alle verkoopsites is oppassen geblazen.
Er zouden altijd weer mensen in deze verkooppraktijken in trappen.
Fijn dat je het publiek maakt.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ervaringen met Catawiki

Ongelezen bericht door Moneyman »

Aangifte is zeker een goed optie. Maar dan wl tegen de verkoper, niet tegen het platform. Want die maken zich formeel nergens schuldig aan.

Maar je moet dan wel een harde case hebben. Als er niet expliciet bij staat dat het origineel is, heb je al geen poot om op te staan. Oplichting of bedrog is vaak heel moeilijk hard te maken.

Ik ben het met Bob eens dat veel argeloze consumenten meer van Catawiki verwachten dan ze waarmaken, en dan ben ik voorzichtig.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ervaringen met Catawiki

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Heb dit bericht verzonden aan de Catawiki veilingmeester:

"Verzoek om de twee Michelin kavels van deze verkoper te beëindigen wegens misleiding. Dit zijn goedkope fantasie-objecten. Het zijn geeneens replica's want Michelin heeft dit soort prullaria nooit op de markt gebracht. Ik sta elke week weer versteld van de oplichterij op Catawiki. Het wordt hoog tijd dat hier in de media eens aandacht aan wordt besteed. Notarieel toezicht en professionele veilingmeesters: laat mij niet lachten!"

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ervaringen met Catawiki

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Antwoord van Catawiki:

"Beste ,

Dank voor uw mail. Er staat ook geenszins bij dat dit origineel van Michelin is, en de koper wordt ook geacht zich goed te orienteren voordat hij/zij een bod plaatst. Gezien het huidige hoogste bod van 35 euro gaat niemand zich hier een buil aan vallen. Het is inderdaad curiosa.

Best regards/Cordialement/Met vriendelijke groet,

...... ......
Catawiki Classic Car Auction"

Dit keer wordt de verantwoordelijkheid dus afgeschoven op de bieder. In juli heb ik de prullaria van dezelfde verkoper al aangekaart. Is ook niets mee gebeurd. Slechte verkopers worden dus door Catawiki beschermd. Catawiki is een totaal onbetrouwbare organisatie. Het gaat ze alleen om het geld. Integriteit hebben ze niet.

XLIX
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 nov 2015 16:48

Re: Ervaringen met Catawiki

Ongelezen bericht door XLIX »

Het argument dat de koper zelf goed moet opletten is natuurlijk waar, maar beperkt geldig: een veiling duurt maar een paar dagen en de verkoper is afgeschermd. Dus er valt niet zoveel te controleren!

Dat is ook meteen het probleem als de koper niet levert bijvoorbeeld: je kunt daar weinig tegen doen.

Gelukkig betaal je (als veiligheid) aan Catawiki en die betaalt de verkoper niet uit zolang er niet geleverd is. Je zou verwachten dat je dan je betaling terugkrijgt van Catawiki. Nou mooi niet dus! Catawiki houdt vol dat er een koop tot stand is gekomen en dat koper en verkoper er samen uit moeten komen en houdt het geld gewoon vast!
Daar ben ik inmiddels maanden mee bezig, maar Catawiki blijft ontwijkende antwoorden geven. Na maanden zouden ze dan eindelijk "een procedure starten tot onbinding van de koop" en dat zou best wel eens een tijdje kunnen duren.....

Maar hoe moeilijk kan het zijn? Betaald maar niet geleverd! Wat valt daar aan te onderzoeken? In de praktijk geeft Catawiki nu helemaal geen antwoord meer op mijn mailtjes. Mijn betaling (45€) houden ze echter nog steeds vast (inmiddels 4 maanden). Kennelijk speculeren ze erop dat ik het vroeg of laat wel zal opgeven. En inderdaad, als koper sta je helemaal machteloos! Je hebt geen enkel machtsmiddel en het bedrag is te laag om juridische actie te ondernemen.

Deze handelwijze is volgens mij gewoon oplichting / diefstal door Catawiki.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ervaringen met Catawiki

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »


pivo
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jan 2016 12:54

Re: Ervaringen met Catawiki

Ongelezen bericht door pivo »

Mijn zoon had interesse in een Dodge A100 oldtimer busje dat op Catawiki aangeboden werd.
Marktplaats maakte veel reclame voor dit kavel, dit busje dus. Volgens de beschrijvingen was het een heel mooi busje, met slechts wat gebruikssporen, technisch in orde en zelfs veel aan verbeterd. Omdat het bod enkele dagen voor einde van 5000,- naar € 8500,- sprong werd het te overbieden bedrag wel fors. Ik sprak met mijn zoon over het feit dat auto's vaak misleidend worden beschreven door verkopers en dat de aangeboden auto's vaak niet zo goed en mooi zijn als beschreven. Daarom heb ik de verkoper via internet getraceerd en telefonisch benaderd. Die eigenaar/ verkoper hield minstens dezelfde beschrijving aan (m.u.v dat er een nauwelijks te zien roestplekje aan de onderzijde zat), maar ik maakte voor de zekerheid toch een afspraak om de bus één dag voor afloop veiling te mogen bezichtigen. De bus zag er niet uit, de buitenlak bleek slordig met waarschijnlijk een roller of kwast aangebracht, het interieur leek wel met asfalt matzwart beschilderd maar het werd erger : De linker kokerbalk bleek over een lengte van zowat een meter helemaal doorgerot.
Drie deurstijlen waren aan de onderzijde helemaal weggerot, wat met klodders polyester en verf aan het oog onttrokken moest worden. Technisch gezien was de auto niet rijdbaar, kopte het aantal cilinders van de motor(8) niet met het kenteken wat 6-cilinder aangaf, geen handrem/noodrem aanwezig, carburatie deugde niet en was er veel aan gerommeld, totaal onveilig dus. Het erge vind ik dat mensen op deze manier [ongefundeerde beweringen verwijderd]en/of te misleiden worden terwijl Catawiki en Marktplaats veiligheid en betrouwbaarheid suggereren. Ik vind Catawiki dus een [ongefundeerde bewering verwijderd] organisatie waar je absoluut niet moet kopen. Als ik veel veilingen van bijvoorbeeld oldtimer-auto's zie dan word er vaak opeens door een bieder een heel hoog(ste) bedrag geboden, een bedrag dat (zelfs na tevreden volledige bezichtiging) niet reeel lijkt. Ik en mijn zoon zullen nooit iets gaan kopen bij Catawiki en vind het bijzonder kwalijk dat Marktplaats er zo veel reclame voor maakt.
Laatst gewijzigd door Radar op 20 jan 2016 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ongefundeerde beweringen verwijderd

Zonnebloempit
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2016 18:33

Re: Ervaringen met Catawiki

Ongelezen bericht door Zonnebloempit »

Ik heb zelf enige kavels verkocht, niets aan de hand. Totdat PostNL een aangetekend pakket niet bezorgde. Zodra ik vernam van koper dat het pakje niet bezorgd was heb ik ( dezelfde dag!) eenzelfde kavel verstuurd via DHL. De buitenlandse koper werd ongeduldig en opende een dispuut bij Catawiki. 2 dagen later werd het pakje bezorgd en blij gaf de koper alsnog een positieve beoordeling. So far, so good dacht ik. Totdat de uitbetalingsdag aanbrak voor 5(!) verschillende kavels. Alle kavels waren naar tevredenheid bezorgd en hadden een positieve waardering. Catawiki betaalt niet uit want " er is een dispuut geopend en zo zijn de regels" volgens de klantenservice. Pas als de koper het dispuut intrekt gaat men over tot betalen van alle andere kavels. Men houdt dus gewoon geld achter waar ik recht op heb, totaal een veel hoger bedrag dan het in dispuut betrokken bedrag inclusief boete. Als koper onder een trein komt kan ik naar mijn geld fluiten. De regels heb ik overigens niet gevonden in de gebruiksvoorwaarden. Dus: koper van dispuut heeft object thuis, ik ben nog lang niet gecompenseerd door PostNl; Catawiki houdt het bedrag dat ándere kopers hebben betaald. Pure diefstal, ik ben woest! En tot mijn verdriet ben ik niet de enige.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ervaringen met Catawiki

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Inderdaad onacceptabel. Misschien helpt het om uw klacht ook op het Klachtenkompas kenbaar te maken:
http://www.klachtenkompas.nl/catawiki

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Ervaringen met Catawiki

Ongelezen bericht door Brahms »

.....terwijl Catawiki en Marktplaats veiligheid en betrouwbaarheid suggereren....
Marktplaats veilig en betrouwbaar, nergens is het zo'n ongecontroleerde toestand als op Marktplaats. Er wordt van alles aangeboden wat niet klopt. Tekst klopt niet, foto's zijn geleend van anderen, objecten worden onder andere naam/merk aangeboden, bieders trekken volop hun bod in, kopers komen niet opdagen en als ze wel komen gaan ze rustig afdingen op de afgesproken prijs.
Zaken worden te koop aangeboden, slechts om de waarde te bepalen, en daarna weer verwijderd.
Er wordt volop meegeboden door verkopers op eigen waar en meldingen aan MP wordt niets mee gedaan.

MP veilig en betrouwbaar, kom op nou !

Verder opvallend dat prijzen waar ik qua hobbij verstand van heb, op Catawiki heel regelmatig veel hoger uitkomen dan normaal gangbaar zijn. Ik zie daar echt biedingen voorbij komen op populaire artikelen met veel "bieders" waarvan ik denk, hoe kan dat nou. Soms ruim hoger dan de winkelprijs........

Martine1977
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 dec 2016 17:51

Re: Ervaringen met Catawiki

Ongelezen bericht door Martine1977 »

Ik ben van België en heb zo eens enkele spullen op Catawiki gezet, omdat ik ze op 2dehands.be niet verkocht. Het is een enorme teleurstelling geweest. Ten eerste zijn de artikelen niet hoog gegaan. Daarnaast moet ik nog eens bijna een maand op mijn geld wachten, als ik het verkocht had en dan wordt er nog heel veel afgetrokken.

Blijkbaar ben ik als particuliere verkoper nog eens extra kwetsbaar. Gaat er iets verloren in de post of geraakt het beschadigd, ben ik en mijn voorwerp en mijn geld kwijt.

Dus ik ga er me niet meer mee bezig houden. Ik verkoop mijn verzameling liever verder op sites waar ik controle heb over de prijs. Ik verkocht enkele dure sieraden voor een habbekrats op deze manier, terwijl ze anders maar in de kast lagen. Ik kan me voorstellen dat het voor handelaars een hele ramp is.

Ik ga deze site dus nergens aanbieden, zowel niet voor kopers als voor verkopers.

miksipit
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2017 14:58

Re: Ervaringen met Catawiki

Ongelezen bericht door miksipit »

Catawiki houdt zich niet aan z'n eigen regels:
Volgens Catawiki moet het artikel dat je aanbiedt minimaal €75 opbrengen.
Ik wilde een paar stripboeken aanbieden maar die zijn geen €75 waard per stuk.
Echter ik had dezelfde strips in mindere staat al eerder op hun site zien staan en het grootste deel van de kavels was sowieso het geeiste
bedrag niet waard en bracht het uiteraard ook niet op.
Ik met ze gebeld en ja het moest toch €75 zijn dus ik vul dit maar in!
Na eerst gezeik over de fotos mailde de veiling"meester" dat de strip geen €75 op zou brengen(wat ik natuurlijk al wist.
Ik weer mailen dat de site vol stond met strips die het bedrag niet op zouden brengen dus waarom ik niet?
Na een afpoeier mail toch weer geschreven en toen kreeg ik een mail dat de veiling"meester" voor het beeld van de veiling uitzonderingen mocht maken dus je weet echt waar je aan toe bent !
Op hun site van modelautos voldoet het grootste gedeelte van de kavels ook al niet aan de waarde van €75.
Idem dito op hun usa treinen site en bij de curiosa staan plastic opengewerkte modellen voor hetzelfde bedrag als in de winkel(€15) en daar gaat ook
geen €75 uitkomen.
Je moet bij deze organisatie dus maar afwachten of je kavel aangenomen wordt op basis van de WILLEKEUR van een of ander "meester" en niet op de feitelijke minimum eis
miksipit

Catawikigebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 mei 2017 15:16

Re: Ervaringen met Catawiki

Ongelezen bericht door Catawikigebruiker »

Als stripverzamelaar ben ik een langdurige gebruiker van Catawiki. Er zijn een aantal dingen bij dit platform die mij ronduit tegenstaan. Voorheen, toen de catalogus nog het belangrijkste was en er niet geveild werd, werd door de oprichters in forumtopics altijd bij hoog en laag beweerd dat het ze niet om commerciële initiatieven te doen was in de toekomst, en het moest altijd een catalogus voor en door verzamelaars blijven. Groot discussiepunt bij de catalogus was altijd de prijsvorming, soms te laag maar vaak veel te hoog, met dank aan catalogusbeheerders waar vaak niet mee te praten viel. Ook werden in de begintijd onzinnig veel kavels ingevoerd (zoals bijv. tigste drukken van langlopende series die geen hond interesseren), waarschijnlijk om maar te kunnen adverteren dat er zich toch wel miljoenen objecten in de catalogus bevonden. De later gekomen bijbehorende shops waren een complete aanfluiting, omdat het merendeel van de kavels niet klopte met de omschrijving, geen foto's hadden, of absurd geprijsd was of combinaties daarvan. Ondanks vele meldingen van meerdere personen werd hier weinig tot niets aan gedaan door Catawiki.

Al snel bleek waarom: op een gegeven moment werd ineens tot mijn verbijstering een veiling uitgerold, en zeg nu zelf, wat werkt nu beter om verzamelaars naar een veiling te krijgen dan het laten ontsporen van een totaal disfunctionerende shop waar bijna niemand meer gebruik van maakte. Ik verdenk Catawiki ervan dat ze het veilingconcept nooit genoemd hebben, omdat dan ineens duidelijk zou worden voor de honderden verzamelaars die hun vrije tijd belangeloos opofferden aan de catalogus, dat er dan ineens een waardevolle database was ontstaan door hun werk, die als backbone van waarderingen van veilingobjecten kon dienen. En het is dan niet meer dan redelijk te veronderstellen dat al deze vrijwilligers op een of andere manier gecompenseerd zouden moeten worden. Maar omdat dit altijd ontkend werd werden deze vrijwillige verzamelaars daardoor eigenlijk altijd misleid. Ik heb op het punt gestaan om zelf ook mee te helpen, maar door de soms zeer arrogante feedback van catalogusbeheerders leek me dit niet mijn omgeving. Achteraf prima dus, was zonde van mijn tijd geweest.

Het ging al snel van kwaad tot erger qua strategie en uitvoering. De catalogus is al bijna onvindbaar op de site, en ik vraag me af wie nu nog zo gek is om hier vrijwillig tijd in te steken. Mijn idee is dat de veilingmeesters/personeel dit nu zelf moeten doen, er worden er nu ook honderden gevraagd overigens. Eerst was Catawiki ook compleet onbereikbaar telefonisch mbt veilingen, maar dit is in de loop van 2015 verbeterd nadat het klachten regende via niet functionerende klachtenregelingen/contactformulieren. Daarna was, toen de veilingen begonnen te lopen en er steeds meer bij kwamen, duidelijk te merken dat de veilingmeesters vrijwel niets meer deden aan het keuren van kavels, behalve vast stellen of een kavel wel ruimschoots aan een minimale opbrengst zou voldoen. Met als gevolg dat beschrijvingen niet klopten, er onvoldoende foto's geplaatst werden door de verkoper, ingediende kavels pas na zeer lange tijd, na vreemde discussies met veilingmeesters of helemaal nooit in een veiling terecht kwamen, en bij geschillen met grote verkopers bijna blindelings de zijde van de verkoper werd gekozen met alle gevolgen van dien. Het gaat in 70-80% van de aankopen op Catawiki goed als je zelf al erg kritisch naar de kavels en historie van de verkoper kijkt, maar blindelings vertrouwen op kavelinformatie en verkoper is er niet bij.

Dit hele verhaal ademt voor mij wel het "fake it until you make it" in optima forma, maar betekent niet dat alle veilingmeesters en verkopers ondermaats zijn op Catawiki, maar vanuit mijn ervaring en die van anderen is wel gebleken dat het een hele klus is om de goede eruit te pikken. Vaak kom je er pas achter uit wat voor hout personen gesneden zijn als dingen fout gaan.

Catawikigebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 mei 2017 15:16

Re: Ervaringen met Catawiki

Ongelezen bericht door Catawikigebruiker »

En hier nog een deel wat hoort bij mijn vorige reactie omdat ik de limiet van 5000 woorden blijkbaar had overschreden:

De beoordelingen van verkopers staan bijna ook allemaal boven de 97% goed, wat naar mijn bescheiden mening onzin is. Wat blijkt in de praktijk, kopers mogen pas een negatieve beoordeling geven als er echt iets compleet fout is gegaan, bijv. een kavel niet geleverd en de verkoper wil het geld niet terugbetalen. Ik noem zoiets oplichting maar dat terzijde. Bij alle andere gevallen wordt vanuit Catawiki bepaald dat de beoordeling "goed" of "neutraal" moet zijn, en een neutrale beoordeling wordt naar mijn idee niet meegeteld waardoor bijna alle verkopers een bijna perfecte score hebben, ondanks dat ze soms de grootst mogelijke rommel aanleveren. Als een verkoper narigheid verwacht van een koper dan kan hij er ook voor kiezen om geen beoordeling te vragen door het object als niet afgehaald/bezorgd te laten staan. Ik raad daarom iedereen aan echt ALLE beoordelingen te lezen van verkopers, en goed te kijken wat er mis gaat bij bijv. neutrale of negatieve beoordelingen, want dit is vaak bepalend. Kijk ook uit bij handelaren die volgens beoordelingen vaak kavels te koop zetten die ze achteraf niet of pas veel later kunnen leveren, de kans is groot dat ze het kavel al helemaal niet hadden maar simpelweg oude foto's plaatsen, en pas later hetzelfde kavel aan kunnen kopen. Of tussentijds verkopen aan derden en daarna moeten gaan zoeken. Met alle gevolgen van dien.

Plaats reactie