LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Esigaretten vs Nicotine Pleisters?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
BruceAlmighty
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 feb 2016 13:49

Esigaretten vs Nicotine Pleisters?

Ongelezen bericht door BruceAlmighty »

Ik ben een roker maar wil al langere tijd stoppen. Ik merk dat het toch moeilijk is. Nu las ik dat "e-sigaretten" een goed alternatief is voor mensen die toch van het roken af willen maar niet compleet willen stoppen.

Ik kom een paar webshops tegen die dat verkopen. Maar wat is jullie mening?

esmokeflavours.com

uegholland.com

dampwinkeltje.nl

Of zijn nicotine pleisters beter?
Laatst gewijzigd door Radar op 17 nov 2017 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële links aangepast door Moderator

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Esigaretten vs Nicotine Pleisters?

Ongelezen bericht door Brahms »

BruceAlmighty schreef:Ik ben een roker maar wil al langere tijd stoppen. Ik merk dat het toch moeilijk is. Nu las ik dat "e-sigaretten" een goed alternatief is voor mensen die toch van het roken af willen maar niet compleet willen stoppen.

Ik kom een paar webshops tegen die dat verkopen. Maar wat is jullie mening?

https://www.esmokeflavours.com/nl/start ... eleaf.html

https://www.uegholland.com/

https://www.dampwinkeltje.nl/

Of zijn nicotine pleisters beter?
Gewoon helemaal stoppen met die onzin, kan geen reden bedenken waarom je de ene bijzonder slechte gewoonte gaat inwisselen voor de andere. Dus stoppen is mijn mening.

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Esigaretten vs Nicotine Pleisters?

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

Ow, dit is een leuke voor mij, en ik had mezelf voor gek verklaard als ik een jaar geleden wist wat ik hier ging schrijven.

Ook ik ben (druk druk druk, stress stress stress) al meer dan 20 jaar een tevreden roker geweest. En ook ik heb in vlagen van verstandsverbijstering besloten om te stoppen. Met pleisters..heerlijk, naast het normaal doorroken (was effe het moment niet) een extra flinke shot nicotine met de pleisters erbij. Zelfde voor de e-sigaret...geen normale sigaret er minder om gerookt, maar zelfs achter mijn laptop door kunnen roken dankzij de e-sigaret.

Beide methoden hebben mij dus eerder zwaarder verslaafd dan minder verslaafd gemaakt.

Tot een maand geleden was ik en mijn directe omgeving er volledig van overtuigd dat ik rokend de kist in zou gaan. Niet dat ik erg veel rookte (paar keer per dag) maar na 20+ jaar was het duidelijk dat stoppen er niet in zat voor mij. Toch heeft het mij altijd zelf wat dwars gezeten, vooral ook omdat ik sommige mensen om me heen wel zag stoppen. Het merendeel waren echter de bekende hopeloze pogingen. Alle stress die ik bij hun zag, en de ruzie's, opvliegendheid, stuiterende vrienden...ik kan het , ik kan het, ik hou het vol....waren voor mij genoeg om te beseffen dat ik niet eens aan dat hele traject wilde beginnen.

Ik heb een enorme ruggegraat, en ben een enorme doener volgens alle mensen om mij heen. Op 1 punt na, en dat was het stoppen met roken.
Totdat iemand een keer vertelde over hypnose. En dat vond ik wel een grap. Want als er iemand nuchter en rationeel is ben ik het wel. Maar het leek me ook wel lachen om een keer te proberen, vooral ook omdat ik er redelijk van overtuigd was dat zo'n hypnotiseur mij na 10 minuten weer de deur zou wijzen onder het motto van ...u bent niet onder hypnose te krijgen. En eerlijk is eerlijk, als het zou lukken zou het vanzelf moeten gaan zonder moeite (lekker makkelijk toch!) en lukt het niet dan kun je een uur later een peuk opsteken met als excuus...ja wat dacht je zelf met dat zweefgeneuzel.

Om een kort verhaal lang te maken: daar geweest, interessant verhaal van de beste man, sessie ondergaan en achteraf zoiets van...ok, ik heb daar best relaxed gezeten en je verhaal gehoord, en ben zo open minded geweest als ik kan maar ik heb nu niet echt de indruk gehad dat ik 'weg' ben geweest. Waarop de hypnotiseur mij ook vertelde dat dat prima was, en dat hij dat ook vooraf uitgelegd had. Je bent er volledig bij, en een 'controlefreak' zoals jij (dat had hij al snel benoemd) zit tijdens een sessie maar net over het randje van waar ik je wil hebben.
Hierbij moet ik wel opmerken dat ik terwijl ik vaak tijdens de sessie dacht 'laat ik maar doen alsof nu ik er toch mee bezig ben' , ik het wel vreemd vond dat mijn ogen alle kanten in mijn de kassen oprolde haha.

Anyway, eenmaal thuis mijn vrouw lachend het verhaal verteld en trots zonder sigaretje de avond door. De volgende morgen nog steeds vol goede moed, en 's middags kreeg ik het wat zwaar. Toch even volhouden maar wetend dat ik de hele avond alleen op het bedrijf aanwezig zou zijn deed mij het ergste vermoeden. Eigenlijk in de middag al mentaal besloten...jammer dan, leuke ervaring rijker maar vanavond zit ik aan peuk. Maar raar genoeg 's vond ik het 's avonds toch net wat te veel moeite (en zonde) om 3km om te rijden om peuken te kopen. Raar. Ik besefte me ook dat ik totaal geen trek in een peuk had, echter wel tegen de gewoonte aan het vechten was. Dus raar genoeg niet omgereden en eigenlijk de avond er ook bijna niet mee bezig geweest. De volgende dag meer verbaast over mezelf dan trots, en dacht..nouja , nog een dagje dan maar.
Inmiddels een maand verder en geen peuk gehad.

En geloof mij, nuchterder dan mij vind je ze niet. Ik snap er echt niets van en heb er veel over nagedacht. Het zal een combinatie zijn van het gesprek vooraf waarbij zo'n man je mindset verandert (soort psycholoog) zonder dat je het door hebt, en tijdens de sessie kennelijk toch een geheim luikje opent zonder dat je het zelf door hebt en daar 2 draadjes omdraait. Ik weet het niet , maar ben echt verbaast dat ik dus letterlijk zonder moeite (ok, 1 dag tegen de gewoonte) of afkick verschijnselen (totaal niet) na een gesprek van een uur en een sessie van 10 minuten geen peuk meer heb aangeraakt.

Verwijderd

Re: Esigaretten vs Nicotine Pleisters?

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Ik ben, na 10 jaar lang één pakje per dag roken, cold turkey gestopt. Volgens mij is dat gewoon de beste manier. Er is geen enkel argument te bedenken waarom je door zou moeten gaan met roken. Met Allan Carr ben ik het eens dat iedere roker eigenlijk na iedere sigaret een gestopte roker is. En dat je er (in mijn geval) 20 keer per dag voor kiest om opnieuw een roker te worden.

Als de angst voor kanker je niet weerhoudt van het roken, dan is er niks dat je kan weerhouden van het roken. Dus ben je niet bang voor kanker, rook dan door. Ben je er wel bang voor (zoals ik) stop dan nu meteen. Simpeler dan dit kan ik het niet maken.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Esigaretten vs Nicotine Pleisters?

Ongelezen bericht door sjohie »

Onderzoek laat zien dat langzaam afbouwen, maar wel met duidelijke stappen, en dan de laatste stap cold-turkey stoppen, het beste werkt. Van een pakje per dag naar nul is een erg grote stap, eentje die maar weinig mensen succesvol kunnen maken puur op wilskracht.

Voor het laatste stapje in het hele stop-proces kan je nicotinepleisters gebruiken, het nadeel van die E-sigaret is dat je naast nicotine, het biochemische deel, ook het fysieke gedragsdeel, dus het in de vingers hebben van een sigaret, in stand houdt, en dus niet echt een afgebakende stap zet naar het stoppen.

Mijn vader is ooit cold-turkey gestopt, waar mijn moeder, eerst van een pakje cabalero ongefilterd per dag, via lichtere sigaretten, daar mee minderen, en met ondersteuning van pleisters de laatste stap, is gestopt.

Er zijn dus meerdere wegen die naar Rome leiden in dit geval. Mijn moeder is volgens mij ook naar een bijeenkomst, betaald door de zorgverzekeraar geweest, om de juiste handvatten te krijgen.

Verwijderd

Re: Esigaretten vs Nicotine Pleisters?

Ongelezen bericht door Verwijderd »

sjohie schreef:Onderzoek laat zien dat langzaam afbouwen, maar wel met duidelijke stappen, en dan de laatste stap cold-turkey stoppen, het beste werkt.
Welk onderzoek?

Volgens mij blijkt uit onderzoek juist dat cold turkey stoppen de beste manier is.

Kijk! Een onderbouwing:

http://annals.org/aim/article-abstract/ ... rity-trial

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Esigaretten vs Nicotine Pleisters?

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

Wat mij uitgelegd werd bij die hypnose was dat cold turkey weinig mensen lukt, en dat in veel gevallen er een vervanging voor de verslaving in de plaats moet komen. Ik merk persoonlijk dat in mijn geval letterlijk het gevoel 'ik moet een peuk' van het ene op het andere moment weg was en ik daarom ook geen moment de behoefte heb gehad aan een vervanger (snaaien.) Ik heb mij alleen even moeten verzetten tegen het automatisme om op bepaalde momenten een peuk te pakken.

Inmiddels zijn een paar kennissen van mij dezelfde weg als mij ingeslagen, omdat ze (zoals ik het uitleg) zagen hoe makkelijk het per ongeluk stoppen bij mij is gegaan. Cold Turkey had ik geen zin in. Zoals ik mijn vrouw ook verteld had...als ik het moeilijk krijg pak ik gelijk weer een peuk want na 20 jaar ken ik mezelf goed genoeg om me niet onnodig te gaan pijnigen 2 dagen lang om daarna alsnog een peuk te pakken.

Verwijderd

Re: Esigaretten vs Nicotine Pleisters?

Ongelezen bericht door Verwijderd »

webshopeigenaar14 schreef: Zoals ik mijn vrouw ook verteld had...als ik het moeilijk krijg pak ik gelijk weer een peuk want na 20 jaar ken ik mezelf goed genoeg om me niet onnodig te gaan pijnigen 2 dagen lang om daarna alsnog een peuk te pakken.
Jammer, want na 4 dagen is de lichamelijke behoefte aan een peuk eigenlijk al weg. Wat overblijft is een emotionele behoefte.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Esigaretten vs Nicotine Pleisters?

Ongelezen bericht door mahadma »

Het enige wat je nodig hebt, als je echt wil, is wilskracht en een mond die nee zegt tegen rookwaren.

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Esigaretten vs Nicotine Pleisters?

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

Natuurlijk is het zo makkelijk. Maar dat geld voor alle verslavingen. Gewoon echt willen en nee zeggen.
De praktijk is natuurlijk wat anders.

Ik denk dat alle verslavingen voor 75% tussen de oren zitten en maar 25% lichamelijk zijn. Dat is precies wat het zo lastig maakt om er vanaf te komen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Esigaretten vs Nicotine Pleisters?

Ongelezen bericht door sjohie »

JohnTheBassist schreef:
sjohie schreef:Onderzoek laat zien dat langzaam afbouwen, maar wel met duidelijke stappen, en dan de laatste stap cold-turkey stoppen, het beste werkt.
Welk onderzoek?

Volgens mij blijkt uit onderzoek juist dat cold turkey stoppen de beste manier is.

Kijk! Een onderbouwing:

http://annals.org/aim/article-abstract/ ... rity-trial
En hier een hele literatuurlijst met onderzoeken die zeggen dat afbouwen beter werkt.. Okee, het is wel een site van een bedrijfje wat tools/apps levert om dat mogelijk te maken, maar ook de experts van Jellinek komen daar wel op uit als ze "een" beste methode wordt gevraagd. Maar goed, zoals ik ook al aangaf, in mijn directe omgeving ken ik 2 succesvolle stoppers, eentje cold turkey, de ander dmv afbouwen. Het is dus ook deels persoonlijk.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Esigaretten vs Nicotine Pleisters?

Ongelezen bericht door mahadma »

webshopeigenaar14 schreef:Natuurlijk is het zo makkelijk. Maar dat geld voor alle verslavingen. Gewoon echt willen en nee zeggen.
De praktijk is natuurlijk wat anders.

Ik denk dat alle verslavingen voor 75% tussen de oren zitten en maar 25% lichamelijk zijn. Dat is precies wat het zo lastig maakt om er vanaf te komen.
Zo ben ik er vanaf gekomen van 1 1/2 pakje per dag naar niks. Gewoon proberen en doorzetten, ècht doorzetten en niet twijfelen. Of ga een weddenschap aan dat als je na datum xx-xx-xxxx nog rokend gezien wordt dat je diegene die jou betrapt een geldbedrag moet geven ..........

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Esigaretten vs Nicotine Pleisters?

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

Ieder zijn eigen manier dus is wel duidelijk. Maar ik denk dat we het met zijn alle eens zijn dat pleisters of de e sigaret de minst kansrijke methodes zijn om er vanaf te komen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Esigaretten vs Nicotine Pleisters?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Wilskracht, doorzettingsvermogen en op een goed moment acuut en helemaal stoppen. En geen middeltjes gebruiken waardoor de verslaving in stand gehouden wordt. Dat was mijn succesformule. Succes met stoppen en hou vol!

Verwijderd

Re: Esigaretten vs Nicotine Pleisters?

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Klaas Jan schreef:Wilskracht, doorzettingsvermogen en op een goed moment acuut en helemaal stoppen. En geen middeltjes gebruiken waardoor de verslaving in stand gehouden wordt. Dat was mijn succesformule. Succes met stoppen en hou vol!
Mee eens. Ze moeten dat stoppen met roken ook absoluut niet groter maken dan het is. Je voelt je 4 dagen een beetje alsof je tegen een griepje aan zit en dat is het dan. Als je daarna meteen merkt dat het eten je lekkerder smaakt, dat je spierpijn in je benen krijgt omdat de bloedvaten in je benen eindelijk weer genoeg zuurstof krijgen, dat je 's morgens niet meer wakker wordt met enorme hoesten en een piep in je adem, dat je huid weer een gezonde rode kleur krijgt, dat je niet meer uit je muil stinkt, dat je voelt dat je bloeddruk al gezakt is, dat je blaakt van energie, én dat je je realiseert dat je op dat moment al €25 aan sigaretten bespaard hebt, dan vraag je je af waarom je dit niet jaren eerder hebt gedaan.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Esigaretten vs Nicotine Pleisters?

Ongelezen bericht door langste adem »

Hier een roker van 1 pakje per dag. Ik geniet van mijn sigaretje terwijl ik dondersgoed weet dat het veel beter is om te stoppen. Het stinkt, kost duur, is slecht voor de gezondheid , enz enz. Ik wil ook wel stoppen, maar NU nog even niet. Noem het struisvogelgedrag, dat is mijn verslaving. Ik heb ook een e-smoker geprobeerd , maar dat vond ik helemaal niks . Je krijgt weliswaar je shotje nicotine, en je longen krijgen even een heerlijk opdondertje (dat heb je weer niet met nicotinepleisters). Ik moet zeggen de smaak vond ik ook niet lekker,maar voor een verslaafde is een e-smoker gebruiken nog altijd beter dan helemaal niet roken. Maar ik ging er eigenlijk alleen meer door roken (gewone sigaret +e-sigaret) dus ik heb hem weggedaan.

Wat ik denk is dat stoppen met roken alleen kan lukken als je een knop in je hoofd kan omdraaien waardoor je ECHT wilt stoppen. Stoppen met roken op 1 januari omdat veel mensen dat ook doen helpt bijvoorbeeld niet. Je hebt daarvoor inderdaad een bepaalde mindset nodig. Sommigen krijgen die mindset pas na gezondheidsklachten van henzelf of van anderen, of als ze realiseren wat voor bedrag je wegpaft per jaar.

Ikzelf ben te nuchter om te denken dat dingen als hypnose, of acupuntuur , of oorbelletjes mij zouden kunnen laten stoppen met roken. Maar tegelijkertijd denk ik dat als je er zelf maar in gelooft dat het WEL kan helpen, dat dat misschien net dat duwtje in je rug is wat je nodig hebt. Net zoals placebo medicijnen zeg maar , die helpen soms ook prima.

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Esigaretten vs Nicotine Pleisters?

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

langste adem schreef: Ikzelf ben te nuchter om te denken dat dingen als hypnose, of acupuntuur , of oorbelletjes mij zouden kunnen laten stoppen met roken. Maar tegelijkertijd denk ik dat als je er zelf maar in gelooft dat het WEL kan helpen, dat dat misschien net dat duwtje in je rug is wat je nodig hebt. Net zoals placebo medicijnen zeg maar , die helpen soms ook prima.
Klopt helemaal en dat dacht ik dus ook. Sterker nog, ik heb dat ook bij de hypnotherapist verteld. Wel dat ik er echt klaar mee was (niet vanwege gezondheid, maar vanwege het gedoe. Ik wordt al jaren omringt door felle tegenstanders) maar ook dat ik daar zat met ... nou, kom maar op haha. Als het hierna vanzelf gaat vind ik het prima. Wordt het een lastig verhaal dan heb ik niets verloren (op een paar euro na.)

Ik ben tot op de dag van vandaag (1 maand naderhand) nog steeds flabbergasted over mezelf. Het enige dat ik in mijn achterhoofd hield was dat ik wist dat je hersenen getricked kunnen worden. Daar heb ik in mijn studententijd heerlijk van genoten dmv heel veel plantjes te verwerken.

Verwijderd

Re: Esigaretten vs Nicotine Pleisters?

Ongelezen bericht door Verwijderd »

langste adem schreef:Hier een roker van 1 pakje per dag. Ik geniet van mijn sigaretje terwijl ik dondersgoed weet dat het veel beter is om te stoppen. Het stinkt, kost duur, is slecht voor de gezondheid , enz enz. Ik wil ook wel stoppen, maar NU nog even niet. Noem het struisvogelgedrag, dat is mijn verslaving. Ik heb ook een e-smoker geprobeerd , maar dat vond ik helemaal niks . Je krijgt weliswaar je shotje nicotine, en je longen krijgen even een heerlijk opdondertje (dat heb je weer niet met nicotinepleisters). Ik moet zeggen de smaak vond ik ook niet lekker,maar voor een verslaafde is een e-smoker gebruiken nog altijd beter dan helemaal niet roken. Maar ik ging er eigenlijk alleen meer door roken (gewone sigaret +e-sigaret) dus ik heb hem weggedaan.
Dat is prima en het is fair dat je dat gewoon toegeeft. Inderdaad, als je wilt stoppen dan moet je ook echt willen stoppen. Enige bezwaar dat ik tegen uw argument heb (ook uit ervaring) is: wanneer wil je dan wel stoppen? Het voor je uit schuiven is geen lange termijn oplossing. Voor je het weet ben je weer 3 jaar verder en nog steeds niet gestopt. Als ik u zo hoor zal er toch een moment moeten komen dat je zegt: nu is de tijd.

Echt, lichamelijk gezien is stoppen met roken een fluitje van een cent. Op een paar dagen chagrijn na merk je er niet zo veel van.
Emotioneel des te meer. Voor mij was elke sigaret een 'beloning'. Je had even lekker 2 uurtjes gewerkt en dan even een sigaretje en daarna weer verder. Die beloning heb ik wel echt gemist en het voelt het eerste half jaar heel leeg om jezelf niet te belonen. Alhoewel het natuurlijk absurd is dat je jezelf beloont door jezelf kanker te geven. Maar los van dat: dat is wat ik het meest mistte.

En er zijn nu 6 jaar later nog steeds momenten dat ik denk: nu heb ik ineens zin in een sigaret. Maar dat gebeurt echt nog maar zelden.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Esigaretten vs Nicotine Pleisters?

Ongelezen bericht door alfatrion »

TS vraagt hier om meningen over de e-sigaret.

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Esigaretten vs Nicotine Pleisters?

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

Nee, als je tussen de regels door leest schreeuwt hij om hulp bij het stoppen :)

Gesloten