Essent berekent te veel verbruik

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Jeanet Hut
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mar 2022 18:31

Re: Essent berekent te veel verbruik

Ongelezen bericht door Jeanet Hut »

Moneyman schreef:
28 mar 2022 19:51
Jeanet Hut schreef:
28 mar 2022 18:55
@Nijogeth mijn meter geeft dezelfde eindstand aan als mijn Essent aan mij doorgeeft
Dan klopt het toch gewoon? Wat is je probleem dan?

Dat het verschil tussen de beginstand van de ene maand en vervolgens van de nieuwe maand niet klopt. Ik heb b.v. 277 m3 volgens de meterstand verbruikt maar Essent geeft aan in de verbruikers manager dat ik 283 m3 verbruikt heb. En dat meerdere maanden achter elkaar. Dat de uitkomst niet klopt. Maar goed. Jij zegt dat dat door de calorische waarde komt die erbij gerekend wordt. Volgens mij heb jij er meer verstand van dan ik. Dus dan neem ik mijn woorden terug....voor de zoveelste keer.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Essent berekent te veel verbruik

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jeanet Hut schreef:
28 mar 2022 21:08
Moneyman schreef:
28 mar 2022 19:51
Jeanet Hut schreef:
28 mar 2022 18:55
@Nijogeth mijn meter geeft dezelfde eindstand aan als mijn Essent aan mij doorgeeft
Dan klopt het toch gewoon? Wat is je probleem dan?

Dat het verschil tussen de beginstand van de ene maand en vervolgens van de nieuwe maand niet klopt. Ik heb b.v. 277 m3 volgens de meterstand verbruikt maar Essent geeft aan in de verbruikers manager dat ik 283 m3 verbruikt heb. En dat meerdere maanden achter elkaar. Dat de uitkomst niet klopt. Maar goed. Jij zegt dat dat door de calorische waarde komt die erbij gerekend wordt. Volgens mij heb jij er meer verstand van dan ik. Dus dan neem ik mijn woorden terug....voor de zoveelste keer.
Maar zelfs als dat niet de reden blijkt te zijn...
Wat doet het er toe wat die verbruiksmanager zegt? Essent rekent op de jaarrekening af op het verschil in meterstanden ( eind - begin ) en volgens jou kloppen die gewoon. Wat doet die verbruiksmanager er dan toe?

Consumentt
Berichten: 754
Lid geworden op: 20 nov 2005 19:27

Re: Essent berekent te veel verbruik

Ongelezen bericht door Consumentt »

Kijk gewoon eens op je fysieke meter. Die stand moet je straks op je afrekening terugvinden.
Je kunt ook een account aanmaken bij bijvoorbeeld Enelogic.
Dan kun je je meter op afstand uitlezen.

Jeanet Hut
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mar 2022 18:31

Re: Essent berekent te veel verbruik

Ongelezen bericht door Jeanet Hut »

Consumentt schreef:
30 mar 2022 16:53
Kijk gewoon eens op je fysieke meter. Die stand moet je straks op je afrekening terugvinden.
Je kunt ook een account aanmaken bij bijvoorbeeld Enelogic.
Dan kun je je meter op afstand uitlezen.
Volgens de fysieke meter heb ik 1836 m3 verbruikt dit jaar. Volgens de jaarrekening ook. Vervolgens staat er dat mijn netto verbruik 1875 m3 is. 39 m3 meer. Dat zal dan wel die calorische waarde zijn. Zoals iedereen hierboven mij probeert uit te leggen. Ik blijf t vreemd vinden. Maar het zal zo zijn. Kan iemand mij uitleggen hoe die calorische waarde precis berekend wordt?

jonis
Berichten: 2742
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Essent berekent te veel verbruik

Ongelezen bericht door jonis »

Wie bepaalt de correctiefactor voor de calorische waarde?

De Nederlandse Gasunie houdt nauwkeurig bij hoe de calorische waarde van het aardgas in de loop van de tijd varieert. Op basis hiervan stelt de Nederlandse Gasunie de correctiefactor voor de calorische waarde vast. Wij zijn verplicht die factor te gebruiken op je jaarafrekening

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Essent berekent te veel verbruik

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Jeanet Hut schreef:
30 mar 2022 18:21
Consumentt schreef:
30 mar 2022 16:53
Kijk gewoon eens op je fysieke meter. Die stand moet je straks op je afrekening terugvinden.
Je kunt ook een account aanmaken bij bijvoorbeeld Enelogic.
Dan kun je je meter op afstand uitlezen.
Volgens de fysieke meter heb ik 1836 m3 verbruikt dit jaar. Volgens de jaarrekening ook. Vervolgens staat er dat mijn netto verbruik 1875 m3 is. 39 m3 meer. Dat zal dan wel die calorische waarde zijn. Zoals iedereen hierboven mij probeert uit te leggen. Ik blijf t vreemd vinden. Maar het zal zo zijn. Kan iemand mij uitleggen hoe die calorische waarde precis berekend wordt?
Het antwoord op je vraag staat gewoon vermeld op de site van Essent https://www.essent.nl/kennisbank/stroom ... che-waarde

jonis
Berichten: 2742
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Essent berekent te veel verbruik

Ongelezen bericht door jonis »

Nu wordt wel een beetje duidelijk wie al dat gas rooft.

DeZevendeHenk
Berichten: 789
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Essent berekent te veel verbruik

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Jeanet Hut schreef:
30 mar 2022 18:21
Kan iemand mij uitleggen hoe die calorische waarde precis berekend wordt?
Heb je niet meer aan de uitleg waarom dat gebeurt dan aan een sommetje dat je zonder 5eklas natuurkunde toch niet begrijpt?

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Essent berekent te veel verbruik

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik vind je gasverbruik extreem hoog. Niet te hopen dat je contract binnenkort afloopt.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Essent berekent te veel verbruik

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@jeanet Hut

Hebt u pas dit jaar voor het eerst een zelfstandige gasrekening?

Die correctiefactor staat er al jaren en jaren op

Jeanet Hut
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mar 2022 18:31

Re: Essent berekent te veel verbruik

Ongelezen bericht door Jeanet Hut »

jonis schreef:
30 mar 2022 18:42
Nu wordt wel een beetje duidelijk wie al dat gas rooft.
🤣
Ik roof niks... ik betaal er netjes voor.

Klaas-Vaak0123
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 apr 2022 13:41

Re: Essent berekent te veel verbruik

Ongelezen bericht door Klaas-Vaak0123 »

ik kom dit zogenaamde "correctiefactor" ook bij vattenfall tegen op de eindafrekening.
echter gooien hun deze over de totaal verbruikte m3 gas op jaarbasis.
ze geven netjes de begin stand van het verbruiksjaar en de eindstand van dit verbruiks jaar.

nu heb ik al het bovenstaande gelezen en snap de uitleg van sommigen en de misverstanden bij anderen.
echter is het zo dat we allemaal een volume meter in de kast hebben hangen, deze meet het aantal liters die er door heen gaan.
of dit nu puur lucht, water of een gas is maakt de meter niet uit.
u heeft allen een contract waarin u betaald voor de afgenomen m3 (1000 liter).
als je deze tegen elkaar weg streept kan er geen correctie anders dan 0,99999999 m3 plaatsvinden.
er is namelijk geen één contract waarin de kwaliteit van het geleverde gas benoemd wordt.
u heeft een contract voor een daadwerkelijk geleverd/afgenomen gas product in m3 (1000 liter )
maar ze komen er gewoon mee weg,

en ja nogmaals is snap het verhaal op : https://www.energieleveranciers.nl/ener ... che-waarde
echter is dit niet van toepassing omdat ik / u een contract heb op basis van liters en niet op basis van product kwaliteit.

Vattenfall Webcare
verified
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49

Re: Essent berekent te veel verbruik

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Goedemiddag,

Op je jaarafrekening staat inderdaad 'omgerekend verbruik'. Dit is vaak anders dan het gemeten verbruik, omdat je gasverbruik gecorrigeerd wordt aan de hand van drie factoren:

- Calorische waarde (omdat gas een natuurproduct is, kan dit schommelen)
- Temperatuurcorrectie (warmer gas bevat minder energie dan kouder gas)
- Hoogteligging (hoe hoger het woongebied hoe lager de luchtdruk, waardoor het volume van gas toeneemt)

Door deze aanpassingen betaal je alleen voor de energie die je werkelijk hebt verbruikt. Dit is wettelijk vastgelegd in de Informatiecode Elektriciteit en Gas onder paragraaf 5.3.3: https://wetten.overheid.nl/BWBR0037934/2022-03-19

Vriendelijke groet,
Ellen, Vattenfall

sammy72
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2022 17:39

Re: Essent berekent te veel verbruik

Ongelezen bericht door sammy72 »

Dit gebeurd helaas niet alleen bij essent, maar ook bij eneco.
Ik krijg iedere maand een overzicht van wat ik gebruikt heb en noteer dit.
Tot mijn verbazing had ik op de jaarafrekening ineens 24 m3 meer gas verbruikt en 8 kwh stroom. Als je hierover gaat bellen wordt je van het kastje naar de muur gestuurd. Eerst is het " sluipverbruik" als je dan uitlegt dat dat na de meter is en dan ook op de maandelijkse overzichten moet staan hebben ze weer een verhaal over een storing en vervolgens sturen ze je naar liander die weer wijst naar eneco. De oplossingen die geboden worden kosten de consument een hoop geld en het is de slager die zijn eigen vlees keurt. Ook krijg je te horen dat ze voor zo weinig niemand oplichten, maar uitgelegd dat als ze dit bij 10.000 mensen doen we het al over 240.000 m3 gas hebben en ik ze daar dus wel van verdenk. Vervolgens werd me ineens 52 uur gratis stroom aangeboden.
Zoals ik het hier lees gebeurd dit dus heel regelmatig en sta je als consument met je rug tegen de muur en is betalen goedkoper dan de geboden "oplossingen".

Plaats reactie