LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Flyeren bij NEE/NEE-sticker en NEE/JA-sticker

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Rien Hamers
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mar 2017 17:03

Flyeren bij NEE/NEE-sticker en NEE/JA-sticker

Ongelezen bericht door Rien Hamers »

Dag,

Ik ben lid van Buurtcoöperatie Wederzijds in Utrecht Noordoost. Wij flyeren met een folder om mensen in onze wijk ervan in kennis te stellen dat er een buurtcoöperatie is, en ze uit te nodigen om zich bij Wederzijds aan te sluiten.
We willen alle mensen in ons stadsdeel bereiken. Maar er zijn veel mensen die een NEE-NEE-sticker of een NEE/JA-sticker hebben. Daar mogen we onze flyer niet in de bus stoppen. Wederzijds is al op de vingers getikt door de Reclame Code Commissie.
Let wel: Wederzijds is een maatschappelijke organisatie (een vereniging), heeft geen enkele commerciële bedoeling.

Mijn vraag: als wij onze flyer nu niet in de bus toppen, maar aanbellen en de flyer persoonlijk overhandigen aan de bewoner, ook al heeft hij/zij een sticker, is dat wel toegestaan?

In de bijlage het verweerschrift van Wederzijds tegen de klacht bij de Reclame Code Commissie.

Bij voorbaat dank voor het antwoord.

Met vriendelijke groeten,
Rien Hamers
Bijlagen
Klacht RCC.verweerschrift.pdf
(338.63 KiB) 93 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Flyeren bij NEE/NEE-sticker en NEE/JA-sticker

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Aanbellen en een praatje met je buurtbewoners maken is volgens mij nog altijd niet illegaal. Al is het waarschijnlijk een kwestie van tijd voordat mensen hier komen klagen over dat mensen aanbellen om een flyer aan te bieden.....

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Flyeren bij NEE/NEE-sticker en NEE/JA-sticker

Ongelezen bericht door olaf79 »

Aan een verweerschrift hebben wij niks, dus dat is vrij zinloos hier neer te plempen. Je mag aanbellen en iemand proberen je product te verkopen, maar let wel je valt dan onder de zeer strenge colportage wetgeving waar je je dan aan moet houden. Ga er ook van uit dat de meeste mensen het vrij irritant vinden dat de zoveelste verkoper tijdens etenstijd aan de deur komt om iets te verkopen.

Er zijn tegenwoordig ook mensen die een sticker / bordje verboden voor collectanten / colporteurs hebben. Je dient dan niet aan te bellen en het terrein direct te verlaten.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Flyeren bij NEE/NEE-sticker en NEE/JA-sticker

Ongelezen bericht door angel1978 »

Afbeelding

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Flyeren bij NEE/NEE-sticker en NEE/JA-sticker

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Rien Hamers schreef:Mijn vraag: als wij onze flyer nu niet in de bus toppen, maar aanbellen en de flyer persoonlijk overhandigen aan de bewoner, ook al heeft hij/zij een sticker, is dat wel toegestaan?
Mogen, ja, maar ik zou er absoluut niet van uitgaan dat dat gewaardeerd wordt.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Flyeren bij NEE/NEE-sticker en NEE/JA-sticker

Ongelezen bericht door alfatrion »

Rien Hamers schreef:Mijn vraag: als wij onze flyer nu niet in de bus toppen, maar aanbellen en de flyer persoonlijk overhandigen aan de bewoner, ook al heeft hij/zij een sticker, is dat wel toegestaan?
Ik zou het Pareto principe toepassen. 80% van je "klandizie" komt van 20% van de mensen. Deze mensen hebben aangegeven niet tot die 20% te behoren. Ik zou het alleen daarom al niet doen. Ik denk dat deze mensen geïrriteerd zijn als je aanbelt.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Flyeren bij NEE/NEE-sticker en NEE/JA-sticker

Ongelezen bericht door kuklos »

alfatrion schreef:
Rien Hamers schreef:Mijn vraag: als wij onze flyer nu niet in de bus toppen, maar aanbellen en de flyer persoonlijk overhandigen aan de bewoner, ook al heeft hij/zij een sticker, is dat wel toegestaan?
Ik zou het Pareto principe toepassen. 80% van je "klandizie" komt van 20% van de mensen. Deze mensen hebben aangegeven niet tot die 20% te behoren. Ik zou het alleen daarom al niet doen. Ik denk dat deze mensen geïrriteerd zijn als je aanbelt.
+1
Laatst gewijzigd door kuklos op 28 mar 2017 00:36, 2 keer totaal gewijzigd.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Flyeren bij NEE/NEE-sticker en NEE/JA-sticker

Ongelezen bericht door gosewijn »

Vraag mij af of je geen vergunning van de gemeente nodig hebt.

Mucha

Re: Flyeren bij NEE/NEE-sticker en NEE/JA-sticker

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Flyeren bij NEE/NEE-sticker en NEE/JA-sticker

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb de nonsens ook gelezen.
Mensen komen bijeen om elkaar beter te leren kennen, elkaar te ondersteunen, samen activiteiten te ondernemen (voorbeelden: wandelen, leesclub, fietstochten, samen eten, naar de film), elkaar gezelschap te houden.
En als mensen hier nu eens geen behoefte aan hebben? Waarom dan er om blijven drammen?

En dan de argumentatie waarom die stickers niet voor jullie zouden gelden, sorry hoor. Initiatieven als die van jullie, ik heb er een pesthekel aan. Hier in de flat woont er ook zo eentje. Van alles willen bepalen en regelen en beslissen voor anderen, maar de handen uit de mouwen steken voor dingen die echt moeten gebeuren is er niet bij.

Is er trouwens geen normale buurtvereniging in de omgeving, met een buurthuis of iets dergelijks?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Flyeren bij NEE/NEE-sticker en NEE/JA-sticker

Ongelezen bericht door kokka »

Ik vind de gedachte achter dit initiatief wel mooi, een meer betrokken samenleving.
Als je lid wil worden van jullie coöperatie moet je hier wel voor betalen, dus jullie bieden wel degelijks iets aan, namelijk een lidmaatschap. Mijns inziens is het dan wel degelijk reclame.
Je zou er als ook voor kunnen kiezen om alle bewoners geadresseerd aan te schrijven of grote advertentie te plaatsen in de lokale dagbladen.
Ik zit persoonlijk niet zo te springen om lidmaatschap van een coöperatie zoals deze, maar vind ook een klacht naar de reclame code commissie erg ver gaan. Als jullie nu al overal zo'n flyer in de bus hebben gestopt, dan is het toch mooi geweest? de meeste mensen zullen het weggegooid hebben, sommige zijn wellicht informatie gaan opzoeken over jullie en een enkeling is er boos om. De RCC heeft jullie al op de vingers getikt, dus komt het inderdaad erg drammerig over om dan toch weer te willen gaan flyeren.

zwaluw29
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2017 19:50

Re: Flyeren bij NEE/NEE-sticker en NEE/JA-sticker

Ongelezen bericht door zwaluw29 »

Als ik in jullie statuten zie dan is je clubje opgericht om mensen te ondersteunen die een (mantel) zorgprobleem hebben.
Het is een gezelligheidsclubje voor buurtbewoners geworden.
Daar heeft niet iedereen behoefte aan. Bovendien moet je contributie betalen.
Als de Reclame Code Commissie klaagster gelijk heeft gegeven en geoordeeld heeft dat het gaat om reclame, stop dan je folders niet meer bij mensen met een ja/nee sticker in de bus en bel ook niet aan.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Flyeren bij NEE/NEE-sticker en NEE/JA-sticker

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Mucha schreef:
Julie4444 schreef:
Rien Hamers schreef:Mijn vraag: als wij onze flyer nu niet in de bus toppen, maar aanbellen en de flyer persoonlijk overhandigen aan de bewoner, ook al heeft hij/zij een sticker, is dat wel toegestaan?
Mogen, ja, maar ik zou er absoluut niet van uitgaan dat dat gewaardeerd wordt.
Wat mij betreft zeker niet. Niet aan de deur. En ook niet in mijn "Nee/Nee" brievenbus.
Technisch gezien mag het aanbellen helaas wel.


Wij hebben ook een sticker en een aantal van die brutaaltjes gooit de fliers alsnog de brievenbus binnen. Ieder bedrijf waarvan ik fliers krijg gaat bij mij gelijk op de zwarte lijst.

Heb eens een van die gasten aangesproken nadat ze een flier door de brievenbus deponeerden en ze gewezen op de sticker. Krijg dan een "Sorry mevrouw" maar meer dan dat ook niet.

Lijkt niet dat ze begrjipen dat dat niet zo snugger van ze is.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Flyeren bij NEE/NEE-sticker en NEE/JA-sticker

Ongelezen bericht door harkja »

Maar ze zijn hun handel dan wel kwijt.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Flyeren bij NEE/NEE-sticker en NEE/JA-sticker

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Doen ze lekker zichzelf aan.

Mucha

Re: Flyeren bij NEE/NEE-sticker en NEE/JA-sticker

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Flyeren bij NEE/NEE-sticker en NEE/JA-sticker

Ongelezen bericht door angel1978 »

harkja schreef:Maar ze zijn hun handel dan wel kwijt.
en hun baantje ook, als het vaker voorkomt.

zombo
Berichten: 96
Lid geworden op: 10 aug 2015 19:22

Re: Flyeren bij NEE/NEE-sticker en NEE/JA-sticker

Ongelezen bericht door zombo »

Ik zie steeds vaker NEE-NEE-NEE-NEE-NEE-stickers, samengevat: laat ons met rust, er valt hier niks aan te smeren of af te troggelen.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Flyeren bij NEE/NEE-sticker en NEE/JA-sticker

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach, we maken ons weer eens druk om een topicstarter die kennelijk niet geïnteresseerd is in het antwoord..

Statistieken gebruiker

Geregistreerd:
27 maart 2017 16:03
Laatst bezocht:
27 maart 2017 17:30

Rien Hamers
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mar 2017 17:03

Re: Flyeren bij NEE/NEE-sticker en NEE/JA-sticker

Ongelezen bericht door Rien Hamers »

??

Gesloten