LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gaan mannen beter om met stress?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Gaan mannen beter om met stress?

Ongelezen bericht door Radar »

Mannen gaan beter om met stress dan vrouwen en zijn daardoor op het werk beter inzetbaar. Dat blijkt uit de jaarlijkse Bedrijfsgezondheidsindex van Lifeguard.
Daarvoor zijn 4000 werknemers van 39 bedrijven in verschillende sectoren ondervraagd. Dit jaar is vooral gekeken naar de verschillen tussen mannen en vrouwen.

Vrouwen zijn over het algemeen fitter, eten gezonder en drinken minder alcohol. Mannen scoren beter op "omgaan met stress". Zij zeggen vaker dan vrouwen dat zij moeilijke situaties in het werk goed aan kunnen. Ook pakken zij problemen vaak "actief" en doelgericht aan.

Vrouwen stellen zich wat afwachtender op en scoren daardoor lager op dit punt. De manier waarop iemand met stress omgaat, is onder meer van invloed op de prestaties op het werk.


Bron:Nu.nl

Wat vindt u?

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Gaan mannen beter om met stress?

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 14 Mrt 2007 11:14 door tros radar


--------------------------------------------------------------------------------

Mannen gaan beter om met stress dan vrouwen en zijn daardoor op het werk beter inzetbaar. Dat blijkt uit de jaarlijkse Bedrijfsgezondheidsindex van Lifeguard.

Vrouwen stellen zich wat afwachtender op en scoren daardoor lager op dit punt. De manier waarop iemand met stress omgaat, is onder meer van invloed op de prestaties op het werk.
Volgens mij zijn de vrouwen gewoon slimmer dan de mannen.
De mannen weten het altijd beter dus zegt de vrouw zoek jij
het ff lekker uit dan raak ik niet gestresst.
Vandaar dat de mannen er beter mee omgaat want de vrouw
raakt niet gestresst op het werk of ze moet de baas zijn.

mako 66
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 nov 2006 22:53

Re: Gaan mannen beter om met stress?

Ongelezen bericht door mako 66 »

Er zit wel iets van waarheid in wat de vorige schrjifster zegt. Een vrouw (zeker een met een mannelijke partner) heeft in haar leven buiten haar werk vaak meer spanningen. Ik merk dat nu net op, door een woordenstrijd met mijn man. Mannen hebben eeuwenlang de macht gehad en de vrouw gehoorzaamde.Nu zou dat niet meer zo moeten zijn,maar een gedrag van eeuwen (altijd eigenlijk) leer je echt niet in 1 of 2 generaties af. De meeste vrouwen zijn ook nog steeds geconditioneerd voor gehoorzaamheid en ook dat botst met de opvattingen van vandaag de dag. Die automatische macht die de man nog steeds uitstraalt naar vrouwen toe, maakt dat de vrouw aan veel meer spanning komt bloot te staan en dat uit zich dan vaak in stress op het werk.Ik neem het geen man kwalijk, omdat het diertje nu eenmaal niet beter weet :P

hammy
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 jun 2005 17:52

Re: Gaan mannen beter om met stress?

Ongelezen bericht door hammy »

Dat mannen minder gestresst zijn dan vrouwen op de arbeidsmarkt, gaat niet altijd op.
Als je kijkt naar de jongere managers, die zijn pas gestresst, en waarom?
Ze zijn allemaal in de leeftijd 30 t/m 35, en willen scoren.
Dit gaat lang niet altijd van een leien dakje met gevolg, snel geirriteerd.
Bij mij is er ook zo eentje, is nu 5 jaar manager, 36 jaar, en komt nu pas een beetje tot bedaren, omdat hij eindelijk zijn draai gevonden heeft, en ook heel veel werkzaamheden uit handen kon geven die wij dan voor hem doen.
Hij waas bang dat ie het overzicht kwijt raakte, maar de positieve kant nu is, dat hij veel leuker in de omgang is.
Trouwens hij heeft wel met 6 vrouwen te maken, misschien is dat ook wel iets waar je stress van kunt krijgen, want hij snapt vrouwen niet altijd.

ebeelen
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mar 2007 16:53

Re: Gaan mannen beter om met stress?

Ongelezen bericht door ebeelen »

Hoewel de resultaten beduidend positiever spreken voor mannen dan voor vrouwen denk ik dat er meer aan de hand is.
Het gaat er uiteindelijk om wie het effectiefst kan werken onder druk en in staat is om de eigen problemen de baas te zijn.
Vrouwen zullen over het algemeen sneller hun privé-situatie bespreekbaar willen maken op hun werk en daardoor mogelijk eerder afgeleid zijn. Zij zijn dan per defintie eerder bereid om de oplossing bij zichzelf te zoeken.
Mannen daarentegen proberen problemen te verbloemen en lopen de kans om later dan vrouwen tegen de lamp te lopen.
Ik begeleid in een nieuwe therapievorm mensen met goede resultaten, dat ingezet wordt ter preventie en ter activering. Interesse: www.focusopmensen.nl

marleenvanh
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mei 2006 14:12

Re: Gaan mannen beter om met stress?

Ongelezen bericht door marleenvanh »

Ik heb het hele onderzoek niet gelezen, maar heb het bericht op RTL-Z
vandaag meerdere keren "voorbij horen en zien komen"
Het viel mij op dat de tekst luidde: "de ondervraagde mannen ZEIDEN dat ze......"
Ik weet dus niet hoe hoog het waarheidsgehalte van de uitkomst van dit onderzoek is, en waarop een en ander precies gebaseerd is. Mannen DENKEN vaak dat ze iets goed doen (of IN ELK GEVAL beter dan vrouwen), terwijl dat achteraf, alles meewegend, en op de lange duur bekeken toch iets anders (minder positief) blijkt te liggen. Ook zou het zo kunnen zijn, dat er een kern van waarheid in zit omdat de gemiddelde man met een baan ALLEEN die baan heeft en zich dus daar voor de volle 100% op kan storten, terwijl de vrouw daarnaast (ondanks alle moderne acties om DAT werk beter te verdelen) 80% of meer van huishouding en - indien aanwezig - van de opvoeidng van de kinderen moet doen. Terwijl de man bij thuiskomst voor de TV neer kan ploffen of iets anders leuks kan gaan doen terwijl zijn eten voor hem klaar- gemaakt wordt. Zodat hij zich weer kan opladen voor een volgende dag op HET werk.....

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Gaan mannen beter om met stress?

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 14 Mrt 2007 16:50 door mako 66


--------------------------------------------------------------------------------

Er zit wel iets van waarheid in wat de vorige schrjifster zegt
.

Schrijver hoor.Het zijn niet altijd de vrouwen die opkomt
voor vrouwen hoor :wink:

IvK
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mar 2007 17:41

Re: Gaan mannen beter om met stress?

Ongelezen bericht door IvK »

Ik ben het eens met deze schrijfster. Vrouwen "moeten" naast het betaalde werk vaak grotendeels alleen op draaien voor het huishouden en inderdaad de eventuele opvoeding van de kinderen. Wat ook een verschil maakt is dat vrouwen op het werk vaak mensgericht zijn en mannen resultaatgericht.

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Gaan mannen beter om met stress?

Ongelezen bericht door janfreak »

Ik denk dat vrouwen emotioneler zijn dan mannen, en ook impulsiever, daarom verbaast het me niet dat ze eerder in de stress schieten.
Misschien hebben vrouwen ook een groter verantwoordelijkheidsgevoel, althans ik heb dat zelf wel meegemaakt in de tijd dat ik nog werkte. Ze zijn ook vaak punctueler dan mannen, die nemen het vaak zo nauw niet. :P

as35
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mar 2007 17:57

Re: Gaan mannen beter om met stress?

Ongelezen bericht door as35 »

Het onderzoek is gedaan middels het invullen van een vragenlijst door mannen en vrouwen zelf.
Miscchien vullen vrouwen de vragenlijst wel eerlijker in dan de mannen?
Als man is het toch minder geaccepteerd om je kwetsbaar op te stellen, dus ook in het beantwoorden van een vragenlijst...
Het meten van stress hormonen bij mannen en vrouwen onder dezelfde omstandigheden zou mij een beter onderzoek lijken.

Oesi
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mar 2007 18:38

Re: Gaan mannen beter om met stress?

Ongelezen bericht door Oesi »

Natuurlijk hebben vrouwen meer stress dan mannen. Heel veel vrouwen, die buitenshuis werken, hebben binnenshuis nog een tweede fulltime baan. Die tweede baan - een multi-facet - baan: huishoudster, evt. opvoedkundige, sex therapiste, financieel deskundige, etc etc. Dat gaat je niet in de koue kleren zitten....

jenren6
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 okt 2006 13:27

Re: Gaan mannen beter om met stress?

Ongelezen bericht door jenren6 »

ik hebg vorige berichten gelezen, ben vrouw met 6 kinderen en sávonds afgedraaid, moet ook 2 x in de weerk sporten om mijn conditie op peil te houden anders wil mijn lijf helemaal niet meer.
Ik zie dus hoe ik aan het eind van de dag ben en hoe mijn man aan het eind van de dag thuis komt, een wereld van verschil, komt de trap op lopen en vraagt dan gelijk gaan we vanavond nog sporten, ik zak dan bijna door mijn hoeven.
Heb af en toe korte baantjes gehad buiten de deur en dat is lekker, je bent er even helemaal tussen uit en met wat anders bezig, je bent dan wel moe maar anders moe.
Ik weet dus het verschil van werken met kinderen en niet werken met kinderen.
Het zal per man ook heel verschillend zijn hoe deze op zijn werk met problemen omgaan, mijn man is vrij nuchter, laat dingen van zijn rug af glijden en maakt zich niet druk. Een vriend van ons heeft deze kwaliteiten niet en die komt dus heeeeel anders thuis, moet zich thuis ontladen en dat is ook niet fijn.
Mijn conclusie is dus: het hangt van veel factoren af, hoe ben je zelf, wat trek je je aan en hoe ga je met de dingen om, dit geld trouwens ook voor vrouwen.
Ik vond het heerlijk om er even uit te zijn, mijn man weet niet beter hij heeft altijd gewerkt, toen de kinderen geboren werden was er voor hem geen ouderschapsverlof, ja was er wel maar die moest je zelf betalen en dat kan natuurlijk niet met 1 inkomen!

vr.gr. jolanda

JPSsr
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 okt 2006 18:50

Re: Gaan mannen beter om met stress?

Ongelezen bericht door JPSsr »

Natuurlijk hebben vrouwen meer stress dan mannen. Heel veel vrouwen, die buitenshuis werken, hebben binnenshuis enz...
Nee Oesi, daar gaat het niet om.
Het gaat om de stressbestendigheid.
Uiteraard zijn mannen daar sterker in. In hun omgang met vrouwen worden ze daar tenslotte dagelijks in getraind.

JPSsr :lol:

leeuwtje1061
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mar 2007 13:19

Re: Gaan mannen beter om met stress?

Ongelezen bericht door leeuwtje1061 »

Ik ben het hier niet mee eens,omdat ik uit ervaring weet dat zulke onder zoeken maar op een klein schaal gebeurd.Als dit onder zoek in heel nederland zou plaats vinden,dan zou de uit komst heel anders uit vallen,en dan zou het meschien gelijk staan.
Niet op iedere werk plek is even veel stres.Ik weet ook uit ervaring dat vrouwen rustig zijn dan mannen.En er kom nog iets bij:Hoe is je gesteld heid.De een kan het beter aan dan de ander.

Groetjes,Lion.

PS.,ik weet dat er heel wat mannen zijn die met mij niet eens zijn,maar die denken dat ze de hele wereld aan kunnen.

Suzan83
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 sep 2006 19:11

Re: Gaan mannen beter om met stress?

Ongelezen bericht door Suzan83 »

Wanneer je meer moet doen dan mogelijk is binnen het aantal uren dat een dag telt, kan je twee dingen doen: harder lopen en het toch voor elkaar krijgen dat én het werk in orde is, én alle gezinsleden in schone kleren rondlopen, het huis niet vervuilt en vooral dat er 's avonds een gezonde maaltijd op tafel komt óf die verantwoordelijkheden voor alles behalve je baan delegeren. Je werkbeleving lijdt wel degelijk onder het feit dat je ervoor, tussendoor en erna nog zoveel andere dingen moet regelen.
Ik denk dat vrouwen het gevoel voor verantwoordelijkheid anders beleven én ze zijn er eerlijker over. Delegeren is een prachtuitvinding maar er moet wel iemand zijn aan wie er valt te delegeren :-)

jenren6
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 okt 2006 13:27

Re: Gaan mannen beter om met stress?

Ongelezen bericht door jenren6 »

ha susan

helemaal mee eens!!

gr. jolanda

calamity
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mar 2007 10:35

Re: Gaan mannen beter om met stress?

Ongelezen bericht door calamity »

Ik vraag me af of al die mannen zelf zo goed omgaan met stress. Ik denk dat menig telefoontje naar de echtgenote, of spoedoverleg met de secretaresse of die aardige vrouwelijke collega op het werk hun steentje hebben bijgedragen aan het oplossen van stressituaties. :oops: :wink:

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Gaan mannen beter om met stress?

Ongelezen bericht door eeliane »

Vrouwen kunnen veel beter omgaan met stress.
Als alle mannen zouden doen wat wij allemaal doen, en dat er in hun hersenen net zoveel zou omgaan als in de onze, dan zouden ze acuut allemaal instorten :lol:
Onze hersenen zijn er opgebouwd om alles tegelijk te doen( is wetenschappelijk aangetoond!), om aan allerlei dingen tegelijkertijd te denken en te onthouden.
Mannen zijn altijd met 1 ding bezig en dan het volgende....
gelukkig wij vrouwen niet, werken en denken tegelijkertijdaan moet nog even bellen voor de opppas, wat zal ik eten vanavond, ojhjee moet nog kadootje kopen voor partijtje, die andere moet gaan paardrijden en vervolgens kan ik dan meteen even langs vriendin om iets op te halen. Wij plannen en denken vooruit dat kunnen mannen voor geen meter.
Hooguit ik werk nu en ga om 19.00 eten.
Wij dus stukken tress bestendiger omdat wij de stress hebben, en mannen niet :lol:

Matrox
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 jan 2007 01:11

Re: Gaan mannen beter om met stress?

Ongelezen bericht door Matrox »

Beste lezer(es)
Laten we nu eens ophouden met dit soort vernederende opmerkingen. Stress kunnen zowel mannen als vrouwen hebben. Het ligt maar net aan de werkgever hoe hij of zij met het personeel om gaat en de prive kant even niet vergeten. Zelf werkte ik "als man" gemiddeld 60 uur per week met uitschieters van ver boven de 80. Je kunt dus stellen: een slechte werkgever. Persoonlijk meen ik ook dat we de verleden tijd maar eens moeten vergeten. (de man doet te weinig en de vrouw te veel of een man is de baas enz.) De man staat in ons huidige leven gelijk aan de vrouw. Mijn ervaring is dat vrouwen vaak wat emotioneler zijn maar daarbuiten "zeer" zakelijk kunnen zijn. Mannen hebben vaker een excuus om het huiselijke werk te omzeilen etc. Als je gewoon je werk doet en dan ook nog eens met veel plezier en de werktijden zijn acceptabel, zal je daar geen stress van krijgen. Duidelijk moet zijn dat de vrouw evenveel rechten heeft dan de man. Overigens denk ik dat je van een man welke ruim 60 uur werkt, niet hoeft te verwachten dat hij zich flink inzet voor het gezin. Tenslotte moet je het samen regelen.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Gaan mannen beter om met stress?

Ongelezen bericht door Bailey »

Tuurlijk gaan mannen beter om met stress, ik zie het op mijn werk. Na een drukke dag komen ze thuis en kunnen meteen aanschuiven voor het eten. Na het eten gaan ze met de krant op de bank zitten en 's avonds kijken ze televisie, krijgen visite of gaan op visite of gaan sporten.

Als ik na een drukke dag thuiskom, kan ik even zitten. Daarna eten klaarmaken opruimen en nog iets in het huis doen.

Tuurlijk zal het niet overal hetzelfde zijn, maar in mijn omgeving wel. En ja...als ik thuis zou komen, kan aanschuiven en daarna niet veel hoef te doen zou ik ook minder stress hebben.

Gesloten