LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gebruik e-mailadres door onbekende

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:
28 jan 2020 22:27
Een ander e-mail adres gebruiken is geen fraude of oplichting.
Ligt eraan hoe het gebruikt wordt
sylvesterb schreef:
28 jan 2020 22:27
Het is eerder gewoon dom omdat alles naar dat e-mail adres gaat en die persoon dus zonder problemen het wachtwoord kan resetten...
Ik heb gehackt mail account gezien, waar een extra forward was ingesteld. Alle inkomende mail kwam in de inbox, EN werd doorgestuurd.
Wachtwoord reset verhelpt dat niet!

NeoDutchio
Berichten: 12300
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

angel1978 schreef:
28 jan 2020 21:24
Het zou voor Afterpay vervelend kunnen worden ( de webshop krijgt gewoon betaald ).. Echter zie ik dan nog steeds de zin er niet van in voor een oplichter om een bestelling te doen bij een webshop ( voor €170 schoenen ) en die per direkt met Ideal te betalen ( valide bankrekeningnummer inclusief naam is dus bekend ) en daar een ander emailadres voor te gebruiken om daarna nogmaals dat emailadres te gebruiken bij een oplichtersactie.. Volgens mij heb je dan te maken met hele domme oplichters... ( of met een enorm gebrek aan schoenen 8) )
Het kan zijn dat er eerst een order nodig is voordat je met afterpay kan betalen. Ja, het is een gedachtegang, maar wie zegt dat de eigen ideal gebruikt is?
Op zich is het niet vreemd dat er eerst 1 order geplaatst wordt om vertrouwen te wekken waarna er meer besteld wordt dat vervolgens nooit betaald wordt. Het is zakelijk zo vaak voorgekomen dat je ineens een grote order krijgt met duurdere artikelen van meerdere merken. Die vallen zo op dat je dus beter met kleintjes kan beginnen.

NeoDutchio
Berichten: 12300
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

sylvesterb schreef:
28 jan 2020 22:27
Nee je mag niet iemand anders zijn naam gebruiken, grappig hoe je altijd alles verdraaid om tot je punt te komen. Een ander e-mail adres gebruiken is geen fraude of oplichting. Het is eerder gewoon dom omdat alles naar dat e-mail adres gaat en die persoon dus zonder problemen het wachtwoord kan resetten en zelf misbruik er van kan maken, zoals een alternatief afleveradres instellen.
Ik verdraai niks. Er zijn 3 verschillende accounts gemaakt met het mailadres van TS. Dat doe je niet zonder reden. Bewust andermans gegevens gebruiken zonder medeweten mag simpelweg niet. Een keer een foutje zou kunnen, maar 3 keer hetzelfde foutje in 3 aanvragen kan er bij mij niet in.

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar ook al heeft de TS er zelf niets van te vrezen: het blijft oplichting.

angel1978
Berichten: 10935
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
29 jan 2020 07:42
Maar ook al heeft de TS er zelf niets van te vrezen: het blijft oplichting.
Het blijft giswerk.. verder helemaal niets en al helemaal niet het probleem van TS ook al probeert een aantal een probleem aan te praten.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door sylvesterb »

16again schreef:
28 jan 2020 22:50
sylvesterb schreef:
28 jan 2020 22:27
Het is eerder gewoon dom omdat alles naar dat e-mail adres gaat en die persoon dus zonder problemen het wachtwoord kan resetten...
Ik heb gehackt mail account gezien, waar een extra forward was ingesteld. Alle inkomende mail kwam in de inbox, EN werd doorgestuurd.
Wachtwoord reset verhelpt dat niet!
Als alle mail in je inbox komt en dan wordt geforward dan krijg je de wachtwoord reset mailtjes nog steeds binnen.

NeoDutchio
Berichten: 12300
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

angel1978 schreef:
29 jan 2020 07:55
witte angora schreef:
29 jan 2020 07:42
Maar ook al heeft de TS er zelf niets van te vrezen: het blijft oplichting.
Het blijft giswerk.. verder helemaal niets en al helemaal niet het probleem van TS ook al probeert een aantal een probleem aan te praten.
Geen idee waar u iets leest dat TS een probleem aangepraat wordt.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
29 jan 2020 08:20
Geen idee waar u iets leest dat TS een probleem aangepraat wordt.
Zal ik dat dan even doen? :D
Bijna wekelijks valt te zien in Opgelicht?! hoe de identiteit van onschuldigen wordt misbruikt om anderen op te lichten.

peter17111962
Berichten: 575
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Bij een kennis van mij gebeurde hetzelfde. De oorzaak hiervan was erg simpel. De besteller had bij de
bestelling wel haar eigen mailadres, telefoon nummer en woonadres ingevuld. Echter bij het invullen van
haar postcode had zij een foutje gemaakt, Wat haar toen niet was opgevallen was, dat de computer van de
shop waar zij bestelde haar adres automatisch aanpaste naar het adres wat hoorde bij die ingetypte postcode.
Dus geen poging tot oplichting in dit geval.

angel1978
Berichten: 10935
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door angel1978 »

NeoDutchio schreef:U moet bij de webshops en afterpay er direct achteraan gaan dat u niet de besteller bent. Als u nog geen reactie op de mail gehad heeft direct de telefoon pakken. Zo kunnen ze direct de accounts blokkeren om meer schade te voorkomen.

Deze persoon gaat op uw adres en mailadres bestellen, laat het afleveren op een afhaalpunt en u krijgt de rekeningen.
Bangmakerij van begin tot eind

angel1978
Berichten: 10935
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het kan zijn dat er eerst een order nodig is voordat je met afterpay kan betalen.
Wat een onzin! Je verzint er gewoon dingen bij.

En dan nog: wat levert een ideal-betaling aan partij A op voor een Afterpay-regeling aan partij B
Je kletst er gewoon omheen en hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
28 jan 2020 22:50
Ik heb gehackt mail account gezien, waar een extra forward was ingesteld. Alle inkomende mail kwam in de inbox, EN werd doorgestuurd.
Dat is inderdaad een listige. Veel mensen weten uberhaupt niet waar de forward-instellingen staan, laat staan dat ze dat checken.
NeoDutchio schreef:
28 jan 2020 23:48
Ik verdraai niks. Er zijn 3 verschillende accounts gemaakt met het mailadres van TS. Dat doe je niet zonder reden. Bewust andermans gegevens gebruiken zonder medeweten mag simpelweg niet. Een keer een foutje zou kunnen, maar 3 keer hetzelfde foutje in 3 aanvragen kan er bij mij niet in.
Dat het er bij jou niet inkan, wil niet zeggen dat het niet gebeurt. De wereld is groter dan jouw verbeeldingskracht, dat is al vaak genoeg gebleken.

Ik zal je op weg helpen met een voorbeeld uit eigen ervaring. Laten we er even van uitgaan dat ik Jan Klasen heet en in 1970 geboren ben. Mijn e-mailadres is in dit voorbeeld [email protected]. Ik kreeg daar ook ineens allerlei mails op van mensen die ik niet kende en die ook niet voo rmij bestemd waren. Ik heb daar toen op gereageerd en kwam uiteindelijk bij degene uit voor wie de mails wel bedoeld waren. Wat bleek? Hij had een nieuw e-mailadres aangemaakt ([email protected]), maar per ongeluk een aantal keer de "19" vergeten. Zo simpel kan het zijn.

Dus nee, jouw stellige bewering dat er hoe dan ook sprake is van oplichting is gewoon op niets gebaseerd. Natuurlijk mag je waarschuwen om alert te zijn, maar de bankmakerij en stelligheid die je hier in het topic laat zien is gewoon gebaseerd op je aannames en niet op feiten.
witte angora schreef:
29 jan 2020 07:42
Maar ook al heeft de TS er zelf niets van te vrezen: het blijft oplichting.
Dat weet je dus niet...

angel1978
Berichten: 10935
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dat is inderdaad een listige. Veel mensen weten uberhaupt niet waar de forward-instellingen staan, laat staan dat ze dat checken.
Zeker.. Als je e-mailadres in handen van een ander is gevallen kan op deze manier heel geniepig allerlei info doorgesluisd worden en kan je aardig in de problemen komen zonder dat je dit zelf heel eenvoudig door hebt.. Niets mis mee om de mensen te wijzen op deze mogelijkheid

NeoDutchio
Berichten: 12300
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

16again schreef:
29 jan 2020 08:33
NeoDutchio schreef:
29 jan 2020 08:20
Geen idee waar u iets leest dat TS een probleem aangepraat wordt.
Zal ik dat dan even doen? :D
Bijna wekelijks valt te zien in Opgelicht?! hoe de identiteit van onschuldigen wordt misbruikt om anderen op te lichten.
Angel1978 schreef dat een aantal TS een probleem aan aan het praten was. Intern hier, dus niet extern.
angel1978 schreef:
29 jan 2020 08:51
NeoDutchio schreef:U moet bij de webshops en afterpay er direct achteraan gaan dat u niet de besteller bent. Als u nog geen reactie op de mail gehad heeft direct de telefoon pakken. Zo kunnen ze direct de accounts blokkeren om meer schade te voorkomen.
Deze persoon gaat op uw adres en mailadres bestellen, laat het afleveren op een afhaalpunt en u krijgt de rekeningen.
Bangmakerij van begin tot eind
Waarschuwen heeft niets met bangmakerij te maken.
angel1978 schreef:
29 jan 2020 08:56
Het kan zijn dat er eerst een order nodig is voordat je met afterpay kan betalen.
Wat een onzin! Je verzint er gewoon dingen bij.
En dan nog: wat levert een ideal-betaling aan partij A op voor een Afterpay-regeling aan partij B
Je kletst er gewoon omheen en hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt.
Mag ik even lachen. U kent mij niet en mij mijn werkverleden al helemaal niet.

angel1978
Berichten: 10935
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door angel1978 »

je hebt overduidelijk geen idee waar je over praat

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
29 jan 2020 09:28
angel1978 schreef:
29 jan 2020 08:51
NeoDutchio schreef:U moet bij de webshops en afterpay er direct achteraan gaan dat u niet de besteller bent. Als u nog geen reactie op de mail gehad heeft direct de telefoon pakken. Zo kunnen ze direct de accounts blokkeren om meer schade te voorkomen.
Deze persoon gaat op uw adres en mailadres bestellen, laat het afleveren op een afhaalpunt en u krijgt de rekeningen.
Bangmakerij van begin tot eind
Waarschuwen heeft niets met bangmakerij te maken.
Als die "waarschuwingen" geen reëel beeld geven van risico's en bovendien ten onrechte de suggestie bevatten dat TS grote problemen kan krijgen, heeft dat juist álles met bangmakerij te maken.
NeoDutchio schreef:
29 jan 2020 09:28
angel1978 schreef:
29 jan 2020 08:56
Het kan zijn dat er eerst een order nodig is voordat je met afterpay kan betalen.
Wat een onzin! Je verzint er gewoon dingen bij.
En dan nog: wat levert een ideal-betaling aan partij A op voor een Afterpay-regeling aan partij B
Je kletst er gewoon omheen en hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt.
Mag ik even lachen. U kent mij niet en mij mijn werkverleden al helemaal niet.
Daarom worden dit soort reacties ook niet gebaseerd op jou of je werkverleden, maar simpelweg op wat je hier laat zien. Als dat beeld niet klopt, moet je je afvragen waarom het beeld wat je oproept en de manier waarop je overkomt niet overeenstemt met je eigen beeld of de werkelijkheid.

annekeanneke93
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 nov 2017 21:51

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door annekeanneke93 »

Kolibrie schreef:
28 jan 2020 20:31
Ben benieuwd naar de antwoorden van de andere webshop en afterpay.
Ik ben tot zover heel tevreden met hoe ik word geholpen en met de reacties van de partijen:

Webshop B:
Helaas hebben wij hier wel vaker mee te maken, dit zijn inderdaad mensen die bestellingen plaatsen. Op de naam van iemand anders, deze orders worden betaald met Afterpay. En zo zullen er natuurlijk facturen verstuurd worden naar het gebruikte e-mailadres en het factuur adres. Wij hebben hiervan ook al een melding gemaakt bij Afterpay. Maar het is helaas heel lastig om te bepalen wanneer het om fraude gaat, en wanneer het natuurlijk een normale klant is met een bestelling. Wij hebben contact opgenomen met PostNL, en zij sturen het pakketje retour naar ons. Hier zullen wij het pakket retour verwerken, en komt het factuur ook te vervallen. Ook zullen wij een melding maken, dat je e-mailadres voor fraude zaken gebruikt wordt.

Afterpay:
Fijn dat je dit direct doorgeeft! Ik zet dit voor jou door naar onze afdeling Special Desk. Zodat jij hier straks geen betaalverzoek voor ontvangt.

Afterpay heb ik nu gevraagd of ze mijn e-mailadres ook nog kunnen blokkeren, zodat dit in de toekomst helemaal niet meer kan gebeuren. Ik maak zelf toch nooit gebruik van achteraf betalen en zal dit ook nooit doen. Dit kan en zullen ze regelen.
Laatst gewijzigd door annekeanneke93 op 29 jan 2020 11:10, 2 keer totaal gewijzigd.

annekeanneke93
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 nov 2017 21:51

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door annekeanneke93 »

16again schreef:
28 jan 2020 22:50
Ik heb gehackt mail account gezien, waar een extra forward was ingesteld. Alle inkomende mail kwam in de inbox, EN werd doorgestuurd.
Wachtwoord reset verhelpt dat niet!
Gecheckt, en is gelukkig geen sprake van.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door 16again »

annekeanneke93 schreef:
29 jan 2020 10:25
16again schreef:
28 jan 2020 22:50
Ik heb gehackt mail account gezien, waar een extra forward was ingesteld. Alle inkomende mail kwam in de inbox, EN werd doorgestuurd.
Wachtwoord reset verhelpt dat niet!
Gecheckt, en is gelukkig geen sprake van.
Hoe check je dat?
In het geval dat ik aanhaalde was de forward rule in zowel outlook als in office365 admin centre niet zichtbaar.

annekeanneke93
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 nov 2017 21:51

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door annekeanneke93 »

16again schreef:
29 jan 2020 10:33
annekeanneke93 schreef:
29 jan 2020 10:25
16again schreef:
28 jan 2020 22:50
Ik heb gehackt mail account gezien, waar een extra forward was ingesteld. Alle inkomende mail kwam in de inbox, EN werd doorgestuurd.
Wachtwoord reset verhelpt dat niet!
Gecheckt, en is gelukkig geen sprake van.
Hoe check je dat?
In het geval dat ik aanhaalde was de forward rule in zowel outlook als in office365 admin centre niet zichtbaar.
In de mailinstellingen staat geen fast forward adres ingesteld. Mocht iemand dit ook kunnen instellen zonder dat dit daar zichtbaar wordt, dan geen idee.

Gesloten