LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gebruik e-mailadres door onbekende

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
annekeanneke93
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 nov 2017 21:51

Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door annekeanneke93 »

Begin deze maand kreeg ik een mail van DHL dat er een pakket klaar lag bij een ophaalpunt. De mail was geadresseerd aan een ander en ik wist dan ook van niks (geadresseerde, webshop en ophaalpunt allemaal voor mij onbekend). Er stond geen telefoonnummer bij en ik kon er niet achter komen aan wie de mail was bedoeld, dus heb ik het toen maar zo gelaten. Een paar dagen later kreeg ik nog eens een herinneringsmail dat het pakket klaar lag.

Nu heb ik gisteren en vandaag opnieuw mails gekregen geadresseerd aan dezelfde persoon:
- 1 van webshop A: bevestiging van aanmaken account
- 2 van webshop B: orderbevestiging van een paar schoenen (170 euro, betaald met iDeal, afleveren bij een afhaalpunt)
- 1 van Afterpay: bedankt voor registratie

Bij de mail over de orderbevestiging van webshop B stonden gegevens van de geadresseerde. Het 06-nummer heb ik geprobeerd te bellen maar is buiten bereik, ook maakt het nummer geen gebruik van WhatsApp. Het lukt mij ook niet om de persoon op Facebook te vinden omdat ik alleen een voorletter en achternaam heb. Het opgegeven adres komt volgens internet wel overeen met de naam van de geadresseerde. Daar vind ik ook nog een vast telefoonnummer, waarmee ik geen gehoor krijg.

Ik dacht zelf niet aan fraude, omdat de schoenen volgens de orderbevestiging al zijn betaald met iDeal. Ook is er niks mis met mijn bankrekening. Wel blijf ik het raar vinden dat iemand mijn e-mailadres heeft opgegeven. Mijn achternaam in mijn e-mailadres komt namelijk niet overeen met de achternaam van de geadresseerde.

Ik heb e-mails/berichten gestuurd naar de bovengenoemde webshops en Afterpay met uitleg en de vraag of zij iets kunnen betekenen.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik zou het heel irritant vinden om allerlei e-mails te blijven ontvangen die niet voor mij bedoeld zijn.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U denkt zelf niet aan fraude, ik wel. U moet bij de webshops en afterpay er direct achteraan gaan dat u niet de besteller bent. Als u nog geen reactie op de mail gehad heeft direct de telefoon pakken. Zo kunnen ze direct de accounts blokkeren om meer schade te voorkomen.

Deze persoon gaat op uw adres en mailadres bestellen, laat het afleveren op een afhaalpunt en u krijgt de rekeningen.

annekeanneke93
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 nov 2017 21:51

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door annekeanneke93 »

Zowel de adresgegevens als afleveradressen in de mails zijn niet van mij, maar ik zal er nog eens achteraan gaan...

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Alleen uw e-mailadres is "misbruikt". Irritant maar niets om je zorgen om te maken.

Wanneer je iets met DHL verzendt, vul je als verzender het e-mailadres van de geadresseerde in. Kennelijk heeft de verzender hierin een fout gemaakt.

Mensen kunnen slordig en achteloos zijn. Wanneer u hier energie in gaat steken bent u de dupe. Laat het gewoon gaan. Het houdt vanzelf op. Probeer niet de achteloosheid van een vreemde op te lossen. Zijn/haar probleem.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 28 jan 2020 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik zou een simpele reply doen (bij een noreply-mailadres even juiste adres opzoeken) dat je van niets weet en je mailadres verwijderd wilt hebben, verder niets.

Je loopt verder geen risico.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Wachten op antwoord van de webshops en afterpay.
Ik neem aan dat u kopieën van de e-mails en bijlagen meegestuurd heeft met uw e-mails.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik heb iets soortgelijks gehad met een Amerikaan die op een van mijn Gmail adressen een Paypal account had geopend. Geloof me: elke poging om het op te lossen mislukt. Heb Paypal zelfs via Twitter benaderd. Volstrekt onoplosbaar. Heb in Gmail maar een prullenbakfilter aangemaakt om van die mails af te komen. Het interesseert niemand wat en niemand lost het op. Maak gewoon een mailfilter aan met de naam van de betreffende persoon. Die mails gaan dan automatisch naar je prullenbak.

annekeanneke93
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 nov 2017 21:51

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door annekeanneke93 »

Bedankt voor alle reacties!
Kolibrie schreef:
28 jan 2020 16:13
Wachten op antwoord van de webshops en afterpay.
Ik neem aan dat u kopieën van de e-mails en bijlagen meegestuurd heeft met uw e-mails.
Webshop A heeft gereageerd:
Wat ontzettend vervelend om te vernemen dat uw e-mailadres voor dit soort doeleinden wordt gebruikt. Ik zie dat er op dit e-mail adres ook een bestelling is geplaatst gisteren. Helaas is deze zending al verzonden en betaald met Afterpay. Ik heb zojuist de zending retour afzender laten melden bij PostNL. Ik zal dit ook voor u in de gaten houden.

Uiteraard zal ik de gegevens verwijderen onder uw e-mailadres.


De overige partijen hebben aangegeven dat hun webcare er naar gaat kijken.

Ik hoop dat het hierbij blijft, anders blijf ik achter allerlei partijen aan mailen...

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

annekeanneke93 schreef:
28 jan 2020 16:53
Bedankt voor alle reacties!

Webshop A heeft gereageerd:
Wat ontzettend vervelend om te vernemen dat uw e-mailadres voor dit soort doeleinden wordt gebruikt. Ik zie dat er op dit e-mail adres ook een bestelling is geplaatst gisteren. Helaas is deze zending al verzonden en betaald met Afterpay. Ik heb zojuist de zending retour afzender laten melden bij PostNL. Ik zal dit ook voor u in de gaten houden.

Uiteraard zal ik de gegevens verwijderen onder uw e-mailadres.


De overige partijen hebben aangegeven dat hun webcare er naar gaat kijken.

Ik hoop dat het hierbij blijft, anders blijf ik achter allerlei partijen aan mailen...
En bij wie zou de factuur van afterpay in de mailbox terecht komen zijn denkt u?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dat betaald is met after pay betekent volgens mij alleen maar dat de bank het voorgeschoten heeft aan de winkel. De rekening komt later.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
28 jan 2020 17:08
En bij wie zou de factuur van afterpay in de mailbox terecht komen zijn denkt u?
Da's toch geen probleem? Gewoon terugsturen, klaar.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
28 jan 2020 17:28
NeoDutchio schreef:
28 jan 2020 17:08
En bij wie zou de factuur van afterpay in de mailbox terecht komen zijn denkt u?
Da's toch geen probleem? Gewoon terugsturen, klaar.
TS gaat er vanuit dat het geen oplichting is. Dat is het dus wel.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dat komt wel als after pay zich meldt.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

NeoDutchio schreef:
28 jan 2020 17:37
Moneyman schreef:
28 jan 2020 17:28
NeoDutchio schreef:
28 jan 2020 17:08
En bij wie zou de factuur van afterpay in de mailbox terecht komen zijn denkt u?
Da's toch geen probleem? Gewoon terugsturen, klaar.
TS gaat er vanuit dat het geen oplichting is. Dat is het dus wel.
Bangmakerij. Kun je je stelling onderbouwen?

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Als het alleen het email adres is en niet je echte naam en echte adres kan er weinig met je gebeuren. Niemand is verplicht zijn email te lezen.... Sommige mensen hebben 100 adressen aangemaakt waarvan ze 99 nooit meer bekijken, Kan me niet voorstellen dat die mensen juridisch verplicht zijn om alle onzinmails die daarop binnen komen te lezen en er naar te handelen. Ik vind dat je genoeg moeite hebt gedaan.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door 16again »

Bob Schurkjens schreef:
28 jan 2020 17:48
NeoDutchio schreef:
28 jan 2020 17:37
TS gaat er vanuit dat het geen oplichting is. Dat is het dus wel.
Bangmakerij. Kun je je stelling onderbouwen?
Afterpay suggereert dat betaling achteraf gebeurt, en product al wordt verstuurd. De webshop of TS wordt hier opgelicht.

Dit is meest effectief als mail account van TS gehackt is, en oplichter meeleest, waar het spul klaar ligt

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Heb zelf nog nooit met dit bijltje gehackt maar het lijkt me vergezocht.

annekeanneke93
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 nov 2017 21:51

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door annekeanneke93 »

NeoDutchio schreef:
28 jan 2020 17:37
TS gaat er vanuit dat het geen oplichting is. Dat is het dus wel.
16again schreef:
28 jan 2020 18:08

Afterpay suggereert dat betaling achteraf gebeurt, en product al wordt verstuurd. De webshop of TS wordt hier opgelicht.

Dit is meest effectief als mail account van TS gehackt is, en oplichter meeleest, waar het spul klaar ligt
Ik heb contact met alle webshops en Afterpay, ik heb wachtwoorden gewijzigd, er zijn geen verdachte dingen op mijn mail/bankaccount te vinden... Tot nu toe heb ik geen enkel bewijs kunnen vinden dat iets anders dan mijn e-mailadres door iemand wordt gebruikt. Als mijn adres- of bankgegevens gebruikt zouden worden zou ik me wel echt zorgen gaan maken.
Mocht er wel sprake van doelbewuste fraude zijn dan heb ik alle bewijzen en correspondentie bewaard. Ik zou ook niet weten wat ik in deze situatie nog meer kan doen dan contact zoeken met webshops e.d.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bob Schurkjens schreef:
28 jan 2020 17:48
NeoDutchio schreef:
28 jan 2020 17:37
Moneyman schreef:
28 jan 2020 17:28

Da's toch geen probleem? Gewoon terugsturen, klaar.
TS gaat er vanuit dat het geen oplichting is. Dat is het dus wel.
Bangmakerij. Kun je je stelling onderbouwen?
Accounts aanmaken bij webshops en afterpay met andermans gegevens doe je niet als je niets te verbergen hebt. Op mailadres van TS wordt zowel besteld als de afterpay geregeld.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zelfs als je gelijk zou hebben, heeft TS daar nog steeds niets van te vrezen. Dus: bangmakerij.

Gesloten