LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen wettelijke salarisverhoging bij bevriezing salaris?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Marikaki
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 okt 2018 16:58

Geen wettelijke salarisverhoging bij bevriezing salaris?

Ongelezen bericht door Marikaki »

Ik werk sinds 2008 in de zorg voor dezelfde baas. Nu ben ik in februari begonnen met een opleiding via diezelfde baas. Mijn salaris werd daarom bevroren totdat ik gediplomeerd zou zijn (volgend jaar).
Nu zouden we per 1 oktober 4% salarisverhoging krijgen ivm de nieuwe CAO.
Dit geldt blijkbaar niet voor mij omdat mijn salaris is bevroren.
Klopt dit? Loop ik deze salarisverhoging gewoon mis omdat ik een opleiding doe?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen wettelijke salarisverhoging bij bevriezing salaris?

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je hebt afgesproken dat je salaris bevroren is tijdens de opleiding, dan zal je salaris dus bevroren blijven. Lijkt mij vrij logisch.

Overigens wel een beetje een vreemde afspraak. Maar dat is een ander verhaal.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geen wettelijke salarisverhoging bij bevriezing salaris?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

snuffel1 schreef:
23 okt 2018 17:48
Als uw salaris wordt bevroren betekent het dat u gedurende de opleiding in dezelfde loonschaal blijft maar als het CAO loon met 4% stijgt uw wel recht heeft op die loonsverhoging want die is collectief dus voor iedereen die binnen dat CAO werkzaam is.
Maar volgens mij geldt dit dan weer niet voor mensen die een eigen loonakkoord hebben gesloten met de werkgever. Als de CAO zegt dat ik 1600 euro in de maand moet verdienen en ik heb onderhandeld met de werkgever en 1800 krijg, dan kan dit gewoon bevroren worden, omdat dit boven de CAO-richtlijn valt.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Geen wettelijke salarisverhoging bij bevriezing salaris?

Ongelezen bericht door renewouters »

Controleer even goed waar die 4% betrekking op heeft. Bij mij op het werk (en bij veel andere bedrijven ook), gaat de collectieve loonstijging over het eindbedrag in een salarisschaal. Vervolgens is de persoonlijk salarisstijging afhankelijk van de positie in de salarisschaal (zit je laag, dan krijg je meer, zit je hoog dan krijg je minder).

4% stijging hoeft dus niet per definitie te betekenen dat ieder salaris 4% omhoog gaat (lijkt mee eerlijk gezegd ook onwenselijk, want dat zou het verschil tussen de inkomens steeds grote maken).

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Geen wettelijke salarisverhoging bij bevriezing salaris?

Ongelezen bericht door bprosman »

Vervolgens is de persoonlijk salarisstijging afhankelijk van de positie in de salarisschaal (zit je laag, dan krijg je meer, zit je hoog dan krijg je minder).
Dan is het dus geen x% maar variabel. Bij ons zijn collectieve (door de vakbond uitonderhandelde) salarisstijgingen gewoon procentueel, en ja, zit je onder in de schaal dan krijg je onder de streep minder dan dat je boven in de schaal zit.

Gesloten