LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gekort op AOW ondanks apart wonende gehuwden

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
LuukMA
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mei 2019 15:00

Gekort op AOW ondanks apart wonende gehuwden

Ongelezen bericht door LuukMA »

Na kontakt met de SVB blijkt dat mijn AOW uitkering gekort wordt omdat ik gehuwd ben. Dat klopt, ik ben gehuwd, maar mijn vrouw en ik wonen niet samen, maar apart en met een eigen zelfstandig huishouden met kinderen, en ook in een andere stad.
Dit is om reden van werk, en ivm studerende en thuiswonende kinderen, en dit is al zo vanaf onze trouwdatum.
De korting op de alleenstaande AOW is blijkbaar wettelijk zo vast gesteld. Echter indien we niet waren getrouwd, maar een LAT relatie hadden aangehouden, ook als we daarbij een groot deel van de tijd samen zouden leven, dan was die korting niet toegepast.
Ondanks dat dit blijkbaar wettelijk zo geregeld is, het past niet meer in de huidige maatschappij. Getrouwd en niet samenwonend is niet uniek meer. Hebben meer mensen een gelijksoortige ervaring, en is er wel eens bezwaar aangetekend?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Gekort op AOW ondanks apart wonende gehuwden

Ongelezen bericht door berndv »

Heeft u de ombudsman al geprobeerd?

U geeft aan dat dit wettelijk zo is vastgesteld, dan zult u het ook dat niveau moeten zoeken om het te veranderen. Bezwaar bij de svb zal dan geen zin hebben als het wettelijk geregeld is dat de AOW voor gehuwden is zoals die is, ongeacht of ze wel of niet samenwonen. De SVB is een uitvoerende instantie en voert uitsluitend uit wat de wetgeving voorschrijft, bezwaar zal dus ongegrond verklaart worden, tenzij de wet verandert, en daarvoor zult u niet bij de SVB moeten zijn maar bij de 2e kamer.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Gekort op AOW ondanks apart wonende gehuwden

Ongelezen bericht door Jantje7 »

U heeft recht op AOW voor alleen staande. Stel uw vrouw is opgenomen in een verzorgingshuis. Ook dan hebben beide recht op alleenstaande AOW.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Gekort op AOW ondanks apart wonende gehuwden

Ongelezen bericht door berndv »

Jantje7 schreef:
15 mei 2019 16:17
U heeft recht op AOW voor alleen staande. Stel uw vrouw is opgenomen in een verzorgingshuis. Ook dan hebben beide recht op alleenstaande AOW.
Nee, dit is een zeer specifieke uitzondering op de regels voor gehuwden. Er zijn 2 uitzondering voor gehuwden:
uw partner woont langdurig in een verpleeghuis, of
uw partner woont in een instelling voor beschermd wonen.
https://www.svb.nl/int/nl/aow/samenwone ... pleeghuis/

Het kromme is wel de eerste regel van die pagina:
Zolang u samen in één huis woont, krijgen u en uw partner allebei een AOW-pensioen voor gehuwden.
Men gaat er gewoon standaard van uit dat gehuwden ook samenwonen. Daar zou ik ook eigenlijk standaard van uit gaan hoor.

En op deze pagina wordt het nog weer eens bevestigd dat ts bij de svb niet verder zal komen:
Bent u getrouwd of geregistreerd partner en woont u om financiële of praktische redenen ieder op een ander adres? Dan krijgt u een AOW-pensioen voor gehuwden. Dit is 50% van het netto minimumloon.
https://www.svb.nl/int/nl/aow/samenwone ... it_elkaar/
Laatst gewijzigd door berndv op 15 mei 2019 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gekort op AOW ondanks apart wonende gehuwden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dit staat op de site.

U blijft getrouwd, maar gaat apart wonen

Blijft u wel getrouwd, maar gaan u en uw partner apart wonen? Dan krijgt u het AOW-bedrag voor een alleenstaande (70% van het netto minimumloon) als:

u of uw partner niet meer wil samen wonen en
u beiden een eigen leven leidt alsof er geen huwelijk meer is en
u niet van plan bent om weer bij elkaar te gaan wonen.

Om AOW voor een alleenstaande te krijgen, zult u moeten gaan scheiden.

U hebt al nooit samen gewoond.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gekort op AOW ondanks apart wonende gehuwden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En u bent ook fiscaal partner van elkaar, omdat u duurzaam gescheiden leeft.

Uw “kwestie”. Is ook eens op het Kassa forum vehandeld.

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... samenwonen

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gekort op AOW ondanks apart wonende gehuwden

Ongelezen bericht door witte angora »

LuukMA schreef:
15 mei 2019 15:17
Na kontakt met de SVB blijkt dat mijn AOW uitkering gekort wordt omdat ik gehuwd ben. Dat klopt, ik ben gehuwd, maar mijn vrouw en ik wonen niet samen, maar apart en met een eigen zelfstandig huishouden met kinderen, en ook in een andere stad.
Dit is om reden van werk, en ivm studerende en thuiswonende kinderen, en dit is al zo vanaf onze trouwdatum.
De korting op de alleenstaande AOW is blijkbaar wettelijk zo vast gesteld. Echter indien we niet waren getrouwd, maar een LAT relatie hadden aangehouden, ook als we daarbij een groot deel van de tijd samen zouden leven, dan was die korting niet toegepast.
Ondanks dat dit blijkbaar wettelijk zo geregeld is, het past niet meer in de huidige maatschappij. Getrouwd en niet samenwonend is niet uniek meer. Hebben meer mensen een gelijksoortige ervaring, en is er wel eens bezwaar aangetekend?
Eerlijk gezegd is het me niet duidelijk hoe jullie dit huwelijk in praktische zin invullen.

Je hebt het over een LAT-relatie, dan heb je een relatie en woon je apart. Maar ondertussen zie je elkaar regelmatig en wordt er nog wel eens gelogeerd, om het zo maar te zeggen. Is dat de manier waarop jullie de relatie invullen? Dan voldoen jullie volgens mij inderdaad niet aan de voorwaarden voor een alleenstaanden AOW.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gekort op AOW ondanks apart wonende gehuwden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts is gehuwd, maar woont naar eigen wens apart van zijn echtgenote, er is geen echtscheiding aangevraagd, en Ts of echtgenote zijn ook niet opgenomen in een verpleeginrichting, (wat alleen dan kan je zelf kiezen), dus hij krijgt de gehuwden AOW, oftewel 50%. Heel simpel.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gekort op AOW ondanks apart wonende gehuwden

Ongelezen bericht door kweenie »

LuukMA schreef:
15 mei 2019 15:17
Ondanks dat dit blijkbaar wettelijk zo geregeld is, het past niet meer in de huidige maatschappij. Getrouwd en niet samenwonend is niet uniek meer.
Je kunt je dan ook afvragen of het hele concept van trouwen wel in de huidige maatschappij past. Maar dat lijkt mij ook een andere vraag.

Het is al aangegeven, het is bewust door de wetgever zo bepaald dat mensen die getrouwd zijn, maar om 'praktische redenen' niet samenwonen, gewoon als stel worden gezien. Dat is onder andere zo gedaan omdat je anders een groot schemergebied zou creëren van mensen die puur vanwege de hogere AOW een tweede adres aanhouden.

Omdat dit een bewuste keus van de wetgever is, zal bezwaar maken bij de SVB ook weinig zin hebben.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Gekort op AOW ondanks apart wonende gehuwden

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hehe Kweenie, het lijkt me wel een leuke discussie over het concept van trouwen.

LuukMA
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mei 2019 15:00

Re: Gekort op AOW ondanks apart wonende gehuwden

Ongelezen bericht door LuukMA »

Dank voor al jullie reaktie's. Bezwaar aantekenen bij SVB heeft inderdaad geen zin, zij zijn een uitvoerend orgaan. Zolang de wet is zoals hij is, is voor hen de case duidelijk.
Gehuwd zijn en om praktische redenen separaat wonen, tov een LAT relatie, daar zit nauwelijks verschil in. In het gesprek met SVB werd dat ook zo gesteld, maar wet is wet, en gehuwd zijn betekent 50% van de alleenstaande AOW. SVB vindt dat zelf ook krom, maar ziet ook het schemergebied als dat zou veranderen.
Ik heb dit onderwerp opgebracht hier omdat ik denk niet de enige te zijn die in zo'n situatie zit.
Maar om tot een wetswijziging te komen, daarvoor is een kritische massa van gehuwd niet samenwonende stellen noodzakelijk. Ik denk niet uniek te zijn, maar talrijk zal het ook niet zijn.
Nogmaals dank!

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gekort op AOW ondanks apart wonende gehuwden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U wilt dus blijkbaar wel de “voordelen” van gehuwd zijn, maar op financieel gebied niet de nadelen.

Iedereen mag van mij latten of trouwen, maar daar wel de consequenties van dragen dan.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Gekort op AOW ondanks apart wonende gehuwden

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar als er geen verschil is met een lat-relatie, waarom bent u dan toch getrouwd?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gekort op AOW ondanks apart wonende gehuwden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Erfrecht? Pensioenen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gekort op AOW ondanks apart wonende gehuwden

Ongelezen bericht door kweenie »

LuukMA schreef:
16 mei 2019 15:13
Gehuwd zijn en om praktische redenen separaat wonen, tov een LAT relatie, daar zit nauwelijks verschil in.
Daar zitten juist wél behoorlijke verschillen tussen. Onder andere in de onderlinge onderhoudsverplichtingen. De rechten en plichten van gehuwden wijken nu eenmaal behoorlijk af van de rechten en plichten van ongehuwden. De verschillen bij de AOW zijn daar naar één onderdeel van, maar er zijn op veel meer punten verschillen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gekort op AOW ondanks apart wonende gehuwden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kees2850 schreef:
16 mei 2019 19:16
@LuukMa.ik denk dat u hier in dit forum niet veel steun zal krijgen. Misschien bij een politieke partij proberen? Ik wist niet van dit verschil maar vind het echt raar dat een Latrelatie wel volledig AOW oplevert en een huwelijk met verschillende woonplaatsen niet.
Hopelijk lukt het u ooit hier iets aan te doen. Persoonlijk lijkt u gedwongen te moeten gaan scheiden wilt u volledige WAO uitgekeerd krijgen. Zo wordt een burger gedwongen te liegen en bedriegen helaas.
Waar zou de Ts steun voor moeten hebben? Hij is weloverwogen getrouwd, na blijkbaar eerst een LAT relatie gehad te hebben, prima, niemand heeft hem daartoe verplicht. Blijkbaar willen ze om hen moverende redenen niet één huishouden vormen, ook prima, staat hen vrij, is niet meer verplicht. Maar hij is getrouwd en dan krijg je met een partner maar de “helft” van de AOW, ben je fiscaal partner, moet je elkaar onderhouden, kan je “voordelig” van elkaar erven, kan je eventueel een nabestaandenpensioen ontvangen mocht de een of de ander overlijden. En dan zijn er nog wel wat verschillen met LAT-ers.

Ik zou niet weten hoe hij gedwongen zou zijn te liegen en te bedriegen en waarover dan?

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Gekort op AOW ondanks apart wonende gehuwden

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kees2850 schreef:
16 mei 2019 19:16
Persoonlijk lijkt u gedwongen te moeten gaan scheiden wilt u volledige WAO uitgekeerd krijgen. Zo wordt een burger gedwongen te liegen en bedriegen helaas.
Gedwongen te scheiden? Gedwongen te liegen en bedriegen? Bij deze AOW-regeling zijn best een paar opmerkingen te maken, maar dit is volslagen onzin.

Miekedh
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 aug 2020 11:09

Re: Gekort op AOW ondanks apart wonende gehuwden

Ongelezen bericht door Miekedh »

Mijn vriend er ik, al 31 jaar aan het LATten, zelfstandige huishoudingen, willen nu we ouder worden onze relatie toch n vorm geven waarin we de liefde voor elkaar uitspreken en de wens elkaar bij te staan, in welke vorm dan ook, tot de dood ons scheidt.
Helaas kan trouwen niet, juist vanwege de ongehuwden-AOW die we allebei nodig hebben. We vinden dit idd n sterk verouderd iets en zouden dit graag aangepast zien in de wet maar voor ons dringt de tijd n beetje. We zijn nu van plan samen n levenstestament op te stellen, bij n notaris. Met n mooie jurk aan (ik) en n glaasje champagne. Dan krijgt onze relatie toch n officieel tintje.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Gekort op AOW ondanks apart wonende gehuwden

Ongelezen bericht door berndv »

Miekedh schreef:
28 aug 2020 11:39
We vinden dit idd n sterk verouderd iets
Er zijn ook veel mensen die trouwen een sterk verouderd iets vinden. Het zijn keuzes, en zoals het met veel keuzes gaat, die kunnen bepaalde gevolgen hebben.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gekort op AOW ondanks apart wonende gehuwden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Trouwen kan natuurlijk wel. Samen één huishouden vormen is voordeliger dan twee aparte huishouden.

Gesloten