LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door scontra »

renewouters schreef:
02 okt 2019 19:56

Door het soort oelewappers als TS krijg je dus verspreiding van onzinnig en onwaar "nieuws". Het erge is dat er zo veel sukkels zijn die het nog geloven ook "want het stond op internet".
Lezend begrijpen of begrijpend lezen !
Het is niet een ieder gegeven om dat te kunnen en dat is op zich ook helemaal niet erg !
Maar om daarom nu maar iedereen, die in dit topic heeft gereageerd, maar te gaan schofferen lijkt mij toch echt niet nodig !

Michel-mol
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 dec 2018 10:15

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door Michel-mol »

Ik snap niet dat mensen hieraan meedoen aan die onzin. Of het nu om speelgoed gaat, wc’s of paspoorten... mensen hou op.. Hierdoor wordt onze hele samenleving gesloopt.
Meisjes zijn meisjes en daar zitten voor en nadelen aan en ook de eigenschappen zijn bekend. Zo ook voor jongens. De samenleving is inmiddels vrij genoeg dat we zelf mogen kiezen, niemand dwingt iemand ergens toe omdat het een meisje/jonge is.
Dus mensen hou op om deze onzin te accepteren.. zo gaat Nederland namelijk kapot van regelgeving... nadeel ook nog is dat niemand meer weerbaar is als er eens wat gezegd wordt wat men niet zint.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Michel-mol schreef:
03 okt 2019 21:24
Dus mensen hou op om deze onzin te accepteren.. zo gaat Nederland namelijk kapot van regelgeving... nadeel ook nog is dat niemand meer weerbaar is als er eens wat gezegd wordt wat men niet zint.
Vooralsnog is daar geen sprake van. Integendeel.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch zie ik genoeg volwassenen die nooit geleerd hebben teleurstellingen te incasseren. Sterker nog, het forum staat vol met OP's van TS'ers die geen tegenspraak dulden, die het eigen ongelijk niet onder ogen willen/kunnen zien, die anderen verantwoordelijk houden voor hun eigen fouten, etcetera etcetera.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door kweenie »

Michel-mol schreef:
03 okt 2019 21:24
De samenleving is inmiddels vrij genoeg dat we zelf mogen kiezen, niemand dwingt iemand ergens toe omdat het een meisje/jonge is.
Dus mensen hou op om deze onzin te accepteren..
Zo is het. We mogen zelf kiezen en onze keuzes hoeven niet meer in een jongen- of meisje-hokje te worden geduwd. Dus weg met die ouderwetse 'dit is jongensspeelgoed' houding.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Om over “dit is meisjesspeelgoed” maar te zwijgen.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door Erthanax »

"Speelgoed" is goed genoeg. En kleine kinderen hebben meestal al veel plezier met de doos.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar ja, het gaat in de winkel niet alleen om het kale uitzoeken van een stuk speelgoed. Het gaat ook om een stukje beleving, het visualiseren van een stukje droomwereld. En die droomwereld is voor meisjes nu eenmaal anders dan voor jongens.

Juist het visualiseren van de verschillende droomwerelden maakt het makkelijker om inzicht te krijgen in de beleving van de andere sekse, lijkt me. Het leren accepteren van het feit dat iedereen anders is, is toch prima? Waarom moeten alle kindertjes in een grote eenheidsworst 'kind' worden geduwd?

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door Erthanax »

En waarom moeten meisjes in een keukentje worden geduwd? Of jongetjes een plestik geweer in de hand? Allemaal conditionering, daar moet men zich wel van bewust zijn.

Vanmiddag hoorde ik nog op de radio dat Nederland procentueel de minste vrouwelijke onderzoekers heeft (20%) én dat in Nederland het sterkst gedacht wordt in mannen- en vrouwenberoepen. Er is nog heel wat te winnen!

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door witte angora »

Conditionering of het vervullen van een behoefte (is nu eenmaal commercieel denken) die ingegeven wordt door de natuur?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door moederslink »

Je moet als opvoeder/ leerkracht meer kindvolgend en ook wat kindsturend zijn.
Geef het kind alle kansen en biedt van alles aan , ze kiezen heus wel.
Je hoeft een jochie geen plastic geweer of autootjes te geven en een meisje alleen maar poppen en een keukentje ..
Deze opgelegde dwingelandij nu weer , ik ben het er zó mee oneens .
Alles moet maar genderneutraal zijn. Dat is toch zot?
Er zijn toch jongens en meisjes en mannen en vrouwen?
Nee , in de trein is het nu " beste reizigers " , want " dames en heren " , nee dat kan écht niet meer hoor :roll:
Hoeveel procent is werkelijk hermafrodiet?

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Hebben meisjes/vrouwen een door de natuur ingegeven voorkeur voor de kleur roze, prinsessenjurkjes en strijkplankjes? Dat wist ik niet, sorry :wink:.
Door zowel jongens als meisjes met hetzelfde speelgoed te laten zien, voorkom je dat rolpatronen met de paplepel worden ingegeven. Piepkleine moeite voor de fabrikant, niemand heeft er last van, en al red je maar één kind uit de kluisters van een opgelegd stereotype, dan is het dat toch waard? (voor de zekerheid een :wink:)

Wat is er nu eigenlijk mis met "beste reizigers"? Zijn het geen reizigers, op het perron? Als NS het alleen maar moderner en minder formeel had genoemd, was er niets aan de hand geweest. (Als ik in de trein zit, zie ik overigens veel mannen en weinig andere heren, maar dit terzijde.)

Genderneutraliteit moet je natuurlijk niet overdrijven, maar tegen beste reizigers kan toch geen bezwaar zijn? Ik vind het heel natuurlijk klinken en niet gekunsteld.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Roze heeft nooit mijn voorkeur gehad, ik heb heel veel dingen blauw. Had dus helemaal niets roze. Maar ik moet zeggen, ik heb een tijdje terug een roze truitje van mijn dochter gekregen. Echt een plaatje, al een paar keer aangehad.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Erthanax schreef:
03 okt 2019 23:33
Hebben meisjes/vrouwen een door de natuur ingegeven voorkeur voor de kleur roze, prinsessenjurkjes en strijkplankjes? Dat wist ik niet, sorry :wink:.
Dit is wel heel gemakkelijk. Maar toegegeven het werd u ook gemakkelijk gemaakt door de formulering die Witte Angora koos.
Welke invloed heeft 'de natuur' volgens u wel op voorkeuren van meisjes resp. jongens?
Erthanax schreef:
03 okt 2019 23:33
Door zowel jongens als meisjes met hetzelfde speelgoed te laten zien, voorkom je dat rolpatronen met de paplepel worden ingegeven. ....
Het kind afgebeeld in de speelgoedfolder naast het keukentje mag dat nog een meisje zijn? Of zorgt deze nieuwe sociale druk ervoor dat dat taboe is (of tegen de afspraken). Dus of geen kind of een jongetje afgebeeld?
U heeft het elders over 'conditionering' in relatie tot het bevorderen van zgn. stereotype keuzes, in die zin dat dat kennelijk een probleem is. Maar acties die het benadrukken van die stereotypen tegengaan of omkeren, dat is dan toch net zo goed conditionering?

Als we verandering bewerkstelligen ten aanzien van de wijze waarop speelgoed bijv. gepresenteerd word in winkels of aangeprezen in reclames, in die zin dat dat allemaal meer genderneutraal wordt, wat is dan, na verloop van tijd, het (beoogde) effect op de samenleving? Verandert er iets ten aanzien van speelgedrag van meisjes en jongens? Of iets anders?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Moest hieraan denken :D
girl-or-boy-toy.png
(32.08 KiB) 1178 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door kweenie »

witte angora schreef:
03 okt 2019 22:15
Maar ja, het gaat in de winkel niet alleen om het kale uitzoeken van een stuk speelgoed. Het gaat ook om een stukje beleving, het visualiseren van een stukje droomwereld. En die droomwereld is voor meisjes nu eenmaal anders dan voor jongens.
Natuurlijk zijn er verschillende 'droomwerelden', daar is ook niets mis mee. Maar die 'droomwereld' verschilt niet puur op basis van geslacht. Daar gaat het om.

En natuurlijk zullen relatief meer meiden bijvoorbeeld interesse hebben in poppen. Maar er zijn genoeg meiden die totaal niets met poppen en andere typische meidendingen hebben. Andersom ken ik een uiterst conservatieve man die bijna boos werd toen zijn kleine zoontje op een gegeven moment even met een pop ging spelen. Vind ik wel ironisch, omdat hij juist haast geforceerd allemaal extra stoer typisch 'jongensspeelgoed' had gekocht.

Het idee dat kinderen gewoon moeten kunnen spelen waarmee ze willen is dus lang niet bij iedereen aanwezig. En dat wordt er niet beter op als er vanuit de commercie zo stereotiep in jongens- en meisjesspeelgoed wordt gepromoot.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door moederslink »

Tja met " beste reizigers " is op zich niets mis mee, maar....
je stapt als man en vrouw een restaurant binnen :
wordt het dan " goedenavond beste bezoekers? " 🤔

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door Erthanax »

kweenie schreef:
04 okt 2019 05:25
Het idee dat kinderen gewoon moeten kunnen spelen waarmee ze willen is dus lang niet bij iedereen aanwezig. En dat wordt er niet beter op als er vanuit de commercie zo stereotiep in jongens- en meisjesspeelgoed wordt gepromoot.
Zo is het maar net. De verschillen tussen jongens onderling (of tussen meisjes onderling) zijn groter dan de verschillen tussen jongens en meisjes.

Kinderen een werkelijk vrije keuze bieden is natuurlijk geen conditionering (foei toch :wink:), juist het tegendeel. Van af de geboorte een bepaalde richting in sturen -- vaak onbewust overigens -- dát is conditionering.

Ttlocke stelt de vraag of het kind naast het keukentje in de folder nog een meisje mag zijn. Mijn vraag is waarom zou het eigenlijk een meisje zijn?

Wie het niet wil zien, die ziet het niet. Meisjes mogen van mij met poppen spelen. Wie haar/zijn kinderen volledig genderspecifiek opvoedt mag dat helemaal zelf weten en zal van mij geen last hebben. Maar het blijft me verbazen dat dit onderwerp altijd zoveel weerstand oproept.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door Erthanax »

moederslink schreef:
04 okt 2019 10:02
Tja met " beste reizigers " is op zich niets mis mee, maar....
je stapt als man en vrouw een restaurant binnen :
wordt het dan " goedenavond beste bezoekers? " 🤔
Nee, hoor, want dat zou gekunsteld klinken. Maar wat wordt er nu gezegd? Tegen "goedenavond, mevrouw, meneer" heb ik ook geen enkel bezwaar. Overigens hoor ik meestal iets als: goedenavond, heeft u gereserveerd?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door moederslink »

Erthanax schreef:
04 okt 2019 10:14
moederslink schreef:
04 okt 2019 10:02
Tja met " beste reizigers " is op zich niets mis mee, maar....
je stapt als man en vrouw een restaurant binnen :
wordt het dan " goedenavond beste bezoekers? " 🤔
Nee, hoor, want dat zou gekunsteld klinken. Maar wat wordt er nu gezegd? Tegen "goedenavond, mevrouw, meneer" heb ik ook geen enkel bezwaar. Overigens hoor ik meestal iets als: goedenavond, heeft u gereserveerd?
Het was een grapje , Erthanax ....😉 .

Het roept idd bij mij nogal wat weerstand op, sorry 😉 .
Genderneutraal , waarom is dat verzonnen?
In Zweden lopen ze daarmee overigens al heel ver vooruit.

Ik als kleuterleidster had jarenlang diverse " hoeken " in mijn klas :
bouwhoek, poppenhoek , legohoek, knutselhoek , waterbak en dat rouleerde.

Er waren best veel jongetjes die de poppenhoek kozen, leuk vadertje en moedertje spelen , maar meestal gingen ze lekker los in de bouwhoek.
Knutselen was voor jongetjes ook niet favoriet , motorisch zijn ze nu eenmaal en vaker gewoon onhandiger, lomper dan meisjes 😃 .

Gewoon allebei aanbieden en het kind laten kiezen.
Roze en blauw is stereotiep en veel meisjes hébben idd toch wel een voorkeur voor roze .

Gesloten