LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Roze en blauw is stereotiep en veel meisjes hébben idd toch wel een voorkeur voor roze.

Nee, ouders bepalen die kleuren, kijk maar naar de inrichting van babykamer. Helaas vaak nog steeds zo voorspelbaar als 100 jaar geleden.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door witte angora »

Lang geleden was het zelfs andersom: roze was voor jongens en blauw voor meisjes. Geen idee waarom het ooit omgedraaid is.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
04 okt 2019 10:27
Roze en blauw is stereotiep en veel meisjes hébben idd toch wel een voorkeur voor roze.

Nee, ouders bepalen die kleuren, kijk maar naar de inrichting van babykamer. Helaas vaak nog steeds zo voorspelbaar als 100 jaar geleden.
Natuurlijk bepalen de ouders de kleuren van de babykamer, zou niet weten wie dit anders moet doen.
En op een bepaalde leeftijd kiest het kind zelf wat hij/zij mooi vindt qua kleuren en soort speelgoed.
Mensen moeten zich eens niet zo druk maken over dit soort onzin.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door moederslink »

ZeerPrivé schreef:
04 okt 2019 10:27
Roze en blauw is stereotiep en veel meisjes hébben idd toch wel een voorkeur voor roze.

Nee, ouders bepalen die kleuren, kijk maar naar de inrichting van babykamer. Helaas vaak nog steeds zo voorspelbaar als 100 jaar geleden.
Dat klopt ! Dus niet meer doen :lol:
Onze kinderen, meisje en jongen , hadden overigens warme hout tinten , zeker geen roze en blauw.

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze, daar bedoel ik mee dat van jongsaf aan de voorkeur voor roze of blauw wordt ingeprent door de ouders. Als je tot een jaar of 10 als meisje te horen krijgt hoe schattig, lief, leuk, enig dat roze vestje, broekje enz. je staat, ga je er vanzelf nog in geloven ook.

Het zal mij verder een worst zijn welke kleuren of kleding iemand draagt. Welk speelgoed hij of zij leuk vindt, welk werk hij of zij wil doen. Enz.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is lang geleden, maar volgens mij hadden wij als kind niet zo heel veel roze en blauw. Zeg maar rustig niets.

De dekens waren van vierkante blokken in verschillende kleuren; geel, rood; zwart en knalblauw; we hebben ze tientallen jaren gehad. De kast tussen de woonkamer en beide slaapkamertjes was wit, althans witachtig; de kozijnen waren wit; de muren weet ik eigenlijk niet meer, maar zeker geen roze of blauw. De stapelbedden, van staal, waren groen en bruin; die hebben we ook nog tientallen jaren gehad, dus dat was allemaal niet zo moeilijk om te onthouden.

En kleding? Als ik naar foto's kijk van toen zat er eigenlijk maar heel weinig blauw tussen. Een bruin geruit vest, een oranje-geel geblokt overhemdje, dat soort dingen. Ik vraag me af of ouders in die tijd er wel zo mee bezig waren als nu.

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Onze kinderen, meisje en jongen , hadden overigens warme hout tinten , zeker geen roze en blauw.

Onze kinderen zeker ook geen roze of blauw. Geen van de 2 kleuren vind ik leuk.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door moederslink »

Toevallig zijn roze én blauw wel mijn favoriete kleuren.
En vandaag op dierendag lopen mijn 2 poezenzusjes ieder met een roze strikje
( nee hoor......🤭 )

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door kweenie »

ZeerPrivé schreef:
04 okt 2019 10:27
Roze en blauw is stereotiep en veel meisjes hébben idd toch wel een voorkeur voor roze.

Nee, ouders bepalen die kleuren, kijk maar naar de inrichting van babykamer. Helaas vaak nog steeds zo voorspelbaar als 100 jaar geleden.
Volgens mij kiezen veel ouders tegenwoordig juist bewust voor een andere kleur dan roze of blauw, om voor de geboorte het geslacht nog niet bekend te maken en om de babykamer ook bruikbaar te houden voor een eventueel volgend kind. Want in het algemeen worden inderdaad deze twee kleuren nog met die geslachten geassocieerd.

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Kweenie, ik heb meerdere echt jonge ouders in de familie, allemaal in die heerlijke roze en blauw tinten. En als ik hoor hoe zij over bepaalde kleuren en speelgoed denken, sta of zit ik met mijn oren te klapperen en denk ik: er is nog een lange weg te gaan.

RamsesII
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 aug 2019 14:19

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door RamsesII »

Wat denken/zeggen ze dan?

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Voor de geboorte van mijn eerste kind, heel lang geleden, kreeg ik een bedje, was blauw, zo gelaten. De pakjes en zo die ik gebreid had waren blauw, geel en wit, het werd een zoon.

Voor mijn tweede kind heeft mijn man een ander bedje, op mijn verzoek roze geschilderd, en de pakjes die ik toen gebreid heb, waren roze, wit en geel en het werd een dochter.

Niet dat daar toentertijd onderzoek naar gedaan werd. Ik weet niet of mijn conditionering deze uitkomsten tot gevolg had. :lol:

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
04 okt 2019 10:41
Lowieze, daar bedoel ik mee dat van jongsaf aan de voorkeur voor roze of blauw wordt ingeprent door de ouders. Als je tot een jaar of 10 als meisje te horen krijgt hoe schattig, lief, leuk, enig dat roze vestje, broekje enz. je staat, ga je er vanzelf nog in geloven ook.

Het zal mij verder een worst zijn welke kleuren of kleding iemand draagt. Welk speelgoed hij of zij leuk vindt, welk werk hij of zij wil doen. Enz.
Ik hoor juist dat kinderen, ook onder de 10, zelf in de winkel of op internet mogen bepalen wat ze dragen. Volgens mij zijn er toch niet veel ouders die hun kinderen dwingen bepaalde kleuren te dragen. Kinderen zijn heel goed in staat zelf keuzes te maken.
Mijn dochter heeft praktisch nooit voor roze gekozen, ze hoefde dat van ons ook echt niet te dragen.

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Dwingen is wat anders dan sturen. Dwingen werkt alleen maar averechts.

mh73

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door mh73 »

Onze babykamer was destijds heel genderneutraal ingericht, met behang met primaire kleuren. Toch dragen die meiden, en ik kies hun kleding allang niet meer, het liefste roze sweaters en shirts.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door scontra »

Waarom is de "kop" van dit/mijn topic gewijzigd en ook nog eens zonder hiervan melding te maken.

Op deze manier kan er een geheel andere draai aan het topic worden gegeven, terwijl dat niet de bedoeling is en de tekst "geen kleren" incompleet is ! :mrgreen:
Laatst gewijzigd door scontra op 04 okt 2019 11:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door Lowieze »

@scontra, u opent een topic, maar praat verder niet mee??

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, er stond toch eerst iets anders?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door kweenie »

ZeerPrivé schreef:
04 okt 2019 11:19
Kweenie, ik heb meerdere echt jonge ouders in de familie, allemaal in die heerlijke roze en blauw tinten. En als ik hoor hoe zij over bepaalde kleuren en speelgoed denken, sta of zit ik met mijn oren te klapperen en denk ik: er is nog een lange weg te gaan.
Bijzonder. Ik heb dat in mijn omgeving eigenlijk maar één keer echt gezien, een mierzoete roze kamer. Niets mis mee als je dat wil, overigens. Maar veel mensen in mijn omgeving hebben dus juist een veel neutralere inrichting.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door scontra »

Lowieze schreef:
04 okt 2019 11:51
@scontra, u opent een topic, maar praat verder niet mee??
Heb tot heden, behoudens dan op de beledigende reactie van @renewouters, niet gereageerd omdat ik geen discussie ben gestart, maar een onderwerp heb aangesneden en n.a.v. dat onderwerp een vraag heb gesteld !
Het is wel heel interessant om te zien hoe er op dit onderwerp wordt gereageerd en hoe verschillend de meningen zijn.

Gesloten