LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door scontra »

In een speelgoedwinkel mag speelgoed niet meer in een aparte afdeling voor meisjes en voor jongens worden aangeboden.
Alles moet op één grote hoop, zodat het onderscheid tussen J/M speelgoed zou wegvallen en de kinderen eenvoudiger voor een zelf gewenst speeltje zouden kunnen kiezen, ongeacht of het in eerste instantie voor een meisje of jongetje bedoeld was.

Nu was ik gisteren even in een kledingwinkel en tot mijn grote verbazing :shock: hebben ze daar nog steeds aparte afdelingen voor zowel vrouwen, mannen, meisjes als jongens en ook nog eens op verschillende etages.
Dus meisjes/vrouwen die jongens/heren kleding willen dragen en andersom, moeten dus heel bewust naar een afdeling die eigenlijk niet voor hen bedoeld is.

Vind dit maar een vreemde zaak, waarom wel gelijkheid voor/tussen alle seksen bij het speelgoed en waarom zou dit niet verder in het maatschappelijk leven doorgevoerd (gaan) worden ?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door kweenie »

Bijvoorbeeld omdat vrouwen andere fysieke kenmerken hebben dan mannen en daarmee ook andere kledingwensen.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door Lowieze »

“In een speelgoedwinkel mag speelgoed niet meer in een aparte afdeling voor meisjes en voor jongens worden aangeboden.”

Hoe komt u daarbij? Minister van Engelshoven heeft alleen gereageerd op het Franse plan en gezegd dat ze het mooi zou vinden 'als we stereotypering in Nederland ook weten te doorbreken'.
Er wordt verder niets verplicht.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die hele flauwekul van dat speelgoed heeft toch helemaal niets met “gelijkheid” te maken.

Ook denk ik dat mannen die een jurk willen dragen, een bh of corselet, dat wel via internet zullen bestellen.

En op de “mannen” afdeling lopen genoeg vrouwen of moeders rond die iets voor hun “man” of “zoons” kopen.

Andersom komt, denk ik, minder voor.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij wordt het andersom ook wat minder gewaardeerd. Dan hebben sommige vrouwen toch meteen de indruk dat het om een voyeuristisch type gaat dat andere bedoelingen heeft.

Overigens is bij heel veel kledingwinkels er geen expliciet onderscheid tussen 'heren' en 'dames', maar is het simpel zo dat de linkerkant voor de ene groep is en de rechterkant voor de andere groep. (Waarbij je soms ook moeilijk aan de kleding zelf kunt zien of het voor heren of dames bedoeld was, maar dit terzijde.)

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wat dacht u van de parfumerie? Daar zijn ook dames- en herengeuren. En warom mogen er geen mannen meedoen in vrouwensporten?
Conditionering kan heel sluipend gaan. Willen écht alle meisjes in een roze tutu voor prinsesje spelen? Is dat aangeboren, of zo? Of komt het doordat veel moeders, oma's, tantes, buurvrouwen bij het minste of geringste met een hoog stemmetje gaan kirren dat het zo snoezig staat. En bij jongetjes in een even stuitende camouflageprint met een zo indrukwekkend mogelijke stem zeggen dat het hem zo stoer maakt.
Meisjes mogen van mij "gewoon" met poppen en keukentjes spelen, maar als ik in de zeldzame speelgoedwinkel kom, dan springt het glazuur van mijn tanden als ik dat roze zie. Van mij mag het wel een tandje minder rolbevestigend. En van mij mag de minister zich bezighouden met belangrijker zaken.

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik heb in een speelgoedwinkel nooit jongens en meisjesafdelingen gezien. Wel staat het speelgoed gesorteerd bij elkaar. Lego bij Lego en poppen bij poppen. Meisjes Lego staat gewoon naast Lego City.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door de auditu »

Je zou denken dat een minister na het zomerreces wel iets anders te doen heeft dan het oplaten van proefballonnetjes.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door grun »

Lady1234 schreef:
02 okt 2019 10:40
Ook denk ik dat mannen die een jurk willen dragen, een bh of corselet, dat wel via internet zullen bestellen.
Waarom? Ik, man zijnde, koop mijn panty's gewoon in de winkel. Knip het broekje en het voetje eraf en de benen in stukken, dan zijn het probate stoffilters voor in de computer.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lady1234 schreef:
02 okt 2019 10:40
Die hele flauwekul van dat speelgoed heeft toch helemaal niets met “gelijkheid” te maken.
Wel volgens de meeste radicale opvattingen in het feministisch spectrum.
En die slagen erin hun agenda vooruit te helpen, op effectieve wijze (niet op basis van feiten of onderzoek). De maatschappij kan zich daar kennelijk niet tegen weren. Dus dit houdt niet op en zal alleen maar erger worden.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou, deze feminist is het er niet mee eens. :lol:

Of moet ik feministe schrijven? Ook zoiets.

Arizonakid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Storm in een glas water om iets wat een minister heeft geroepen n.a.v Franse wetgeving. Onderbuik uitschakelen en doorgaan.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Ach, de politiek is in veel zaken totaal losgeslagen, gaat helemaaaal nergens meer over. Stelletje kansloze zakkenvullers en moraalridders.
Allemaal borstkloppers.

Vond de aktie va de boeren ontiegelijk goed. Behoorlijk vast gestaan maar dat nam ik voor lief.
Echt, die hele politiek kan van mij dikke diaree krijgen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Dat van die Franse wetgeving is volgens mij gewoon flauwekul. Van een verbod lijkt me geen sprake en al helemaal niet als het gaat om welke vragen in de winkel aan klanten mogen worden gesteld.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door BL2 »

Dames en heren toiletten hoe verzin je het. En vreemd genoeg stast bij de ene altijd een enorme rij, en bij de andere geen...

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nogal logisch, bij de heren zijn ook meestal nog urinoirs.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door BL2 »

Dames en heren toiletten hoe verzin je het. En vreemd genoeg staat bij de ene altijd een enorme rij, en bij de andere geen...
Thuis hebben we het afgeschaft, iedereen mag nu naar de WC van eigen keuze.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door BL2 »

Lady1234 schreef:
02 okt 2019 18:16
Nogal logisch, bij de heren zijn ook meestal nog urinoirs.
Even oefenen, en het lukt je ook

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door renewouters »

scontra schreef:
02 okt 2019 10:22
In een speelgoedwinkel mag speelgoed niet meer in een aparte afdeling voor meisjes en voor jongens worden aangeboden.
Alles moet op één grote hoop, zodat het onderscheid tussen J/M speelgoed zou wegvallen en de kinderen eenvoudiger voor een zelf gewenst speeltje zouden kunnen kiezen, ongeacht of het in eerste instantie voor een meisje of jongetje bedoeld was.

Nu was ik gisteren even in een kledingwinkel en tot mijn grote verbazing :shock: hebben ze daar nog steeds aparte afdelingen voor zowel vrouwen, mannen, meisjes als jongens en ook nog eens op verschillende etages.
Dus meisjes/vrouwen die jongens/heren kleding willen dragen en andersom, moeten dus heel bewust naar een afdeling die eigenlijk niet voor hen bedoeld is.

Vind dit maar een vreemde zaak, waarom wel gelijkheid voor/tussen alle seksen bij het speelgoed en waarom zou dit niet verder in het maatschappelijk leven doorgevoerd (gaan) worden ?
Door het soort oelewappers als TS krijg je dus verspreiding van onzinnig en onwaar "nieuws". Het erge is dat er zo veel sukkels zijn die het nog geloven ook "want het stond op internet".

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Genderneutraal speelgoed, maar geen kleren?

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij, René, mis je het sarcasme van de topicstarter.

Aan de andere kant: je ziet inderdaad steeds meer dat ook in kledingwinkels de grenzen gaan vervagen. Net als in brillenwinkels. De zelfstandige waar ik volgende week een afspraak heb, heeft tenminste alles en alles door elkaar, je moet zelf maar uitzoeken of je iets bij je vind passen.

Gesloten