LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Heb ik jaren lang mijn statiegeld weggegooid?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Xirilius
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 okt 2011 19:44

Heb ik jaren lang mijn statiegeld weggegooid?

Ongelezen bericht door Xirilius »

Hallo allen,

De afgelopen jaren heb ik tientjes aan statiegeld weggegooid!
En waarschijnlijk veel andere mensen ook!


Kort geleden kwam ik er via een aankoopbon achter dat bij een flesje appel/banaandrank van de LIDL statiegeld betaald wordt.

Is een statiegeld vermelding niet verplicht als men statiegeld gaat berekenen?
Op het etiket kan ik geen vermelding vinden over statiegeld (tekst of pictogram).

Ik zie wel een pictogram met pijlen met een 1 erin maar dat geeft enkel aan dat het een PET flesje betreft.
Is dit een fout etiket of misschien zelfs een vorm van oplichting of misleiding?

Meestal vraag ik geen bon ** waardoor ik nooit gezien heb dat ik statiegeld betaalde en ik had ook nooit verwacht dat bij dit type flesje statiegeld berekend wordt dus ik heb de flessen altijd gewoon in de plastic container gedaan.


Solevita_bananen_drank.jpg
Etiket Solevita appel banaan drank
(129.71 KiB) 11502 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Solevita_bananen_appel_drank2.jpg
De fles bananen drank
(24.32 KiB) 11502 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

** ik vraag doorgaans geen bon omdat ik i.v.m. het milieu graag een minimale hoeveelheid papier gebruik (mits ik geen artikelen met garantie koop).

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Heb ik jaren lang mijn statiegeld weggegooid?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de prijs van zo’n flesje staat toch op het vak. Nooit gezien dat er dan iets anders blijkbaar aangeslagen werd?

Hebt u bij Lidl nagevraagd of het soms iets nieuws is? Die statiegeld berekening?

Heb even op een fles tonic van Royal Club gekeken, staat ook niet op vermeld dat er statiegeld opzit. Maar moet wel betaald worden,

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Heb ik jaren lang mijn statiegeld weggegooid?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Op de fles van coca cola staat het niet vermeld ,kassabon wel .

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Heb ik jaren lang mijn statiegeld weggegooid?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je kan ook nog op het kassadisplay meelezen zodra de cassiëre je boodschappen over de scanner haalt. Als je dat nooit doet en ook geen bonnetje hoeft, weet je nooit of je het correcte bedrag afrekent. Nog los van deze "statiegeldaffaire".

rvjapio
Berichten: 999
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Heb ik jaren lang mijn statiegeld weggegooid?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Mogelijk heeft u nog meer weg gegooid. Een bon is ook erg handig om bij verkeerde kassa - aanslagen uw geld terug te krijgen. Zelf hanteer ik een simpel systeem: ik weet wat mijn boodschappen kosten als ik ze op de band leg. Als er een halve euro of meer afwijking in zit is er iets verkeerd gegaan - of betaal ik onverwacht statiegeld.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Heb ik jaren lang mijn statiegeld weggegooid?

Ongelezen bericht door renewouters »

Opvallend dat veel mensen die zich benadeeld voelen door hun eigen onwetendheid of stommiteit als eerste reactie hebben of er geen verplichting bij de andere partij ligt om zo vooral zelf niet schuldig te zijn.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Heb ik jaren lang mijn statiegeld weggegooid?

Ongelezen bericht door Brainless »

Afbeelding
Als dit plaatje erop staat betekend dat er geen statiegeld op zit en de fles (na gebruik) weggegooid moet/mag worden.
Als deze er niet op staat, dan kunt u er van uitgaan dat er statiegeld op zit.

In Nederland is het (sinds 2006!) verplicht op alle PET-flessen van 0,75 liter en meer statiegeld te heffen.
Dus u betaald al 12 jaar lang statiegeld voor dit soort flessen.
We hebben toch al statiegeld in Nederland?

Klopt. In Nederland zit er momenteel statiegeld op hervulbare glazen bierflesjes van 0,25 tot 0,5 liter en grote PET-flessen voor frisdrank en water van 0,75 liter of meer.
https://recyclingnetwerk.org/themas/sta ... en-belgie/

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Heb ik jaren lang mijn statiegeld weggegooid?

Ongelezen bericht door piet987654 »

ik bewaar altijd alle grote lege plastic flessen die ik koop, en als ik er 8 heb doe ik die ik een plastic tasje en neem die mee naar de inlevermachine in de lokale supermarkt. Ik kijk ook ooit op het bonnetje. maar stop ze gewoon in die machine, de vrijwel alles goedkeurt. Neem de proef maar eens op de som en U zult zien hoe veel er goed gekeurd worden door die machine.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Heb ik jaren lang mijn statiegeld weggegooid?

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch is het wel zo dat er vele jaren lang op het etiket stond hoeveel statiegeld er op zat. Apart dat het blijkbaar nu niet meer vermeld wordt. Je zou daardoor inderdaad, als dit nog in je hoofd zit, makkelijker lege flessen weg kunnen gooien in plaats van inleveren.

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Heb ik jaren lang mijn statiegeld weggegooid?

Ongelezen bericht door BL2 »

Is dit een fout etiket of misschien zelfs een vorm van oplichting
Tuurlijk, dat doet de fabrikant bewust en de winkel doet graag mee aan deze oplichting.

mh73

Re: Heb ik jaren lang mijn statiegeld weggegooid?

Ongelezen bericht door mh73 »

Onze dochters zijn gek op deze smaak dus we kopen ze al jaren. En leveren ze ook al jaren weer in. De grote vraag is dus: waarom weten veel mensen wel dat dat de bedoeling is en een enkeling blijkbaar niet? Waarom komt dan meteen de term 'oplichting' boven tafel?

mh73

Re: Heb ik jaren lang mijn statiegeld weggegooid?

Ongelezen bericht door mh73 »

Dat het een statiegeldverpakking is staat inderdaad niet op de fles, wel op de bon uiteraard. Er staat wel een symbool op de fles dat het een PET fles betreft en een heel klein onderzoekje van een minuut of zo gaf mij de info dat ruim 95% van de PET flessen in NL statiegeld flessen zijn. Dat is dus wel de moeite waard om dat bij twijfel even bik het inzamelingsapparaat uit te proberen.

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Heb ik jaren lang mijn statiegeld weggegooid?

Ongelezen bericht door geengast »

Waarschijnlijk komt dit door het feit dat Lidl een Duitse supermarkt is. Duitsland gaat veel beter met het milieu om dan Nederland. Er wordt voor 98% gerecycled, in Nederland slechts voor 85%.

In Duitsland zit statiegeld (Pfand) op ALLE plastic flesjes én op blikjes. Dat hoeft er niet op te staan, doen ze ook niet. Immers ALLE flesjes kun je aan de kassa weer leeg inleveren.

Uiteraard is het zo dat Lidl in Nederland aan de Nederlandse wetgeving moet voldoen, maar als je bedenkt dat Lidl zijn omzet voor meer dan 90% in Duitsland maakt, is het te verwachten dat er wel eens een klein missertje ontstaat en ze het Duitse systeem hanteren.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Heb ik jaren lang mijn statiegeld weggegooid?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

geengast schreef:Waarschijnlijk komt dit door het feit dat Lidl een Duitse supermarkt is. Duitsland gaat veel beter met het milieu om dan Nederland. Er wordt voor 98% gerecycled, in Nederland slechts voor 85%.

In Duitsland zit statiegeld (Pfand) op ALLE plastic flesjes én op blikjes. Dat hoeft er niet op te staan, doen ze ook niet. Immers ALLE flesjes kun je aan de kassa weer leeg inleveren.

Uiteraard is het zo dat Lidl in Nederland aan de Nederlandse wetgeving moet voldoen, maar als je bedenkt dat Lidl zijn omzet voor meer dan 90% in Duitsland maakt, is het te verwachten dat er wel eens een klein missertje ontstaat en ze het Duitse systeem hanteren.
Dit klopt dus niet. Het staat er altijd op. Niet in woorden maar als pictogram. Je hoeft niet te proberen een Nederlandse fles of blik in te leveren. https://goo.gl/images/ytGQWf

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: Heb ik jaren lang mijn statiegeld weggegooid?

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Het statiegeld bij LIDL staat ook op het prijskaartje. In Duitsland staat zelfs het statiegeld altijd vermeld op het prijskaartje. Ik kom regelmatig in Duitsland en lever daar ook regelmatig Nederlandse PET flessen in, waar je in Nederland geen statiegeld voor krijgt, maar in Duitsland wel.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Heb ik jaren lang mijn statiegeld weggegooid?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Volgende keer met kassabon denk je tenminste aan het statiegeld. Veel milieu bewuster om het in de winkel in te leveren en beter voor je portemonnee.

Xirilius
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 okt 2011 19:44

Re: Heb ik jaren lang mijn statiegeld weggegooid?

Ongelezen bericht door Xirilius »

Bedankt allemaal voor de reacties!
Je kan ook nog op het kassadisplay meelezen zodra de cassiëre je boodschappen over de scanner haalt. Als je dat nooit doet en ook geen bonnetje hoeft, weet je nooit of je het correcte bedrag afrekent. Nog los van deze "statiegeldaffaire".
Blijkbaar ga ik teveel uit van 'de goedheid van de mens' en 'de correctheid van de computersystemen'

Mogelijk heeft u nog meer weg gegooid. Een bon is ook erg handig om bij verkeerde kassa - aanslagen uw geld terug te krijgen. Zelf hanteer ik een simpel systeem: ik weet wat mijn boodschappen kosten als ik ze op de band leg. Als er een halve euro of meer afwijking in zit is er iets verkeerd gegaan - of betaal ik onverwacht statiegeld.
Ik kijk vaak wel mee naar het kassadisplay maar ik heb niet altijd tijd en zin om elk bedrag te controleren, soms maak ik gewoon even gezellig een relaxed praatje met iemand anders in de rij. Mijn vrouw leest inderdaad altijd wel elke kassabon gelijk even na.

Opvallend dat veel mensen die zich benadeeld voelen door hun eigen onwetendheid of stommiteit als eerste reactie hebben of er geen verplichting bij de andere partij ligt om zo vooral zelf niet schuldig te zijn.
Ik was vooral nieuwsgierig naar de mening van anderen en het viel mij gewoon ineens op, ik was er eerlijk gezegd ook niet van op de hoogte dat op elke PET-fles van 0,75l en groter tegenwoordig statiegeld berekend wordt. Je kan niet alles weten toch?

Ook hoopte ik er een beetje op dat bijvoorbeeld een bedrijfsjurist met specifieke kennis van zaken aan zou kunnen geven of een statiegeld pictogram of tekst wel of niet verplicht is op een fles. Dat is niet mijn branche vandaar dat ik het graag even navraag

Als het bij de wet zo geregeld is dat elke PET fles van 0,75 liter en groter altijd in de statiegeld regeling valt is dat voor mij ook duidelijk genoeg.

Is dit een fout etiket of misschien zelfs een vorm van oplichting
Dit typte ik gewoon als vraag en misschien heb ik iets te enthousiast 'oplichting' toegevoegd. Het was zeker niet met mijn intentie om een schuldige aan te wijzen. Maar het is historisch bewezen dat veel bedrijven de mazen van de wet opzoeken, ik zou mij dus kunnen voorstellen dat men 'semi-bewust' iets vergeten heeft te vermelden en daarmee via duizenden niet retour betaalde flessen toch weer wat extra winst maakt.

Volgende keer met kassabon denk je tenminste aan het statiegeld. Veel milieu bewuster om het in de winkel in te leveren en beter voor je portemonnee.
Zou het inleveren via de winkel echt milieu bewuster zijn? Plastic afval (en papier, glas, blik, techniek, enz) wordt door mij altijd gescheiden en het meeste wordt bij ons aan de deur opgehaald en door de ROVA in grote aantallen tegelijk verwerkt. De statiegeld flessen worden vanaf de winkels in kleinere hoeveelheden getransporteerd en verwerkt, dat kost veel meer geld en energie (diesel).

Als iedereen echt milieubewust zou zijn en alles goed zou scheiden en op de juiste manier zou aanbieden aan de recycling bedrijven zou het dure statiegeld systeem helemaal niet nodig zijn.


Nogmaals, bedankt voor alle reacties! Conclusie: Ik heb weer e.e.a. geleerd.....

- 95% van de PET flessen in NL zijn statiegeld flessen
- In Nederland is het (sinds 2006!) verplicht op alle PET-flessen van 0,75 liter en meer statiegeld te heffen
- Het staat tegenwoordig niet meer op de flessen als er statiegeld berekend wordt
- Er staat juist een teken op de fles als deze GEEN statiegeld heeft

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Heb ik jaren lang mijn statiegeld weggegooid?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U vergeet nog iets wat u geleerd hebt.

Niet meer te enthousiast “oplichting” roepen, :lol:

MaaikeM
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 dec 2011 17:07

Re: Heb ik jaren lang mijn statiegeld weggegooid?

Ongelezen bericht door MaaikeM »

Naar aanleiding van deze discussie ben ik eens gaan kijken want dan precies een PET fles is. Heb hier namelijk een 1,5 liter fles vruchtendrink van de AH staan, waar op staat dat dit bij het plastic afval/PMD moet. Deze koop ik vaker en gaan dus altijd ook gewoon in de plastic bak. Na wat zoeken op Google kwam ik hier op uit:

https://www.recyclingplatform.nl/content/symbolen

Symbool kunststof recycling
De kunststoffenindustrie heeft een coderingssysteem dat recyclers helpt bij het sorteren van kunststofproducten. Middels het systeem zijn 7 kunststofsoorten te herkennen. Het nummer verwijst naar het soort kunststof waaruit de verpakking is gemaakt. Het symbool is bedoeld voor recyclingbedrijven. De nummers staan voor de volgende kunststoffen:
1 = Polyethyleentereftalaat (PET) - oa PET flesjes;
2 = HogeDichtheidPolyethyleen (PE-HD) - oa plastic containers, pijpen;
3 = Polyvinylchloride (PVC) - oa rioleringspijpen, kunststof kozijnen;
4 = LageDichtheidPolyethyleen (PE-LD) - oa huishoudfolie, krimpfolie;
5 = Polypropyleen (PP) - oa plastic meubelen, jerrycans, auto onderdelen;
6 = Polystyreen (PS) - oa wegwerp bekertjes, frietbakjes;
7 = Overige kunststoffen en gemixte kunststoffen.

Mijn fles van de AH is aan de binnenkant vd dop te zien een PE HD (2) fles, dus daarom misschien dan geen statiegeld.

Xirilius
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 okt 2011 19:44

Re: Heb ik jaren lang mijn statiegeld weggegooid?

Ongelezen bericht door Xirilius »

Lady1234 schreef:U vergeet nog iets wat u geleerd hebt.

Niet meer te enthousiast “oplichting” roepen, :lol:

Tja, maar je weet maar nooit, het tegendeel is nog niet bewezen!
Misschien heb ik juist wel een grote statiegeld fraudezaak ontdekt met corruptie op het hoogste niveau!

Krantenkop: "Winkels maken tonnen extra winst via duizenden niet retour betaalde flessen"

Laten we het na watergate, nipplegate en dieselgate maar bottle-gate noemen..... :roll:

Gesloten