Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
J. Deltoer
Berichten: 3032
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

In een ander topic is een discussie ontstaan over het woord WIJ. Een medeforumlid vond het niet kunnen dat sommigen hier menen te kunnen spreken jegens bijvoorbeeld een nieuwkomer als gemeenschap. In mijn ogen maakt hij deze opmerking zeer terecht. Spreek voor u zelf is mijn mening. Het doet mij een beetje denken aan de lezers van de kro gids van vroeger waar ingezonden brieven opgenomen werden die steevast begonnen met de tekst: Ik vind, en velen met mij, dat.....

Irene van Houte
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 jun 2018 10:04

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

Lekker belangrijk....Niet echt een topic voor Radar forum vind ik....

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gewoon onzin.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door alfatrion »

Veel mensen, waaronder ik, hadden daar geen probleem mee. Er is een groep mensen die zich kan verenigingen met de boodschap en derhalve is het gebruik van het woord wij gepast. Dat er ook een groep mensen is die zich niet kan verenigingen met de boodschap maakt dat niet anders. Het lijkt wel alsof deze groep van de taalpolitie is.

Wat mij verder op viel aan de discussie was dat sommige meenden anderen te mogen vertellen wat zij wel en niet mogen schrijven, maar anderen dat niet mogen. Dat is uiteraard niet het geval. Het enige wat je kan doen (zonder dat het zeuren wordt) is je eigen standpunt ontopic uiteenzetten. Maar dat gebeurde niet.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door grun »

Ik stoor me er niet aan, en om hier nu een topic aan te wijden... Het had ook in Feedback of in de Huiskamer gekund wat mij betreft.

sake1987

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door sake1987 »

erger me meer aan hunnie en hullie, maar zal iemand daar niet op corrigeren.

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door Sannietje »

Ligt eraan waar het voor gebruikt wordt.

Als een TS een vraag stelt als bijvoorbeeld: "Ik heb een zere teen en wat zou het kunnen zijn? "
En ik reageer met het antwoord: " om hier een juist antwoord op te kunnen geven te zullen WIJ toch meer info moeten hebben."
Dan is dat ook zo omdat geen enkel forumlid hier een antwoord op kan geven.

Als een TS vraagt: "Ik heb een auto gestolen en nu wil de rechter mij veroordelen. Wat vinden jullie hiervan?"
Dan is het logisch als een forumlid reageert met: " je kan niet verwachten dat WIJ dit goedkeuren." Aangezien Radar Forum niet bedoelt is om criminele activiteiten te verheerlijken.

Als een TS vraagt: " Ik heb schulden en wil dit graag oplossen, heeft iemand advies?" En ik reageer dan met: " Sja, WIJ vinden dat nogal dom!"
Pas dan heb jij een punt.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

Dom topic.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door kuklos »

@J.Deltoer, zie het antwoord dat ik hieronder gequote heb. Dat is precies wat alles perfect samenvat, waarom die andere discussie een non-discussie was en dit hele topic zinloos is.
Sannietje schreef:
30 jul 2021 10:31
Ligt eraan waar het voor gebruikt wordt.

Als een TS een vraag stelt als bijvoorbeeld: "Ik heb een zere teen en wat zou het kunnen zijn? "
En ik reageer met het antwoord: " om hier een juist antwoord op te kunnen geven te zullen WIJ toch meer info moeten hebben."
Dan is dat ook zo omdat geen enkel forumlid hier een antwoord op kan geven.

Als een TS vraagt: "Ik heb een auto gestolen en nu wil de rechter mij veroordelen. Wat vinden jullie hiervan?"
Dan is het logisch als een forumlid reageert met: " je kan niet verwachten dat WIJ dit goedkeuren." Aangezien Radar Forum niet bedoelt is om criminele activiteiten te verheerlijken.

Als een TS vraagt: " Ik heb schulden en wil dit graag oplossen, heeft iemand advies?" En ik reageer dan met: " Sja, WIJ vinden dat nogal dom!"
Pas dan heb jij een punt.

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door Sannietje »

Als in de rechtbank een verdachte staat en zegt, we hebben het maar even gedaan. Denkt u niet dat de rechter vraagt, wie is WIJ ? De verdachte zegt heel slim, nou gewoon heel Nederland dat is toch logisch.
[/quote]

Ligt eraan of de dader er alleen staat of nog 4 medeverdachten. Als de dader er alleen staat en het vergrijp alleen gepleegd had zou deze IK gebruiken in het antwoord op de vraag van de rechter.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als in een vraag alle informatie ontbreekt, dan kunnen WIJ als forumleden geen advies geven, en dat vind ik. 😀

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

ambtenaar001 schreef:
30 jul 2021 10:47
Wij is nog steeds een verzamelnaam in de grammatica van de Nederlandse taal. Als een forumlid of een ieder ander individu zijn mening uitspreekt, dan spreekt de persoon voor zich zelf. En dat is IK. Als de persoon spreekt voor een groep, het forum, dan zou het hele forum eens of op de hoogte zijn wat die ene persoon te vertellen heeft.

Dat kan niet.

U zwalkt een andere kant op: in het betreffende topic ging het niet over een mening maar betrof het een vraag om meer informatie omdat WIJ geen advies kunnen geven zonder extra info.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door witte angora »

fonsflons schreef:
30 jul 2021 11:01
En als ik in werkelijkheid nu Willem Alexander heet, mag ik dan wel wij gebruiken?
Wij, WA van het AvroTrosRadarforum, hebben er geen probleem mee als u als Willem Alexander de Pluralis majestatis gebruikt. :wink:

Verder weet ik niet waar het over gaat, heb kennelijk het betreffende topic gemist.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door kuklos »

witte angora schreef:
30 jul 2021 11:27
Verder weet ik niet waar het over gaat, heb kennelijk het betreffende topic gemist.
Het gaat over dit topic waarin ik het woord wij gebruikte om aan te geven dat er te weinig informatie was in het openingsbericht om een advies te kunnen geven.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Gevonden, en het woord 'wij' is in dit geval correct. Sterker nog: het wordt zo vaak exact op die manier gebruikt. Doe ik ook wel eens.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door kuklos »

witte angora schreef:
30 jul 2021 11:33
Gevonden, en het woord 'wij' is in dit geval correct. Sterker nog: het wordt zo vaak exact op die manier gebruikt. Doe ik ook wel eens.
Dat was ook mijn idee en ik snapte de discussie niet en snap deze nog steeds niet. Waarom iemand daar dan ineens een complete discussie over wil beginnen en dan ook nog eens ondanks aandringen van meerdere mensen niet de topicstarter zelf wil helpen?

En waarom J.Deltoer daarna ook nog eens een apart topic wil openen? Joh, waar hebben we het over? We gebruiken het woord wij om aan te geven dat het openingsbericht te weinig info bevat voor de forumleden om een zinnig antwoord te kunnen geven, niet als mening over iets zoals welke politieke partij het beste is, dan had ik de discussie heel prima gesnapt.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door witte angora »

fonsflons schreef:
30 jul 2021 11:34
Wij doen dat ook wel eens.
:lol: :lol:

Maarreh... spreek je nu in de Pluralis majestatis, of bedoel je 'wij' in algemene zin?

@ Kuklos: de trolletjes (meervoud, geen Pm) zijn weer eens bezig. Alhoewel ik van het onbekende trolletje nu ineens het gevoel heb dat het wel eens een zeer oude bekende kan zijn waar we al heel lang niets meer van hebben gehoord. Kan het me haast niet voorstellen, maar als hij het wel is, valt hij vanzelf wel door de 'maand'.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik heb dan dat topic wél gevolgd, maar had niet de behoefte om op dat gez*** te reageren.
Ook nu : een nieuw topic hierover aanmaken vind ik écht flauwekul.
Een forum bestaat uit meerdere leden dus " wij " vind ik , in deze , dan ook gewoon correct.
Uiteraard kun je ook reageren met :" ( ik vind ) of , ik wil meer info bv " en ook dát wordt gebruikt.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als een leraar voor de klas staat en tegen de leerlingen zegt: "We spreken dit af: we accepteren geen pestgedrag." Namens wie spreekt die leraar dan? Mag die leraar dat wel zo zeggen? Gaat die leraar in tegen de grammatica?

Wie denkt dat "de grammatica" een soort wet is met harde voorschriften waaraan taalgebruikers zich moeten houden vergist zich deerlijk. Die prescriptieve opvatting is al lang verlaten. Taalkundigen zien nu de grammatica als een beschrijving van de regels die taalgebruikers (meestal onbewust) zelf volgen. Taalgebruik verandert, de grammatica dus ook.

Wie van degenen die een beroep doet op "de grammatica" raadpleegt wel eens daadwerkelijk een grammatica? Of gaat men dan maar af op wat men zich denkt te herinneren ooit op school geleerd te hebben? Voor wie echt geïnteresseerd is, bestaat er een wetenschappelijke en zeer toegankelijke grammatica, de Algemene Nederlandse Spraakkunst; online geheel kosteloos beschikbaar via https://e-ans.ivdnt.org/.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

witte angora schreef:
30 jul 2021 11:27
fonsflons schreef:
30 jul 2021 11:01
En als ik in werkelijkheid nu Willem Alexander heet, mag ik dan wel wij gebruiken?
Wij, WA van het AvroTrosRadarforum, hebben er geen probleem mee als u als Willem Alexander de Pluralis majestatis gebruikt. :wink:

Verder weet ik niet waar het over gaat, heb kennelijk het betreffende topic gemist.
Wilde dit punt maken, maar U was mij nét voor Majesteit!

Gesloten