LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hogervorst wil roken duurder maken

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Klaasje
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 feb 2006 23:30

Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door Klaasje »

Hogervorst zou eerst eens iets moeten doen aan:
1. de fijnstof binnen de kantoren;
2. de aircosystemen binnen kantoren die recirculeren.

Een wetenschapper verklaarde laatst dat het inademen van fijnstof van bijvoorbeeld laserprinters, -faxen, en kopieermachines, vele malen slechter is dan roken. Airco’s die voor 50% recirculeren zouden die fijnstoffen binnen kantoor in beweging houden, zodat je niet kan ontkomen aan het inademen daarvan. De kantoren zijn inmiddels rookvrij, maar daar is alles mee gezegd.
De milieumetingen buiten van fijnstoffen schijnen naar men beweert mee te vallen. Nu nog binnen de kantoren de fijnstoffen gaan meten. Kom op kantoorbaners, niet-rokers, kom op voor jullie gezondheid.

Verder denkt Hogervorst dat er nog minder gerookt zal gaan worden als het roken nog duurder wordt. Er worden veel illegale, goedkope, nepmerksigaretten onderschept, die veel schadelijker zijn voor de gezondheid, omdat er veel handel in zit. Al veel mensen zijn overgestapt op goedkope huismerken, die eveneens veel schadelijker zijn voor de gezondheid. Er zijn nu eenmaal mensen die hun verslaving, welke verslaving dan ook, niet of moeilijk op kunnen geven.

Iemand met een drankverslaving komt nooit echt van zijn verslaving af. Dat is algemeen bekend. Zo is dat ook met roken. Als het je nog steeds lekker lijkt, blijft de drempel laag, Duur of niet duur.

Iemand met een eetverslaving heeft die verslaving ook niet altijd blijvend in de hand.

Als Hogervorst echt zo met ons begaan is, zal hij nu iets moeten doen aan de fijnstoffen en airco’s binnen de thans rookvrije kantoren. Dat zou voorkomen dat een steeds grotere groep astmapatienten in de WIA terechtkomt.

JH
Berichten: 2919
Lid geworden op: 30 aug 2003 14:37

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door JH »

Wat maakt het nu uit voor de fervente roker. Men zal er geen pakje sigaretten of shag minder om roken. De brandstofprijzen voor de automobilist blijven ook aan de hoge kant en momenteel is er niemand meer die daarover klaagt, men blijft gewoon doorrijden. Rokers storen zich per definitie niet aan anderen in hun rookgedrag dus zullen zij zich zeker ook niet storen aan de verhoging van de tabaksprijzen.

twin73
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2006 11:37

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door twin73 »

Nav de aandacht vorig jaar mbt dit onderwerp zijn er al verschillende persberichten geweest die de mening van die wetenschapper tegenspreken (bijv die op http://www.ictoffice.nl/index.shtml?id=3311). Roken blijft toch echt vele malen slechter dan de (zeer geringe) uitstoot van stoffen die de huidige generatie kantoor apparatuur produceren (dat zegt een ex-roker die alweer 3 jaar gestopt is :lol: ).

Klaasje
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 feb 2006 23:30

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door Klaasje »

Gefeliciteerd en vol blijven houden, hoor :)

Radar heeft echter in het nieuws: Update tonerziekte (06-03-2006)

In september vorig jaar liet Radar zien hoe schadelijk de fijnstof kan zijn die vrijkomt bij laserprinters en kopieerapparaten.
Een Duitse professor die al een aantal jaren gebruikte apparaten onderzoekt komt wel tot zorgwekkende conclusies.Volgens de Duitse professor Braungart is 'de stof inademen schadelijker dan roken'.

Het Astmafonds heeft van de week met ons contact opgenomen. Zij hebben naar aanleiding van ons programma samen met het CNV driehonderd serieuze klachten verzameld. Werknemers die astmatische klachten hebben en waar de oorzaak heel goed bij de schadelijke zware metalen kunnen liggen die vrijkomen uit bijvoorbeeld een laserprinter. Het Astmafonds gaat voorlichtingsbijeenkomsten houden over deze fijnstof in huis en kantoor.

Heeft u gezondheidsklachten door laserprinters of kopieerapparaten? Mail deze dan naar het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie

In maart en april 2006 vinden er in Zwolle, Nijmegen, Rotterdam en Utrecht voorlichtingsavonden plaats. Kijk voor meer informatie op de website van het Astmafonds

Dan zal er iets meer aan de hand zijn, toch?

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Als Hoogervorst konsekwent is (en dat is ie dus niet), dan verbiedt hij alles, maar dan ook echt alles, waar mogelijk gezondheidsproblemen uit kunnen voortkomen.

Zou er dan nog wat voor ons overblijven ? :roll:

Eens even wat voorbeelden:
Suikers - Mogelijk tandbederf of overgewicht
Kunstmatige zoetstoffen - Mogelijk kanker en andere ziekten
Alcohol - Mogelijk levercirose en verslaving
Tabaksartikelen - Mogelijk kanker en andere ziekten
Pindakaas - Mogelijk kanker
Verse groenten - Mogelijk enge ziektes door aanwezigheid bestrijdingsmiddelen.
Vlees - Mogelijk enge ziektes door ongeoorloofde toevoegingen.
Verbrandingsmotoren en industrie - Mogelijk kanker

Moet ik doorgaan ?

Er is altijd wel een stok te vinden om de hond te slaan !

Als echter het "grote geld" in gevaar zou komen door effectieve maatregelen, dan wordt er gezwegen...........

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door bot321 »

Hij moet dan ook de forums van Radar en Kassa
verbieden want sommige mensen ergen zich groen
en geel aan de reacties.Is ook niet goed voor de
gezondheid.In verband met de belasting moet ook
de Nederlandse vlag verdwijnen en waarom.
Als je die blauwe enveloppe in de bus krijgt wordt je
rood van kwaadheid wit van schrik en je betaald je blauw.
Is ook niet goed voor je gezondheid.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Een wetenschapper verklaarde laatst dat het inademen van fijnstof van bijvoorbeeld laserprinters, -faxen, en kopieermachines, vele malen slechter is dan roken. Airco’s die voor 50% recirculeren zouden die fijnstoffen binnen kantoor in beweging houden, zodat je niet kan ontkomen aan het inademen daarvan. De kantoren zijn inmiddels rookvrij, maar daar is alles mee gezegd.
De milieumetingen buiten van fijnstoffen schijnen naar men beweert mee te vallen. Nu nog binnen de kantoren de fijnstoffen gaan meten. Kom op kantoorbaners, niet-rokers, kom op voor jullie gezondheid.
Met de moderne filters en andere voorzieningen die op printers en kopieermachines zitten valt het met die hoeveelheid stof wel mee denk ik. Die dingen mogen niet eens verkocht worden als ze zo onveilig zouden zijn als beweerd wordt.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door NAK »

Moet ik doorgaan ?


Wat denk je van Wip belasting of in deftige termen "Coïtus extra geldis"

Kan de regering bevolkingsaanwas mee voorkomen, dus, op de lange termijn, besparing van allerlei overheids uitgaven ten behoeve van het gewone volk.

48609
Berichten: 385
Lid geworden op: 11 jun 2005 18:57

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door 48609 »

Roken alleen toestaan in eigen huis. Zijn er kinderen dan uit de ouderlijke macht zetten en kinderen in een rookvrije omgeving laten opgroeien.
Creeer je eigen kanker, niet die van anderen!

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door acjzr1 »

@48609,roken veroorzaakt geen kanker(dat is een fabeltje),het verhoogt wel de kans op het krijgen van kanker(dat is dus heel wat anders).Als je goed oplet en luistert naar wat volgens "de deskundigen" allemaal kanker veroorzaakt,dan zouden alle nederlanders met meer dan 100% zekerheid aan de gevolgen van kanker moeten overlijden.Daarbij komt dat rokers zo veel extra belasting betalen dat ze na enkele jaren stevig roken alle medische kosten welke ze zouden kunnen veroorzaken al lang en breed hebben betaald door de extreme heffingen op taback.Overigens rook ik zelf niet,ik vind het smerig.

Fair
Berichten: 87
Lid geworden op: 01 feb 2006 20:52

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door Fair »

Een ieder,
Die een vreugdevuurtje wil opsteken moet dat zeker blijven doen.
Het is te gek voor woorden hoe rokers nu in dit land behandeld worden.
Nog effe en er zijn meer blowers dan rokers ,en dat is wel normaal.
Nog effe, en roken krijgt ook een gedoogstatus.

Ik vraag mezelf af wat het volgende is waar we over gaan vallen

edje-h
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 feb 2006 02:26

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door edje-h »

48609 niet gaan klagen als je straks meer belasting moet gaan betalen!!!
De rookwaren brengen wel geld in het laatje van onze regering!!
Als iedereen stopt met roken tja dan mag je meer belasting betalen.
Dus 48609 niet zeuren dat je straks meer aan hun kwijt bent.
De regering zal dan wel de benzine prijzen weer omhoog gooien.
En dan gaan de NIET rokers lopen klagen,dus niet rokers denk er maar is goed over na.
Tabak eruit de belasting zwaar omhoog,zo gaat dat hier in nederland!!!!

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door acjzr1 »

edje-h je slaat de spijker op z'n kop.Als iedereen een week lang geen tabaksproducten of benzine meer koopt gaat de hele nederlandse economie op z'n gat.Het gaat alleen maar om geld.

48609
Berichten: 385
Lid geworden op: 11 jun 2005 18:57

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door 48609 »

Grappig dat pro-rokers er altijd allerlei onzin bijhalen en niet tot de essentie komen, nl dat het ongezond is voor zowel jezelf [moet je zelf weten] als anderen en dus egocentrisch en onveranwoordelijk.
Andere argumenten zijn bijzaak en niet ter zake doende.

HvdB
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 aug 2004 17:58

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door HvdB »

Roken moet mogen!
Samen komen we er niet uit!

Chopper
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2006 12:56

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door Chopper »

"De rookwaren brengen wel geld in het laatje van onze regering!!"


Dat valt relatief tegen hoor. Alcohol en tabak leveren samen iets van 4 procent van het totale inkomen op (althans, dit waren de gegevens van 2000). Ik kan je verzekeren dat de kosten die de gezondheidsklachten (en dan heb ik het niet alleen over longkanker, maar de hele mik) ten gevolge van roken met zich meebrengt vele malen hoger is.

De cultuur t.o.v. roken verandert rap. Wellicht wordt je over 15 jaar scheef aangekeken als je een sigaret opsteekt. Het zij zo.

Het duurder maken van sigaretten zorgt er in ieder geval wel voor dat minder jongeren experimenteren en uiteindelijk beginnen, en deze groep hebben de grootste kans om roker te worden. Na hun 20ste jaar beginnen mensen niet meer zo snel aan roken.

Het beleid helpt in ieder geval wel: steeds minder mensen roken.

Willem 4
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:53

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door Willem 4 »

Grappig dat pro-rokers er altijd allerlei onzin bijhalen
Dat hebben ze van de antirook-lobby geleerd en soms haalt de leerling de meester in :D
Andere argumenten zijn bijzaak en niet ter zake doende.
Dat bedoel ik, alle argumenten die anti rokers niet uitkomen zijn bijzaak en niet ter zake doende.
Roken alleen toestaan in eigen huis. Zijn er kinderen dan uit de ouderlijke macht zetten en kinderen in een rookvrije omgeving laten opgroeien
Ik moest zo lachen toen ik dit las, ik zag het al voor me.
Het anti-rook leger valt hele woonwijken binnen en gaat huis aan huis controleren of er ergens dissidenten te vinden zijn.
Bussen vol huilende kinderen van alle leeftijden die naar kampen vervoerd worden en verder onder streng toezicht van de anti-rook kampleiders worden opgevoed.
Mooi vooruitzicht voor een maatschappij.
Ik stel voor om het anti rook leger lichtbruine uniformen te geven, geeft zo'n vertrouwd gevoel :wink:.
En wat dacht je van foto's van rokers met naam en toenaam in openbare gelegenheden of heropvoedingskampen voor de rokers zelf :D

groeten

S. ;-)

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door S. ;-) »

En ja hoor, alweer een topic over roken. :D

Wheeler
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 aug 2005 01:20

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door Wheeler »

Een tevreden roker is geen onruststoker, dat waren de wijze woorden van mijn Opa jaren geleden al.

De rokers brengen niet alleen erg veel geld in de schatkist binnen, ze houden ook nog eens honderden mensen aan het werk![/b]

Als de rokers in ons land nou werkelijk voor zoveel ongezonde toestanden zouden zorgen waren ze al lang verbannen.

Ga eens na wat de industrie allemaal de lucht in blaast, dat is pas echt kankerverwekkend, maar daar hoor je niets over, en waarom niet?
Omdat dit ten goed komt van de werkgelegenheid, metname in ht Zuid Westen van ons kikkerlandje!

Als de heer Hoogervorst nou echt veel geld wil binnenslepen moet hij maar eens gaan beginnen met de grootste vervuilers van onze lucht, de industrie dus.

Maar bovenal, moet hij ook nergens meer heen gaan met de auto, en ook niet meer naar het buitenland gaan met een vliegtuig, zelf geen electra en gas meer gebruiken en ga zo maar door, dit zijn per slot van rekening allemaal luchtvervuilers van de hoogste categorie!

Hoogervorst zou er goed aan doen zijn, of liever onze, dure tijd te besteden aan het tegengaan van onnodig hoge verzorgingskosten, Nederland is het duurste land op dat gebied binnen Europa, dan doet hij zijn werk naar behoren, daarvoor is hij aangesteld, en zeker niet om te gaan lopen kankeren over dat hele kleine beetje vervuiling door roken van een sigaret of sigaar.

Maar ik ben benieuw of hij zich aan zijn uitspraak gaat houden dat hij zou aftreden als zou blijken dat de zorgverzekering voor veel problemen zou gaan zorgen!

Hoogervorst, tot ziens, ga je koffers maar vast pakken, want problemen zijn inmiddels al wel bekend, en neem nog een lekker sigaartje, maar dan wel uit eigen doos graag, wij betalen al genoeg aan allerlei onzin die je hebt bedacht!

Sjoerd_
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 dec 2005 14:14

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door Sjoerd_ »

Roken is gewoon kansloos en ik geloof dat het ook blind maakt voor argumenten. In de ban van nicotine.
Of roken de samenleving geld kost of opleverd weet ik niet. Moeilijk te zeggen hé zonder cijfers. Wat mij betreft mag een pakje cigaretten 10 euro kosten.

Bij veel bedrijven staan printers al in een eigen ruimte. Als dat bij jou niet zo is dan staat niets je in de weg om je baas met de gezondsheids risico's te confronteren. Of het allemaal zo verschrikkelijk is als de Duitse onderzoekers beweren is nog niet goed vast te stellen. Bovendien heb ik uit de uitzending begrepen dat het probleem bij nieuwe modellen printers niet meer voorkomt..

Roken blijft altijd slecht voor je!

Gesloten