LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurwoning overnemen

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Jisavya
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jun 2018 01:23

Huurwoning overnemen

Ongelezen bericht door Jisavya »

Ik ken iemand die een huurwoning heeft via de woningbouw vereniging, deze persoon wilt echter af van de woning. Is het mogelijk dat ik deze overneem en onder welke omstandigheden is dit mogelijk?

Ik weet nog niet van welke wbv het huis is, vandaar dat ik deze vraag nog niet aan hen kan voorleggen.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Huurwoning overnemen

Ongelezen bericht door Appie83 »

Alleen als je al in het huis woont en je staat geregistreerd als medehuurder wordt je als 'nieuwe' huurder aangemerkt. Je wordt medehuurder als je getrouwd/geregistreerd partner bent (wel even melden) of bij samenwonen dit aanvraagt en voldoet aan voorwaarden (volgens mij o.a. 2 jaar op hetzelfde adres wonen).

Ben je dus geen medehuurder dan kan je geen contract overnemen maar zal je net zoals de anderen je moeten inschrijven en wachten. Eventueel kun je kijken of je in aanmerking komt voor een urgentieverklaring (strenge voorwaarden).

Jisavya
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jun 2018 01:23

Re: Huurwoning overnemen

Ongelezen bericht door Jisavya »

Dus, het kind, dat er al ruim 10 jaar staat ingeschreven, van de hoofdbewoonster zou er ook niet voor in aanmerking komen?

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurwoning overnemen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, inderdaad dat kind komt niet in aanmerking. Die is wel een medebewoner, maar geen medehuurder.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Huurwoning overnemen

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Krijg last van een déjà vu.
Als ik mij niet vergis staat op zowel dit forum als bij het Vara forum een berg vragen en antwoorden omtrent dit onderwerp.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Huurwoning overnemen

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lady1234 schreef:Nee, inderdaad dat kind komt niet in aanmerking. Die is wel een medebewoner, maar geen medehuurder.
Het komt niet in aanmerking in die zin dat het geen wettelijk recht kan doen gelden de woning over te nemen.
Dat betekent niet dat het onmogelijk is. Het hangt alleen van de verhuurder af en welke regels die hanteert.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Huurwoning overnemen

Ongelezen bericht door marnix »

Jisavya schreef:Dus, het kind, dat er al ruim 10 jaar staat ingeschreven, van de hoofdbewoonster zou er ook niet voor in aanmerking komen?
Bedoelt u ingeschreven bij de gemeente of ook bij de woningbouw?

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Huurwoning overnemen

Ongelezen bericht door Appie83 »

In bijzondere gevallen wordt een inwonend kind als medehuurder aangemerkt. https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... T:2017:875 Het ging hier om een dochter dat haar hele leven afhankelijk was van haar moeder vanwege mantelzorg en hun hele leven al bij elkaar hebben gewoond. Er was sprake van meer dan een normale ouder-kind relatie.

Normaal gesproken wordt een inwonend kind niet als medehuurder aangemerkt omdat niet wordt voldaan aan vereiste van een duurzame gemeenschappelijk huishouden omdat normaal gesproken een kind het huis uit gaat.

Overigens kan je altijd vragen...zie bijvoorbeeld woningbouwvereniging Portaal: https://www.portaal.nl/ik-huur/huren/medehuurderschap/
Als u met een inwonend familielid een duurzame gemeenschappelijke huishouding voert en u van plan bent dit te blijven doen, kunt u medehuurderschap voor dit familielid aanvragen.

Daar zijn wel strenge regels voor:

U staat minstens twee jaar samen op het woonadres bij de gemeente ingeschreven
U heeft toestemming van ons gekregen om de persoon voor wie u het medehuurderschap aanvraagt, bij u te laten inwonen
U voert een duurzame gemeenschappelijke huishouding en blijft dit in de toekomst doen. Dit betekent dat u allebei in de woning woont en alle kosten deelt

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurwoning overnemen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jisavya schreef:Dus, het kind, dat er al ruim 10 jaar staat ingeschreven, van de hoofdbewoonster zou er ook niet voor in aanmerking komen?
Uw moeder is toch hopelijk niet overleden?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huurwoning overnemen

Ongelezen bericht door scontra »

Jisavya schreef:Ik ken iemand die een huurwoning heeft via de woningbouw vereniging, deze persoon wilt echter af van de woning. Is het mogelijk dat ik deze overneem en onder welke omstandigheden is dit mogelijk?

Ik weet nog niet van welke wbv het huis is, vandaar dat ik deze vraag nog niet aan hen kan voorleggen.

Alvast bedankt voor jullie reacties
Nee, u kunt de woning niet overnemen van de huurder.
Daar heeft u de verhuurder voor nodig en dat is in dit geval een Woningbouw vereniging en die hebben meestal een wachtlijst van vele jaren.
De personen op de wachtlijst komen als eerste aan de beurt als van een woning de huur wordt opgezegd.

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Huurwoning overnemen

Ongelezen bericht door BL2 »

Lady1234 schreef: Uw moeder is toch hopelijk niet overleden?
TS schrijft dat ie "iemand kent", zo cryptisch schrijf je hopelijk toch niet over je moeder (of vader?).

Verder gaan huurwoningen altijd via een wachtlijst van de WBV, even snel voorpiepen is daar niet bij.

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huurwoning overnemen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

snuffel1 schreef:Dit is in geen enkel geval mogelijk omdat als die persoon de huur op gaat zeggen de woning vrij gaat komen voor een huurder die het meeste punten heeft verzameld.
Punten? Bij ons wordt er toch gewoon geloot, ongeacht hoe lang men ingeschreven staat.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurwoning overnemen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

BL2 schreef:
Lady1234 schreef: Uw moeder is toch hopelijk niet overleden?
TS schrijft dat ie "iemand kent", zo cryptisch schrijf je hopelijk toch niet over je moeder (of vader?).

Verder gaan huurwoningen altijd via een wachtlijst van de WBV, even snel voorpiepen is daar niet bij.
Maar hij schrijft ook dit.


door Jisavya » 04 jun 2018 12:35

Dus, het kind, dat er al ruim 10 jaar staat ingeschreven, van de hoofdbewoonster zou er ook niet voor in aanmerking komen?

Het zal wel een hypothetische vraag zijn.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Huurwoning overnemen

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nijogeth schreef:
snuffel1 schreef:Dit is in geen enkel geval mogelijk omdat als die persoon de huur op gaat zeggen de woning vrij gaat komen voor een huurder die het meeste punten heeft verzameld.
Punten? Bij ons wordt er toch gewoon geloot, ongeacht hoe lang men ingeschreven staat.



Dat zal wel in een dorp zijn dan. Over het algemeen zijn het altijd de punten/jaren dat je ingeschreven staat. Wel zo eerlijk.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Huurwoning overnemen

Ongelezen bericht door tttlocke »

snuffel1 schreef:Dit is in geen enkel geval mogelijk omdat als die persoon de huur op gaat zeggen de woning vrij gaat komen voor een huurder die het meeste punten heeft verzameld.
Want iedere verhuurder hanteert hetzelfde systeem van toewijzing, en dan nog wel een puntensysteem?

ZeerPrivé
Berichten: 5432
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huurwoning overnemen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
Jisavya schreef:Dus, het kind, dat er al ruim 10 jaar staat ingeschreven, van de hoofdbewoonster zou er ook niet voor in aanmerking komen?
Uw moeder is toch hopelijk niet overleden?
Een overleden persoon die zegt van de woning af te willen? :roll:

Jantina1969
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 nov 2018 14:06

Re: Huurwoning overnemen

Ongelezen bericht door Jantina1969 »

Mijn zoon wil graag de woning van opa en oma overnemen.
Deze woning is geen sociale huur woning. Maar wordt door de gemeente zelf verhuurd. Vroeger voor werknemers van de gemeente.
Hier hebben ze 50 jaar gewoon. Aan het huis is weinig aan onderhoud gedaan.
We verwachten ook dat deze woning met het verlaten van onze ouders verkocht gaat worden.
Welke stappen moeten we doorlopen om onze zoon in deze woning te kunnen laten wonen?

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huurwoning overnemen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een flink bod doen zodra de gemeente (via een makelaar) de woning te koop zet. Of reageren als de woning te huur wordt aangeboden.
Dat uw ouders vijftig jaar in het huis gewoond hebben, geeft hun kleinzoon niet meer rechten dan enig ander.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huurwoning overnemen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als de gemeente niet corrupt is, dan krijgt uw zoon geen voorkeursbehandeling. Het enige dat er dus op zit is de hoogste bieder zijn.

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Huurwoning overnemen

Ongelezen bericht door BL2 »

Wil uw zoon een woning huren dan zal hij net als ieder ander op de wachtlijst komen te staan.
Even voorpiepen omdat in een huurwoning toevallig familie woont is helaas niet mogelijk.
En inderdaad, wordt de woning verkocht, dan kan uw zoon net als ieder ander meebieden bij de verkoop.
Dat de woning slecht onderhouden is kan misschien gunstig zijn bij verkoop, maar speelt verder geen rol.

Gesloten