LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hygiëne

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
harryboer
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 nov 2006 21:37

Hygiëne

Ongelezen bericht door harryboer »

Hallo goedemorgen Nederland, weet iemand mij uit te leggen waarom als ik bij de Poullier, visboer, kaashandelaar, bakker enz: op de Markt inkoop niet bediend word door het bedienend personeel met beschermende handschoentjes aan hun handen ( latex ) ? Ze zitten met hun handen aan geld, snuiten hun neus, ( zichtbaar ) krabben zich wel eens op hun hoofd, zitten met hun onbeschermde handen overal aan wat niet hoort enz: Nou hoop ik niet dat er reacties komen van "je hoeft er toch niet te kopen " dat kan ik zelf ook wel bedenken maar tegenwoordig heb je de markt nodig, niet omdat het er zo goedkoop is maar omdat er steeds meer winkels dicht gaan en je dan geen andere keus meer hebt dan naar de markt te gaan. Op de markten in Duitsland kunnen de marktkooplui dit zich niet permitteren, boetes van € 1000.00 zijn bij het niet nakomen van de draagplicht van handschoentjes niet zeldzaam, dan is de winst voor deze mensen voor die dag weg, dus men houd zich daar netjes aan. Hier in Nederland wil men overal zo correct in hygiëne zijn, waarom word dan hier niet een klein wetje voor ingevoerd? of is die er wel en houd men zich hier ongestraft niet aan. Ik vind het als ik het zie op de Nederlandse levensmiddelen markten maar een vieze bedoening, als ik er onverpakte levensmiddelen koop zit het bedienend personeel met hun vieze tengels aan mijn eten en dit moet ik niet. Zelfs een teil met wat water om even de handen te wassen van tijd tot tijd ontbreekt. Hier zou toch wel eens verandering in kunnen worden gebracht, wie trekt de schoen aan?

NeoDutchio
Berichten: 12304
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Hygiëne

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Waarom zou u een ander voor uw karretje moeten spannen? Ik zou zeggen, ga eens in gesprek met de verkopers op de markt. U wilt 'schoon' eten hebben, niet wij. Ik weet ook niet welke markt u bezoekt, maar waar ik kom hebben ze allemaal, op de bakker na, handschoentjes aan.

Maar als u er zo graag een wet van zou willen maken kunt u na het gesprek op de markt door naar Den Haag om een wetsvoorstel in te dienen. Hoe was het spreekwoord ook alweer, verbeter de wereld, begin bij..... Inderdaad, jezelf. Een ander hoeft uw vraag natuurlijk niet op te lossen.

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Hygiëne

Ongelezen bericht door BL2 »

harryboer schreef:Hallo goedemorgen Nederland, weet iemand mij uit te leggen waarom als ik bij de Poullier, visboer, kaashandelaar, bakker enz: op de Markt inkoop niet bediend word door het bedienend personeel met beschermende handschoentjes aan hun handen ( latex ) ? Ze zitten met hun handen aan geld, snuiten hun neus, ( zichtbaar ) krabben zich wel eens op hun hoofd, zitten met hun onbeschermde handen overal aan wat niet hoort enz: Nou hoop ik niet dat er reacties komen van "je hoeft er toch niet te kopen " dat kan ik zelf ook wel bedenken maar tegenwoordig heb je de markt nodig, niet omdat het er zo goedkoop is maar omdat er steeds meer winkels dicht gaan en je dan geen andere keus meer hebt dan naar de markt te gaan. Op de markten in Duitsland kunnen de marktkooplui dit zich niet permitteren, boetes van € 1000.00 zijn bij het niet nakomen van de draagplicht van handschoentjes niet zeldzaam, dan is de winst voor deze mensen voor die dag weg, dus men houd zich daar netjes aan. Hier in Nederland wil men overal zo correct in hygiëne zijn, waarom word dan hier niet een klein wetje voor ingevoerd? of is die er wel en houd men zich hier ongestraft niet aan. Ik vind het als ik het zie op de Nederlandse levensmiddelen markten maar een vieze bedoening, als ik er onverpakte levensmiddelen koop zit het bedienend personeel met hun vieze tengels aan mijn eten en dit moet ik niet. Zelfs een teil met wat water om even de handen te wassen van tijd tot tijd ontbreekt. Hier zou toch wel eens verandering in kunnen worden gebracht, wie trekt de schoen aan?
Hier zou toch wel eens verandering in kunnen worden gebracht, wie trekt de schoen aan?
Wij en vele anderen kopen nooit op een markt, dus wij trekken zeker niet de schoen aan. Wel kan ik adviseren, net als mijn voorganger, om het gesprek eens aan te gaan op de markt, niet op een druk moment, maar natuurlijk als het rustig is. Vraag beleeft waarom er geen handschoentje worden gedragen.

--> Maar realiseer wel, handschoentjes geven alleen maar schijnveiligheid. Of ze moeten na elke klant wisselen, want ook met handschoentjes aan krabben ze oop hun hoofd, pakken ze geld aan en doen nog meer onfrisse zaken.......

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hygiëne

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb er nogal moeite mee dat vleeswaren, kaas, groente en heel veel andere producten op 'kruishoogte' liggen zeg maar, terwijl mensen nogal eens de neiging hebben de achterste te willen pakken... Dat lijkt me toch ook niet op te lossen met handschoentjes aan.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hygiëne

Ongelezen bericht door 16again »

Is dat Hygiëne verhaal niet overtrokken? Jarenlang kaas groente en fruit van markt gegeten zonder daar ziek van te worden, geen handschoentje gezien. Er moet ook ruimte zijn om je natuurlijke weerstand op te bouwen.

Al blijft het oppassen met rauwe vleesproducten zoals filet americain.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Hygiëne

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Met de overdreven hygiëne doen we onszelf ook geen plezier, we worden steeds brozer. Met latex-handschoenen levensmiddelen inpakken en daarna met diezelfde handschoenen geld aanpakken is niet de juiste oplossing. Verse producten dienen behoorlijk gereinigd te worden en/of héét toebereid ...

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hygiëne

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:Is dat Hygiëne verhaal niet overtrokken? Jarenlang kaas groente en fruit van markt gegeten zonder daar ziek van te worden, geen handschoentje gezien. Er moet ook ruimte zijn om je natuurlijke weerstand op te bouwen.
Dat is het precies. Als kind had ik helemaal geen besef van dit soort dingen, eenmaal volwassen kreeg ik er wel meer moeite mee. Maar het is helemaal waar: bacteriën zijn overal, mensen zullen een bepaalde weerstand moeten opbouwen, en dan helpt het niet om ervoor weg te lopen.

Paar weken geleden, bij de Hema op het Buikslotermeerplein, een 4-uurtje gekocht: koffie met een gebakje voor 2 euro. Pas bij de kassa kwam ik er achter dat er 3 vingerafdrukken op het gebakje stonden. :shock: Op mijn vraag werd me gezegd dat de dames inderdaad hun handen wassen voordat ze aan het gebak zitten. Dus toch maar meegenomen en opgegeten. En weet je? Ik ben er niet ziek van geworden...

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Hygiëne

Ongelezen bericht door GJvdZ »

breien schreef:Bij de Subway in mijn woonplaats trekt de medewerker bij elke klant nieuwe handschoentjes aan en voordat de medewerker aan de kassa komt gaan de handschoentjes uit.
Gezien de prijzen die zij voor die broodjes van dubieuze kwaliteit durven te vragen kan dat er ook makkelijk uit....

Moneyman
Berichten: 29997
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hygiëne

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:Is dat Hygiëne verhaal niet overtrokken? Jarenlang kaas groente en fruit van markt gegeten zonder daar ziek van te worden, geen handschoentje gezien. Er moet ook ruimte zijn om je natuurlijke weerstand op te bouwen.

Al blijft het oppassen met rauwe vleesproducten zoals filet americain.
Eens!! Niks mis met het kweken van een beetje weerstand (sprak de voormalig kaasboer/ marktverkoper).

Mucha

Re: Hygiëne

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

stofzuigertje

Re: Hygiëne

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De Vishandel heeft 1 persoon die de kassa doet, de rest maakt de vis klaar en pakt het in.
Verder is daar kraan met water en zeep aanwezig maar geen Latex handschoentjes.... niet nodig!

De bakker verkoopt verpakt brood, naast zijn handen ook tegen vliegen en zo.... die hun poten ook nooit goed wassen!

En ook de slager, heeft maatregelen dus blijkbaar moet je verhuizen..... want er zijn voldoende goede zowel in mijn buitenwijk als in centrum die wel netjes en goed werken, vooral de Vietnamese die er ooit mee begon!

Alleen de groente die je thuis toch eerst moet wassen doet niets en dat vind ik wel normaal.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Hygiëne

Ongelezen bericht door sylvesterb »

breien schreef:Bij de Subway in mijn woonplaats trekt de medewerker bij elke klant nieuwe handschoentjes aan en voordat de medewerker aan de kassa komt gaan de handschoentjes uit. Het gebeurt dus wel.
Subway is een Amerikaans bedrijf, voedselveiligheid ligt daar iets hoger door de claim cultuur. Op de koffie van de McDonalds staat ook dat het heet is bij een Nederlandse koffiezaak zul je dit niet zien.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Hygiëne

Ongelezen bericht door Julie4444 »

sylvesterb schreef:
breien schreef:Bij de Subway in mijn woonplaats trekt de medewerker bij elke klant nieuwe handschoentjes aan en voordat de medewerker aan de kassa komt gaan de handschoentjes uit. Het gebeurt dus wel.
Subway is een Amerikaans bedrijf, voedselveiligheid ligt daar iets hoger door de claim cultuur. Op de koffie van de McDonalds staat ook dat het heet is bij een Nederlandse koffiezaak zul je dit niet zien.
Voedsellabelling misschien, maar veiligheid niet.

Mucha

Re: Hygiëne

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Gesloten