LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ICS wil foto van identiteitsbewijs

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Mathy
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 nov 2020 21:58

ICS wil foto van identiteitsbewijs

Ongelezen bericht door Mathy »

Hallo

Ik kreeg een bericht, dat ik me binnenkort moet identificeren op de site van ICS om nog langer m'n creditcard te kunnen gebruiken. Daarvoor moet ik o.a. een foto van m'n identiteitsbewijs maken op hun site. Het bericht lijkt inderdaad van ICS te komen, maar het idee dat ik online een foto van m'n identiteitsbewijs moet maken en dat daarbij m'n BSN zichtbaar moet blijven, vind ik niet prettig.

Mag dit wel? En is dit veilig?

groetjes

Mathy

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ICS wil foto van identiteitsbewijs

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, ja.

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: ICS wil foto van identiteitsbewijs

Ongelezen bericht door Radar »

Je leert hier meer over in dit artikel: https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/m ... ijs-eisen/

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: ICS wil foto van identiteitsbewijs

Ongelezen bericht door kuklos »

Mathy schreef:
04 nov 2020 22:06
Het bericht lijkt inderdaad van ICS te komen,
Ga naar de ICS website, door het websiteadres in de adresbalk van je browser in te typen, klik dus niet op een link in de email als dat er al is, en log in op de ICS website en kijk of daar ook gevraagd wordt naar een foto van je identiteitsbewijs.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: ICS wil foto van identiteitsbewijs

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Er zijn veel klachten te vinden over deze ICS identificatie. Onder andere https://nl.trustpilot.com/review/www.icscards.nl

Je kan er ook voor kiezen de card op te zeggen zodat identificatie niet nodig is. Heb je daarbij een ICS creditcard met gespreid betalen faciliteit, dan kun je die op de gebruikelijke wijze blijven aflossen. Heb het zelf zo gedaan.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: ICS wil foto van identiteitsbewijs

Ongelezen bericht door Ivo.w »

ICS is net als elke andere bank en kredietverstrekker zelfs verplicht om uw identiteit oo deugdelijke wijze vast te stellen. Wanneer u geen kopie van uw legitimatiebewijs aan ICS verstrekt, is ICS verplicht om de dienstverlening aan u stop te zetten.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: ICS wil foto van identiteitsbewijs

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Niet willen identificeren maar wel bijvoorbeeld gebruik willen maken van de diensten van ICS bij fraude.

Dit bedoel ik niet naar ts toe naar in zijm algemeenheid. We willen onze privacy beschermen maar ook van 2 walletjes eten.
Maar we zetten wel alles op Facebook Instagram, Snapchat enz enz

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ICS wil foto van identiteitsbewijs

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Er zijn 2 mogelijkheden. U neemt een creditcard bij een bank waar u zelf naar toe kan gaan voor een identificatie, of u gaat naar een online maatschappij en dat wil zeggen dat alles online geregeld wordt. Maar als u bij een online maatschappij zit, waarom dan klagen dat alles online moet?

Zelf heb ik 2 weken geleden dit mogen doen, geen enkel probleem mee. Er is van te voren netjes een aantal brieven ontvangen met een vooraankondiging en alle uitleg. Ook op de site van Visa staat alles netjes uitgelegd. Elke geldverstrekker moet nu eenmaal de zaken goed op orde hebben.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: ICS wil foto van identiteitsbewijs

Ongelezen bericht door sjohie »

NeoDutchio schreef:
05 nov 2020 08:25
Er zijn 2 mogelijkheden. U neemt een creditcard bij een bank waar u zelf naar toe kan gaan voor een identificatie, of u gaat naar een online maatschappij en dat wil zeggen dat alles online geregeld wordt. Maar als u bij een online maatschappij zit, waarom dan klagen dat alles online moet?

Zelf heb ik 2 weken geleden dit mogen doen, geen enkel probleem mee. Er is van te voren netjes een aantal brieven ontvangen met een vooraankondiging en alle uitleg. Ook op de site van Visa staat alles netjes uitgelegd. Elke geldverstrekker moet nu eenmaal de zaken goed op orde hebben.
Nou, in het geval van de ABN-Amro hebben die ervoor gekozen om het uitgeven en beheren van hun creditcards te laten doen door ICS. Dat was toen ik mijn rekening bij de ABN afsloot in een veel minde digitaal tijdperk, en een creditcard van ze nam, niét zo. Dus ik heb eea afgesloten bij een fysieke aanwezige bank, maar ben desondanks wel verplicht om door de digitale hoepeltjes van ICS heen te springen.

Overigens is ICS ván ABN-Amro, dus dat ze het zo regelen snap ik wel, maar als je een EC/MC creditcard hebt, ook van een bank, doe je volgens mij in veel gevallen zaken met ICS.

Ik vind ze overigens wel ok verder, de ICS app is niet super, maar werkt wel, en verder heb ik niet zoveel met ze van doen moet ik bekennen.

be3a18
Berichten: 49
Lid geworden op: 27 apr 2015 13:53
Locatie: Friesland

Re: ICS wil foto van identiteitsbewijs

Ongelezen bericht door be3a18 »

De procedure van ICS rammelt aan alle kanten, vooral als het mis gaat.

Je kunt dit maar op 1 manier doen en dat is via je smartphone. Een andere optie is er niet. Je moet 3 stappen doorlopen.

Na veel moeite kreeg ik dit voor mekaar via mijn Androïd 10 smartphone. Althans dat dacht ik.

Niet dus, identificatie afgekeurd. Enige optie is het nog een keer doen.

Echter, dan wil je wel graag weten welke van de 3 stappen dan mis gaat. Onder het tegenwoordig standaard kul argument van 'dat kunnen we vanwege de privacy niet vertellen' - terwijl je nota bene belt over je eigen identificatie kunnen ze je dat niet vertellen.

M.a.w. zoek het maar uit. Ik heb de dame mede gedeeld dat ik dit daarom niet nog eens ging doen en dat ik een andere methode wil gebruiken. Dat werd mij toegezegd. Voor de zekerheid naam van de medewerkster genoteerd (dat mocht van haar). En de toezegging dat de kaart niet geblokkeerd zou worden.

Paar dagen later brief van ICS, kaart is geblokkeerd.

Klacht ingediend bij ICS en naam van de medewerkster genoemd. Kaart is weer gedeblokkeerd en ik hoef me voorlopig niet meer te identificeren.

En dit allemaal onder het mom van terrorisme bestrijding. ICS wil trouwens ook graag je BSN nummer hebben.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ICS wil foto van identiteitsbewijs

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“En dit allemaal onder het mom van terrorisme bestrijding. ICS wil trouwens ook graag je BSN nummer hebben”

En dat moeten ze als bank ook vragen, want dat hebben ze nodig om de gegevens aan de belastingdienst door te geven.

Mathy
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 nov 2020 21:58

Re: ICS wil foto van identiteitsbewijs

Ongelezen bericht door Mathy »

Justmeagain schreef:
05 nov 2020 00:07
Niet willen identificeren maar wel bijvoorbeeld gebruik willen maken van de diensten van ICS bij fraude.

Dit bedoel ik niet naar ts toe naar in zijm algemeenheid.
Waar ik problemen mee heb is de manier waarop. Overal wordt gewaarschuwd dat je geen kopie van je identiteitsbewijs moet delen c.q. afgeven. Maar ik lees (als ik de link volg die Radar hierboven gedeeld heeft) dat ik iets mag schijven op de kopie. Dus dat ga ik dan maar proberen.

groetjes

Mathy

be3a18
Berichten: 49
Lid geworden op: 27 apr 2015 13:53
Locatie: Friesland

Re: ICS wil foto van identiteitsbewijs

Ongelezen bericht door be3a18 »

ICS een bank? Wat een onzin. Je creditcard uitgiftes uitgiften doorgeven aan de belastingdienst?

Ik heb zeker wat gemist toen ik belasting aangifte deed...

Het niveau gaat hier hard achteruit.

Shivers
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 nov 2020 17:48

Re: ICS wil foto van identiteitsbewijs

Ongelezen bericht door Shivers »

be3a18 schreef:
07 nov 2020 11:21
ICS een bank? Wat een onzin. Je creditcard uitgiftes uitgiften doorgeven aan de belastingdienst?

Ik heb zeker wat gemist toen ik belasting aangifte deed...

Het niveau gaat hier hard achteruit.

Dat jij het niet allemaal snapt wil niet zeggen dat het ook niet waar is.
Zelfde met de procedure via je smartphone dat werkt gewoon goed dat het jou niet lukt maakt nog niet dat het systeem niet werkt.
ICS heeft een bankvergunning van De Nederlandsche Bank (DNB). Ook heeft ICS vergunningen van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) voor het aanbieden van krediet- en spaarrekeningen en het bemiddelen in verzekeringen. ICS is geregistreerd in het register van DNB en AFM waarbij alle vergunningen zijn opgenomen.

peter17111962
Berichten: 577
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: ICS wil foto van identiteitsbewijs

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Weet U wel heel zeker dat die mail van ICS komt ??
Ook ik heb de afgelopen weken vaak deze mail gehad
echter ik had tot ik die mails kreeg nog nooit gehoord van ICS
Een creditcard heb ik ook niet, heb alleen een pasje van
de bank waar ik bij zit. Ik doe ook niet aan internetbankieren
dus die mails die ik heb ontvangen zijn nep. Kijk dus goed
uit voor valse mail, voor U het weet stuurt u uw kopie naar
een crimineel met alle gevolgen van dien.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ICS wil foto van identiteitsbewijs

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

peter17111962 schreef:
07 nov 2020 13:18
Weet U wel heel zeker dat die mail van ICS komt ??
Het gaat niet om een mail, maar een brief. ICS stuurt van te voren een aankondiging met wat er gaat gebeuren. Op een later moment ontvang je een brief met de procedure en ik meen nog een derde met inloggegevens. Het gaat in dit geval niet om een poging tot oplichting.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: ICS wil foto van identiteitsbewijs

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Ivo.w schreef:
04 nov 2020 23:07
ICS is net als elke andere bank en kredietverstrekker zelfs verplicht om uw identiteit oo deugdelijke wijze vast te stellen. Wanneer u geen kopie van uw legitimatiebewijs aan ICS verstrekt, is ICS verplicht om de dienstverlening aan u stop te zetten.
Maar ICS eist dat per se via een smartphone of tablet. Dat is niet de veiligste weg en je BSNnr is niet eenvoudig weg te vegen op je phone.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: ICS wil foto van identiteitsbewijs

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Op https://www.icscards.nl/info/online-ide ... de-klanten staat het volgende:

Op basis van de wet Wwft bent u niet verplicht om uw Burgerservicenummer (BSN) aan ons door te geven. U kunt als u dat wilt uw BSN afschermen tijdens de online identificatie. Gebruik in dat geval uw rijbewijs als identiteitsbewijs voor online identificatie en plak een dun strookje papier, of iets vergelijkbaars, over het BSN. Zorg ervoor dat de rest van het identiteitsbewijs wel goed zichtbaar is.

Als u een paspoort of identiteitskaart gebruikt, kunt u het BSN niet afschermen tijdens de online identificatie. Dit komt doordat het BSN bij deze identiteitsbewijzen onderdeel is van een langere code die we nodig hebben om te controleren of het identiteitsbewijs echt is. Bij een rijbewijs is dit niet het geval en kan de echtheidscontrole plaatsvinden met afgeschermd BSN.

Verder wijzen we u graag op een aantal redenen om uw BSN wel zichtbaar te laten tijdens de online identificatie:

De Algemene wet inzake rijksbelastingen verplicht ons om voor Hoofd Cardhouders informatie over saldo, leningen en ontvangen en betaalde rente door te geven aan de Belastingdienst. Daarbij zijn wij verplicht om het BSN te gebruiken.
Het BSN is nodig voor het depositogarantiestelsel van De Nederlandsche Bank.
ICS is als bank verplicht om een kopie van uw volledige identiteitsbewijs op te slaan. Op de site van Rijksoverheid vindt u hierover meer informatie. Als u tijdens de online identificatie uw BSN afschermt, en we hebben nog geen volledige kopie van uw identiteitsbewijs, kunnen wij u hier op een later moment alsnog om vragen
.

Dus als jij je BSN nr afschermt (mag alleen op rijbewijs), vragen ze het later nog een keer.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ICS wil foto van identiteitsbewijs

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Cornelis7 schreef:
07 nov 2020 16:37
Ivo.w schreef:
04 nov 2020 23:07
ICS is net als elke andere bank en kredietverstrekker zelfs verplicht om uw identiteit oo deugdelijke wijze vast te stellen. Wanneer u geen kopie van uw legitimatiebewijs aan ICS verstrekt, is ICS verplicht om de dienstverlening aan u stop te zetten.
Maar ICS eist dat per se via een smartphone of tablet. Dat is niet de veiligste weg en je BSNnr is niet eenvoudig weg te vegen op je phone.
De gegevens uploaden (of eigenlijk het maken van 2 foto's) gebeurd in een persoonlijke omgeving na het inloggen. Dat kan zelfs op hun eigen site in de eigen persoonlijke omgeving. Het is niet anders dan bv internetbankieren dat ook achter een wachtwoord plaat vind.

Gesloten