LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Identificatieplicht voor kinderen ONDER de 14 jaar?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Fambel
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mei 2006 16:18

Identificatieplicht voor kinderen ONDER de 14 jaar?

Ongelezen bericht door Fambel »

Hallo!
Ik moet in augustus met mijn dochter van 11 naar het ziekenhuis voor een bezoekje aan de dermatoloog.
Nu kreeg ik een afspraakbevestiging thuis met de mededeling dat ik voor haar een geldig identiteitsbewijs moet hebben!
Naar mijn mening is identificatie pas verplicht vanaf 14 jaar en kunnen ze mij toch niet verplichten om een identiteitsbewijs voor mijn dochter te laten maken? Ik heb zelf een ID-kaart en mijn man een paspoort.
Stel nou dat ik mijn kinderen bij mijn man laat bijschrijven in zijn paspoort (wat ook niet kosteloos is!) en ik zou dat meenemen naar het ziekenhuis, dan zou dat betekenen dat mijn man die dag geen ID bij zich heeft en dan ook nog een boete riskeert! :?
Heeft iemand enig idee wat ik hiermee aanmoet?
Alvast bedankt voor de reactie!
Groetjes!

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Identificatieplicht voor kinderen ONDER de 14 jaar?

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Dit gebeurt simpelweg om te voorkomen dat u illegalen meeneemt naar het ziekenhuis, die dan op onze kosten gratis hulp krijgen.

~ellie~
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 mei 2005 14:07

Re: Identificatieplicht voor kinderen ONDER de 14 jaar?

Ongelezen bericht door ~ellie~ »

Mij lijkt dat ze alleen bij het 'inchecken', als je je voor de opname meldt bij de balie, een identiteitsbewijs nodig hebben. En daarvoor is bijgeschreven staan in jouw paspoort vast ook genoeg. Maar als je zelf niet mee kunt en iemand anders met haar meegaat (waarbij ze niet in het paspoort staat) dan weet ik niet hoe het zit. Misschien een kopietje van jouw paspoort meegeven, waar zij dan bij staat? Je zou ook gewoon even kunnen bellen naar het ziekenhuis, dan weet je het zeker.

Ik kan me niet voorstellen dat je speciaal hiervoor een identiteitskaart zou moeten aanschaffen. Waarschijnlijk heb je gewoon een standaardbrief gekregen, waarbij niet is nagedacht over het feit dat kinderen onder de 14 doorgaans geen eigen identiteitsbewijs hebben.

Edit: oeps, verkeerd gelezen, ze staat juist niet bij jou in het paspoort. Dan zou ik zeggen bel gewoon even, zij kunnen je vast uitleggen hoe het zit!

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Identificatieplicht voor kinderen ONDER de 14 jaar?

Ongelezen bericht door NAK »

Ellie gaf het al aan, beel eens even met het ziekenhuis waarom er afgeweken wordt van de identificatieplicht.

Als ze daar toch volharden in hun standpunt is een gewaarmerkte brief van de Gemeentelijke Basis Administratie (vroegere afdeling bevolking) misschien wel afdoende.

Succes

toetsie
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 mar 2006 01:08

Re: Identificatieplicht voor kinderen ONDER de 14 jaar?

Ongelezen bericht door toetsie »

[quote] Dit gebeurt simpelweg om te voorkomen dat u illegalen meeneemt naar het ziekenhuis, die dan op onze kosten gratis hulp krijgen.

Goh Sjors...jij hebt er verstand van. Je werkt vast in een ziekenhuis of bij de immigratiedienst. :roll:
Of misschien zelfs bij een ziektekostenverzekeringsmaatschappij....want daar houden ze helemaal niet van teveel betalen. :shock:

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Identificatieplicht voor kinderen ONDER de 14 jaar?

Ongelezen bericht door mr T. »

De legitimatieplicht geldt in zorginstellingen voor iedereen. Dit in tegenstelling tot de plicht om een identificatiebewijs bij je te hebben op straat. Er zijn gemeenten die soms (tijdelijke) acties hebben voor kinderen en jongeren en voor een gereduceerd tarief een identifcatiebewijs aanbieden.
Stel nou dat ik mijn kinderen bij mijn man laat bijschrijven in zijn paspoort (wat ook niet kosteloos is!) en ik zou dat meenemen naar het ziekenhuis, dan zou dat betekenen dat mijn man die dag geen ID bij zich heeft en dan ook nog een boete riskeert
Inderdaad: uw echtgenoot riskeert dan een boete. Wel kan dit wellicht worden ontweken door in de plaats van een paspoort een rijbewijs op zak te hebben.

Fambel
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mei 2006 16:18

Re: Identificatieplicht voor kinderen ONDER de 14 jaar?

Ongelezen bericht door Fambel »

Moet je wel een rijbewijs hebben.... :?

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Identificatieplicht voor kinderen ONDER de 14 jaar?

Ongelezen bericht door bot321 »

Waarschijnlijk heeft U ook een trouwboekje
daar staat het kind ook in.Misschien wordt
dat ook geacepteerd.Weet niet hoor is maar
een sugestie.

Fambel
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mei 2006 16:18

Re: Identificatieplicht voor kinderen ONDER de 14 jaar?

Ongelezen bericht door Fambel »

Ik noem hem wel mijn man, maar getrouwd zijn we niet... :)

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Identificatieplicht voor kinderen ONDER de 14 jaar?

Ongelezen bericht door inxsnl »

F.ck a d.ck .
Wat een onzinnige post.
Gaat helemaal nergens over.
11 augustus en dan nu al wolven op de weg verhaal.
sorry

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Identificatieplicht voor kinderen ONDER de 14 jaar?

Ongelezen bericht door mr T. »

Waarschijnlijk heeft U ook een trouwboekje daar staat het kind ook in.Misschien wordt dat ook geacepteerd.
Als het trouwboekje er zou zijn, dan hoeft het niet te worden geaccepteerd.

Fambel
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mei 2006 16:18

Re: Identificatieplicht voor kinderen ONDER de 14 jaar?

Ongelezen bericht door Fambel »

Hee, inxsnl, je hoeft niet te reageren, als je dat niet wil!
Ik vraag me alleen maar af of het wel nodig is, een ID-bewijs voor mijn dochter.
Maar bedankt dat je de moeite hebt genomen om het even allemaal door te lezen.
De groeten aan de wolven, he? :x

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Identificatieplicht voor kinderen ONDER de 14 jaar?

Ongelezen bericht door inxsnl »

Sorry dat ik reageerde .

annemariemyrthe
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:17

Re: Identificatieplicht voor kinderen ONDER de 14 jaar?

Ongelezen bericht door annemariemyrthe »

Hoe doe je dat?
je kinderen staan niet bij je "man" in het paspoort? dus als je gaat reizen kunnen zij zich niet identificeren. In het buitenland moet je je kind kunnen identificiren (ook in België) dus misschien toch handig zo'n identieteits bewijs.

je weet tenslotte maa nooit wat er gebeurd in het leven. En nee tuurlijk ga je nooit naar het buitenland maar ja je zal net verdwalen aan de grens!!

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Identificatieplicht voor kinderen ONDER de 14 jaar?

Ongelezen bericht door NAK »

maar ja je zal net verdwalen aan de grens!!
Welke grens???????

Fambel
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mei 2006 16:18

Re: Identificatieplicht voor kinderen ONDER de 14 jaar?

Ongelezen bericht door Fambel »

Nee, ik ga idd nooit naar het buitenland.
En "verdwalen" aan de grens zal ik ook niet zo snel, hoor!
Wat een flauwe opmerkingen krijg ik hier steeds, zeg!
Dacht dat ik op een serieus forum was.
Als ik nu nog informatie krijg waar ik iets aan heb....

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: Identificatieplicht voor kinderen ONDER de 14 jaar?

Ongelezen bericht door Jonjo »

Heb je geen pas van de ziektekostenverzekeraar dan? Enne, er is toch ooit wel eens een geboorte aangifte gedaan bij de gemeente. Daar zult U in dit geval moeten vragen van een bewijs of toch maar een id aanschaffen.

Fambel
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mei 2006 16:18

Re: Identificatieplicht voor kinderen ONDER de 14 jaar?

Ongelezen bericht door Fambel »

Ja, maar ik denk niet dat een ziekenfondspas geldt als een ID-bewijs.
Mijn zus had hetzelfde probleem. Die moest met haar zoontje naar het ziekenhuis en had ook geen ID voor hem.
Daar kreeg ze te horen dat als ze bij het volgende bezoek geen ID bij zich had, ze daar een boete voor zou krijgen.
Heeft ze de kinderen bij haar ex in zijn paspoort bij laten schrijven,
wordt er puntje bij paaltje bij het volgende bezoek aan het ziekenhuis niet eens om gevrààgd! :?
En daarom vind ik het ook zo`n rare regel!

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Identificatieplicht voor kinderen ONDER de 14 jaar?

Ongelezen bericht door mr T. »

Heb je geen pas van de ziektekostenverzekeraar dan? Enne, er is toch ooit wel eens een geboorte aangifte gedaan bij de gemeente. Daar zult U in dit geval moeten vragen van een bewijs of toch maar een id aanschaffen.
Het probleem voor de zorginstelling is dat ze de gegevens van de zorgpas van de verzekeraar door middel van een identiteitsbewijs moeten controleren. Daarbij komt dat een geboorteakte niet is aangemerkt als geldig identiteitsbewijs. Er zit waarschijnlijk weinig anders op dan een id-kaart of een paspoort aan te schaffen.

teve
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2005 22:29

Re: Identificatieplicht voor kinderen ONDER de 14 jaar?

Ongelezen bericht door teve »

als je voor je kinderen een id kaart haalt op het gemeentehuis dan krijg je (bij sommige gemeenten) een foldertje mee en daarin staat dat je een id pas alleen aan door de overheid bevoegde instanties mag cq moet tonen. het is zelfs zo (volgens betreffende folder) dat als een bewakingsmedewerker van een beveiligingsbedrijf je vraagt om je id kaart te tonen dat je dat mag weigeren, dus ik neem aan dat je dat bij een ziekenhuis ook mag weigeren. de kans is echter dat een ziekenhuis (of beveiligingmedewerker) je wel de toegang kan ontzeggen. een rijbewijs is overigens geen wettig id document meer.

Gesloten