LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Bij het UWV staat inderdaad die melding, maar niet bij o.a. de Belastingdienst of bij MijnOverheid.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Er moet vanaf 15 mei inderdaad met een sms code ingelogd worden bij UWV, dat was ook mijn OP en ik ging ervan uit dat het in èèn lijn ligt met het beleid van DigiD.

Dus zo als er ook is gezegd kan je wel inloggen bij DigiD met alleen gebruikersnaam en paswoord en dat zou niet veranderen wordt hier gezegd, maar bij andere instellingen zoals UWV alleen met sms code.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou.. dan moet je wel weten wat die consequenties zijn, wil je het in je besluitvorming meenemen. Dat er na vele jaren dingen veranderen is niet zo erg, maar dat er dingen veranderen waardoor het ineens wel erg moeilijk wordt kun je niet van tevoren incalculeren.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door witte angora »

Je trekt het inderdaad uit zijn context. Volgens mij is de Digid niet verlopen, maar kan het telefoonnummer niet gewijzigd worden zonder sms-code. En die sms-code krijgt de TS dus op een telefoon die hij niet meer heeft. Een vicieuze cirkel dus.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Het DigiD account is niet verlopen, u begrijpt het niet helemaal. Ik kan alleen niet met SMS code inloggen per 15 mei bij UWV, en dat is een verandering wat ik een paar jaar geleden niet heb kunnen weten.
Ik zal niet de eerste zijn en na 15 mei as. zal dat zeker blijken, ik zou het prettiger vinden als het wordt opgelost door DigiD.

Precies WA.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat je zou kunnen doen is met het UWV contact opnemen om te vragen hoe dit het beste opgelost kan worden. Misschien alle post voorlopig per brief laten versturen?

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Goed idee, dat had ik vanochtend al gedaan. De vriendelijke medewerkster gaat alles per post versturen zodat ik up to date blijft. Ik zit nog wel met pensioen fondsen en zo, ja... we hebben veel en hard gewerkt, daar moet ik dus nog naar kijken.

Verder blijf ik het volgen er zit voorlopig niets anders op.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Berichten van uw pensioenfondsen komen in uw berichtenbox en die kunt u gewoon met digid openen.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door Obelix1 »

snuffel1 schreef:
07 mei 2019 18:09
Het ligt dus niet aan een DigiD account maar aan het UWV die een andere inlogwijze gaat hanteren dat werd door u in uw openingsvraag niet genoemd, als u dat meteen helder had gemaakt was er al heel erg veel duidelijker geweest.
Ik dacht dat het duidelijk was, maar het kan altijd duidelijker. Blijft er voor heel veel buitenlandse Nederlanders na 15 mei een hele grote uitdaging over om in te loggen bij UWV zonder sms code. En dat probleem ligt toch echt bij DigiD.

Dan ...als er een schaap over de dam is volgen er meer, ik gok DigiD zelf. Bovendien vind ik het vreemd dat je niet in een vertrouwde omgeving (mijn DigiD) een telefoon nummer kan veranderen, dus feitelijk kloppen mijn gegevens niet en ik kan ze ook niet kloppend maken. In Europees verband is DigiD dan helemaal een lacher, het is puur afgestemd voor Nederland alsof heel de wereld alleen Nederland is.

Zelfs in Europa kan je niet met een balienummer van DigiD bij iedere ambassade aankloppen om je inlog sleutel te krijgen. Is dat Europees standaard denken dan?
Het is handig zolang als het werkt, zo niet dan is het een ramp.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat probleem ligt dus niet bij Digid. Het UWV stelt een extra veiligheid in, niet digid.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het CBR heeft ook twee verschillende inlogmogelijkheden via DigiD. Zonder SMS is er maar beperkte toegang.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
07 mei 2019 22:01
Dat probleem ligt dus niet bij Digid. Het UWV stelt een extra veiligheid in, niet digid.
Het probleem ligt in zoverre bij Digid dat je je gegevens niet op een fatsoenlijke manier kunt wijzigen. Dat moet, als je in het buitenland woont, bij een of andere ambassade, maar die lijst is beperkt. Woon je niet in de buurt van een ambassade, dan kun je je gegevens dus niet wijzigen.

Digid komt op deze manier over als een blok beton.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik vind het niet zo vreemd dat Digid zeker bij buiten Nederland wonenden wat extra veiligheid heeft ingebouwd.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Lady1234 schreef:
07 mei 2019 22:01
Dat probleem ligt dus niet bij Digid. Het UWV stelt een extra veiligheid in, niet digid.
Maar dan moet je wel de mogelijkheid hebben om dat te kunnen doen. Digid reikt alleen zeer beperkte handvatten aan voor Nederlanders die niet in Nederland wonen, een bijna onmogelijke klus.
Daar kan UWV of CBR niks aan doen, die maken gebruik van de instrumenten die voor handen liggen...DigiD.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
07 mei 2019 22:42
Ik vind het niet zo vreemd dat Digid zeker bij buiten Nederland wonenden wat extra veiligheid heeft ingebouwd.
In zekere zin: ja. Maar die extra veiligheid is zo veilig dat je als gebruiker niet eens meer bij je gegevens kunt. Dan is het wel heel erg veilig...

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
07 mei 2019 22:54
Moneyman schreef:
07 mei 2019 22:42
Ik vind het niet zo vreemd dat Digid zeker bij buiten Nederland wonenden wat extra veiligheid heeft ingebouwd.
In zekere zin: ja. Maar die extra veiligheid is zo veilig dat je als gebruiker niet eens meer bij je gegevens kunt. Dan is het wel heel erg veilig...
Maar alkeen als je zélf een onjuist telefoonnummer in je Digid-account laat staan... ik vind het nogal meevallen.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door witte angora »

Jawel, maar dat telefoonnummer is dus op geen enkele manier te wijzigen. Ander nummer = probleem als je in het buitenland zit.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Gelukkig verblijven er niet zoveel Nederlanders in het buitenland 1.000.000

Featured snippet from the web
naar schatting verblijven er zo'n 1.000.000 Nederlanders momenteel in het buitenland (bron: IOM) een voorspelling (CBS), natuurlijk voor wat 'ie waard is, is dat in 2040 ruim 185.000 Nederlanders per jaar Nederland verlaten.

Stel ik heb een goed telefoonnummer NLD waarop ik kan SMS, doe er nog een mobieltje bij en noem hem ,,mijn DigiD mobiel,,
Ik ga naar het buitenland en denk helemaal goed te zitten met mijn Digid mobiel en lekker veilig.
Tegen alle verwachtingen in wordt mijn mobieltje gestolen met dat NLD. nummer natuurlijk, dat is de situatie waarin 1.000.000 buiten Nederland verblijvende Nederlanders in terecht zouden kunnen komen, maar ze kunnen het nummer niet veranderen en allemaal een ambassade gaan zoeken met een balienummer die 30 dagen geldig is.

Prettig verblijf toegewenst in het buitenland met uw veilige DigiD waar je als Nederlander toch veel mee te maken heeft.

DigiD geeft als sublieme oplossing aan om te wachten tot aan je WAO leeftijd, dan kan alles via ASR geregeld worden.

Edit: WAO moet AOW zijn, en ik dacht ASR.
Laatst gewijzigd door Obelix1 op 08 mei 2019 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat ik ooit dit land wil verlaten is wel zeker. Dat het op zijn vroegst na het toekennen van de AOW is, is ook wel zeker. Als ik dit topic zo lees is dat alleen maar verstandig.

Edit: WAO moest AOW zijn.
Laatst gewijzigd door witte angora op 08 mei 2019 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is dus alleen van toepassing als u een prepaid nummer hebt.

En wat is een WAO leeftijd? U zult bedoelen de AOW en dan schijnt de SVB het te kunnen regelen.

Gesloten