LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Klachten zwemles

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
anne32
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mei 2009 13:13

Klachten zwemles

Ongelezen bericht door anne32 »

Ook ik zou graag weten waar ik terecht kan met mijn klachten over de zwemlessen van mijn zoon. Hij zit nu 9 maanden op zwemles en is watervrij maar daar is alles mee gezegd. Week na week na week hebben ze een andere zweminstructeur. Als je de ene week hebt gehoord dat hij zo goed zijn best heeft gedaan dan heb je de week daarop weer een ander. Vraag je dan hoe het gegaan is dan krijg je na die les te horen. Tja ik heb deze groep voor het eerst en ik heb eigenlijk niet zo goed op hem gelet. In de vakantie verplaatsen ze de zwemtijden naar een voor hun geschikter tijdstip. Als jij dan werkt dan heb je pech, de lessen moeten gewoon betaald worden. Deze week hadden ze een juffrouw die niet wist dat ze aan kinderen van bad 1 les aan het geven was. Ze kregen een waterwennenles. Toen we er wat van zeiden was ze nog boos toe. En we krijgen de les niet vergoed. Douchen na het zwemmen mogen de kinderen ook niet meer. En ze zwemmen al weken alleen maar baantjes op hun rug met een paar kurkjes om hun middel en een paar kurkjes in hun handen. Helaas ben ik niet in het bezit van een auto en het is het enige zwembad bij ons in de buurt.

Mirandadek
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2009 13:24

Re: Klachten zwemles

Ongelezen bericht door Mirandadek »

Ook wij hebben klachten over de zwemles van onze kinderen. Nadat onze zoon bijna 1 jaar zwemles had in Leerdam werd ons verzocht om naar een ander zwembad over te stappen, omdat er geen verbetering in zat en omdat de juffrouw (die zwanger was) erg veel moeite met onze zoon had.

Wij vonden dat uiteraard onacceptabel en hebben aangegeven dat onze zoon geen lievertje is, maar dat de juf de lessen ook niet onder controle had. (Deze juffrouw werd overigens na veel klachten met vervroegd zwangerschapsverlof naar huis gestuurd 3 weken na ons gesprek).
Omdat de relatie al zo verpest was, besloten wij naar Culemborg te gaan. Onze zoon stroomde in in de dolfijnen.
Dit ging redelijk. In januari stroomde hij verder naar de walvissen na aandringen van onze kant, omdat de motivatie ver onder peil was.
Wij zijn toen bewust naar de zaterdag gegaan met de zwemles omdat daar een strenge instructrice aanwezig was, die de kinderen goed lesgaf (in ons oogpunt dan).
Echter blijkt nu dat de juf al 1 maand geleden gestopt is en onze zoon dus iedere week een andere instructeur heeft. Dit werkt natuurlijk totaal niet omdat er totaal geen lijn meer inzit. De ene instructeur kan niet beoordelen na 1 keer, de ander vindt zijn rugslag niet goed, de ander vindt weer dat hij niet kan duiken.
Afzwemmen is er in ieder geval voorlopig niet bij, zeker niet voor de schoolvakantie...

Op mijn vraag hoe lang dit ging duren kreeg ik het advies om te solliciteren op de vacature, "deze hing aan het bord".
Ik was zo boos dat ik maar ben weggelopen, want op deze houding kan je geen enkele normale reactie geven lijkt mij.

Het is nu zo dat wij al 2 jaar ongeveer € 40,00 per maand betalen en nog geen resultaat.
Ik zou graag een klacht ergens willen indien, maar waar?
Het zwembad heeft volgens mij weinig zin, want dit zwembad (en nog vele anderen) hebben een monopolie positie in de buurt.

De enige die echt de dupe wordt van dit verhaal is mijn zoon, die waarschijnlijk zonder diploma moet gaan zwemmen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Klachten zwemles

Ongelezen bericht door kweenie »

Misschien dat je bij de NPZ-NRZ je beklag zou kunnen doen? Misschien dat er dan op termijn wat aan zulke situaties gedaan zou kunnen worden. Zij kunnen je waarschijnlijk in elk geval wel zeggen wat je het beste kunt doen.

2cv
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jul 2009 11:36

Re: Klachten zwemles

Ongelezen bericht door 2cv »

Onze dochter is sinds haar geboorte al bang voor spetters. Badderen ging best goed, douchen is altijd een probleem geweest. Na alle trucendozen van iedereen te hebben uitgeprobeerd was het nog steeds een drama, vooral haren uitspoelen... Wij proberen haar dus al jaren om haar vertrouwd te maken met water en dat gaat steeds beter. In het zwembad spelen en drijven vindt ze het geweldig maar spetters of onderwater is nog steeds iedere keer een overwinning.
Toen ze 5,5 jaar was kon ze beginnen met de zwemles. De eerste keer ging ze daar juichend naar toe, de 2e keer was minder en de 3e keer heeft ze de hele weg zitten huilen. Het was een kijkdag, ik heb gezien dat mijn dochter niet durfde om van de kant af te springen en echt heel bang was. De juf stond in het water en trok haar, gewoon zonder pardon, aan haar been, zo het water in! Gewoon doen is haar motto.
Mijn dochter is altijd eerst beschouwelijk waarna ze zelf mee gaat doen, dit forceren zet bij haar alles op de rem.
Vervolgens merkte we dat ze slecht ging eten, 's nachts wakker werd en op zondag begon ze er al weer over dat ze woensdag niet naar de zwemles wilde....
De zwemjuf kun je alleen op verzoek via de balie te spreken krijgen in de deuropening kleedkamer/douche met iedereen erbij. Dus bij de 6e zwemles toch maar aangevraagd. Voordat ik iets kon zeggen begon de juf al dat ik de angsten niet moet stimuleren en er gewoon niet over moet praten met mijn dochter maar doen. Ik ken haar niet en zij mij niet, dus dit vindt ik erg voorbarig! De juf heeft met mij afgesproken dat mijn dochter, als ze echt bang is gewoon een paar keer mag kijken voordat ze meedoet met de rest van de groep. Dit heb ik dus ook met mijn dochter afgesproken.
De volgende zwemles was weer een kijkdag (je kunt niets horen). Er werden nu spullen op de bodem gelegd die ze dan moetsten oppakken met het gezicht onder water. Mijn dochter durfde dit niet meteen en als eerste. Ik zag de juf meteen boos worden en de opraapspullen van mijn dochter pakken en in heel boos in de mand gooien. Toen ik na de les mijn dochter vroeg wat er was gebeurd vertelde ze dat ze gezegd had dat ze van mama eerst mocht kijken (zoals afgesproken) de juf had toen heel boos tegen haar gezegd "Als jij geen zin hebt in rekenen op school, komt je mama dan ook vertellen dat je geen sommen hoeft te maken?" Ik was hier erg verbaasd en boos over. Waarom spreekt de juf het een week geleden dan met mij af? Waarom reageert de juf haar boosheid tegen mij af op mijn 5 jarige dochter die hier niets mee kan? En bovendien wat heeft rekenen met zwemmen te maken, ik ken geen kinderen die een natuurlijke ANGST hebben voor sommen!!

De week erna dus nog maar een keer de juf te spreken gevraagd; en geïnteresserd gevraagd of ik onze afspraak misschien verkeerd begrepen heb. "Tja mijn dochter mocht ook wel voor altijd in badje 1 blijven als ik dat graag wilde?? Ze heeft al jaren ervaring en haar methode is beproefd". Was de reactie van de zwemjuf! (Ik leer mijn dochter dat een afspraak ook een afspraak is.)
Toen ik haar vroeg wat er nou was met de rekenles, toen liep ze al meteen naar achteren in de douches en vondt het geloof ik maar moeilijk en vervelend dat dit mij ter ore was gekomen. Ik zei dat we het er wat mij betreft gewoon over kunnen hebben en dat ik thuis misschien wel met mijn dochter kan oefenen als er iets wat moeilijk gaat; als de juf dat naar mij communiceert.
Als het met geduld en begrip een aantal lessen meer kost om tot een diploma te komen vindt ik dat geen probleem. Van zondag t/m woensdag een bang kind thuis omdat ze naar zwemles moet vindt ik absurd!
Later hoorde ik op school dat ze leerlingen in dit zwembad gewoon koppie onder duwen als een kind niet door het gat durft te zwemmen!
Naar mijn idee kan dit niet de bedoeling zijn van zwemles.
Omdat de juf duidelijk aangeeft dat er geen communicatie, overleg of begrip mogelijk is van haar kant zijn we dan ook na 8 lessen gestopt.
Onze dochter is nu bij een ander zwembad ingeschreven waar ze over 1,5 jaar mag gaan beginnen. Dan maar zolang zonder zwemdiploma, maar ook zonder frustratie! Tot die tijd gaan we zelf wel proberen of we het zwembad weer opnieuw een leuke ervaring kunnen laten worden voor onze dochter!

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: Klachten zwemles

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

Argh, ik kan zo kwaad worden op dit soort mensen hè, dan krijg ik zin om die juf ff onder water te duwen :twisted:

2cv
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jul 2009 11:36

Re: Klachten zwemles

Ongelezen bericht door 2cv »

Dit verhaal heb ik ook gemaild naar het zwembad, tot op heden geen reactie...
Het punt is dat je hier pas achter komt als het mis gaat. Doordat alle zwembaden een wachtlijst hebben van 18 maanden is overstappen niet mogelijk. Mijn dochter is hierdoor straks dus 7 jaar als ze opnieuw gaat beginnen.
Met mijn klacht kan ik volgens mij ook nergens naar toe behalve dit forum, en nieuwe zwemmertjes weten niet waar ze aan beginnen!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Klachten zwemles

Ongelezen bericht door kweenie »

Hebben de ouders van de kinderen in haar klas geen goede of slechte ervaringen met bepaalde zwemlessen? Daarmee kun je vaak wel een eerste selectie maken. En soms kun je als 'overstapper' ook sneller bij een andere zwemschool terecht. Ik zou daarover in elk geval even bellen met de zwemscholen.

Raar trouwens dat je bijna nooit bij de zwemlessen kunt kijken. Bij mijn dochter kon je achter het glas alles bekijken en dus ook zelf zien hoe het vorderde. Ook bracht je aan het begin je kind naar de juf, en haalde je haar aan het einde weer op, dus kon je de juf ook altijd even aanspreken. Ik zou daar dus bij een nieuwe zwemschool goed op letten.

Zwemles
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:40

Re: Klachten zwemles

Ongelezen bericht door Zwemles »

Het kan ook zeker anders hoor, positieve ervaringen zijn er ook wel, al hoor je vaker de klachten dan positieve verhalen.

Ik vind dat de meeste kinderen in 1 zomerseizoen moeten kunnen leren zwemmen, dat is dus in een paar maanden.....als het zwemonderwijs door de lesgever wordt aangepast aan de behoefte van elke leerling dan zijn grote vorderingen in zeer korte tijd mogelijk.

Quote:
Een korte zomer voor de Jansens, na een lange Roemenië reis, maar nuttig gebruikt...iedere dag zwemles ! Jeanette gaat voor C, André voor A, B en C ! Spannend examen dus op 1 september !

Zwemles kan dus wel degelijk leuk zijn, zie hiervoor ook de foto's en het commentaar erbij van de zwemlessen van Jeanette en André.

Foto's van de zwemlessen:
http://picasaweb.google.com/andrejansen ... adyske2007#

En foto's van het afzwemmen:
http://picasaweb.google.com/andrejansen ... 7899181138

http://picasaweb.google.com/andrejansen ... 9697873058

essy27
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jul 2009 16:11

Re: Klachten zwemles

Ongelezen bericht door essy27 »

als (bijna ex) zwemjuf lees ik aandachtig de verhalen van de mensen en de klachten.

een spellender wijs zwemles word tegenwoordig gegeven, dit vind ik zelf goed voor angstige kinderen. bij ons worden ze ook niet onder geduwd. maar af en toe wel positief een stukje verder proberen. soms werkt het wel om een beetje te pushen. maar dat zie je zo wel kind wel en welk kind niet. er zijn kinderen die het wel kunnen en geen zin er in hebben, dit is anders dan bang zijn

als een kind bang is moet je het niet forseren door onder te duwen maar kwaad worden vind ik ,dit mag je nooit doen. het kind kan er niets aan doen dat het bang is en word alleen maar banger

misschien een tip voor angstig kinderen. probeer ze in bad te laten
spelen met een emmertje. over gieten
het gezicht zelf te wassen.
maar vooral prijzen voor wat ze gedaan hebben.

het is wel zo dat ouders hun kinderen binnen 2 maanden hun kinderen zijn diploma A moeten hebben.

let wel op zwemmen kost tijd om het goed te leren. [/b]

Toolboy

Re: Klachten zwemles

Ongelezen bericht door Toolboy »

Toen ik zwemles kreeg keeeeken mijn ouders niet mee en dat was ook niet gewenst. :wink:
Tegenwoordig kijken vele ouders mee en willen de regie van de zwemleraar/res overnemen.
Kappen met die overbezorgdheid.

Ervaringsdeskundige :wink: 3met diploma en 1 nog bezig.
T

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Klachten zwemles

Ongelezen bericht door mar42 »

Er zijn ook zwemlessen voor kinderen die wat meer kosten dan het gewone zwemles, en daar zitten dan ook minder kinderen per groep. Misschien dat dat helpt voor mensen die problemen hebben met het zwemmen.

De oudste van mij die nu 19 is heeft zijn a en b in 1 jaar tijd gehaald bij een sportfondsenbad toendertijd, en dat was duurder dan het reguliere leszwemmen, maar had wel resultaat. Hij was 5 en had 2 zwemdiploma's in 1 jaar tijd.

De jongste nu 13 heeft een hele tijd in het eerste badje gezeten (en niet bij een sportfondsenbad), en ik vond dat het wel lang duurde voordat hij naar het ander bad kwam. Enben dus gaan kijken door het raam vanf buiten, en zag hem alleen maar klieren en spelen. Ik kon toen een belbriefje aanvragen en heb dit gedaan. Contact gehad met de badmeester die mij belde, en gevraagd wat de bedoeling van zwemles is? Hij vertelde dat verboden was om streng op te treden, gelijk gezegd dat mijn kind er niet zat om te spelen en te klieren, en hij mocht van mij best strenger optreden. Wat uiteindelijk resulteerde binnen 2 weken in het diepe bad en half jaar later zijn diploma.

Veel ouders zijn er op tegen dat er wat strenger opgetreden word tegen hun kind, uitzonderingen door bv angst daar gelaten uiteraard dat vind ik anders, omdat ze vinden dat een ander niks mag zeggen tegen hun kind.
Je kind zit immers op zwemles om iets te leren toch?

Zwemles
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:40

Re: Klachten zwemles

Ongelezen bericht door Zwemles »


BerichtGeplaatst op: 16 Jul 2009 18:42 Onderwerp:

Er zijn ook zwemlessen voor kinderen die wat meer kosten dan het gewone zwemles, en daar zitten dan ook minder kinderen per groep. Misschien dat dat helpt voor mensen die problemen hebben met het zwemmen.
In 2007 werd voor een heel zomerseizoen zwemles € 150 betaald...3 x in de week les....

Zou zwemmen niet gewoon weer een gesubsidieerd iets moeten worden???

Toolboy

Re: Klachten zwemles

Ongelezen bericht door Toolboy »

Zou zwemmen niet gewoon weer een gesubsidieerd iets moeten worden???

Dat is een hekel punt :roll:
Er zijn een aantal gemeentelijke politieke partijen in nederland die dit graag zouden willen zien gebeuren
Echter er is hierover geen draagkracht.

T

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: Klachten zwemles

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

In de vorm van schoolzwemmen zoals ik dat vroeger ook had ? Ben ik groot voorstander van. Als ik mij niet vergis is het per gemeente verschillend, deze mogen dat zelf bepalen. Wat mij betreft wordt het gewoon een verplicht vak op school.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Klachten zwemles

Ongelezen bericht door kweenie »

Of er schoolzwemmen is of niet, hangt inderdaad af van de gemeente en de politieke kleur van de gemeente. In sommige gemeentes is de heersende opvatting dat er zo min mogelijk overheidsbemoeienis moet zijn, en daar zal ook geen schoolzwemmen zijn. In andere gemeentes is de heersende opvatting dat de overheid een bepaalde sturende invloed kan hebben, en daar zal eerder wel schoolzwemmen zijn. En daar kan het ook zijn dat het zwembad, of ook de gewone reguliere lessen, worden gesubsidieerd.

Maar schoolzwemmen wordt vaak ook gegeven als een soort 'back up' voor kinderen die van huis uit geen zwemles hebben gehad. Zo wordt er later begonnen met lessen, bv. in groep drie of vier, terwijl het vaak het beste is om met 5 jaar te beginnen. Daar staat tegenover dat het weinig of niets kost. In mijn gemeente wordt het op de woensdagmiddag aangeboden en zijn er verder geen kosten aan verbonden. Nou ja, behalve dan dat je je kind bij het zwembad moet zien te krijgen en weer terug...

Overigens kan zo'n zomercursus ook een oplossing zijn omdat dat wellicht in een openlucht zwembad gebeurt, en je dus alles kunt volgen wat er gebeurt.

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: Klachten zwemles

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

Je hebt gelijk in wat je zegt hoor. Maar ik vind het helemaal niets met overheidsbemoeienis te maken hebben. Kinderen krijgen toch ook gymles ? Ik vind zwemmen minimaal net zo belangrijk.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Klachten zwemles

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij gymles gaat het meer om het regelmatig bewegen, niet om een bepaalde specifieke vaardigheid onder de knie te krijgen. Bij zwemles leer je juist wel om een bepaalde specifieke vaardigheid onder de knie te krijgen. Kinderen die die vaardigheid al hebben, hebben dan ook weinig toegevoegde waarde bij schoolzwemmen.

(Overigens is het ook bij gym zo dan in sommige plaatsen er vanuit de gemeente een extra beleid is om kinderen vaker te laten gymmen, bv. nagoeg dagelijks. Dit om kinderen aan een minimale dagelijkse hoeveelheid lichaamsbeweging te laten komen.)

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: Klachten zwemles

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

Overigens is het ook bij gym zo dan in sommige plaatsen er vanuit de gemeente een extra beleid is om kinderen vaker te laten gymmen
Over overheidsbemoeienis gesproken 8)

Maar zwemmen is ook beweging en kan dus (tijdelijk) onderdeel zijn van de gymles.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Klachten zwemles

Ongelezen bericht door kweenie »

Klopt, zwemmen is vaak ook onderdeel van de gymles. Maar in die paar gymlessen waarin wordt gezwommen kun je niet leren zwemmen. Bovendien is een zwemles-klas veel kleiner dan een schoolklas, zodat het ook niet praktische is om echt zwemles als gym te geven. Zwemmen als gym gebeurt daarom in een wat later stadium, als de kinderen al kunnen zwemmen.

stofzuigertje

Re: Klachten zwemles

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Advies

De eerste vragen stellers klagen over slechte lessen en wisselende leraren... en klagen helpt niet....

Maar meestal is de Gemeente Eigenaar van het plaatselijke Zwembad.

Vraag de verantwoordelijke wethouder eens en verzamel klachten van meerdere ouders die U moeiteloos kunt vinden tijdens deze waardeloze lessen.

Vooral omdat volgend jaar weer gemeenteraadsverkiezingen komen zullen ze eerder luisteren en actie ondernemen.

Dus dankzij de subsidie zullen ze eerder naar de wethouder luisteren dan naar U als consumenten!
Dus misbruik de eigenaar van het zwembad en laat de gemeente raad eens een duik in dit probleem nemen...

Gesloten