Klant beweert geen bestelling geplaatst te hebben

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
ZeerPrivé

Re: Klant beweert geen bestelling geplaatst te hebben

Ongelezen bericht door ZeerPrivé » 18 dec 2019 12:12

Lady1234 schreef:
17 dec 2019 23:46
En wat zeggen die IP adressen dan?

Niks. Een IP adres geeft nooit de exacte locatie. IP adres wordt ook door geen enkele provider vrijgegeven aan Jan en alleman.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 18 dec 2019 12:13

Maar uiteindelijk is het heel simpel en ook ik heb mij schuldig gemaakt aan die regel. Ik verkoop ook maatwerk producten en vroeg daarvoor gewoon volledige vooruitbetaling. Het was aan de klant om daar wel of niet mee akkoord te gaan. Zo niet, prima, sue me. Nooit geen enkel probleem mee gehad. Sinds een tijd werk ik gewoon met een afterpay service waarbij ik de volledige extra kosten daarvan doorbereken aan de klant. Ook een prima oplossing.

In dit geval zal geen enkele klant een proces beginnen om een deurmat. Er zijn ergere dingen in het leven. Dan bestel je dat ding gewoon ergens anders.

TS heeft gewoon iets te veel vertrouwen in de mensheid gehad en zal na een middagje lezen op dit forum ontdekken dat dat zakelijk niet handig is. Dus les geleerd, tientje in de prullenbak, leuke rare deurmat om weg te geven met de kerst aan je buurman. En met goede moed en een stukje wijzer een oliebol in je bakkes stoppen, een glas wijn in de linker en een vuurpijl in de rechthand op naar 2020.
Laatst gewijzigd door fonsflons op 18 dec 2019 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.

ZeerPrivé

Ongelezen bericht door ZeerPrivé » 18 dec 2019 12:16

fonsflons schreef:
18 dec 2019 12:13
In dit geval zal geen enkele klant een proces beginnen om een deurmat.

Behalve de klant die niet over zich laat lopen...

Leen Bakker vraagt bij maatwerk ook 100% aanbetaling, is zelfs aangesloten bij Thuiswinkel.org. Wil je dat niet betalen, kun je niet bestellen.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 18 dec 2019 12:18

ZeerPrivé schreef:
18 dec 2019 12:16
fonsflons schreef:
18 dec 2019 12:13
In dit geval zal geen enkele klant een proces beginnen om een deurmat.

Behalve de klant die niet over zich laat lopen...

Die ene klant die een dan echt stampij gaat maken laat je effe lekker stampij maken en daarna zeg je, prima , betaal jij lekker 50% vooraf. Opgelost. Fictief probleem.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 18 dec 2019 12:19

ZeerPrivé schreef:
18 dec 2019 12:02
Dus al die webshops die aankopen vooraf via ideal laten betalen zijn in overtreding? Ik krijg nooit de optie om vooraf 50% via ideal te betalen.
Volledige vooruitbetaling is bij consumenten alleen toegestaan als dat vooraf uitdrukkelijk is overeengekomen. Als dat laatste niet het geval is, is de webshop inderdaad in overtreding. Ongetwijfeld vanuit soortgelijke overwegingen als Fonsflons (die in de praktijk een prima zuiverende werking heeft).

Als die eis tot volledig vooruitbetaling niet in de overeenkomst zelf, maar in de Algemene Voorwaarden is opgenomen, zijn die voorwaarden overigens ook nog eens vernietigbaar (zie hier een voorbeeldbrief).

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 18 dec 2019 12:29

ZeerPrivé schreef:
18 dec 2019 12:02
Dus al die webshops die aankopen vooraf via ideal laten betalen zijn in overtreding? Ik krijg nooit de optie om vooraf 50% via ideal te betalen.
In de praktijk krijg je optie ook simpelweg niet omdat dit heel omslachtig is. Je krijgt in 99,9% gewoon de keuze tussen verschillende betaalmethoden. Of volledig vooruitbetalen (iDeal, Paypal, overboeking etc) of volledig achteraf betalen (afterpay.)

Bij hele grote zakelijke transacties die ik doe betaal ik altijd een x bedrag als aanbetaling aan een fabriek om het proces in gang te zetten. Maar we hebben het hier over een deurmat en een ondernemer die klanten gewoon laat bestellen en pas achteraf om geld vraagt (zonder hiervoor een externe service ingeschakeld te hebben.) Per saldo heb je het dan dus over een kleine ondernemer die nu voor het eerst dit meemaakt en de vraag stelt. Antwoorden zijn gegeven, ondernemer heeft wat geleerd en klaar. Soms moet je het niet groter maken dan het is.

ZeerPrivé

Ongelezen bericht door ZeerPrivé » 18 dec 2019 12:34

Ongetwijfeld vanuit soortgelijke overwegingen als Fonsflons (die in de praktijk een prima zuiverende werking heeft).
Precies! En volkomen begrijpelijk. Zo'n 10 jaar terug zag je bij Hema, LB e.d. nogal eens nooit afgehaalde zonwering, gordijnen in de winkels liggen die je voor 50% v.d. oorspronkelijke prijs mee kon nemen. Jammer voor mij, heb er meerdere keren leuke zonwering vandaan gehaald, maar een verliespost voor de winkels.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 18 dec 2019 13:04

Moneyman schreef:
18 dec 2019 12:00
alfatrion schreef:
18 dec 2019 11:56
Maatwerk van een computer is niets meer of minder dan losse onderdelen bestellen en een beetje arbeid om die in elkaar te schroeven.
De onderliggende motivatie is "dat gemonteerde onderdelen niet meer als nieuw verkoopbaar zijn".
Dan moet ik er mischien op terugkomen. Ik schrijf wel maatwerk maar bedoel overeenkomst van opdracht. Van maatwerk in de zin van het herroepingsrecht is geen spraken. Wie levert de goederen aan? Ik was uitgegaan van overeenkomst van opdracht tevens koop.
Moneyman schreef:
Maar juist bij dergelijke bedrijven, waar ze de hele dag door zelf samengestelde computers in elkaar sleutelen, is dat onzin. Ik zou overigens de discussie nog wel aandurven dat "zelf samengesteld" géén "maatwerk" is (tenzij er bijzondere, speciaal voor mij bestelde onderdelen gebruikt zouden zijn).
In de zin van het herroepingsrecht is dat een uitgemaakte zaak. Het is prefab, ook als de onderdelen speciaal besteld zijn, dus is er gewoon een herroepingsrecht.
Moneyman schreef:
Maar goed, bij TS is er duidelijk wél sprake van maatwerk en een waarschijnlijk onverkoopbaar product.
Eens, geen prefab.
Moneyman schreef:
18 dec 2019 12:19
Als die eis tot volledig vooruitbetaling niet in de overeenkomst zelf, maar in de Algemene Voorwaarden is opgenomen, zijn die voorwaarden overigens ook nog eens vernietigbaar (zie hier een voorbeeldbrief).
Je komt hier niet onderuit door het bij iedereen in de overeenkomst te zetten.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 » 18 dec 2019 13:09

View schreef:
17 dec 2019 14:30
Op 4 december om besteld een klant een deurmat met foto. Deze ligt klaar voor verzending en wij mailen de klant om betaling zodat wij het pakket kunnen versturen. Zegt de klant ik heb niets besteld. Wat kan je in dit geval doen ? Klant heeft haar mail, 06 nr adres ed allemaal bij de aanvraag ingediend.

Graag uw reacties
Het in bezit hebben van een mobiel nummer, email en NAW is niet voldoende om te spreken over een rechtsgeldige overeenkomst. Bij het eerste contact met de vermeende klant komt u er al achter dat deze geen overeenkomst met u gesloten heeft. Had u eerder naar de klant gereageerd, dan wist al direct dat er geen overeenkomst was. Even de order nabellen was al voldoende geweest.

Ik denk dat u het beste uw werk proces kunt aanpassen. Nu begint u aan een vermeende order zonder betaling ontvangen te hebben. Voor verzending verwacht u wel eerst betaling. Volgende keer gewoon betaling verlangen voordat u aan het werk begint.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 18 dec 2019 13:31

De hele discussie over de 50% en wel of geen maatwerk is ook onnodig omdat dit helemaal niets met de vraag van TS te maken heeft. We zijn op de eerste pagina alweer een dwaalspoor ingeslagen en pagina's aan het vullen met een tot in den treure behandeld onderwerp.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 18 dec 2019 14:01

View schreef:
17 dec 2019 14:30
Op 4 december om besteld een klant een deurmat met foto. Deze ligt klaar voor verzending en wij mailen de klant om betaling zodat wij het pakket kunnen versturen. Zegt de klant ik heb niets besteld. Wat kan je in dit geval doen ? Klant heeft haar mail, 06 nr adres ed allemaal bij de aanvraag ingediend.

Graag uw reacties

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 18 dec 2019 15:44

Moneyman schreef:
18 dec 2019 12:19
Volledige vooruitbetaling is bij consumenten alleen toegestaan als dat vooraf uitdrukkelijk is overeengekomen.
Volledige vooruitbetaling is alleen toegestaan als het geen algemene voorwaarden is. Een algemene voorwaarde is een beding dat bestemd is om te worden opgenomen in meerdere overeenkomst. Volledige vooruitbetaling is daarom alleen toegestaan bij individuele afspraken. Let wel: dit in alleen in het geval dat er sprake is van een koop.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 18 dec 2019 15:52

@Alfatrion: ik lees je opmerkingen als aanvulling, want volgens mij zijn wij het wel eens.
fonsflons schreef:
18 dec 2019 13:31
De hele discussie over de 50% en wel of geen maatwerk is ook onnodig omdat dit helemaal niets met de vraag van TS te maken heeft.
Mwah, zijdelings natuurlijk wel: de discussie over wat maatwerk is en in welke mate vooruitbetaling mogelijk is, geeft TS de handvatten die ze nodig heeft om het probleem een volgende keer te voorkomen.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 18 dec 2019 15:54

Ik heb tot nu toe niet de indruk dat TS erg geinteresseerd is in de antwoorden.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 18 dec 2019 16:00

fonsflons schreef:
18 dec 2019 15:54
Als die het zou lezen, maar denk dat we weer een renner hebben.
Zou zomaar kunnen, maar het zou toch jammer zijn als andere mensen jouw praktische en effectieve werkwijze niet hadden kunnen lezen :wink:

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 18 dec 2019 16:15

Dank je, sarcasme is een goede eigenschap. :)

jls630430

Ongelezen bericht door jls630430 » 21 dec 2019 14:30

Hoop gedoe om niets. Stel klant betaalt wel, dan kan ie altijd zonder reden van opgaaf retourneren en geld terug ontvangen. Lullig dit, maar scheelt toch vrachtkosten. Trouwens aanbetaling mag max. 30% zijn of in sommige (duurdere aankoop) gevallen 40 %.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 21 dec 2019 14:38

jls630430 schreef:
21 dec 2019 14:30
Hoop gedoe om niets. Stel klant betaalt wel, dan kan ie altijd zonder reden van opgaaf retourneren en geld terug ontvangen. Lullig dit, maar scheelt toch vrachtkosten. Trouwens aanbetaling mag max. 30% zijn of in sommige (duurdere aankoop) gevallen 40 %.
Nee, maatwerk is uitgesloten van retour.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters » 21 dec 2019 14:46

ZeerPrivé schreef:
18 dec 2019 12:12
Lady1234 schreef:
17 dec 2019 23:46
En wat zeggen die IP adressen dan?

Niks. Een IP adres geeft nooit de exacte locatie. IP adres wordt ook door geen enkele provider vrijgegeven aan Jan en alleman.
En zelfs als je al wel de exacte locatie hebt kan je nog steeds niets met IP-adressen. Als je bij McDonalds WIFI gebruikt, weet je alleen dat iemand vanaf het IP adres van die McDonalds iets heeft gedaan. Wie het was is onbekend. Hetzelfde met mobiel internet. Alle providers gebruiken CGNAT dus een gebruiker heeft een private IP adress. En als iemand echt wil zieken, dan gebruikt ie gewoon een prepaid SIM. Dan kan je ook geeneens de NAT mapping gebruiken om een persoon te vinden. Nu maar hopen dat Alfatrion's juridische kennis aanzienlijk beter is dan zijn technische kennis....

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 21 dec 2019 14:52

Toch iets goeds geleerd, ik mag gewoon elke Willekeurige Gerechtsdeurwaarder gewoon wegsturen als hij niet bereid is om het hele bedrag vooruit te betalen?

Ik weet hoe lastig het is om wanbetalers achteraf toch lastig te vallen en hopen dat er iets is om een deel te betalen.
Vooral als er niets is krijg ik de Deurwaarders kosten er ook nog bij en geen ene Cent voor het door mijn geleverde product + porto kosten!

Vooral online zijn is 99% vooruit betaling of erg duur achteraf.
Zeker een Komkommer matje om aan mijn de hondenpoep af te vegen zou ik zeker een vooruitbetaling heel normaal vinden.

Plaats reactie