'Klantenservice' Liander

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
ReneD
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mar 2022 14:52

'Klantenservice' Liander

Ongelezen bericht door ReneD »

De 'klantenservice' van Liander is alléén schriftelijk te bereiken via Twitter en Facebook. Dat is heel raar. Gezien een eerdere onbeschofte bejeging aan de telefoon, wil ik graag schriftelijk communiceren.

Ik heb een paar korte, concrete vragen waarop een professional in drie minuten kan antwoorden. Toch slaagden Angelique, Sharon, Pricilla, Truitje, Genia, Wianca en Karen (als die al echt bestaan) er de afgelopen weken in die consequent niet te te antwoorden. Ze zijn kennelijk geïnstrueerd alleen te antwoorden met varianten op 'Het spijt ons erg, maar we zijn heel druk en er is weinig technisch personeel'. Lekker rustig voor de verantwoordelijken ... Toen ik een keer iets vriendelijks zei, kreeg ik meteen een link naar de beoordelingssite, maar bij kritische vragen nooit. Zo krijgt Liander dus louter goede beoordelingen.

Het betreft:
- 23 februari deed ik een aanvraag voor uitbreiding van mijn installatie naar 3x25 A. Liander zou half mei komen. Ik accepteerde de wachttijd, hun problemen kennende.
- Een week later kreeg ik echter bericht over extra vertraging. Over 6 tot 8 weken zou ik weleens horen hoe lang het daarna nog zou duren. Ik vind dat onbeschoft, dus ik vroeg de klantenservice om meer opheldering. Angelique, Sharon, Pricilla, Truitje, Genia, Wianca en Karen wilden die niet geven.
- Af en toe lieten ze na lang aandringen per ongeluk een brokje echte informatie los, zodat ik nu weet dat er pas eind juni weer iemand naar mijn aanvraag gaat kijken en dat de extra vertraging ontstond doordat ik in de categorie 'extra werk betreffende bekabeling e.d.' zou vallen.
- Een elektricien die mijn wijk goed kent, vertelde echter dat er hier geen netproblemen zijn en dat mijn hoofdzekeringkast en groepenkast klaar zijn voor drie fasen.

Logische vragen:
1. Wat is de precieze oorzaak van de extra vertraging? Kan de foto van mijn oude éénfasegroepenkast een rol gespeeld hebben? (Die is een maand geleden vervangen.)
Als er gegronde redenen voor het uitstel zijn, accepteer ik dat, ik vind alleen dat ik recht heb op meer info.
2. In derde instantie kreeg ik te horen dat de extra vertraging 'automatisch' geregeld was, dat er niemand is die er informatie over kan geven, en dat ik gewoon moet wachten. Is dat niet een beetje raar?
3. Het vervangen van een meter en het monteren van twee extra draden is geen neurochirurgie, waarom kan ik daar niet gewoon zelf een gecertificeerd elektricien met zegelrecht voor inhuren? Scheelt Liander ook werk.

Ik heb liever dat Angelique, Sharon, Pricilla, Truitje, Genia, Wianca en Karen niet op deze post reageren.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Klantenservice' Liander

Ongelezen bericht door Lady1234 »


smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: 'Klantenservice' Liander

Ongelezen bericht door smilie »

Wat wil je precies bereiken?
Het lijkt heel erg dat je het emotioneel geraakt bent vanwege het ontbreken van informatie.

Het 'waarom' is heel simpel - te weinig personeel en te veel werk. Je hebt gelijk dat het uitvoeren van werk, eenmaal ter plaatse redelijk eenvoudig is. Echter, kan ik mij voorstellen dat er een hele traject daarvoor zit.

We hadden tijdens piek van het corona ook van 1 naar 3 fase bij Liander aangevraagd en waren ook afhankelijk van ze om door te kunnen gaan met keuken verbouwing (en van het gas af te komen).

Ik denk niet dat je er veel aan kan doen behalve geduldig afwachten.

Zelf als ze je volledig gedetailleerde planning door zouden geven (wat ze niet zullen doen), wat heb je eraan? Het zal niks versnellen denk ik.

Trouwens over automatisch aanpassen kan ik mij voorstellen dat als er ergens meer dringende oproep binnenkomt - of personeel ziek uitvalt dat planning 'automatisch' aangepast wordt :)

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 'Klantenservice' Liander

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Tijdens de pandemie heeft Liander besloten niet meer binnen bij mensen aan het werk te gaan. Dit ter veiligheid voor het personeel. Resultaat is wel dat die achterstand van toen nu ingehaald moet worden. En dan met minder personeel. Dan heb je dus vertraging op vertraging.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: 'Klantenservice' Liander

Ongelezen bericht door Ivo.w »

NeoDutchio schreef:
11 apr 2022 12:18
Tijdens de pandemie heeft Liander besloten niet meer binnen bij mensen aan het werk te gaan. Dit ter veiligheid voor het personeel. Resultaat is wel dat die achterstand van toen nu ingehaald moet worden. En dan met minder personeel. Dan heb je dus vertraging op vertraging.
Wat je hier schrijft klopt niet. Ook tijdens de pandemie is Liander gewoon doorgegaan met het aanpassen van aansluitingen naar 3*25A en het daarbij noodzakelijk vervangen van de meter. Gewoon achter de voordeur.

Bron: mijn werk bij een elektra installateur die hier bijna dagelijks mee te maken heeft.

Liander heeft gewoon teveel op personeel bezuinigd om continuïteit te kunnen leveren ten aanzien van de taken waartoe zij wettelijk verplicht is.
Het verzwaren van een aansluiting dient binnen 18 weken na aanvraag te zijn uitgevoerd.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: 'Klantenservice' Liander

Ongelezen bericht door Ivo.w »

0:
Via de website van Liander kunt u een klacht indienen. U krijgt daarbij per e-mail direct een bevestiging van uw bericht. Ook is het mogelijk om een e-mail te sturen naar [email protected].
Liander is wettelijk verplicht om uw aanvraag binnen 18 weken na opdracht uit te voeren. Ze hebben dus tot eind juni de tijd.

1: Liander heeft zwaar bezuinigd op eigen personeel. Daarmee is Liander afhankelijk geworden van onderaannemers. Maar die onderaannemers kunnen nu ook elders leuk geld verdienen. Als die andere opdrachtgevers meer willen betalen, heeft Liander dus een probleem om haar wettelijke taken uit te voeren. Wanneer Liander voldoende in eigen personeel had geïnvesteerd, was dit probleem er niet. Het probleem is dus veroorzaakt door management en directie van Liander.

2: ja het is raar dat ze zeggen dat ze niet meer kunnen vertellen. Want uiteraard kunnen ze dat wel, maar zijn ze er (van hogerhand) niet bereid toe.

3: het vervangen van een meter en aansluiten van twee extra hoofdstoppen is fysiek inderdaad niet veel werk. Het probleem zit hem in de administratieve afhandeling en het garanderen van de betrouwbaarheid daarvan. Registratie van meter-nummers en meterstanden moet heel exact gebeuren en daarvoor moet dus toegang zijn tot systemen van Liander. Het is heel begrijpelijk dat niet elke installateur die toegang krijft of kan krijgen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: 'Klantenservice' Liander

Ongelezen bericht door reggie2 »

Liander heeft de administratie vaak niet op orde. Zo weet de een niet wat de ander gezegd heeft.

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 'Klantenservice' Liander

Ongelezen bericht door Lowieze »

NeoDutchio schreef:
11 apr 2022 12:18
Tijdens de pandemie heeft Liander besloten niet meer binnen bij mensen aan het werk te gaan. Dit ter veiligheid voor het personeel. Resultaat is wel dat die achterstand van toen nu ingehaald moet worden. En dan met minder personeel. Dan heb je dus vertraging op vertraging.
In opdracht van Liander zijn vorig jaar in de hele wijk hier alle gasmeters vervangen. Daar moest toch echt iemand voor binnen komen.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 'Klantenservice' Liander

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Liander heeft tijdens lockdowns besloten om enkel urgente werkzaamheden te verrichten. Alle niet direct noodzakelijke zaken zijn toen geannuleerd. Buiten de lockdown werd er wel gewerkt, maar niet op volle kracht. Pas vanaf 25 maart j.l. hebben ze aangegeven dat ze weer aan het werk kunnen gaan op de manier zoals men het gewend is.
Maar dat wil dus wel zeggen dat er 2 jaar lang werk is blijven liggen en doorgeschoven is.

https://www.liander.nl/corona/informatie
https://www.liander.nl/nieuws/2020/03/1 ... kzaamheden
https://www.liander.nl/nieuws/2020/03/2 ... erm=corona
"Tijdelijk geen werkzaamheden ‘achter de voordeur’
De gezamenlijke energienetbeheerders hebben besloten bij klanten thuis voorlopig alleen spoedeisende werkzaamheden te verrichten. Niet-urgente werkzaamheden waarbij sprake is van direct contact met klanten thuis zijn vooralsnog stilgelegd. De maatregel houdt onder meer in dat alle afspraken voor het plaatsen van een slimme energiemeter niet doorgaan en op een later moment opnieuw worden ingepland."

TS zal niet geholpen zijn met een offtopic discussie. Het komt gewoon van de site van Liander af en ik ga er niet vanuit dat ze een smoesje neerzetten om niet te hoeven te werken en daarmee een enorme druk op hunzelf leggen.
Kunnen we nu weer terug naar de vraag van TS?

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 'Klantenservice' Liander

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nou doe dat dan ook niet.
Liander ging op 6 april 2020 alweer gewoon bij mensen achter de voordeur aan het werk.

https://www.liander.nl/nieuws/2020/04/0 ... ur’-hervat

Beantwoord toch gewoon eens de vraag van TS ipv offtopic te gaan.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: 'Klantenservice' Liander

Ongelezen bericht door G7 »

NeoDutchio schreef:
11 apr 2022 12:18
Tijdens de pandemie heeft Liander besloten niet meer binnen bij mensen aan het werk te gaan. Dit ter veiligheid voor het personeel. Resultaat is wel dat die achterstand van toen nu ingehaald moet worden. En dan met minder personeel. Dan heb je dus vertraging op vertraging.
Er is hier anders onlangs (ongevraagd,maar wel op afspraak) een monteur binnen geweest van Liander die een nieuwe slimme meter moest plaatsen. Niet dat we er nog geen hadden, maar streekproefgewijs worden hier en daar de meters weggehaald en nagekeken en daar waren wij en een van. Oude (vrij nieuwe) wordt vervangen door een hele nieuwe. Iets kleinere. Hiermee heb ik dus geen antwoord op de vraag van TS, maar wel dat de monteurs nog gewoon binnen komen hoor!

Gesloten