Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Julie4444

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door Julie4444 » 27 jun 2017 15:05

Student90 schreef:
Mucha schreef:
Julie4444 schreef:Wat een ongelooflijke non-discussie is dit geworden zeg. Het juiste antwoord is al meerdere keren gegeven: TS moet niet bij VISA of PayPal aankloppen, maar bij kleinzoon en diens ouders.
Het verzandt helaas vaak in een juridische egotripperij ten koste van TS. TS kan beter niet afgaan op juridisch advies van wildvreemden op een consumentenforum.
Wat doet TS dan op dit forum? Afgaan op de adviezen van ???
Zelfs als TS de moeite had genomen hier terug te komen hebben bepaalde gebruikers met bizarre uitspraken over hoe creditcards vergelijkbaar zijn met contactloos betalen, ongefundeerde uitspraken zonder te weten hoe credit cards of PayPal werken en duizend miljard wetsartikelen het vrij onleesbaar gemaakt.
Laatst gewijzigd door Radar op 28 jun 2017 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door Moderator. Reden: offtopic

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman » 27 jun 2017 15:14

Er worden hier (onjuiste en ongefundeerde) uitspraken gedaan over wat de verplichtingen van TS zou zijn, zonder dat men zich gehinderd voelt door enige kennis van de wet.
Tja, en diegenen die pretenderen WEL wetskennis te hebben doen aannames over de werking van Paypal die kant nog wal raken en daardoor rollen er juridisch onuitvoerbare adviezen uit.

Student90

Ongelezen bericht door Student90 » 27 jun 2017 15:15

Het is toch zinvol om na te gaan wat de opties voor TS zouden zijn, indien het serieus gegaan is, zoals hij stelt.

Wat hier in ieder geval uit is gekomen, is dat Paypal serieus moet overwegen leeftijdscontrole in te voeren.

Adieu!

Hatertje

Ongelezen bericht door Hatertje » 27 jun 2017 15:19

0406SGN1943 schreef: Mijn kleinzoon wilde een paar spelletjes en muziek kopen via PALPAY. Ik heb uw organisatie gisteren gebeld en de heer die mij te woord stond zei dat mijn achternaam wel klopte, maar niet de voornaam.

Ik heb dit voor en met hem gedaan, daarna heeft hij zelf aankopen gedaan bij
In de e-mail van Paypal staat dat de gegevens kloppen. Na telefonisch contact blijkt dat de voornaam niet klopt. Aangezien TS zelf aangeeft dat hij samen met zijn kleinzoon het account heeft aangemaakt, lijkt mij de kans klein dat Paypal gaat vergoeden.

1. Opa helpt kleinzoon met het aanmaken van een Paypal account. Kleinzoon is minderjarig en mag dus geen eigen Paypal account hebben. Opa helpt kleinzoon met het handelen tegen de voorwaarden van Paypal door het aanmaken van een account.

2. Opa koppelt vervolgens zijn eigen creditcard aan het illegale Paypal account dat hij samen met zijn kleinzoon heeft aangemaakt. Het is tegen de voorwaarden van Paypal om een creditcard te koppelen aan een account dat niet op jou naam staat. Opa handelt nogmaals tegen de voorwaarden van Paypal.

3. Opa schrikt van hoge kosten en verwacht dat Paypal alles retourneert...

Serieus? Opa handelt zelf overduidelijk tegen de voorwaarden van Paypal. Waarom moet Paypal voor de kosten opdraaien?

Hatertje

Ongelezen bericht door Hatertje » 27 jun 2017 15:25

Student90 schreef: Wat hier in ieder geval uit is gekomen, is dat Paypal serieus moet overwegen leeftijdscontrole in te voeren.
Dus kopie ID opvragen bij elk nieuw account. Hoeveel mensen gaan er dan wel niet klagen over deze procedure. Dan krijgen mensen hier weer de adviezen om het te meden bij de Autoriteit Persoonsgegevens :roll: .

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman » 27 jun 2017 15:31

1. Opa helpt kleinzoon met het aanmaken van een Paypal account. Kleinzoon is minderjarig en mag dus geen eigen Paypal account hebben. Opa helpt kleinzoon met het handelen tegen de voorwaarden van Paypal door het aanmaken van een account.

2. Opa koppelt vervolgens zijn eigen creditcard aan het illegale Paypal account dat hij samen met zijn kleinzoon heeft aangemaakt. Het is tegen de voorwaarden van Paypal om een creditcard te koppelen aan een account dat niet op jou naam staat. Opa handelt nogmaals tegen de voorwaarden van Paypal.
Als je dan al met wetsartikelen gaat strooien doe dan iets over Art. 225, "Valsheid in geschrifte"
Wat hier in ieder geval uit is gekomen, is dat Paypal serieus moet overwegen leeftijdscontrole in te voeren.
Net als ooit een cassiere die op het rijbewijs van mijn zoon keek of hij wel 16 was toen hij vroeg of ze wist hoe hij aan een rijbewijs kon komen als hij nog geen 16 was. Die zelfde vraag voor Student90, weet jij hoe een minderjarige aan een CC komt ?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 27 jun 2017 16:49

bprosman schreef:Tja, en diegenen die pretenderen WEL wetskennis te hebben doen aannames over de werking van Paypal die kant nog wal raken en daardoor rollen er juridisch onuitvoerbare adviezen uit.
Ik vind dat de discussie moet gaan over de inhoud en niet de personen. Als er iets aangegeven wordt over Paypal, wat niet klopt, dan het lijkt mij dat dat aangegeven kan worden bijvoorkeur met een stukje citaat en/of een link.
Hatertje schreef:Dus kopie ID opvragen bij elk nieuw account.
Of even bellen met je klant.
bprosman schreef:Als je dan al met wetsartikelen gaat strooien doe dan iets over Art. 225, "Valsheid in geschrifte"
Ik mis de motivatie. Ik ben van mening dat hier geen sprake is van valsheid in geschrifte.

Hatertje

Ongelezen bericht door Hatertje » 27 jun 2017 16:55

Joe, Paypal heeft meer dan 200 miljoen actieve accounts. Even bellen ja... Daarnaast, hoe weet je zeker dat de persoon die je spreekt niet liegt over zijn leeftijd?

En valsheid in geschrifte. Tsja, ben geen jurist. Maar als de kleinzoon samen met opa het account heeft aangemaakt, en het staat op de naam van de kleinzoon, heeft opa dus willens en wetens het vakje "Ik ben 18 jaar of ouder" aangeklikt terwijl hij wist dat zijn kleinzoon niet aan die voorwaarde voldoet. Vervolgens koppelt hij tegen de voorwaarden zijn creditcard aan een account dat niet aan hem toebehoort.

Het mag duidelijk zijn dat opa de regels van Paypal negeert. Juist omdat opa de regels van Paypal negeert, is deze situatie ontstaan. Als hij namelijk niet zijn creditcard aan het account van zijn kleinzoon had gekoppeld, had deze geen aankopen kunnen doen. Andere optie is dat hij zijn wachtwoord aan de kleinzoon heeft gegeven, maar dat is dan alsnog zijn eigen verantwoordelijkheid, en ook tegen de regels van Paypal.

Als de kleinzoon de creditcard van opa had gestolen was de situatie anders geweest.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman » 27 jun 2017 18:17

Als ik jou redenatie moet volgen, heeft opa een account aangemaakt. Ik neem aan dat hij dat met zijn eigen e-mailadres zou doen en niet met dat van kleinzoon... in het eerste geval zou kleinzoon dus bekend moeten zijn met het wachtwoord van opa om überhaupt gebruik te kunnen maken van zijn account
Het PP wachtwoord inderdaad, het mail wachtwoord heb je nergens voor nodig , tenminste niet om transacties te doen. Overigens kan het natuurlijk ook zo zijn dat opa zo'n persoon is die overall het zelfde wachtwoord gebruikt maar doet ook verder niet ter zake.
Het vinkje "ik ben 18 jaar of ouder" (vraag me af of dat er ueberhaupt is, volgens mij alleen accoord gaan met de algemene voorwaarden) doet er ook niet toe want "ik heb een cc" (anders kun je m niet koppelen) is bewijs van 18+.
In de US wordt een CC dan ook vaak gebruikt als "legitimatiebewijs" online.

Verder heeft Paypal zon 197 MILJOEN actieve klanten met een omzet van bijna $11 Miljard (2016), EN met een bankvergunning. Denk je nou echt dat wij als "hobbyjuristen" hier op het forum (fraude) scenarios kunnen bedenken die zij nog niet tegen gekomen zijn ? En geplakt hebben. Dat zou wel heel naief zijn.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman » 27 jun 2017 18:22

Als er iets aangegeven wordt over Paypal, wat niet klopt, dan het lijkt mij dat dat aangegeven kan worden bijvoorkeur met een stukje citaat en/of een link.
Nou bijvoorbeeld het vermijden van de discussie over welke rekening de verificatie is verlopen, het maakt nogal uit of dat de bankrekening van opa was of die van neefje. In geval van opa moet er toegang geweest zijn tot de bankafschriften van opa. En heeft opa dus actief meegewerkt. Het hele verificatieproces laat je buiten beeld.
Of even bellen met je klant.
Via Skype en dan mijn paspoort voor de webcam houden ? Of hoe zie je die verificatie ?
Ik mis de motivatie. Ik ben van mening dat hier geen sprake is van valsheid in geschrifte.
Gebruik maken van elkaars persoonsgegevens ? Neefje zich voordoen als opa of andersom.

Hatertje

Ongelezen bericht door Hatertje » 27 jun 2017 18:32

bprosman schreef:En heeft opa dus actief meegewerkt. .
Ja, dat zegt opa ook in de OP. Ze hebben het samen aangemaakt. Opa heeft deze situatie zelf in de hand geholpen door tegen de voorwaarden van Paypal te handelen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 27 jun 2017 18:44

Hatertje schreef:Joe, Paypal heeft meer dan 200 miljoen actieve accounts. Even bellen ja... Daarnaast, hoe weet je zeker dat de persoon die je spreekt niet liegt over zijn leeftijd?
Er zullen altijd randgevallen zijn, maar volgens mij hoor je wel of iemand heel jong of heel oud is. Ik ben met je eens dat er geen absolute oplossingen zijn. Aan het opsturen van een ID kleven ook bezwaren en mag ook niet.
Hatertje schreef:En valsheid in geschrifte. Tsja, ben geen jurist. Maar als de kleinzoon samen met opa het account heeft aangemaakt, en het staat op de naam van de kleinzoon, heeft opa dus willens en wetens het vakje "Ik ben 18 jaar of ouder" aangeklikt terwijl hij wist dat zijn kleinzoon niet aan die voorwaarde voldoet. Vervolgens koppelt hij tegen de voorwaarden zijn creditcard aan een account dat niet aan hem toebehoort.
Ik weet niet of er een dergelijk vakje is. Het is al weer een tijd geleden dat ik een PayPal account hebt aangemaakt. Voor valsheid in geschrifte moet er een document worden vervalst om voor echt te laten doorgaan. Bijvoorbeeld een briefje van 50 euro dat echt lijkt maar nep is.

Hatertje

Ongelezen bericht door Hatertje » 27 jun 2017 18:48

Ik maak die claim ook niet. Blijft wel een feit dat opa tegen de voorwaarden van Paypal heeft gehandeld door zijn kaart te koppelen indien het account op naam van de kleinzoon staat. Door die handeling heeft hij volgens mij geen poot om op te staan. Opa handelt zelf tegen de voorwaarden. Als de kaart gestolen was geweest, was het verhaal anders geweest. Maar dan had Paypal natuurlijk actie ondernomen tegen de fraudeur, dus de kleinzoon.

Overigens lijkt het opsturen van een ID mij wel toegestaan in deze situatie. Je bank of werkgever mag immers ook een kopie hebben. Paypal moet ook verantwoording afleggen aan de belastingdienst als je vaak bedragen ontvangt (zelf meegemaakt met verkoop van digitale items). M'n rekening werd geblokkeerd tot ik mijn ID had opgestuurd. De inkomsten waren ook zichtbaar op mijn belastingaangifte.
Laatst gewijzigd door Hatertje op 27 jun 2017 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 » 27 jun 2017 18:57

bprosman schreef:
Er worden hier (onjuiste en ongefundeerde) uitspraken gedaan over wat de verplichtingen van TS zou zijn, zonder dat men zich gehinderd voelt door enige kennis van de wet.
Tja, en diegenen die pretenderen WEL wetskennis te hebben doen aannames over de werking van Paypal die kant nog wal raken en daardoor rollen er juridisch onuitvoerbare adviezen uit.
Dat dus, exact.

kokka

Ongelezen bericht door kokka » 27 jun 2017 19:19

alfatrion schreef:Minderjarige kunnen geen overeenkomsten sluiten, tenzij ze daar toestemming voor hebben (art. 1:234 BW). Die toestemming wordt vermoed te zijn gegeven als ze aankopen doen die normaal is voor hun leeftijd. U geeft aan dat uw zoon uw creditcard gegevens heeft bemachtigd doordat deze is gebruikt voor een eerdere aankoop en dat hij deze keer geen toestemming had. Dat maakt de koopovereenkomsten in principe nietig.
lid 3 zegt ook
De toestemming wordt aan de minderjarige verondersteld te zijn verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten.
en het kopen van muziek en games is tegenwoordig echt wel gebruikelijk voor 14 jarige kinderen. dan zou de overeenkomst tussen de webwinkels en kleinzoon wel rechtsgeldig zijn

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters » 27 jun 2017 19:54

alfatrion schreef: Ik weet niet of er een dergelijk vakje is. Het is al weer een tijd geleden dat ik een PayPal account hebt aangemaakt. Voor valsheid in geschrifte moet er een document worden vervalst om voor echt te laten doorgaan. Bijvoorbeeld een briefje van 50 euro dat echt lijkt maar nep is.
Dat laatste is geen valsheid in geschrifte maar valsemunterij. We zullen de rest van jouw juridische kennis ook maar niet meer serieus nemen.

lijfrente

Ongelezen bericht door lijfrente » 27 jun 2017 20:09

alfatrion schreef:
Hatertje schreef:Joe, Paypal heeft meer dan 200 miljoen actieve accounts. Even bellen ja... Daarnaast, hoe weet je zeker dat de persoon die je spreekt niet liegt over zijn leeftijd?
Er zullen altijd randgevallen zijn, maar volgens mij hoor je wel of iemand heel jong of heel oud is. Ik ben met je eens dat er geen absolute oplossingen zijn. Aan het opsturen van een ID kleven ook bezwaren en mag ook niet.
Hatertje schreef:En valsheid in geschrifte. Tsja, ben geen jurist. Maar als de kleinzoon samen met opa het account heeft aangemaakt, en het staat op de naam van de kleinzoon, heeft opa dus willens en wetens het vakje "Ik ben 18 jaar of ouder" aangeklikt terwijl hij wist dat zijn kleinzoon niet aan die voorwaarde voldoet. Vervolgens koppelt hij tegen de voorwaarden zijn creditcard aan een account dat niet aan hem toebehoort.
Ik weet niet of er een dergelijk vakje is. Het is al weer een tijd geleden dat ik een PayPal account hebt aangemaakt. Voor valsheid in geschrifte moet er een document worden vervalst om voor echt te laten doorgaan. Bijvoorbeeld een briefje van 50 euro dat echt lijkt maar nep is.
#+
Er hoeven geen randgevallen te zijn, want PP maakt geen leeftijdscontrole, want hun voorwaarden zijn duidelijk.
Dat je al een hele poos geleden je account hebt aangemaakt, en blijkbaar niet meer gebruikt, spreekt boekdelen uit je berichten.

Als je normale handelingen met het account van PP doet, is er geen vuiltje aan de lucht, maar TS heeft zich zelf in de nesten gewerkt, en daar helpen ook van @alfa de wetsartikelen niet. :wink:

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 27 jun 2017 20:35

Hatertje schreef:Blijft wel een feit dat opa tegen de voorwaarden van Paypal heeft gehandeld door zijn kaart te koppelen indien het account op naam van de kleinzoon staat.
Kun je het relevante beding uit de algemene voorwaarden hier citeren?
Overigens is het verhaal van de opa is dat hij hier niet van op de hoogte was.
kokka schreef:
alfatrion schreef:Minderjarige kunnen geen overeenkomsten sluiten, tenzij ze daar toestemming voor hebben (art. 1:234 BW). Die toestemming wordt vermoed te zijn gegeven als ze aankopen doen die normaal is voor hun leeftijd. U geeft aan dat uw zoon uw creditcard gegevens heeft bemachtigd doordat deze is gebruikt voor een eerdere aankoop en dat hij deze keer geen toestemming had. Dat maakt de koopovereenkomsten in principe nietig.
lid 3 zegt ook (...) en het kopen van muziek en games is tegenwoordig echt wel gebruikelijk voor 14 jarige kinderen. dan zou de overeenkomst tussen de webwinkels en kleinzoon wel rechtsgeldig zijn
Vandaar de vetgedrukte tekst ;) een CD kopen is normaal voor een kind van 14, de hele free record shop leeg kopen is dat niet. Het hier niet op wat, maar om hoeveel.
renewouters schreef:Dat laatste is geen valsheid in geschrifte maar valsemunterij.
Heb je een voorbeeld dat beter past? Ik dacht aan een situatie met de notaris, maar dat sprak niet zo tot de verbeelding.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth » 27 jun 2017 20:59

Het lijkt me zo te zijn gegaan:

Kleinkind zegt dat ie wat liedjes wil downloaden en of ie dat dan met opa zijn creditcard mag doen. Opa zegt 'ja, is goed'. Kleinkind zet zijn paypalaccount klaar, zodat alleen de creditcardgegevens nog ingevuld moeten worden, maar verteld opa dat dit de betaalpagina van de muziek. Opa vult gegevens in, maar achteraf blijkt ie dus zijn creditcard aan de paypalaccount van zijn kleinzoon te hebben verbonden.

En bprosman, het hoeft niet via een bankrekening gegaan. Je kunt gewoon een creditcard koppelen zonder bankrekening.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman » 28 jun 2017 00:24

@Nijogeth, als je een paypal account aanmaakt word er altijd eerst 1 eurocent op je bankrek overgemaakt met code. Met die code kun je de registratie voltooien , pas dan kun je de cc koppelen en heb je de bankrek inderdaad niet (meer) nodig

Gesloten