LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door Dieke83 »

ja uiteraard wel maar op de rekening nooit van paypal 0.01 cent of wat dan ook gestort gekregen ook geen code erbij vermeld of wat dan ook.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door bprosman »

Die 0.01 Euro kan ook via je CC of via iDeal tegenwoordig.

Nijogeth
Berichten: 9977
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door Nijogeth »

bprosman schreef:@Nijogeth, als je een paypal account aanmaakt word er altijd eerst 1 eurocent op je bankrek overgemaakt met code. Met die code kun je de registratie voltooien , pas dan kun je de cc koppelen en heb je de bankrek inderdaad niet (meer) nodig
Dat geldt alleen als je je bankrekening aan je paypal-account koppelt. Dit hoeft niet direct bij het aanmelden. Ik heb al jaren mijn rekening aan mijn paypal gekoppeld, maar bij creditcards gaat het anders. Is er dan niemand die dat even checkt?

"Een creditcard toevoegen:

U kunt als volgt een creditcard aan uw rekening toevoegen:

Log in op uw PayPal-rekening.
Klik op Wallet.
Klik op Kaart koppelen.
Volg de instructies.
Een creditcard kan maar op één PayPal-rekening geregistreerd worden. Een gecontroleerd lid kan tot 8 creditcards toevoegen."

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door bprosman »

Een gecontroleerd lid kan tot 8 creditcards toevoegen."
Maar om "gecontroleerd lid" te worden tijdens het aanmaken van je PP account heb je die verificatie.

Nijogeth
Berichten: 9977
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door Nijogeth »

"Wat houdt gecontroleerd lidmaatschap in?
Controle draagt bij aan de veiligheid van het PayPal-netwerk. Gecontroleerde leden hebben met succes het controlesysteem van PayPal doorlopen en hun identiteit bij ons bevestigd. Het controleproces verschilt per land of regio. In Nederland, België en de meeste andere landen en regio's waar PayPal beschikbaar is, heeft een gecontroleerd lid een creditcard toegevoegd en de procedure voor uitgebreid gebruik doorlopen. In Duitsland heeft een gecontroleerd lid een overschrijving of de procedure voor uitgebreid gebruik uitgevoerd. In de Verenigde Staten heeft een gecontroleerd lid een bankrekening toegevoegd en bij PayPal bevestigd."

Met andere woorden. De kleinzoon is een gecontroleerd lid na het toevoegen van de creditcard aan zijn account.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door bprosman »

In Nederland, België en de meeste andere landen en regio's waar PayPal beschikbaar is, heeft een gecontroleerd lid een creditcard toegevoegd en de procedure voor uitgebreid gebruik doorlopen.

Als je de helft van de zin weglaat wel :wink:

Nijogeth
Berichten: 9977
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En wat is die procedure dan? Leg eens uit, aangezien er nergens iets over gevonden wordt.

Zoals je weet is er niet direct een rekeningnummer aan een creditcard gekoppeld. Op een andere wijze zijn de ingevoerde gegevens van de creditcard dan weer de beveiliging, waardoor het ook niet nodig is om te kijken of deze creditcard wel van de persoon is.
Een bankrekeningnummer is iets wat je deelt met meerdere mensen om geld erop te kunnen ontvangen en deze wordt ook zichtbaar bij transacties, vandaar dat men graag ziet dat jij op de beveiligde omgeving van je bank kan, zodat ze weten dat jij ook bij die bankrekening hoort. Bij een creditcard zijn de gegevens die doorgegeven moeten worden wel beschermd en geheel persoonlijk.

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door lijfrente »

[quote="Nijogeth"]En wat is die procedure dan? Leg eens uit, aangezien er nergens iets over gevonden wordt.

Zoals je weet is er niet direct een rekeningnummer aan een creditcard gekoppeld. Op een andere wijze zijn de ingevoerde gegevens van de creditcard dan weer de beveiliging, waardoor het ook niet nodig is om te kijken of deze creditcard wel van de persoon is.
Een bankrekeningnummer is iets wat je deelt met meerdere mensen om geld erop te kunnen ontvangen en deze wordt ook zichtbaar bij transacties, vandaar dat men graag ziet dat jij op de beveiligde omgeving van je bank kan, zodat ze weten dat jij ook bij die bankrekening hoort. Bij een creditcard zijn de gegevens die doorgegeven moeten worden wel beschermd en geheel persoonlijk.[/

Met wat is jou CC dan gekoppeld?

Nijogeth
Berichten: 9977
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik heb geen creditcard eraan gekoppeld, maar een bankrekening. Een creditcard heeft geen rekeningnummer, maar een creditcardnummer. Daar waar je via een bankpas geld haalt van je rekening, haal je via een creditcard geld van de rekening van de creditcardmaatschappij (Visa, American Express, Mastercard). Later krijg je daarvoor een rekening thuis. Bij uitgifte van de kaart wordt bepaald hoeveel krediet je maximaal mag gebruiken.

Overigens zijn er wel banken die de optie geven een creditcard te hebben in combinatie met een bankpas.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door olaf79 »

alfatrion schreef:
lijfrente schreef:Ten tweede, hoe kan een bedrijf weten wie achter dit account met een kredietkaart staat.
Dat is lastig op afstand. Het gevolg is dat het bedrijf niet voldoende gemotiveerd kan betwisten dat TS de overeenkomst heeft niet gesloten (art. 149 Rv). Dat maakt dat er onverschuldigd is betaald en dus moeten de bedrijven het geld terug betalen (6:203 BW). Vervolgens kunnen de bedrijven proberen dit te verhalen op de jongen en zijn wettelijk voogd zal naar alle waarschijnlijk het gros daarvan kunnen afslaan op grond van art. 1:234 BW.

Overigens, zijn creditcards zijn erg fraude gevoelig. Voor een creditcard heb je geen wachtwoord of iets dergelijks nodig. Het is een soort contactloos betalen, maar dan met hogere bedragen.
Is het niet zo dat PayPal dient te vervieren of de account eigenaar meerderjarig is? Als zij dit niet doen is PayPal dan niet aansprakelijk voor de schade?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door sjohie »

olaf79 schreef:
alfatrion schreef:
lijfrente schreef:Ten tweede, hoe kan een bedrijf weten wie achter dit account met een kredietkaart staat.
Dat is lastig op afstand. Het gevolg is dat het bedrijf niet voldoende gemotiveerd kan betwisten dat TS de overeenkomst heeft niet gesloten (art. 149 Rv). Dat maakt dat er onverschuldigd is betaald en dus moeten de bedrijven het geld terug betalen (6:203 BW). Vervolgens kunnen de bedrijven proberen dit te verhalen op de jongen en zijn wettelijk voogd zal naar alle waarschijnlijk het gros daarvan kunnen afslaan op grond van art. 1:234 BW.

Overigens, zijn creditcards zijn erg fraude gevoelig. Voor een creditcard heb je geen wachtwoord of iets dergelijks nodig. Het is een soort contactloos betalen, maar dan met hogere bedragen.
Is het niet zo dat PayPal dient te vervieren of de account eigenaar meerderjarig is? Als zij dit niet doen is PayPal dan niet aansprakelijk voor de schade?
Waarschijnlijk is het hébben van een creditcard daarvoor al voldoende, volgens mij moet je daarvoor bij het aanvragen al meerderjarig zijn.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door Quark »

Kleinzoon verdiend een ouderwets pak billenkoek ( maar dat is verboden in Nederland) Maar een goed opvoedend gesprek en terug betalen lijkt mij meer aan de orde dan proberen anderen de schuld te geven.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door bprosman »

Voor een creditcard heb je geen wachtwoord of iets dergelijks nodig.
Wel een CVC code die TS mee opgeslagen heeft. En steeds vaker een pin code. MC werkt zelfs met een 2e verificatiecode met wachtwoord per transactie (buiten paypal).

@Alfa,
En wat die fraude betreft, alles is relatief. Voor veel transacties (restaurant, tanken) heb je tegenwoordig ook gewoon een pincode nodig en wordt er vanuit de chip gelezen (net als een pinpas).
Verder door de grote acceptatie , er zijn een paar miljard van die dingen in omloop, zijn de CC maatschappijen ook niet van gisteren. Er hangt fraudedetectiesoftware aan die transacties afspeuren op afwijkingen/patronen die wij niet kunnen verzinnen en toch opvallen.
Door het verdienmodel (een creditcard is voor een leverancier vrij "duur" ) wordt er nooit moeilijk gedaan bij "echte" fraude, (niet opa die zn kleinzoon de sleutels geeft).
Heb wel eens wat transacties betwist en die zijn altijd in mijn voordeel beslist, zowel door Visa, MC en Amex, en ben in het verleden toch ook wel in niet "creditcard vriendelijk landen" geweest als Nigeria, Zuid-Afrika en Rusland.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door sjohie »

bprosman schreef:
Voor een creditcard heb je geen wachtwoord of iets dergelijks nodig.
Wel een CVC code die TS mee opgeslagen heeft. En steeds vaker een pin code. MC werkt zelfs met een 2e verificatiecode met wachtwoord per transactie (buiten paypal).

@Alfa,
En wat die fraude betreft, alles is relatief. Voor veel transacties (restaurant, tanken) heb je tegenwoordig ook gewoon een pincode nodig en wordt er vanuit de chip gelezen (net als een pinpas).
Verder door de grote acceptatie , er zijn een paar miljard van die dingen in omloop, zijn de CC maatschappijen ook niet van gisteren. Er hangt fraudedetectiesoftware aan die transacties afspeuren op afwijkingen/patronen die wij niet kunnen verzinnen en toch opvallen.
Door het verdienmodel (een creditcard is voor een leverancier vrij "duur" ) wordt er nooit moeilijk gedaan bij "echte" fraude, (niet opa die zn kleinzoon de sleutels geeft).
Heb wel eens wat transacties betwist en die zijn altijd in mijn voordeel beslist, zowel door Visa, MC en Amex, en ben in het verleden toch ook wel in niet "creditcard vriendelijk landen" geweest als Nigeria, Zuid-Afrika en Rusland.
Ik zou niet weten wáár ik mijn creditcard pincode in zou moeten voeren, als ik die koppel aan mijn paypal account?

Kleinzoon in kwestie, met 14 vast al wel in het bezit van een smartphone met camera, hoeft om die CC te koppelen, enkel even een foto van de voor- en achterkant te maken als deze onbeheerd is.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door Quark »

Kleinzoon in kwestie, met 14 vast al wel in het bezit van een smartphone met camera, hoeft om die CC te koppelen, enkel even een foto van de voor- en achterkant te maken als deze onbeheerd is.
En dat heet dus diefstal

Artikel 310 Wetboek van Strafrecht

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door renewouters »

lijfrente schreef:
Dieke83 schreef:
door bprosman » 28 jun 2017 00:24

@Nijogeth, als je een paypal account aanmaakt word er altijd eerst 1 eurocent op je bankrek overgemaakt met code. Met die code kun je de registratie voltooien , pas dan kun je de cc koppelen en heb je de bankrek inderdaad niet (meer) nodig
Dan is dat veranderd want ik heb een paypal account en mijn bank rekening is nooit gekoppeld geweest en heb daar ook nooit een code of iets van paypal opvontvangen.
Ik heb alleen mijn cc eraan gekoppeld

En je CC is niet gekoppeld aan een rekening?
Hoogstens als de CC is uitgegeven door de bank waar je ook een rekening hebt. Ik heb prive een ANWB Visa card een Citi Master Card en ik moet gewoon zelf geld overmaken naar de CC maatschappij aan het einde van de maand. Er is verder geen koppeling.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door renewouters »

olaf79 schreef:
alfatrion schreef:
lijfrente schreef:Ten tweede, hoe kan een bedrijf weten wie achter dit account met een kredietkaart staat.
Dat is lastig op afstand. Het gevolg is dat het bedrijf niet voldoende gemotiveerd kan betwisten dat TS de overeenkomst heeft niet gesloten (art. 149 Rv). Dat maakt dat er onverschuldigd is betaald en dus moeten de bedrijven het geld terug betalen (6:203 BW). Vervolgens kunnen de bedrijven proberen dit te verhalen op de jongen en zijn wettelijk voogd zal naar alle waarschijnlijk het gros daarvan kunnen afslaan op grond van art. 1:234 BW.

Overigens, zijn creditcards zijn erg fraude gevoelig. Voor een creditcard heb je geen wachtwoord of iets dergelijks nodig. Het is een soort contactloos betalen, maar dan met hogere bedragen.
Is het niet zo dat PayPal dient te vervieren of de account eigenaar meerderjarig is? Als zij dit niet doen is PayPal dan niet aansprakelijk voor de schade?
De credit card eigenaar is meerderjarig. Dus als je die gebruikt mag je verwachten dat de gebruiker meerderjarig is. En hoe zou je willen controleren of iemand meerderjarig is? Opsturen van een ID? Krijgen we daar weer tientallen vragen/klachten over....

BTW: als je een paypal account aanmaakt moet je je geboortedatum opgeven. Als je daar een valse datum opgeeft pleeg je valsheid in geschrifte dus ligt de schuld bij de accounthouder (en als die minderjarig is bij ouders/voogd).
Laatst gewijzigd door renewouters op 29 jun 2017 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door lijfrente »

sjohie schreef:
bprosman schreef:
Voor een creditcard heb je geen wachtwoord of iets dergelijks nodig.
Wel een CVC code die TS mee opgeslagen heeft. En steeds vaker een pin code. MC werkt zelfs met een 2e verificatiecode met wachtwoord per transactie (buiten paypal).

@Alfa,
En wat die fraude betreft, alles is relatief. Voor veel transacties (restaurant, tanken) heb je tegenwoordig ook gewoon een pincode nodig en wordt er vanuit de chip gelezen (net als een pinpas).
Verder door de grote acceptatie , er zijn een paar miljard van die dingen in omloop, zijn de CC maatschappijen ook niet van gisteren. Er hangt fraudedetectiesoftware aan die transacties afspeuren op afwijkingen/patronen die wij niet kunnen verzinnen en toch opvallen.
Door het verdienmodel (een creditcard is voor een leverancier vrij "duur" ) wordt er nooit moeilijk gedaan bij "echte" fraude, (niet opa die zn kleinzoon de sleutels geeft).
Heb wel eens wat transacties betwist en die zijn altijd in mijn voordeel beslist, zowel door Visa, MC en Amex, en ben in het verleden toch ook wel in niet "creditcard vriendelijk landen" geweest als Nigeria, Zuid-Afrika en Rusland.
Ik zou niet weten wáár ik mijn creditcard pincode in zou moeten voeren, als ik die koppel aan mijn paypal account?

Kleinzoon in kwestie, met 14 vast al wel in het bezit van een smartphone met camera, hoeft om die CC te koppelen, enkel even een foto van de voor- en achterkant te maken als deze onbeheerd is.
@bosman schrijft toch buiten PP.
Bij PP geef je je CC nummer en het CVC code, meer is niet nodig.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door renewouters »

lijfrente schreef:
sjohie schreef:
bprosman schreef:
Ik zou niet weten wáár ik mijn creditcard pincode in zou moeten voeren, als ik die koppel aan mijn paypal account?

Kleinzoon in kwestie, met 14 vast al wel in het bezit van een smartphone met camera, hoeft om die CC te koppelen, enkel even een foto van de voor- en achterkant te maken als deze onbeheerd is.
@bosman schrijft toch buiten PP.
Bij PP geef je je CC nummer en het CVC code, meer is niet nodig.
Bij Visa heb je ook nog de Verified by Visa optie, alleen wordt dat nog niet door iedere website gebruikt, maar wel steeds vaker.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik vind het absurd dat er zo gemakkelijk misbruik van creditcards gemaakt kan worden. Je hebt alleen de gegevens die op de card staan nodig om online aankopen te doen. De pincode gebruik je alleen bij offline aankopen. Verified by Visa wordt slechts door een enkele webshop gebruikt. Is ook nog eens vrijwillig. Als cardhouder hoef je geen wachtwoord in te stellen.

Veiligheid en gebruiksgemak staan op gespannen voet met elkaar. Door alles lekker gebruiksvriendelijk te houden is het creditcardgebruik voor de cardhouder laagdrempelig. De commerciele belangen van bijvoorbeeld Paypal en Visa zijn daarmee gediend. Mensen als topicstarter zijn hiervan wel de dupe. Ik vraag me af hoe eerlijk dat is.

Gesloten