LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
0406SGN1943
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jun 2017 14:45

Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door 0406SGN1943 »

Ik heb hedenmorgen mijn nieuwe VISA card ontvangen. Daarbij de brief met uitleg. In de brief wordt vermeld, dat alle online aankopen automatisch verzekerd zijn.
Zoals al eerder geschreven heeft mijn kleinzoon ( 14 jaar) onrechtmatig mijn creditcard gebruikt voor on line aankopen. Dankzij de onveilige PAYPAL mogelijkheden kon hij een groot aantal aankopen doen. Ik begrijp niet, dat als je eenmaal je CVV code in het PAYPAL systeem invoert, dat dit een lange tijd en voor iedereen toegankelijk is.
Dit is dus een onveilige vorm van betalen. Ik ben financieel heel erg gedupeerd!
In het begin vroeg hij of hij in plaats van zijn zakgeld een paar muziekaankopen mocht doen. Dat heb ik toe voor hem gedaan d m v mijn VISA-card. Blijkbaar blijft de CVV code dan “hangen” in het systeem en kon hij via zijn PAYPAL account een tijd lang zijn gang gaan.

Wat betekent in deze : automatisch verzekerd?? Kan ik daar aanspraak opmaken? Ik hoop snel van u te horen.



aan VISA:


Ik heb heden al contact gehad met een van uw medewerkers. Na mijn email aan Paypal krijg ik het navolgende antwoord:

VISA wijst naar Paypal wijst naar VISA

Zo schiet het lekker op.

PALPAY schrijft:

Bedankt dat u contact heeft opgenomen met PayPal.

Uit uw e-mail begrijp ik dat er met uw credit card talloze ongeautoriseerde betalingen zijn gedaan, die door ons zijn verwerkt. Ik kan me goed voorstellen dat de schok groot was, toen u uw credit card afschrift ontving.

Aan de hand van uw credit card nummer heb ik ons systeem gezocht naar de betalingen. Ik kan zien dat uw credit card gekoppeld werd aan een PayPal-rekening, waarbij ook uw gegevens zijn gebruikt. Uw credit card is inmiddels ook geblokkeerd binnen PayPal.

Uit uw e-mail is niet duidelijk of u zelf een PayPal-rekening bij ons heeft. In dat geval zouden we graag het e-mailadres van uw PayPal-rekening van u weten en kunnen wij u helpen om het geld terug te krijgen.

Heeft u geen PayPal-rekening dan moet de credit cardmaatschappij voor u chargebacks bij ons aanvragen.


Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en wens u ondanks deze kwestie toch een goed weekend.

Mocht u verdere hulp nodig hebben, laat het dan alstublieft weten.


Met vriendelijke groet,
[Tekst verwijderd]
PayPal



het begin:


Mijn kleinzoon wilde een paar spelletjes en muziek kopen via PALPAY. Ik heb uw organisatie gisteren gebeld en de heer die mij te woord stond zei dat mijn achternaam wel klopte, maar niet de voornaam.

Ik heb dit voor en met hem gedaan, daarna heeft hij zelf aankopen gedaan bij

GOLDAH.COM , GOOGLE PLAY Roybesz Xiongxxinpe JohnnyEHV Intertoys EGSliveste Domino pizza Voldex

Christiaan K Wish Com Alimarokko# Cool Blue Superwinkel Kijkshop Nedgame JDSsportfash en HappyWeb Zoals u kunt zien is de lijst lang. Ik heel lang en de bedragen enorm. Ik heb mijn VISA gestopt zodra ik dit zag.




Hoe kan ik dit geld terugvorderen en terug storten op mijn VISA kaart.??


Hoe kan het zijn dat mijn CVV code blijft staan na een uitgave. Mijn kleinzoon weet de CVV code niet.





Wordt geen het tijd, dat Radar daar eens aandacht aan schenkt??

Ten overvloede VISA wijst naar PayPal en PayPal wijst naar VISA

tot zover de berichtgeving aan PAYPAL en VISA
Laatst gewijzigd door Radar op 26 jun 2017 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topic gesplitst (stond eerst in andere discussie), titel aangepast, persoonsgegevens verwijderd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik begrijp niet, dat als je eenmaal je CVV code in het PAYPAL systeem invoert, dat dit een lange tijd en voor iedereen toegankelijk is.
Dit is dus een onveilige vorm van betalen. Ik ben financieel heel erg gedupeerd!
Dit blijft helemaal niet "hangen" en is zeker niet voor "iedereen" toegankelijk.
Het is alleen toegankelijk voor de houder van het paypal account waar je een gebruikersnaam en wachtwoord voor nodig had.
Die heb je gedeeld met je kleinzoon. Je had net zo goed je creditcard aan m kunnen geven. Er is niks onveiligs aan.
Hoe kan het zijn dat mijn CVV code blijft staan na een uitgave. Mijn kleinzoon weet de CVV code niet.
Omdat je tijdens het koppelen van je CC deze opgeslagen hebt.



Een wachtwoord en gebruikersnaam is als kauwgom, dat deel je niet.

//OFFtopic, misschien kan de moderatie deze topickaap ontvlechten.
Update Moderator: zie onderstaande reactie.
Laatst gewijzigd door Radar op 28 jun 2017 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door Radar »

bprosman schreef:

//OFFtopic, misschien kan de moderatie deze topickaap ontvlechten.
Gedaan. Bedankt voor het melden!

atlas1302

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Om die redenen koppel ik ook geen credit/debet card aan Pay Pal of noem ze maar op en dan zeker niet opslaan op je PC.
Eigenlijk is dit aanleiding geven tot onrechtmatig gebruik maken van jouw CARD, dus uw kleinzoon is erg blij met u.

NeoDutchio
Berichten: 12312
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U heeft schijnbaar zelf de creditcard gegevens opgeslagen in paypal. Dat u dit gedaan heeft op het account van uw kleinzoon kan, maar deze heeft daar zwaar misbruik van gemaakt. Maar dit is natuurlijk niet verzekerd.

De verzekering houdt in dat als u iets niet of verkeerd geleverd krijgt u het geld terug kunt krijgen. Ook in het geval van fraude is dit te doen. In uw geval is er netjes geleverd en geen sprake van fraude, u heeft zelf alle codes gegeven. Het enige dat u kunt doen is het geld terug vorderen van uw kleinzoon.

Er is niets onveilig aan, het ligt er wel aan hoe u het gebruikt.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door bprosman »

Om die redenen koppel ik ook geen credit/debet card aan Pay Pal of noem ze maar op en dan zeker niet opslaan op je PC.
Sla je ook niet op op je PC maar bij Paypal, dat werkt bij Coolblue ook zo.
Eigenlijk is dit aanleiding geven tot onrechtmatig gebruik maken van jouw CARD, dus uw kleinzoon is erg blij met u.
Kwestie van je gebruikersnaam/wachtwoord niet delen. DE grondbeginselen van security.

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door Hatertje »

In plaats van dat u hier verontwaardigd gaat doen over Paypal en Visa, kunt u beter boos worden op uw kleinzoon. Als u echt wilt doorpakken moet u aangifte doen. Tegen uw kleinzoon, that is..

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Een creditcard is strikt persoonlijk. De card zou ik direct laten blokkeren. Uw kleinzoon beschikt immers over de gegevens van de card en houdt zich niet aan de afspraak. U draait zelf volledig op voor de schade.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door thecure »

Waarom niet gewoon uw klein zoon vragen om u terug te betalen?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door kokka »

Het moet niet gekker worden, kleinzoon besteld met toestemming (je hebt immers zelf je creditcard gegevens met hem gedeelt) en nu zouden de webwinkels moeten bloeden?
De enige juiste oplossing is de helft van het geld terughalen bij de kleinzoon, en de andere helft slikken. Je mag zelf ook wel iets meebetalen aan je eigen dommigheid

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door newmikey »

0406SGN1943 schreef: Wat betekent in deze : automatisch verzekerd?? Kan ik daar aanspraak opmaken?
"Automatisch verzekerd" bij creditcards betekent meestal een 180 dagen garantie tegen diefstal of verlies van het met de CC aangekochte produkt. Nee, u kunt daar géén aanspraak op maken.

Wat u gedaan heeft is analoog aan het uitlenen van uw portemonnee vol met geld aan uw kleinzoon. U kunt achteraf niet volhouden dat u het risico niet onderkende dat hij daarmee te veel geld zou uitgeven. Noch de webwinkels, noch VISA, noch PayPal kunnen u hierbij van dienst zijn, u zult het met kleinzoon moeten oplossen.

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door lijfrente »

Blijkbaar blijft de CVV code dan “hangen” in het systeem en kon hij via zijn PAYPAL account een tijd lang zijn gang gaan.
Hier wringt de schoen.
Kleinzoon heeft een PayPal account aangemaakt en de gegevens van opa zijn kredietkaart ingevoerd.
Dat deze gegevens dan in het account "blijven hangen", is heel normaal.

Niemand geeft de kredietkaart gegevens aan deerden, dat is net zo als je hem je pincode voor je pasje geeft.

Wat jou kleinzoon gedaan heeft, komt in veelvoud voor, vooral spelletjes via Apple, daar zijn de gegevens na een keer bestellen, verder beschikbaar voor de jeugd, zonder dat de ouders dit in de gaten hebben.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door alfatrion »

Minderjarige kunnen geen overeenkomsten sluiten, tenzij ze daar toestemming voor hebben (art. 1:234 BW). Die toestemming wordt vermoed te zijn gegeven als ze aankopen doen die normaal is voor hun leeftijd. U geeft aan dat uw zoon uw creditcard gegevens heeft bemachtigd doordat deze is gebruikt voor een eerdere aankoop en dat hij deze keer geen toestemming had. Dat maakt de koopovereenkomsten in principe nietig.

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door lijfrente »

alfatrion schreef:Minderjarige kunnen geen overeenkomsten sluiten, tenzij ze daar toestemming voor hebben (art. 1:234 BW). Die toestemming wordt vermoed te zijn gegeven als ze aankopen doen die normaal is voor hun leeftijd. U geeft aan dat uw zoon uw creditcard gegevens heeft bemachtigd doordat deze is gebruikt voor een eerdere aankoop en dat hij deze keer geen toestemming had. Dat maakt de koopovereenkomsten in principe nietig.

@alfatrion

ten eerste is het niet de zoon, maar de kleinzoon.
Ten tweede, hoe kan een bedrijf weten wie achter dit account met een kredietkaart staat.

Een minderjarige krijgt nooit een kredietkaart, ofwel?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door newmikey »

alfatrion schreef:Dat maakt de koopovereenkomsten in principe nietig.
En dàn, alfa, wat dàn? Zoals zo vaak geef je hier een theoretisch antwoord zonder enig praktisch nut. Moet kleinzoon de spullen terugsturen, opa misschien? Die koopovereenkomsten zijn met de tientallen winkels waar aankopen gedaan werden, Visa en paypal waren slechts betalingsproviders. Had opa niet impliciet toestemming gegeven voor die aankopen door zijn gegevens aan kleinzoon te verstrekken? Zo niet, wie zal dat gaan betwisten en hoe? Kom nu eens met een wat realistischere kijk op de zaken.

Wat betekent "in principe nietig" voor deze opa? Ik vrees dat dit een lege frase zal blijken in dit geval...

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door Julie4444 »

0406SGN1943 schreef:Hoe kan ik dit geld terugvorderen en terug storten op mijn VISA kaart.??
Je kunt het geld terugvorderen bij je kleinzoon of zijn ouders, aangezien hij zonder toestemming uitgaven heeft gedaan met jouw creditcard.

Omdat je je kleinzoon zelf toegang hebt gegeven tot je creditcardgegevens hebben VISA en PayPal hierin natuurlijk geen schuld.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door alfatrion »

lijfrente schreef:Ten tweede, hoe kan een bedrijf weten wie achter dit account met een kredietkaart staat.
Dat is lastig op afstand. Het gevolg is dat het bedrijf niet voldoende gemotiveerd kan betwisten dat TS de overeenkomst heeft niet gesloten (art. 149 Rv). Dat maakt dat er onverschuldigd is betaald en dus moeten de bedrijven het geld terug betalen (6:203 BW). Vervolgens kunnen de bedrijven proberen dit te verhalen op de jongen en zijn wettelijk voogd zal naar alle waarschijnlijk het gros daarvan kunnen afslaan op grond van art. 1:234 BW.

Overigens, zijn creditcards zijn erg fraude gevoelig. Voor een creditcard heb je geen wachtwoord of iets dergelijks nodig. Het is een soort contactloos betalen, maar dan met hogere bedragen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door Julie4444 »

alfatrion schreef:Overigens, zijn creditcards zijn erg fraude gevoelig. Voor een creditcard heb je geen wachtwoord of iets dergelijks nodig. Het is een soort contactloos betalen, maar dan met hogere bedragen.
Dat is niet waar. Je kunt niet zomaar met andermans credit card aan de haal als je nul gegevens hebt.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door alfatrion »

Iedere keer dat je met een creditcard betaal geef je de gegevens af. De enige manier om die gegevens niet te geven is om niet met je creditcard te betalen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door Julie4444 »

alfatrion schreef:Iedere keer dat je met een creditcard betaal geef je de gegevens af. De enige manier om die gegevens niet te geven is om niet met je creditcard te betalen.
Je vergelijkt het met contactloos betalen. Als ik jouw betaalpas jat kan ik daar zonder verder iets van je te weten mee betalen, mits contactloos betalen op jouw pas zit.

Zo werken credit cards niet. Jouw vergelijking gaat dus niet op.

Omdat TS zelf de gegevens vergeven heeft en duidelijk is wie zonder toestemming de kaart gebruikt heeft is ook duidelijk waar het geld te verhalen valt.

Gesloten