LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Klok verzetten

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Klok verzetten

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

In een groot deel van Europa is deze onzin al afgeschaft, het Russische deel is al vaste tijd en gaat prima.
De argumenten om het nog enige jaren uit te stellen was de luchtvaart, maar nu ze toch niet meer vliegen...?

Vooral de Avond mensen die volgende week half slaperig eerder naar 't werk moeten vormen een groot gevaar op de wegen...
En de ooit beloofde besparing is nooit aangetoond, en de verlichting, nu met Led lampen nog minder...

Gewoon overal een uur te laat komen en dan de regering in Brussel de schuld geven die het over enkele jaren wilde doen!

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Klok verzetten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Maar niet teveel.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Klok verzetten

Ongelezen bericht door D34M0N »

Erthanax schreef:
20 okt 2019 11:45
Laten we even rekenen: de aarde draait in 24 uur 1 keer om de aardas; 360 graden in 24 uur is 15 graden per uur.
Joensuu in Oost-Finland ligt op 29°46' OL
Galway in West-Ierland ligt op 9°3' WL

Beide plaatsen liggen dus bijna 39° uit elkaar, zodat er een natuurlijk tijdsverschil is van meer dan twee-en-een-half uur. Dus als de zon in Finland opkomt, duurt het nog twee-en-een-half uur voordat hij in Ierland opkomt.

Europa is gewoon te uitgestrekt (van oost naar west) om in één tijdzone te passen.
Dit dus. Zolang de zon niet wereldwijd opkomt en onder gaat, zullen er compromissen gesloten moeten worden.

Ik snap serieus niet wat er nou zo moeilijk is aan de klok een uur verzetten. Of je nou de klok een uur verzet vanwege zomertijd/wintertijd of de klok 8 uur verzet vanwege een reis naar Oost-Azië, het is gewoon een kwestie van gelijk leven volgens de nieuwe tijd.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Klok verzetten

Ongelezen bericht door scontra »

:idea: Ik ga helemaal geen klokken verzetten, maar laat ze simpelweg staan waar ze staan.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Klok verzetten

Ongelezen bericht door scontra »

D34M0N schreef:
24 okt 2020 20:56

Zolang de zon niet wereldwijd opkomt en onder gaat, zullen er compromissen gesloten moeten worden.
Ik denk dat in deze zin een woord vergeten is !

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Klok verzetten

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik moet ze allemaal nog ophangen en op tijd zetten, maar dat is toch echt niet voor vannacht. Daar gaan de buren niet blij mee zijn denk ik. :?

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Klok verzetten

Ongelezen bericht door D34M0N »

scontra schreef:
24 okt 2020 23:07
D34M0N schreef:
24 okt 2020 20:56

Zolang de zon niet wereldwijd opkomt en onder gaat, zullen er compromissen gesloten moeten worden.
Ik denk dat in deze zin een woord vergeten is !
Slordig van mij, je hebt helemaal gelijk. Moest natuurlijk zijn: Zolang de zon niet wereldwijd op hetzelfde moment opkomt en onder gaat, zullen er compromissen gesloten moeten worden.

Kan het helaas niet meer aanpassen. :(

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Klok verzetten

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan zou je de aarde een uurtje stil moeten zetten. Volgens de bijbel is dat overigens een keer gebeurd, ik meen een hele dag. Dat was in de tijd van Jozua. Daardoor konden de Israëlieten de overwinning behalen.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Klok verzetten

Ongelezen bericht door Erthanax »

In de Statenvertaling (Jozua 10:12) staat het zo:
Toen sprak Jozua tot den HEERE, ten dage als de HEERE de Amorieten voor het aangezicht de kinderen Israëls overgaf, en zeide voor de ogen der Israëlieten: Zon, sta stil te Gibeon, en gij, maan, in het dal van Ajalon!

Dat is echter niet de enige bron. Ook moderne tijden is er enige tijd zelfs dagelijks verslag gedaan op de televisie:
En gaat het niet zoals ik wil
Dan doe ik dit... en alles staat stil
Daar is menige kinderziel mee gevoed.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Klok verzetten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Is de klok wel vooruit gezet? Heb er niets van gemerkt.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Klok verzetten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, dat was een leuk kinderprogramma, TitaTovenaar.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Klok verzetten

Ongelezen bericht door witte angora »

Kon me er indertijd helemaal in inleven, op een bepaalde manier. Het was een andere wereld, even los van de dagelijkse realiteit. Een wereld waarin er weliswaar een gemene heks was, en toch was iedereen lief voor elkaar.

Gesloten