LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Klopt de berekening van de uitvaartverzekering?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Ladymiro
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jan 2018 16:21

Klopt de berekening van de uitvaartverzekering?

Ongelezen bericht door Ladymiro »

Mijn ouders hebben 62 jaar geleden een uitvaartverzekering afgesloten voor 500 gulden. Nu mijn beide ouders overleden zijn kreeg ik onverwachts een schrijven van de betreffende uitvaartverzekering dat ik verzekerd zou zijn voor een bedrag van € 227,-. Tussen de papieren van mijn ouders heb ik nergens een overzicht of inschrijving van mijn uitvaartverzekering aangetroffen. Ik heb gebeld met deze uitvaartverzekering met de vraag waarom iemand 62 jaar geleden 500 gulden, toen heel veel geld, heeft ingelegd voor een dergelijke verzekering en dat dit bedrag al die tijd nooit vermeerderd is middels een rente. Raar dat een verzekeringsmaatschappij dit geld nooit belegd heeft of er rente over betaald heeft en het m.i. in een "oude sok" heeft gestopt. Mogelijk dat mijn ouders niet goed geïnformeerd waren en dachten dat het in de loop der tijd meer waarde zou krijgen.
Als ik kom te overlijden dan wordt de 227,- uitgekeerd. Echter.... als ik het nu wil laten overschrijven op mijn lopende rekening ontvang ik slechts € 136,- en moet ik € 91,- aan boete hierover betalen. Mijn ouders hebben altijd heel zuinig geleefd en ik vind het jammer dat zij en ik in de afgelopen jaren nooit een schrijven hierover hebben ontvangen tot een aantal dagen geleden. Het gaat me niet om het geldbedrag, maar vind het raar dat er binnen de verzekeringsmaatschappij nooit iets met het bedrag is gedaan en dat ik er dan ook nog boeterente over moet betalen wil ik het er vanaf halen. Ik heb nog nooit gehoord dat als je ergens op een veilige manier geld in stopt het niet meer word, buiten het feit als je het gaat beleggen. Heeft iemand anders hier soms ook ervaring mee ?
Laatst gewijzigd door Radar op 06 jan 2018 01:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Klopt de berekening van de uitvaartverzekering?

Ongelezen bericht door mahadma »

Mijn ouders hebben 62 jaar geleden een uitvaartverzekering afgesloten voor 500 gulden. Nu mijn beide ouders overleden zijn kreeg ik onverwachts een schrijven van de betreffende uitvaartverzekering dat ik verzekerd zou zijn voor een bedrag van € 227,-.

Tot zover klopt het helemaal.

Tussen de papieren van mijn ouders heb ik nergens een overzicht of inschrijving van mijn uitvaartverzekering aangetroffen. Ik heb gebeld met deze uitvaartverzekering met de vraag waarom iemand 62 jaar geleden 500 gulden, toen heel veel geld, heeft ingelegd voor een dergelijke verzekering en dat dit bedrag al die tijd nooit vermeerderd is middels een rente. Raar dat een verzekeringsmaatschappij dit geld nooit belegd heeft of er rente over betaald heeft en het m.i. in een "oude sok" heeft gestopt.

U mag blij zijn dat ze niet "speculeren/beleggen" op de verschillende manieren, bovendien is de rente nu 0,0%. Stel even dat het speculeren/beleggen het bedrag verdampt zou zijn, zou er dus geen geld zijn voor het doel van de verzekering.


Als ik kom te overlijden dan wordt de 227,- uitgekeerd. Echter.... als ik het nu wil laten overschrijven op mijn lopende rekening ontvang ik slechts € 136,- en moet ik € 91,- aan boete hierover betalen.

Ook dit klopt, het was en is een verzekering geen spaarrekening, Dus wilt u cashen is dit een correcte berekening.

stofzuigertje

Re: Klopt de berekening van de uitvaartverzekering?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Hoeveel hebben ze betaald?

Bij F500,- betaalde je meestal een aantal jaren enkele guldens per maand.
Bij f2,- per week of f24 per jaar en dat 10 jaren... en dat leverde bij F240 inleg F500 verzekerde waarde op na rente over rente omdat de meeste ouder worden.

Dus ze hebben nooit f500 betaald, of misschien wel f200 in 1x en dan recht op uitvaart van f500....
Dat het door de Euro maar €227 is normaal, omgerekend.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Klopt de berekening van de uitvaartverzekering?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het verzekerde bedrag zegt inderdaad niets over de te betalen premies. Waarschijnlijk hebben je ouders dus veel minder geld betaald aan premies. Het zijn vaak verzekeringen waarbij je bv 30 jaar lang premie betaalt en daarna geen premie meer hoeft te betalen. Maar hoeveel premie per maand of per jaar, dat is dan de vraag. En dat is na zoveel tijd waarschijnlijk ook lastig om na te gaan.

Ook heb je altijd de keus of je een vast bedrag wilt verzekeren of juist een bedrag dat meegroeit met de inflatie. Dat laatste kost natuurlijk wel meer premie per maand.

Als je nu een verzekering voor bv 5000 afsluit, dan betaal je daar 30 jaar lang zo'n 50 euro per jaar voor. Nu is de levensverwachting natuurlijk veel hoger dan 62 jaar geleden, en de kans dat je kwam te overlijden voordat de volledige premies waren behaald was dus ook veel hoger. Maar ik verwacht dat ze voor die 500 gulden niet meer dan 2 gulden per maand betaalden.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Klopt de berekening van de uitvaartverzekering?

Ongelezen bericht door piet987654 »

Dit klopt helemaal. Ik heb hetzelfde meegemaakt. Een jaar of 20 geleden heeft een verzekeringsagent alle polissen van mijn ouders nagekeken en kwam ook dit soort polissen tegen. De agent vertelde toen ook dat die bedrag nooit opgehoogd word. Toen hebben ze allebei een nieuwe extra uitvaartpolis gekocht tegen een eenmalige koopsom die wel rente verhogingen kent. Vorig voorjaar overleed mijn moeder, en bij de afwikkeling van alles is er keurig F 500 ( E 227) en F 100 (E 45) verrekend door de uitvaartmaatschappij, samen met het bedrag van die nieuwe polis.
Wat we hier aan geld te kort kwamen heeft mijn vader via de bank voldaan. Ook voor mij en voor mijn broer hebben ze 60 jaar geleden een dergelijke polis afgesloten, Deze liggen bij mij en mijn broer bij alle papieren, wetende dat, zelfs al wordt ik 100. de opbrengst inderdaad f 500 of E 227 zal zijn.
dus samengevat. Gewoon bewaren bij al uw papieren zodat die polis gevonden kan worden als er ooit iets met U gebeurd. Anders vervalt dat bedrag als dat niet wordt ge-claimd binnen zoveel tijd na overlijden.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Klopt de berekening van de uitvaartverzekering?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Natuurlijk klopt die berekening. Uw ouders hebben 62 jaar geleden helemaal geen 500 gulden ingelegd, maar slechts een heel klein bedrag aan premie per maand betaald en dat 20 of 30 jaar lang. En als u die verzekering af wilt kopen, krijgt u natuurlijk een stuk minder uitbetaald.

Vraag bij die maatschappij een kopie polis en u kunt het helemaal nalezeb.

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Klopt de berekening van de uitvaartverzekering?

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef:Het verzekerde bedrag zegt inderdaad niets over de te betalen premies. Waarschijnlijk hebben je ouders dus veel minder geld betaald aan premies.
Dat valt te bezien.
Van die premie moest wel uitkering gedaan worden indien iemand vroegtijding overlijdt, en de verzekering moet er ook aan verdienen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Klopt de berekening van de uitvaartverzekering?

Ongelezen bericht door mahadma »

Even een willekeurig proefje gedaan.
verzekerd bedrag, alleen geld € 8.000,00, persoon van 1-1-1990, per mnd € 7,39, tot 85 jaar = € 5.047,92 geïndexeerd, totaalbedrag inleg.

Gesloten