LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten voor stopzetten energiecontract bij emigratie

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
mirjamj2019
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 feb 2020 12:40

Kosten voor stopzetten energiecontract bij emigratie

Ongelezen bericht door mirjamj2019 »

Beste mijnheer, mevrouw,

Vanmorgen heb ik de energiebedrijf, Budgetenergie verzocht om hun levering te stoppen per volgende maand. (maart 2020). Ik kreeg als reactie dat ik een boete verschuldigd ben omdat ik een vast contract heb en er sprake is van contractbreuk nu ik binnen de vastgestelde termijn, het contract annuleer.

Nu lijkt het mij dat er uitzonderingen zijn om het vaste contract al eerder op te zeggen voor de eindtermijn. Denk aan overlijden en dus ook emigratie. Had het bedrijf een collega leverancier gehad in het buitenland dan was ik daar naar overgestapt maar deze optie kunnen zij mij niet bieden.

Daarnaast komt dat ik in april 2019 van leverancier ben overgestapt en destijds heeft Budgetenergie deze kosten voor mij betaald. Ook deze kosten verhalen zij nu op mij zodat ik uiteindelijk voor een fors bedrag wordt aangeslagen. Ik vind dit niet rechtvaardig. In de voorwaarden wordt vermeld dat er kosten in rekening kunnen worden gebracht. Echter er wordt hier niet expleciet over emigratie gesproken en de bewoordingen worden gesteld in kunnen. Dat geeft de indruk dat wat er gezegd wordt niet vaststaand is maar wel volgens de interpretatie van deze maatschappij.

Voorts aanbevolen aan de klantenservice dat zij dit onderwerp onder de aandacht brengen. Ook aangegeven bij een site als energie direct die anderen zou moeten waarschuwen voor een onaangename verrassing bij emigratie. Graag verneem ik jullie ervaring en reactie.

En hoe kan ik effectief bezwaar maken?

Met vriendelijke groet,

Mirjam Jonker

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten voor stopzetten energiecontract bij emigratie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bezwaar maken is zinloos. Emigratie is geen grond om kosteloos onder het contract uit te komen.

Ik neem aan dat u die plannen niet van vandaag op morgen hebt gemaakt, dus was het verstandiger geweest een contract voor onbepaalde tijd te nemen, dan had u kosteloos meteen maand kunnen opzeggen.

Een overlijden is natuurlijk niet te vergelijken met emigreren.

Kijk ook eens hier.

https://www.gaslicht.com/veelgestelde-v ... iecontract


Gaat u samenwonen of emigreren, en zegt u een energiecontract voor 1 of meerdere jaren op? Ook dan betaalt u een opzegvergoeding. Uw energieleverancier kan geen energie meer aan u leveren, maar heeft dit al wel voor u ingekocht
Bron Consuwijzer.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Kosten voor stopzetten energiecontract bij emigratie

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Kijk eens in uw contract wat er staat over het terugbetalen van de betaalde boete van uw vorige leverancier.
Op de kassa-site een geval waarbij budget energie ook de boete van de vorige leverancier terug wilde maar budget energie die eis introk.


ma
DOOR MATHM 7 FEB. 2020 OM 14:06
0 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Krijg zojuist bericht van budgetenergie dat ik die boete contractbreuk vorige leverancier niet hoef te betalen.

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... tenergie-1

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kosten voor stopzetten energiecontract bij emigratie

Ongelezen bericht door 16again »

mirjamj2019 schreef:
07 feb 2020 14:48
Daarnaast komt dat ik in april 2019 van leverancier ben overgestapt en destijds heeft Budgetenergie deze kosten voor mij betaald. Ook deze kosten verhalen zij nu op mij zodat ik uiteindelijk voor een fors bedrag wordt aangeslagen.
Kosten van een welkomstcadeau kunnen slechts beperkt worden doorbelast, daar war afgelopen jaar soortgelijk topic over

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Kosten voor stopzetten energiecontract bij emigratie

Ongelezen bericht door kuklos »

Dus in april 2019 ben je overgestapt, hebt van alle voordelen genoten en 11 maanden later komt ineens als een duveltje uit een doosje, volledig onverwacht, de emigratie?

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kosten voor stopzetten energiecontract bij emigratie

Ongelezen bericht door witte angora »

mirjamj2019 schreef:
07 feb 2020 14:48
Nu lijkt het mij dat er uitzonderingen zijn om het vaste contract al eerder op te zeggen voor de eindtermijn.
Wat jou lijkt doet niet ter zake. Het gaat om wat er in de voorwaarden staat, en wat er wettelijk over bepaald is. Wat Lady1234 ook al aangaf: een overlijden is iets heel anders dan een emigratie. Emigratie is een keuze. Overlijden in veel gevallen niet.
Daarnaast komt dat ik in april 2019 van leverancier ben overgestapt en destijds heeft Budgetenergie deze kosten voor mij betaald. Ook deze kosten verhalen zij nu op mij
Begrijp ik het goed dat je, door je overstap naar Budgetenergie, al eerder contractbreuk hebt gepleegd, en dat Budget-energie de overstapboete heeft betaald? Dan is dat een soort welkomstcadeau. Aangezien je ook bij Budgetenergie contractbreuk pleegt, heb je geen recht op dat welkomstcadeau, en zul je dit inderdaad alsnog moeten betalen.
Voorts aanbevolen aan de klantenservice dat zij dit onderwerp onder de aandacht brengen. Ook aangegeven bij een site als energie direct die anderen zou moeten waarschuwen voor een onaangename verrassing bij emigratie. Graag verneem ik jullie ervaring en reactie.
Wat maakt contractbreuk vanwege emigratie anders dan andere vormen van contractbreuk?
En hoe kan ik effectief bezwaar maken?
Als je op de site van Budgetenergie kijkt vindt je vanzelf wel hoe je bezwaar kunt maken. M.i. is het volslagen zinloos, wat Lady1234 ook al aangeeft, maar het staat je uiteraard vrij om te proberen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Kosten voor stopzetten energiecontract bij emigratie

Ongelezen bericht door tttlocke »

mirjamj2019 schreef:
07 feb 2020 14:48
[...] zou moeten waarschuwen voor een onaangename verrassing bij emigratie.
Ik begrijp dit verrassingelement niet zo goed.
Het contract is toch duidelijk?
Juist omdat emigratie nergens genoemd wordt, weet je van tevoren dat dat er voor het al dan niet betalen van een opzegvergoeding niet toe doet.

Zoals 16again al aangeeft zit er wel een begrenzing aan het terugvragen van de vorige opzegvergoeding (het welkomstcadeau). Dus misschien hoeft u daar minder terug te betalen dan het bedrag dat de leverancier van u probeert te vangen. Even narekenen dus.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kosten voor stopzetten energiecontract bij emigratie

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarop baseer je het idee dat emigratie een uitzondering zou zijn op de regel 'contract is contract'?

Emigratie is een bewuste keus, waarbij je zelf de afweging kunt maken of en wanneer je gaat emigreren. Daarbij kun je dus bij het plannen maken al rekening houden met eventuele opzegtermijnen en boetes. Of bijvoorbeeld een contract afsluiten dat maandelijks opzegbaar is.

Bij een overlijden spreekt dit (in de regel) allemaal niet. Dat is meestal niet echt gepland. Is dus een onvergelijkbare situatie.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Kosten voor stopzetten energiecontract bij emigratie

Ongelezen bericht door mahadma »

Nu lijkt het mij dat er uitzonderingen zijn om het vaste contract al eerder op te zeggen voor de eindtermijn.

Het lijkt U, echter, de voorwaarden zijn helder, ergo, u heeft fout gedacht.


Denk aan overlijden en dus ook emigratie.

Emigratie is een proces wat je planned met minimaal 6 tot 12 maanden, een overlijden "plan" je hooguit incidenteel en dan is het een korte termijn.

Had het bedrijf een collega leverancier gehad in het buitenland dan was ik daar naar overgestapt maar deze optie kunnen zij mij niet bieden.

Dus? Betalen!

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Kosten voor stopzetten energiecontract bij emigratie

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Advies, probeer de datum naar April te schuiven, je betaalde dan voor de volgende huurder / koper de energie en geen boete.
Die maand teveel betalen voor iemand anders als het lukte mag wel.

Of zitten je ouders bij maandelijks opzegbare... dan verhuis je het contract daar naartoe en doe je daar de laatste maanden... want dat mag wel.
Een vrije aansluiting jou nog 2 maanden gratis geven zal voordeliger zijn dan de boete.

Niet gratis weg, maar beter als hun veel geld geven!

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten voor stopzetten energiecontract bij emigratie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat kan alleen maar als u Pinokkio heet.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Kosten voor stopzetten energiecontract bij emigratie

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Grappig geprobeerd. Hij zal ook niet op Mars leveren.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kosten voor stopzetten energiecontract bij emigratie

Ongelezen bericht door moederslink »

Dien het contract netjes uit tot einde contractdatum, mits dat nu nog kán.
Dan bent u waarschijnlijk voordeliger uit .
Misschien valt er iets kort te sluiten met de volgende bewoners.
Lukt dat allemaal niet dan zit er niets anders op dan deze naheffing te betalen , maar dan vertrekt u ook met een gerust gevoel en geen schuld in Nederland meer.
Hoe je het ook wendt of keert : ú beëindigt eenzijdig het contract en dat kost altijd geld.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kosten voor stopzetten energiecontract bij emigratie

Ongelezen bericht door kweenie »

snuffel1 schreef:
08 feb 2020 13:23
Maar als de energieleverancier niet in de voorwaarden heeft opgenomen dat expliciet enkel een adres binnen Nederland voor een verhuizing in aanmerking komt blijft de leveringsplicht wel bestaan. In de verkorte voorwaarden van Budgetenergie lees ik niet dat verhuizen enkel binnen Nederland mogelijk is
De klant is ervoor verantwoordelijk dat er een aansluiting is waarop de energieleverancier kan leveren. Het gaat dus niet puur om een leveringsplicht vanuit de leverancier, maar (ook) om verplichtingen van de klant om een aansluiting op het netwerk te realiseren.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Kosten voor stopzetten energiecontract bij emigratie

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Bij verhuizing eisen ze meestal een nieuw jaarcontract. Zowel bij energie als telefoon.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kosten voor stopzetten energiecontract bij emigratie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het cadeau moet ook worden terugbetaald omdat er binnen een jaar wordt ontbonden.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Kosten voor stopzetten energiecontract bij emigratie

Ongelezen bericht door Theotrucker »

En terecht!

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kosten voor stopzetten energiecontract bij emigratie

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Op Klachtenkompas staan ook veel soortgelijke klachten:

https://www.google.com/search?ei=xcU-Xs ... K9uKJ7vst4

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten voor stopzetten energiecontract bij emigratie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar daar vindt een klant emigratie zelfs overmacht. Wonderlijk.

En waar hebben we het over € 100 opzegvergoeding voor gas en licht. Bij een emigratie komen altijd kosten kijken.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Kosten voor stopzetten energiecontract bij emigratie

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Emigratie is geen onvoorziene omstandigheid buiten de verantwoordelijkheid of schuld van de persoon (klant) om.

Verhuizing of emigratie is een weloverwogen beslissing die iemand neemt. Daarbij dien je alles in overweging te nemen, dus ook de eventuele kosten voor het voortijdig laten beëindigen van contracten en abonnementen. Er is geen reden te bedenken waarom een bedrijf op zou moeten draaien voor de financiële gevolgen van een weloverwogen beslissing die een klant maakt. Wanneer je een jaarcontract sluit met korting en/of welkomstcadeau, dan gaat de ondernemer er vanuit dat hij twaalf maanden inkomsten heeft. En niet minder. Wordt het toch minder, dan lijdt de ondernemer schade. Want dan had de klant eigenlijk niet in aanmerking mogen komen voor de korting of het welkomstcadeau.

Alleen bij overlijden of door ziekte/ouderdom gedwongen verhuizing naar een zorginstelling van de contractant zou je wel coulance mogen verwachten.

Gesloten