LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kwijtschelding

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
JansB63
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 mei 2011 17:55

Kwijtschelding

Ongelezen bericht door JansB63 »

ik heb verleden jaar kwijtschelding gemeentelijke belastingen aangevraagd, alles netje ingevuld en naar waarheid en met kopieën begeleid.
kreeg ik eerst een brief het kon wel 6 maanden duren eer ik bericht kreeg,
na een tijdje kreeg ik het verzoek of ik van de laatste drie maanden kopieën van de de afschriften van de bank wilde toesturen.
let ik heb in totaal 60 kopieën moeten inleveren kreeg ik ook nog eens €100.00 minder.
mijn vragen zijn mag men al je bankafschriften bekijken en zien waar jij je geld aan uit geeft(in mijn geval is het niet erg meeste gaat op an boodschappen en vaste lasten)
mijn tweede vraag is krijg ik ook betaald voor al die uren die je er insteekt.

juliomariner
Berichten: 4808
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Kwijtschelding

Ongelezen bericht door juliomariner »

U krijg toch betaald door de kwijtschelding. Dat is een gunst

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kwijtschelding

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U wilt kwijtschelding, dus u moet aantonen dat uw inkomen onder een bepaalde grens is, net als uw vermogen.

Als u die gegevens niet bekend wilt maken, moet u de aanslag gewoon betalen..

Betaald krijgen voor de uren die u er in steekt? Het moet niet gekker worden.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kwijtschelding

Ongelezen bericht door Moneyman »

JansB63 schreef:
06 mar 2019 09:45
ik heb verleden jaar kwijtschelding gemeentelijke belastingen aangevraagd, alles netje ingevuld en naar waarheid en met kopieën begeleid.
kreeg ik eerst een brief het kon wel 6 maanden duren eer ik bericht kreeg,
na een tijdje kreeg ik het verzoek of ik van de laatste drie maanden kopieën van de de afschriften van de bank wilde toesturen.
let ik heb in totaal 60 kopieën moeten inleveren kreeg ik ook nog eens €100.00 minder.
mijn vragen zijn mag men al je bankafschriften bekijken en zien waar jij je geld aan uit geeft(in mijn geval is het niet erg meeste gaat op an boodschappen en vaste lasten)
mijn tweede vraag is krijg ik ook betaald voor al die uren die je er insteekt.
Sorry, maar volgens mij klopt je perceptie niet. De basis is gewoon dat jij moet betalen. Als jij graag kwijtschelding wilt, heb je je aan de spelregels te houden die daarvoor gelden.

Waarom zou jij in vredesnaam zelf beloond moeten worden voor tijd die je gebruikt om zelf een belasting niet te hoeven betalen? Jij bent de enige die er voordeel van heeft, mag je er dan ook een beetje moeite voor doen? Draai de vraag eens om: zouden de maatschappelijke kosten van (de behandeling van) jouw kwijtschelding niet door jou betaald moeten worden?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Kwijtschelding

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Elke gemeente mag iets andere regels maken hiervoor.

Soms is printen verplicht, andere accepteren een CD gebrand ook van de laatste maanden....
Maar welke gemeente is bepalend of ze alleen inzage willen, even online opslaan en laptop laten zien of moeten ze het ook
hebben?

Omdat er ruim 350 gemeentes zijn dus ook kunnen de eisen verschillen.
Het aantal maanden ook , van 2 maanden tot 1 jaar.

Dat je kosten moet maken voor niets betalen is vermoedelijk bewust gedaan omdat naast controle en minder inkomsten voor hun ook dit veel werk is en ze willen zo min mogelijk gratis bewoners!
6 maanden vind ik erg veel en nu nog aanleveren bank... ik denk dat het hun manier is om minder kwijtscheldingen te hoeven geven.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kwijtschelding

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Betaald u de gemeente ook voor het werk dat zij er in steken om uw aanvraag te behandelen? En wie, denkt u, draait er op voor die vrijstelling? Andere mensen moeten extra betalen om dat te compenseren. Krijg ik dat ook terug betaald?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Kwijtschelding

Ongelezen bericht door scontra »

JansB63 schreef:
06 mar 2019 09:45
ik heb verleden jaar kwijtschelding gemeentelijke belastingen aangevraagd, alles netje ingevuld en naar waarheid en met kopieën begeleid.
kreeg ik eerst een brief het kon wel 6 maanden duren eer ik bericht kreeg,
na een tijdje kreeg ik het verzoek of ik van de laatste drie maanden kopieën van de de afschriften van de bank wilde toesturen.
let ik heb in totaal 60 kopieën moeten inleveren kreeg ik ook nog eens €100.00 minder.
mijn vragen zijn mag men al je bankafschriften bekijken en zien waar jij je geld aan uit geeft(in mijn geval is het niet erg meeste gaat op an boodschappen en vaste lasten)
mijn tweede vraag is krijg ik ook betaald voor al die uren die je er insteekt.
Als u was gevraagd om de "kwijtschelding" van de Gemeentelijke belastingen aan te vragen, dan wel.
Nu u zelf het bordje van de medebewoners in uw Gemeente wilt leeg eten, komt u niet in aanmerking voor een urenvergoeding.
Hoe kan iemand het verzinnen !
Op uw rekeningafschriften (60 in drie maanden ??) mag u alles weg witten, het gaat alleen om de bedragen die u ontvangt,

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kwijtschelding

Ongelezen bericht door BL2 »

Dat hele vrijstellingsgedoe moeten ze gewoon eens afschaffen. Belastingen zijn er voor iedereen.
Het kan toch niet zo zijn dat mensen welke net enkele Euro's teveel ontvangen wel moeten betalen, en anderen niet !

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kwijtschelding

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die negatieve spiraal wordt deels ook veroorzaakt door juist kwijtscheldingen bij een laag inkomen. Waarom zou je proberen meer te verdienen, als je daardoor kortingen en extraatjes kwijtraakt?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Kwijtschelding

Ongelezen bericht door mahadma »

U wilt / kunt geen belasting betalen. Soms lukt dat, soms ook niet. Als u kopiëen moet maken, kan dat vaak op het gemeente kantoor. Bankafschriften kunt u digitaal opvragen en en digitaal verzenden. Realiseert u zich wel dat als u (ten onrechte) betaald zou krijgen voor de kwijtscheldings aanvraag u wel eens net boven die kwijtscheldigsgrens zou kunnen komen ............

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kwijtschelding

Ongelezen bericht door BL2 »

mahadma schreef:
06 mar 2019 11:53
U wilt / kunt geen belasting betalen. Soms lukt dat, soms ook niet.
Wil ook geen belasting betalen, maar mij lukt het nooit. Moet ook mijn eigen wasmachine kopen, laptop voor studie kids, alle zorgkosten en krijg geen huursubsidie, of welke subsidie dan ook.

Tel ik alle uitgaven echter bij elkaar op, dan is dit zo hoog dat ik onder de bijstandsgrens kom, maar ja, dat telt dus niet ! !

Behalve als ik stop met weken, dan wordt alles ineens anders, en heb daarbij ruim 50 uren per week meer vrije tijd.
Wat doe ik fout ?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Kwijtschelding

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

BL2 schreef:
06 mar 2019 13:11
Wat doe ik fout ?
Ik denk dat u anders moet rekenen. Als u geen huursubsidie krijgt hebt u geen inkomen onder de bijstandsgrens. U krijgt geen huursubsidie als het gezinsinkomen hoger is dan € 30.825 per jaar zijn of € 30.800 voor mensen met AOW. Daar is menig uitkeringsgerechtigde jaloers op.
Of misschien heeft u zelfs een eigen huis kunnen komen. Ook niet slecht...
Off topic, maar kijk vooral ook naar de zonnige kant van een baan en een inkomen zou ik zeggen :wink:

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kwijtschelding

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@klaas jan

U ontging de ironie in de bijdrage van @BL2?

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kwijtschelding

Ongelezen bericht door Lady1234 »

BL2 schreef:
06 mar 2019 13:11
mahadma schreef:
06 mar 2019 11:53
U wilt / kunt geen belasting betalen. Soms lukt dat, soms ook niet.
Wil ook geen belasting betalen, maar mij lukt het nooit. Moet ook mijn eigen wasmachine kopen, laptop voor studie kids, alle zorgkosten en krijg geen huursubsidie, of welke subsidie dan ook.

Tel ik alle uitgaven echter bij elkaar op, dan is dit zo hoog dat ik onder de bijstandsgrens kom, maar ja, dat telt dus niet ! !

Behalve als ik stop met weken, dan wordt alles ineens anders, en heb daarbij ruim 50 uren per week meer vrije tijd.
Wat doe ik fout ?
Maaru bent wel 50 uur van de straat, is ook wat waard. :lol:

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Kwijtschelding

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Lastige materie om uit te leggen zonder scheve gezichten te krijgen.
Ja iemand die ontheffing aanvraagt van Gemeentelijk lasten moet inderdaad aantonen dat het budget wat overblijf na vaste lasten en schulden ontoereikend is om de (alsmaar) hogere Gemeentelijke/HHeemraadschaps lasten te betalen.
Verder is een bedrag van 50 euro per maand voor deze kosten op een budget van pak m beet 200 euro per maand aan leefgeld een veel groter bedrag dan leefgeld van 400 euro per maand of hoger.
Zelf ben ik een voorstander van belasting betalen naar draagkracht.
Als toevoeging kan ik melden dat steeds meer gemeentes overgaan op digitaal aanleveren van dit soort zaken en vanuit milieu technisch (inkt en papier) oogpunt weer een stap in de goede richting.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Kwijtschelding

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Ik vraag me zo af uit welk potje ze het "tekort" aanvullen van alle kwijtscheldingen.

Is het maandbedrag reeds gebaseerd op x% kwijtscheldingen, of komt dit uit ons algemene belastinggeld?
In het eerste geval kan je beter de kosten verlagen, zodat wel iedereen betaalt maar het ook voor iedereen betaalbaar is.
Vermoedelijk denk ik te simpel....

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kwijtschelding

Ongelezen bericht door BL2 »

Uit welk potje het komt is in principe niet zo heel belangrijk, wel te weten dat het links- of rechtsom toch door de wel belasting betalende medemens moet worden opgebracht.
Maar dat is natuurlijk bij alles zo, tot aan uw boodschappen in de winkel aan toe.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Kwijtschelding

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Lady1234 schreef:
06 mar 2019 13:30
@klaas jan

U ontging de ironie in de bijdrage van @BL2?

Is dit een vraag of zo maar een teken
Het is nie da’k de iro nie zie
Elke parabool herbergt een parool
Reageren mag het is een keus
en het mag zelfs inhoudelijk serieus

pedro714
Berichten: 198
Lid geworden op: 10 dec 2008 11:47

Re: Kwijtschelding

Ongelezen bericht door pedro714 »

Het moet echt niet gekker worden. Uw uren declareren????????????????????????. Dit kun je niet menen. Wees blij dat je in Nederland überhaupt vrijstelling kunt krijgen...…………………………..als je de bewijzen overlegt dat je aan de regels voldoet. Betaal jij de gemeenschap oftewel wij als belastingbetaler voor al die uren die de ambtenarij bezig is met jou. ……..van onze centen.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kwijtschelding

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Klaas Jan schreef:
08 mar 2019 08:48
Lady1234 schreef:
06 mar 2019 13:30
@klaas jan

U ontging de ironie in de bijdrage van @BL2?

Is dit een vraag of zo maar een teken
Het is nie da’k de iro nie zie
Elke parabool herbergt een parool
Reageren mag het is een keus
en het mag zelfs inhoudelijk serieus
U kent het teken voor een vraagteken ? niet?

Gesloten