LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Hadden ze jaren eerder moeten doen het afschaffen.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat knalvuurwerk, daar heb ik zelf niets mee, ook nooit afgestoken toen ik jong was. Het is echter wel het vuurwerk waar de meeste ongelukken mee gebeuren, voor zover ik weet. Kinderen gaan hier de straten mee op en verleggen grenzen en doen steeds gekkere dingen om maar op te vallen bij de rest.

Siervuurwerk daarentegen hoort echt bij oud en nieuw. Ik houd er wel van om na 12u buiten te gaan kijken hoe er in de buurt van alles de lucht in wordt geschoten. Iedereen heeft er dan ook plezier van (een enkeling en huisdieren daar gelaten), voor zover ik in mijn buurt kan zien. Iedereen staat buiten, de buren komen langs om gelukkig nieuwjaar te wensen en drinken even snel een biertje, terwijl we buiten naar het vuurwerk kijken. Het zou zonde zijn om dan een algeheel verbod in te stellen.

Laat het dus maar bij dat knalvuurwerk blijven. Overigens zal er ook dan genoeg illegaal Nederland binnenkomen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Nijogeth schreef:Dat knalvuurwerk, daar heb ik zelf niets mee, ook nooit afgestoken toen ik jong was. Het is echter wel het vuurwerk waar de meeste ongelukken mee gebeuren, voor zover ik weet.
Als je deze info leest https://nos.nl/artikel/2151297-daling-a ... neert.html en in het daarin genoemde rapport leest blijkt dat in 2016-2017 het meeste letsel door siervuurwerk werd veroorzaakt.
3/4 van het letsel werd veroorzaakt door legaal vuurwerk.
61% van het letsel ontstond door vuurwerk dat door anderen werd afgestoken.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door renewouters »

Nijogeth schreef:Dat knalvuurwerk, daar heb ik zelf niets mee, ook nooit afgestoken toen ik jong was. Het is echter wel het vuurwerk waar de meeste ongelukken mee gebeuren, voor zover ik weet. Kinderen gaan hier de straten mee op en verleggen grenzen en doen steeds gekkere dingen om maar op te vallen bij de rest.

Siervuurwerk daarentegen hoort echt bij oud en nieuw. Ik houd er wel van om na 12u buiten te gaan kijken hoe er in de buurt van alles de lucht in wordt geschoten. Iedereen heeft er dan ook plezier van (een enkeling en huisdieren daar gelaten), voor zover ik in mijn buurt kan zien. Iedereen staat buiten, de buren komen langs om gelukkig nieuwjaar te wensen en drinken even snel een biertje, terwijl we buiten naar het vuurwerk kijken. Het zou zonde zijn om dan een algeheel verbod in te stellen.

Laat het dus maar bij dat knalvuurwerk blijven. Overigens zal er ook dan genoeg illegaal Nederland binnenkomen.
Maar het meeste siervuurwerk knalt toch ook in meerdere en mindere mate?

schadeoplossing
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 okt 2015 11:35
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door schadeoplossing »

We kunnen het in ieder geval veiliger maken door ons te houden aan de vuurwerk regels. Vergeet daarbij de minimum leeftijd niet voor bepaald vuurwerk. Het gaat dus niet alleen om de tijd wanneer we kunnen knallen (31 december na 18.00 uur tot 02.00), maar ook om de minimum leeftijd die we in oogschouw moeten houden!

Gelukkig is veel materiële schade door vuurwerk wel gedekt wanneer je verzekerd bent, maar lichamelijke en emotionele schade is de voornaamste reden dat er iets moet gebeuren omtrent de regelgeving voor vuurwerk.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door mahadma »

Of verbieden, maar dan ook alles, stevig verbaliseren bij overtredingen, dus meteen de cel in voor een week, de prijs 3 x duurder maken (want de afstekers ruimen het natuurlijk NIET zelf op). En als alternatief een georganiseerd prof vuurwerk in elke grote stad. Klaar.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door HADES2001 »

doe mij maar gewoon een vuurwerkshow en voor de rest geen vuurwerk meer bij de bevolking.
teveel mensen die zich niet aan de regels en tijden houden wat voor overlast zorgt, met name veel dieren hebben hier last van.
maar goed dat is mijn eigen mening natuurlijk kan me voorstellen dat de vuurwerk afstekers er weer anders over denken.

zwaarder straffen heeft geen nut we hebben nu al te weinig blauw op straat dus laat staan voor die december maand taferelen

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door scontra »

mahadma schreef:Of verbieden, maar dan ook alles, stevig verbaliseren bij overtredingen, dus meteen de cel in voor een week, de prijs 3 x duurder maken (want de afstekers ruimen het natuurlijk NIET zelf op). En als alternatief een georganiseerd prof vuurwerk in elke grote stad. Klaar.
"Klaar" maar "niet waar", aangezien de meeste inwoners van Nederland niet in een "grote stad" wonen en hoe gaan zij dan de "geesten verjagen" ?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door mahadma »

Lees het begrip grote stad in de mate zoals bedoeld. in mijn omgeving zijn er dorpjes met 300 tot 500 inwoners. Voor die groep is een groter dorp/plaats vaak maar 10 km rijden en kan er een vuurwerk gerealiseerd worden. Die "geesten" zitten gewoon overal en zij net als bepaalde zaken in den haag niet weg te "knallen"

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door scontra »

mahadma schreef:Lees het begrip grote stad in de mate zoals bedoeld. in mijn omgeving zijn er dorpjes met 300 tot 500 inwoners. Voor die groep is een groter dorp/plaats vaak maar 10 km rijden en kan er een vuurwerk gerealiseerd worden. Die "geesten" zitten gewoon overal en zij net als bepaalde zaken in den haag niet weg te "knallen"
En dan "met een 'stuk' in je kraag"** gaan rijden om daar naar het knallen te gaan kijken, zat het leven maar zo simpel in elkaar.
Dan steek ik toch maar liever op eigen erf m'n zelf gekochte siervuurwerk af.
Een algeheel verbod is onhaalbaar omdat de illegale verkoop niet kan/zal worden gestopt, de grenzen niet kunnen worden afgesloten en het controle middel, net als nu, zeer ontoereikend zal blijken te zijn.

Een goede, veilige en schadevrije jaarwisseling gewenst !

**een zeldzame uitzondering daargelaten.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door renewouters »

"Ze moeten afblijven van onze Hollandse tradities!"

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door olaf79 »

BL2 schreef:Na Zwarte Piet, het Kerstfeest, nu ook maar het vuurwerk afschaffen.
Benieuwd wat 2017 ons qua "afschaffen" gaat brengen !

Enkele ideeen:
- kabinet Rutte afschaffen
- het Koningshuis
- Verhuurmakelaars
- Valys taxivervoer
- pensioen 67 afschaffen
- asielzoekers afschaffen
- Woekerpolissen afschaffen
- Pasen en Pinksteren afschaffen
- Euro afschaffen
- vul maar aan :D
domme posts op fora afschaffen

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door scontra »

:oops:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door moederslink »

renewouters schreef:"Ze moeten afblijven van onze Hollandse tradities!"
Het is niet alleen een Nederlandse traditie , van West naar Oost en van Noord naar Zuid wordt wereldwijd het nieuwe jaar met veel kabaal en vuurwerk ingeluid.
Wel zijn Nederlanders de grootste afnemers pp en zeer grote aantallen gaan er ook zo verschrikkelijk slecht mee om en houden zich niet a.d voorschriften en/of tijden .
De cijfers van de ongevallen liegen er tenslotte toch ook niet om ? En dan het kapitaal en de vervuiling :cry:
Het gaat echt nergens meer over ! Steeds meer , steeds harder , zoveel illegale troep ook en waar ik me nu ook wel wat zorgen over maak zijn die " hippe " vuurballonnetjes :evil:
Die dingen vliegen ook alle kanten op , belanden ook in de bomen , op rieten daken etc .etc .
Nee , voor mij zou centraal in een dorp of in de stad ( op meerdere plekken ) het veiligst en het beste zijn.
Om het over de ( huis) dieren dan nog niet eens te hebben. :(

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door harkja »

Vuurwerk moet in Nederland alleen nog maar verkocht worden door 'Kruitvat'

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

breien schreef:
31 dec 2018 22:01
Misschien volgend jaar.
Gewoon elk jaar hetzelfde posten hier. In 2016, 2017 en 2018 geen resultaat, wie weet in 2019 wel.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Mister Doggy en Lady Miau willen ook graag dat het vuurwerk stopt.

mh73

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door mh73 »

Helaas wordt de angst bij onze fikkie steeds erger. Ik had niet gedacht dat zo'n hondehartje zo snel kon kloppen. 🙁

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Maar de zwarte pieten discussie is nog niet eens afgelopen!

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Het is nog maar oktober en het eerste slachtoffer, met ernstig hoofdletsel, is al gevallen https://www.rtvoost.nl/nieuws/319402/Ma ... n-vuurwerk
Tragisch en zinloos, net als al die andere slachtoffers die nog gaan vallen.

Gesloten