LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
mh73

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door mh73 »

Nijogeth schreef:
08 okt 2019 12:54
En wat betreft de dieren hier, die zullen er vast wel last van hebben, maar voor die 2 uur in het jaar vind ik het heel onzinnig om dat te gaan onderzoeken.
Twee uur per jaar? Misschien toch eens een gehoorstest gaan doen?

Vanaf het eind van de zomervakantie is het bij ons al raak. Wat zeg ik, eigenlijk is het nooit gestopt. Iedere verjaardag, ieder doelpunt lijkt het afschieten van vuurwerk te rechtvaardigen.
Mijn ene hond is er doodsbang voor en wil dus eigenlijk liever niet meer naar buiten. Het is belachelijk en wordt elk jaar erger.

Bleef het bij twee uur per jaar dan kan ik je verzekeren dat het verzet er tegen een stuk kleiner zou zijn.

Duidelijk is dat het daarnaast zeer slecht is voor het milieu. En er zijn volgens mij al onderzoeken gedaan naar het effect op dieren, waarbij vogels massaal opschrikken bij het afsteken van vuurwerk.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door witte angora »

mh73 schreef:
08 okt 2019 15:50
Nijogeth schreef:
08 okt 2019 12:54
En wat betreft de dieren hier, die zullen er vast wel last van hebben, maar voor die 2 uur in het jaar vind ik het heel onzinnig om dat te gaan onderzoeken.
Twee uur per jaar? Misschien toch eens een gehoorstest gaan doen?
:lol: :lol:

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door scontra »

breien schreef:
08 okt 2019 15:02
scontra schreef:
08 okt 2019 14:44
Ik ben voor een verbod op alles wat/dat op de e.o.a. wijze lichamelijk letsel zou kunnen veroorzaken !! :|
Bijvoorbeeld auto's.
Als auto's onder 'alles' vallen, dan wel !

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door moederslink »

Gewoon afschaffen...
Was het vroeger nog gezellig en netjes rond de klok van 12 uur , nu is het al jaren op sommige plekken een complete war zone...het gaat nergens meer over, mortieren en granaten lijken het wel.
De (huis) dieren worden er knetter van.
Verleden jaar nog een jong katje gezien die zich in de tuin in een hoekje had verschanst , bij de 1e knallen en vuurpijlen schoot ie in blinde paniek zo de straat op.
Zo zielig!
Ook hier zijn ze in sommige wijken gedurende het héle jaar bezig , bij feestjes , voetbalwedstrijden en noem maar op en wat een Godsvermogen gaat er in om en wat een smerige luchtvervuiling.
En wat een slachtoffers en rellen !

Het oude jaar uitluiden en het nieuwe jaar verwelkomen mag wel op een andere manier.
Zoals het nu gaat vind ik écht niet meer verantwoord.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Helemaal met je eens moederslink, afschaffen die zooi en laten ze maar wat in de binnenstad of aan het water een vuurwerk show geven.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Erthanax »

mh73 schreef:
08 okt 2019 15:50
Duidelijk is dat het daarnaast zeer slecht is voor het milieu. En er zijn volgens mij al onderzoeken gedaan naar het effect op dieren, waarbij vogels massaal opschrikken bij het afsteken van vuurwerk.
Kersenboeren gebruiken niet voor niet "kanonschoten" (met perslucht, meen ik) om spreeuwen te verjagen.

En wat dacht je van kleine kinderen die zich rotschrikken als er vlakbij met vuurwerk wordt gegooid. Gezellig met papa/mama/opa/oma boodschapje doen of stukje wandelen. Dagenlange terreur is een mooie traditie; die moeten we in stand houden.

Over die dikke kruitdampen zullen we het maar niet hebben. Het milieu is heel belangrijk, maar niet als het gaat om vuurwerk (en vliegvakanties en "lekker doorrijden" met de auto).

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door moederslink »

Waarom wordt het nu niet eens in 1x goed geregeld?
Ieder jaar dezelfde discussies en voor - en tegenstanders.
Ieder jaar de zooi , de rellen , de slachtoffers... 🥺
Waarom pakt de overheid dit nu niet eens rigoureus en voortvarend aan ?
Ieder jaar de eindeloze debatten en nabeschouwingen bij elke talkshow ?
Ieder jaar ach en wee roepen vanwege de slachtoffers en de rellen en de overlast...

Een keer doorslikken en we zijn er vanaf!

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik ben helemaal voor afschaffen. Mijn hond heeft het dagenlang niet meer van ellende.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
08 okt 2019 16:43
Waarom wordt het nu niet eens in 1x goed geregeld?
Ieder jaar dezelfde discussies en voor - en tegenstanders.
Ieder jaar de zooi , de rellen , de slachtoffers... 🥺
Waarom pakt de overheid dit nu niet eens rigoureus en voortvarend aan ?
Ieder jaar de eindeloze debatten en nabeschouwingen bij elke talkshow ?
Ieder jaar ach en wee roepen vanwege de slachtoffers en de rellen en de overlast...

Een keer doorslikken en we zijn er vanaf!

Omdat de overheid hier in NL gewoon naadje is. Slappe hap beslissingen nemen ze en nooit duidelijk. Dat zie je ook aan de sint discussie elk jaar.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door scontra »

breien schreef:
08 okt 2019 16:31
scontra schreef:
08 okt 2019 16:04
breien schreef:
08 okt 2019 15:02


Bijvoorbeeld auto's.
Als auto's onder 'alles' vallen, dan wel !
Auto's kunnen bij een ongeluk ernstig lichamijk letsel veroorzaken bij de betrokkenen.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

moederslink schreef:
08 okt 2019 16:43
Waarom wordt het nu niet eens in 1x goed geregeld?
Ieder jaar dezelfde discussies en voor - en tegenstanders.
Ieder jaar de zooi , de rellen , de slachtoffers... 🥺
Waarom pakt de overheid dit nu niet eens rigoureus en voortvarend aan ?
Ieder jaar de eindeloze debatten en nabeschouwingen bij elke talkshow ?
Ieder jaar ach en wee roepen vanwege de slachtoffers en de rellen en de overlast...

Een keer doorslikken en we zijn er vanaf!
Omdat het nooit in 1x goed geregeld kan worden. Juist omdat je voor en tegenstanders hebt?

Ik steek zelf geen vuurwerk af en bij ons in de vriendengroep ook niemand. Maar toch vinden we het wel mooi om om 12 uur met zijn allen buiten onder het genot van een biertje elkaar gelukkig nieuwjaar te wensen en naar het vuurwerk te kijken. Bij een algeheel verbod zal dat wegvallen, want dan moeten we per se naar een plein toe of iets dergelijks en dan is het luchtige er wel vanaf.

Ik moet zeggen dat we dan misschien in een veel relaxter deel van het land leven, want de problemen met vuurwerk kennen we hier niet echt. Een paar jaar terug was het zelfs nog anders. Van die groepjes kinderen van een jaar of 12 die een beetje met groepjes door de het dorp liepen en wat vuurwerk afstaken. Zelden problemen mee geweest, voor zover ik weet. De meeste mensen die ik ken, die hebben hetzelfde gevoel. Ook als ze het zelf niet afsteken vinden ze wel dat het er bij hoort en zien ze het het liefst niet helemaal verdwijnen.

En wat betreft nu vuurwerk afsteken, dat heb ik nog geen enkele keer gehoord dit jaar. Meestal begint dat zo in december, dat je ergens een paar verdwaalde knallen hoort.

Wat mij betreft gaan we wetgeving invoeren voor probleemgebieden (Randstad en andere grote steden, denk ik dan aan) en laten we de gebieden waar mensen dit nog als pleziertje zien met rust.

Overigens, als het om het geluid gaat, dan zal carbid schieten toch eerder aangepakt moeten worden? Dat gaat vele malen harder.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

fonsflons schreef:
08 okt 2019 17:39
Gewoon afschaffen dat vuurwerk, veel te gevaarlijk. Veel beter om een vreugdesvuur te bouwen.
Inderdaad, ik ben al begonnen met pallets stapelen tegen de buitenmuur van mijn buurman.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door moederslink »

Nou dat carbid schieten is helemaal verschrikkelijk inderdaad 🤨

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Er is al een algemeen verbod en blijkbaar is dat dus niet te handhaven (conclusie trek ik uit de vele klachten over illegaal afgestoken vuurwerk).

Dat algemene verbod geldt op enkele uren na (meeste gemeentes tussen 1800-0200) het gehele jaar door.

Dus wat voegt een verbod voor die andere paar uren toe? De meeste klachten die ik hoor gaan over vuurwerk afgestoken buiten die tijden.

Het enige wat ik me kan bedenken is dat men dan in bv oktober niet het legaal gekochte vuurwerk van 't jaar ervoor kan afsteken maar veelal steekt men het toch al verboden vuurwerk af.

Echt serieus geïnteresseerd hoe een algeheel verbod de situatie dus daadwerkelijk zou verbeteren.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bij ons in de gemeente is het alleen toegestaan om tussen 22.00 en 2.00 af te steken. Echter steekt maar een enkeling voor 0.00 af en de meesten zijn na 0.30 wel klaar, heb ik het idee. Vroeger ging ik nog wel eens met de hond wandelen en dan kwam je groepjes jeugd tegen die samen vuurwerk aan het afsteken waren. Gelukkig hebben we altijd vuurwerktraining gedaan met de honden, dus ook de huidige geeft geen krimp bij vuurwerk, alleen bij luchtballonnen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door moederslink »

Stevie, er is al een verbod inderdaad , je mag alleen rond de jaarwisseling vuurwerk afknallen.
Ik meen alleen tussen 2200u en 01.00 u of 02.00 u
En bijna niemand houdt zich daaraan.
Dus het gaat wederom om handhaving.
Ik bedoel met verbod dat er niet meer door particulieren verkocht, gekocht en geknald mag worden.
Maar ja vanavond in het nieuws : de politiek schuift het weer voor zich uit en neemt geen besluit...

En ja....het is ook nog vrij te koop in de ons omringende landen . 👎

Nijogeth ...dan mag je je gezegend voelen bij jullie in de Gemeente.

Arizonakid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Even wachten tot een milieu groepering naar de rechter stapt en een verbod afdwingt ivm fijnstof, zware metalen en wat er nog meer vrijkomt. Succes gegarandeerd.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het is nogal een wolk vuiligheid die omwille van de traditie de lucht in gaat.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het geknal begint nu al.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door scontra »

Bob Schurkjens schreef:
08 okt 2019 19:21
Het geknal begint nu al.
Ja, maar dat is geen vuurwerk !!

Gesloten