LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

BL2 schreef:
harkja schreef:Iaat dit over aan de Gemeente waar je woont.
Van mijn belastinggeld, denk het niet. Ik betaal mijn belasting centjes niet aan de gemeente om daar dan voorwerk voor te gaan afsteken.
Met een door de overheid georganiseerd vuurwerk hou je juist bakken met geld over want geen schade of letsel. En dus kunnen de belastingen naar beneden. Tel uit je winst.

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door witte angora »

snuffel1 schreef:de medemens in hun vrijheid te beperken
Juist door dat afsteken van vuurwerk worden velen in hun vrijheid beperkt. Ze durven de deur niet meer uit. Waarom moet kennelijk 19% van de mensen voor zoveel overlast zorgen?

Als dit land inderdaad zo'n democratie is, dan lijkt het mij dat er geen ruimte meer kan zijn voor vuurwerk. Immers, het is slechts een minderheid die zich ermee bezig houdt. Waarbij er ook nog eens ieder jaar gewonden vallen en er voor miljoenen schade wordt aangericht.

theakemna
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 jun 2005 16:06

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door theakemna »

snuffel1 schreef:Het heeft wel iets om alle tradities over boord te gooien want verplicht op draven voor een huwelijk of een begrafenis hoeft dan ook niet meer. Verjaardagen vieren is puur egoïsme want de visite kunnen we wel schieten maar die cadeautjes willen dan weer wel. Als alle tradities over boord gegooid worden blijft er niets over dat ons nog aan de medemens bindt. Ik vind het diep triest dat de tolerantie tegenover elkaar tot een dieptepunt is gedaald.

Vroeger was er op Koninginnedag 31 augustus een door de gemeente georganiseerd vuurwerk, hetgeen veel mooier was dan al die losse "flodders" En tegenwoordig doen er ook een aantal gemeenten zelf een vuurwerkshow georganiseerd. Veel mooier!!!!! In mijn jeugd was er geen geld voor de jeugd om zoveel te kopen en hadden we net de vreselijke oorlogsgeluiden achter ons gelaten!!

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

mh73 schreef:Het vuurwerk rondom oud en nieuw, daar heb ik geen moeite mee. Dat mijn hond al vanaf oktober 's avonds de straat niet meer op durft vanwege die achterlijk harde knallen, dat vind ik wel erg. Maar ik ben bang dat dat gewoon niet controleerbaar is.

Hier ben ik het dus volledig mee eens!!
Vroeger vond ik mooi om te zien,maar sinds mijn hond erg geschrokken is ,toen hij 1,5 was,door vuurwerk naast hem af te steken is het nu drama :twisted: nu 3 gaan we de derde ouderjaarsdag in en hij beefde vandaag al.

Hou je gewoon aan de regels,klaar,morgen om..? 12 uur nou ja vandaag dan of wat is de tijd?

En ik snap echt wel dat het verleidelijk is ff snel klap klap klap vier? Wat zijn het strijkers af te steken...
Maar nu!! Hier rdam gaat flink tekeer...nu nog! Waarom denk ik dan.

Wij hebben morgen in rdam nationaal vuurwerk,ja leuk voor tv maar ga er geen uren staan...

Ik vind moeilijk het is traditie en mogen we nog iets...maar hou je aan de regels,iedereen tevreden.
Ik heb geen kracht maar als er toch morgen iemand wat naar me hond gooit,die krijgt volle flexie( handvat uitlaatsierstuk) op zn giegel...spuit zn ogen dicht met deo,kan ie alvast,naar de dr...zo ga ik naar buiten.. :) obstinaat.

Toch iedereen fijne jaarwisseling alle goeds 2017 met of zonder vuurwerk
Rozemarijntje

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Flexie uitleg ?, is handvat van uitlaatsiem,daar komt touwtje uit,ik hrb vrij zware,komt hard aan,ben paraat.( voor gene geen honden heeft (-). )

Mucha

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

snuffel1 schreef:Als de overheid alles wat sommige bevolkingsgroepen niet aanstaat maar moet gaan verbieden dan wordt Nederland een politiestaat waarin niets mag tenzij er nog geen wet is gemaakt die het verbiedt. De lobbyisten in Nederland hebben al veel voor elkaar gekregen maar schieten hun doel voorbij door de medemens in hun vrijheid te beperken enkel en alleen voor hun eigen standpunt. Zoals iedere jaarwisseling is het vuurwerkverbod weer aan de beurt en worden mensen die zich wel een de regels houden qua afsteken van vuurwerk gelijk getrokken met diegene die dat niet doet. Moeten die mensen dan ook als crimineel behandeld worden?.
Lobbyisten gaan altijd voor hun eigen standpunt. Daar zijn het lobbyisten voor. En dat er op het gebied van het tegen afsteken van vuurwerk steeds meer bijkomen is een teken aan de wand. Tradities zijn waardevol maar als die gepaard gaan met 70 miljoen schade, afgerukte ledematen, blinde ogen dan wordt het tijd om die traditie eens om te vormen tot een feestelijk vuurwerk waarbij geen schade voorkomt.

BL2
Berichten: 4829
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door BL2 »

Klaas Jan schreef:En dus kunnen de belastingen naar beneden. Tel uit je winst.
Ik geloof veel, maar dit niet.
De overlast van vuurwerk is maar een paar dagen, en vooral ook nog in bepaalde buurten. Hier bij ons is er amper vuurwerk bijvoorbeeld. Opvallend, vooral in de wijken met veel mensen met lage lonen en uitkeringen is er veel overlast. Schijnbaar geld genoeg.......
Alvast de beste wensen voor 2017 :D

Loeter

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Loeter »

Wat een interessante reacties allemaal.
Persoonlijk denk ik dat vuurwerk is en altijd zal blijven. Wet- en regelgeving kunnen van invloed zijn, maar verdwijnen zal het waarschijnlijk nooit.

Wat betreft overlast en schade, mijns inziens valt het onder het adagium 'live and let live'. Nederland is een klein landje met veel inwoners. Alles kan wel verboden worden als een groep mensen ergens een keertje last van heeft.

What's next:
- Voetbal, veel mensen hebben er niets mee en het brengt behoorlijk wat overlast met zich mee dacht ik zo.
- Huishoudbeurs/9-maandenbeurs, wat een files en treinvertragingen die evenementen zoal niet veroorzaakt hebben.
- Barbecueën in de achtertuin, want buren.

Logischer, wanneer je kijkt naar schade en overlast, zou een verbod op het houden van honden als huisdieren zijn. Dit gaat het hele jaar door ipv een paar dagen. Geblaf, hondenpoep, kinderen die zo nu en dan gebeten worden. Echter zal de politieke partij die dat voorstel doet zichzelf ophangen.
Even een knuppel in het hoenderhok gooien.

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Loeter:

De 'overlast' die jij noemt kost mensen geen ogen en/of handen, om eens wat te noemen...

BL2
Berichten: 4829
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door BL2 »

witte angora schreef:@ Loeter:

De 'overlast' die jij noemt kost mensen geen ogen en/of handen, om eens wat te noemen...
Nee, maar jarelange overlast van trein- vlieg- en wegverkeer, houtrook, burenlawaai, geschreeuw van (gehanicapte) kinderen en het zeer luid praten van bv de buren geeft ook enorm veel overlast. Om zo maar eens wat te noemen, wat ik bij kennissen en collaga's opvang. En dan zullen we het nog maar niet hebben over kleine kinderen, totaal kapotgebeten door bittbuls.
Wel vernam ik dat de auto wordt afgeschaft en/of verboden, zorgt elk jaar weer voor vele doden en ongelovelijk veel gewonden en leed. Misschien iets voor een volgende discussie ?

mh73

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door mh73 »

Het is al jaren geleden, dat mijn broer in Leiden behandeld werd voor loslaten van het netvlies. Precies rond de jaarwisseling. Met ontzetting bekeken wij hoe de afdeling vol liep op oudejaarsdag en de dagen erop. En toen mijn broer een dag of wat later met oogkapje buiten liep, heeft hij heel wat keren moeten aanhoren: zeker met vuurwerk lopen stunten...

Dat was begin jaren negentig. Hoeveel mensen zijn sindsdien het zicht in hun oog of ogen kwijtgeraakt door vuurwerk? Of hebben andere zware verwondingen opgelopen? Of erger?

Loeter

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Loeter »

Vooropgesteld, honden zijn hele leuke fijne dieren en mensen hebben daar over het algemeen veel plezier van. Dat is iets wat we in Nederland vooral zouden moeten koesteren.

Beroepsmatig ken ik een aantal plastisch chirurgen die werkzaam zijn in het LUMC. De core-business van deze mensen bestaat uit het repareren van letselschade bij mensen (vaak kinderen) en zij verdienen daar voldoende mee om goed te kunnen leven. Blij dat deze mensen er zijn. De grafiek 'letselschade door vuurwerk' kent een spike rond oudjaar maar is de rest van het jaar nihil. De grafiek 'letselschade door hondenbeten' gaat in de zomer iets omhoog (hondenstrand Katwijk, Noordwijk, Wassenaar) maar loopt het hele jaar continue gestaag door.

De verhalen van mensen kan ik inmiddels dromen. Van 'Ik gooide alleen een frisbee/tennisbal', 'Het baasje zei dat m'n zoontje hem mocht aaien' tot de klassieker 'dat doet ie anders nooit' (de reclame is niet voor niets zo herkenbaar).

Hier valt de maatschappij over rond oudjaar: http://nos.nl/artikel/2150872-cobra-fab ... rk-na.html
Maar dit is dagelijkse kost en inmiddels een maatschappelijk risico: http://nos.nl/artikel/2150086-politie-s ... -dood.html

Ja, ik weet dat er nog veel meer letselschade ontstaat door verkeersongevallen, bedrijfsongevallen, mishandeling, etc.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door sjohie »

BL2 schreef:
Klaas Jan schreef:En dus kunnen de belastingen naar beneden. Tel uit je winst.
Ik geloof veel, maar dit niet.
De overlast van vuurwerk is maar een paar dagen, en vooral ook nog in bepaalde buurten. Hier bij ons is er amper vuurwerk bijvoorbeeld. Opvallend, vooral in de wijken met veel mensen met lage lonen en uitkeringen is er veel overlast. Schijnbaar geld genoeg.......
Alvast de beste wensen voor 2017 :D
Als dat zo zou zijn, zou ik geen voorstander van een wettelijk vuurwerkverbod voor consumenten zijn. Hier in de wijk zijn een paar opgeschoten kinderen die half november al beginnen, en het vuurwerk wat dan al te krijgen is, is serieus illegaal, en gewoon ronduit gevaarlijk (en/of te luid) Maar goed, als de papa's als een soort zelfuitgeroepen geuzen trots op de straat bbq vertellen dat ze "een adresje in België hebben" en "toch niet gepakt worden, want ze gaan niet via de snelweg de grens over" dan zijn zij, en hun kinderen een verloren zaak, en dus voor mij redenen om vóór een verbod te zijn. Ook vind ik de ophef over kunstgraskorrels bij ouders wel wat hypocriet, als diezelfde ouders samen met de kinderen tientallen tonnen zware metalen en fijnstof de lucht in schieten. :wink:

Ik hoop, maar tegen beter weten in, dat dit ongeluk het enige is deze jaarwisseling. (het zijn serieus gruwelijke foto's, pas op)

Jetsertje
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:59

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Jetsertje »

witte angora schreef: Je gaat ook geen 50 keer naar dezelfde James Herriot kijken, of 50 keer naar dezelfde Miss Marple.
Dit is waar ik ook mee leef. Na 50 keer is alles niet meer zoals het de eerste keer was. De zonsondergang, dat malse stuk biefstuk, wijn, seks, mijn partner, de sterrenhemel, etc.. Nee, de vreugde is er helemaal vanaf dus ik geniet er ook niet meer van.

olaf79 schreef: - Straffen zeer sterk omhoog. Zowel, handel als bezit een gevangenisstraf op zetten en of boetes van 10 duizenden euro's.
Puik plan. Niets beter dan mensen een normaal leven ontnemen met levenslange schulden zodat jij op oudjaarsdag nog gewoon boodschappen kunt doen.
BL2 schreef:
harkja schreef:Iaat dit over aan de Gemeente waar je woont.
Van mijn belastinggeld, denk het niet. Ik betaal mijn belasting centjes niet aan de gemeente om daar dan voorwerk voor te gaan afsteken.
Het moet eens afgelopen zijn met het uitgeven van belastinggeld aan zaken waar jij geen profijt aan hebt!! Afschaffen al die handel, alleen nog belastinggeld uitgeven als het in jouw voordeel werkt.

mh73 schreef:Het is al jaren geleden, dat mijn broer in Leiden behandeld werd voor loslaten van het netvlies. Precies rond de jaarwisseling. Met ontzetting bekeken wij hoe de afdeling vol liep op oudejaarsdag en de dagen erop. En toen mijn broer een dag of wat later met oogkapje buiten liep, heeft hij heel wat keren moeten aanhoren: zeker met vuurwerk lopen stunten...
Wat vreselijk zeg! Hoe heeft hij het overleefd, al die vragen en opmerkingen? Het is vast een hele moeilijke tijd voor hem geweest zo rond de jaarwisseling.

sjohie schreef:Als dat zo zou zijn, zou ik geen voorstander van een wettelijk vuurwerkverbod voor consumenten zijn. Hier in de wijk zijn een paar opgeschoten kinderen die half november al beginnen, en het vuurwerk wat dan al te krijgen is, is serieus illegaal, en gewoon ronduit gevaarlijk (en/of te luid) Maar goed, als de papa's als een soort zelfuitgeroepen geuzen trots op de straat bbq vertellen dat ze "een adresje in België hebben" en "toch niet gepakt worden, want ze gaan niet via de snelweg de grens over" dan zijn zij, en hun kinderen een verloren zaak, en dus voor mij redenen om vóór een verbod te zijn.
Hoe zie je dit voor je? Hoe gaat een verbod op A zorgen dat B niet meer voorkomt, terwijl er al een verbod op B geldt? Ik zie de logica niet.

BL2
Berichten: 4829
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door BL2 »

Jetsertje schreef:
witte angora schreef: Je gaat ook geen 50 keer naar dezelfde James Herriot kijken, of 50 keer naar dezelfde Miss Marple.
Dit is waar ik ook mee leef. Na 50 keer is alles niet meer zoals het de eerste keer was. De zonsondergang, dat malse stuk biefstuk, wijn, seks, mijn partner, de sterrenhemel, etc.. Nee, de vreugde is er helemaal vanaf dus ik geniet er ook niet meer van.

olaf79 schreef: - Straffen zeer sterk omhoog. Zowel, handel als bezit een gevangenisstraf op zetten en of boetes van 10 duizenden euro's.
Puik plan. Niets beter dan mensen een normaal leven ontnemen met levenslange schulden zodat jij op oudjaarsdag nog gewoon boodschappen kunt doen.
BL2 schreef:
harkja schreef:Iaat dit over aan de Gemeente waar je woont.
Van mijn belastinggeld, denk het niet. Ik betaal mijn belasting centjes niet aan de gemeente om daar dan voorwerk voor te gaan afsteken.
Het moet eens afgelopen zijn met het uitgeven van belastinggeld aan zaken waar jij geen profijt aan hebt!! Afschaffen al die handel, alleen nog belastinggeld uitgeven als het in jouw voordeel werkt.

mh73 schreef:Het is al jaren geleden, dat mijn broer in Leiden behandeld werd voor loslaten van het netvlies. Precies rond de jaarwisseling. Met ontzetting bekeken wij hoe de afdeling vol liep op oudejaarsdag en de dagen erop. En toen mijn broer een dag of wat later met oogkapje buiten liep, heeft hij heel wat keren moeten aanhoren: zeker met vuurwerk lopen stunten...
Wat vreselijk zeg! Hoe heeft hij het overleefd, al die vragen en opmerkingen? Het is vast een hele moeilijke tijd voor hem geweest zo rond de jaarwisseling.

sjohie schreef:Als dat zo zou zijn, zou ik geen voorstander van een wettelijk vuurwerkverbod voor consumenten zijn. Hier in de wijk zijn een paar opgeschoten kinderen die half november al beginnen, en het vuurwerk wat dan al te krijgen is, is serieus illegaal, en gewoon ronduit gevaarlijk (en/of te luid) Maar goed, als de papa's als een soort zelfuitgeroepen geuzen trots op de straat bbq vertellen dat ze "een adresje in België hebben" en "toch niet gepakt worden, want ze gaan niet via de snelweg de grens over" dan zijn zij, en hun kinderen een verloren zaak, en dus voor mij redenen om vóór een verbod te zijn.
Hoe zie je dit voor je? Hoe gaat een verbod op A zorgen dat B niet meer voorkomt, terwijl er al een verbod op B geldt? Ik zie de logica niet.
Wat een enorme post heb je er van weten te maken, Jetsers.
Jammer dat het niets toevoegd aan de discussie en slechts aangeeft dat je schijnbaar niet al te best geslapen hebt.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Harm.calc »

@BL2
:lol:

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Jetsertje schreef:
witte angora schreef: Je gaat ook geen 50 keer naar dezelfde James Herriot kijken, of 50 keer naar dezelfde Miss Marple.
Dit is waar ik ook mee leef. Na 50 keer is alles niet meer zoals het de eerste keer was. De zonsondergang, dat malse stuk biefstuk, wijn, seks, mijn partner, de sterrenhemel, etc.. Nee, de vreugde is er helemaal vanaf dus ik geniet er ook niet meer van.
Het leven is zwaar, jetsertje. :mrgreen:

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Jetsertje schreef:
olaf79 schreef: - Straffen zeer sterk omhoog. Zowel, handel als bezit een gevangenisstraf op zetten en of boetes van 10 duizenden euro's.
Puik plan. Niets beter dan mensen een normaal leven ontnemen met levenslange schulden zodat jij op oudjaarsdag nog gewoon boodschappen kunt doen.
Jah dat doen de overlast veroorzakers nu altijd. Het slachtoffer is de dader en anders om. HET is verboden voor 18.00 uur op 31 december van die verschikkelijke vuurwerk af te steken en aangezien de boete een schijntje is en de pakkans nihil vindt jij dat je de boven de wet staat. Vuurwerk is eigenlijk gewoon een dodelijk wapen en jaarlijks raken er honderden mensen ernstig gewond, ook onschuldige omstanders.

Je kunt de slachtoffers schofferen of de overlast bagetelliseren, maar beter is om er wat tegen te doen. Sowieso wordt er op heel veel gebied veel te mild gestraft. Wegpiraten kunnen hun gang blijven gaan. Straat tuig lacht de poiltie uit, en ga zo maar door.

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Inmiddels zijn er drie gewonden vanwege carbidschieten. Volkomen normaal, moet kunnen op oudjaarsdag, hoort bij de traditie, nietwaar?

Gesloten