Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Jetsertje

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Jetsertje » 31 dec 2016 14:46

witte angora schreef: Je gaat ook geen 50 keer naar dezelfde James Herriot kijken, of 50 keer naar dezelfde Miss Marple.
Dit is waar ik ook mee leef. Na 50 keer is alles niet meer zoals het de eerste keer was. De zonsondergang, dat malse stuk biefstuk, wijn, seks, mijn partner, de sterrenhemel, etc.. Nee, de vreugde is er helemaal vanaf dus ik geniet er ook niet meer van.

olaf79 schreef: - Straffen zeer sterk omhoog. Zowel, handel als bezit een gevangenisstraf op zetten en of boetes van 10 duizenden euro's.
Puik plan. Niets beter dan mensen een normaal leven ontnemen met levenslange schulden zodat jij op oudjaarsdag nog gewoon boodschappen kunt doen.
BL2 schreef:
harkja schreef:Iaat dit over aan de Gemeente waar je woont.
Van mijn belastinggeld, denk het niet. Ik betaal mijn belasting centjes niet aan de gemeente om daar dan voorwerk voor te gaan afsteken.
Het moet eens afgelopen zijn met het uitgeven van belastinggeld aan zaken waar jij geen profijt aan hebt!! Afschaffen al die handel, alleen nog belastinggeld uitgeven als het in jouw voordeel werkt.

mh73 schreef:Het is al jaren geleden, dat mijn broer in Leiden behandeld werd voor loslaten van het netvlies. Precies rond de jaarwisseling. Met ontzetting bekeken wij hoe de afdeling vol liep op oudejaarsdag en de dagen erop. En toen mijn broer een dag of wat later met oogkapje buiten liep, heeft hij heel wat keren moeten aanhoren: zeker met vuurwerk lopen stunten...
Wat vreselijk zeg! Hoe heeft hij het overleefd, al die vragen en opmerkingen? Het is vast een hele moeilijke tijd voor hem geweest zo rond de jaarwisseling.

sjohie schreef:Als dat zo zou zijn, zou ik geen voorstander van een wettelijk vuurwerkverbod voor consumenten zijn. Hier in de wijk zijn een paar opgeschoten kinderen die half november al beginnen, en het vuurwerk wat dan al te krijgen is, is serieus illegaal, en gewoon ronduit gevaarlijk (en/of te luid) Maar goed, als de papa's als een soort zelfuitgeroepen geuzen trots op de straat bbq vertellen dat ze "een adresje in België hebben" en "toch niet gepakt worden, want ze gaan niet via de snelweg de grens over" dan zijn zij, en hun kinderen een verloren zaak, en dus voor mij redenen om vóór een verbod te zijn.
Hoe zie je dit voor je? Hoe gaat een verbod op A zorgen dat B niet meer voorkomt, terwijl er al een verbod op B geldt? Ik zie de logica niet.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 » 31 dec 2016 15:25

Jetsertje schreef:
witte angora schreef: Je gaat ook geen 50 keer naar dezelfde James Herriot kijken, of 50 keer naar dezelfde Miss Marple.
Dit is waar ik ook mee leef. Na 50 keer is alles niet meer zoals het de eerste keer was. De zonsondergang, dat malse stuk biefstuk, wijn, seks, mijn partner, de sterrenhemel, etc.. Nee, de vreugde is er helemaal vanaf dus ik geniet er ook niet meer van.

olaf79 schreef: - Straffen zeer sterk omhoog. Zowel, handel als bezit een gevangenisstraf op zetten en of boetes van 10 duizenden euro's.
Puik plan. Niets beter dan mensen een normaal leven ontnemen met levenslange schulden zodat jij op oudjaarsdag nog gewoon boodschappen kunt doen.
BL2 schreef:
harkja schreef:Iaat dit over aan de Gemeente waar je woont.
Van mijn belastinggeld, denk het niet. Ik betaal mijn belasting centjes niet aan de gemeente om daar dan voorwerk voor te gaan afsteken.
Het moet eens afgelopen zijn met het uitgeven van belastinggeld aan zaken waar jij geen profijt aan hebt!! Afschaffen al die handel, alleen nog belastinggeld uitgeven als het in jouw voordeel werkt.

mh73 schreef:Het is al jaren geleden, dat mijn broer in Leiden behandeld werd voor loslaten van het netvlies. Precies rond de jaarwisseling. Met ontzetting bekeken wij hoe de afdeling vol liep op oudejaarsdag en de dagen erop. En toen mijn broer een dag of wat later met oogkapje buiten liep, heeft hij heel wat keren moeten aanhoren: zeker met vuurwerk lopen stunten...
Wat vreselijk zeg! Hoe heeft hij het overleefd, al die vragen en opmerkingen? Het is vast een hele moeilijke tijd voor hem geweest zo rond de jaarwisseling.

sjohie schreef:Als dat zo zou zijn, zou ik geen voorstander van een wettelijk vuurwerkverbod voor consumenten zijn. Hier in de wijk zijn een paar opgeschoten kinderen die half november al beginnen, en het vuurwerk wat dan al te krijgen is, is serieus illegaal, en gewoon ronduit gevaarlijk (en/of te luid) Maar goed, als de papa's als een soort zelfuitgeroepen geuzen trots op de straat bbq vertellen dat ze "een adresje in België hebben" en "toch niet gepakt worden, want ze gaan niet via de snelweg de grens over" dan zijn zij, en hun kinderen een verloren zaak, en dus voor mij redenen om vóór een verbod te zijn.
Hoe zie je dit voor je? Hoe gaat een verbod op A zorgen dat B niet meer voorkomt, terwijl er al een verbod op B geldt? Ik zie de logica niet.
Wat een enorme post heb je er van weten te maken, Jetsers.
Jammer dat het niets toevoegd aan de discussie en slechts aangeeft dat je schijnbaar niet al te best geslapen hebt.

Harm.calc

Ongelezen bericht door Harm.calc » 31 dec 2016 15:33

@BL2
:lol:

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 31 dec 2016 15:41

Jetsertje schreef:
Het leven is zwaar, jetsertje. :mrgreen:

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 » 31 dec 2016 16:08

Jetsertje schreef:
Jah dat doen de overlast veroorzakers nu altijd. Het slachtoffer is de dader en anders om. HET is verboden voor 18.00 uur op 31 december van die verschikkelijke vuurwerk af te steken en aangezien de boete een schijntje is en de pakkans nihil vindt jij dat je de boven de wet staat. Vuurwerk is eigenlijk gewoon een dodelijk wapen en jaarlijks raken er honderden mensen ernstig gewond, ook onschuldige omstanders.

Je kunt de slachtoffers schofferen of de overlast bagetelliseren, maar beter is om er wat tegen te doen. Sowieso wordt er op heel veel gebied veel te mild gestraft. Wegpiraten kunnen hun gang blijven gaan. Straat tuig lacht de poiltie uit, en ga zo maar door.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 31 dec 2016 17:18

Inmiddels zijn er drie gewonden vanwege carbidschieten. Volkomen normaal, moet kunnen op oudjaarsdag, hoort bij de traditie, nietwaar?

breien

Ongelezen bericht door breien » 31 dec 2016 17:29

witte angora schreef:Inmiddels zijn er drie gewonden vanwege carbidschieten. Volkomen normaal, moet kunnen op oudjaarsdag, hoort bij de traditie, nietwaar?
In mijn gemeente wordt carbid schieten door de gemeente zelf georganiseerd op een aantal plaatsen.

Nog iets anders over vuurwerk. Ik heb ooit een een collega gehad die ieder jaar voor honderden guldens (uit de oude doos) illegaal vuurwerk kocht en dat altijd in geuren en kleuren vertelde. Een keer op twee januari meldde hij zich ziek omdat hij bijna zijn ene oog was kwijt geraakt. Het was eigen schuld. Na twee weken kwam hij weer terug op het werk en we vroegen hem of hij er iets van geleerd had. Blijkbaar niet want hij had nog steeds het voornemen om aan het eind van het jaar weer voor honderden guldens aan illegaal vuurwerk te besteden.
In dit geval. De oud-collega was onvoorzichtig en het ging hier echt om illegaal vuurwerk.
Laatst gewijzigd door breien op 31 dec 2016 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 31 dec 2016 17:36

Maar dan gaat het op een professionele manier denk ik, breien?

breien

Ongelezen bericht door breien » 31 dec 2016 17:41

Weet ik niet, maar ik denk het niet met al die Friezen hier in de gemeente. Ik las in de plaatselijke krant. Ik ga er niet heen omdat ik bang ben voor vuurwerk.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 » 31 dec 2016 17:42

Jetsertje schreef:
Vooral de essentie van het verhaal weglaten, het ging niet om mijn broer. Het ging om dit stukje, en dat snapte jij natuurlijk best:
mh73 schreef:Dat was begin jaren negentig. Hoeveel mensen zijn sindsdien het zicht in hun oog of ogen kwijtgeraakt door vuurwerk? Of hebben andere zware verwondingen opgelopen? Of erger?
Maar als je op die manier je punt wil maken, prima hoor.

Maar toen ik vanochtend zag hoe een paar rotjochies vuurwerk vlak achter een nietsvermoedende oude man liet ontploffen, was ik er alweer goed klaar mee. Wat als ze een beetje verkeerd mikken en dat ding komt op de kleding van die man? Hij kan er niets aan doen.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 » 01 jan 2017 11:51

witte angora schreef:Inmiddels zijn er drie gewonden vanwege carbidschieten. Volkomen normaal, moet kunnen op oudjaarsdag, hoort bij de traditie, nietwaar?
En wordt de oogkliniek in Rotterdam overspoelt met slachtoffers, vooral onschuldige omstanders. Wordt de politie en brandweer bekogeld met vuurwerk.

Gezellig hoor die oud en nieuw in NL

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 » 01 jan 2017 11:55

mh73 schreef:Maar toen ik vanochtend zag hoe een paar rotjochies vuurwerk vlak achter een nietsvermoedende oude man liet ontploffen, was ik er alweer goed klaar mee. Wat als ze een beetje verkeerd mikken en dat ding komt op de kleding van die man? Hij kan er niets aan doen.
En er nog wat van gezegd? Aangifte gedaan bij de politie? Bureau halt verwittigd?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 01 jan 2017 12:12

olaf79 schreef:
En wordt de oogkliniek in Rotterdam overspoelt met slachtoffers, vooral onschuldige omstanders. Wordt de politie en brandweer bekogeld met vuurwerk.

Gezellig hoor die oud en nieuw in NL
Allemaal traditie, Olaf. Moet kunnen, toch?

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 » 01 jan 2017 12:23

witte angora schreef:Allemaal traditie, Olaf. Moet kunnen, toch?
Laten we zwarte piet als traditie behouden, die doet niemand kwaad en de vuurwerktraditie zoals die nu is afschaffen.

Vuurwerk alleen nog door professionals laten afsteken in kleinere hoeveelheden zodat de overlast en schade voor mens en milieu wordt beperkt.

Mensen moeten ook niet zeuren dat het in NL zo slecht gaat, de zorgeverzekering zo duur is etc. Als je voor 70 miljoen euro (waarschijnlijk het dubbele als je geimporteerd en illegaal vuurwerk meerekend) in een paar uur de lucht in kunt schieten gaat het je economisch voor de wind.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie » 01 jan 2017 12:26

Och, even een reactie op de topictitel: als ik de reacties zo zie heeft het eventueel stoppen van de vrije verkoop van vuurwerk totaal geen zin. Het gros van de overlast lijkt immers te komen door buitenlands illegaal geïmporteerd vuurwerk.

Ik denk dat er eerder een langzame omschakeling zal komen naar steeds meer vuurwerkvrije zones en georganiseerde vuurwerkshows. Waarbij er dan ook steeds meer gecontroleerd zal (moeten) gaan worden op illegaal afsteken in de vuurwerkvrije gebieden.

breien

Ongelezen bericht door breien » 01 jan 2017 12:35

Hier in het Noorden (Groningen Fryslan, Drenthe) is het volgens de politie relatief rustig gebleven.Er zijn maar veertig mensen opgepakt om diverse redenen. Vorig jaar was het nog acht en veertig. Wel zijn de politie en brandweer in Elim door zeventig jongeren belaagd. De vraag rijst op waar al die jongeren vandaan kwamen want zo groot is Elim ook weer niet.
Volgens de berichten waren er op de spoedeisende hulpdienten van de verschillende ziekenhuizen (Nee, in de berichten werden niet alle ziekenhuizen aangehaald) redelijk weinig vuurwerkslachtoffers binnengebracht. Naast de vuurwerkslachtoffers waren er ook slachtoffers van vechtpartijen en drugs, GHB in stad Groningen.
Ik ben niet een voorstander van het verbod op vuurwerk, wel voor een hele strikte handhaving van de wetgeving omtrent vuurwerk. Het gevaar van vuurwerk is het illegale vuurwerk, baldadigheid en onvoorzichtigheid. Ieder jaar zijn er ook honderden verkeersdoden, dus kan men de auto ook wel verbieden. (een beetje overdreven, maar men snapt wel mijn punt)

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 » 01 jan 2017 12:46

kweenie schreef:Och, even een reactie op de topictitel: als ik de reacties zo zie heeft het eventueel stoppen van de vrije verkoop van vuurwerk totaal geen zin. Het gros van de overlast lijkt immers te komen door buitenlands illegaal geïmporteerd vuurwerk.

Ik denk dat er eerder een langzame omschakeling zal komen naar steeds meer vuurwerkvrije zones en georganiseerde vuurwerkshows. Waarbij er dan ook steeds meer gecontroleerd zal (moeten) gaan worden op illegaal afsteken in de vuurwerkvrije gebieden.
Volgens de media werd het gros van de ongelukken juist veroorzaakt door legaal vuurwerk.

Er moet inderdaad meer controle komen, de pakkans moet omhoog en vooral de straf. Deze moet zo hoog worden dat de afschrikwekkende werking sterk genoeg is voor 99% om niet over te gaan tot het afsteken van vuurwerk. Boetes van duizenden euro's, bij herhaling gevangenisstraf en oud en nieuw doorbrengen op het poltiebureau zouden al goede maatregelen zijn.

Vuurwerkshows ben ik ook voor. Geen vuurwerkvrije gebieden maar vuurwerkafsteekgebieden waarbij op diverse centraal gelegen veilige locaties zelf meegebracht vuurwerk mag worden afgestoken, onder scherp toezicht.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 » 01 jan 2017 13:01

olaf79 schreef:Laten we zwarte piet als traditie behouden, die doet niemand kwaad
Ja, Olaf79, Zwarte Piet moet behouden blijven, zeker weten !

Inderdaad zijn er nogal wat omstanders welke gewond zijn geraakt door vuurwerk, maar je kan er ook voor kiezen, zeker als je geen risico wilt lopen, om tijdens de jaarwisseling binnen te blijven. Dan loop je geen risico. Ga je toch naar buiten, dan ken je hopelijk de risico's.

Als ik hier in de omgeving kijk hoe kinderen van rond de 10/15 de hele avond knalvuurwerk lopen te gooien naar elkaar, gekocht door hun ouders, kan je je afvragen hoe het met de verantwoordelijkheid zit. Dan moet je ook niet zeuren als je kind zijn/haar vingertje of oog verliest.
Dit zijn ouders zonder enige verantwoordelijkheidsgevoel welke elke waarschuwing in de wind slaan.

Maar verder, die ene avond wat geknal, ik lig er niet wakker van en blijf lekker binnen :D

mh73

Ongelezen bericht door mh73 » 01 jan 2017 15:16

olaf79 schreef:
mh73 schreef:Maar toen ik vanochtend zag hoe een paar rotjochies vuurwerk vlak achter een nietsvermoedende oude man liet ontploffen, was ik er alweer goed klaar mee. Wat als ze een beetje verkeerd mikken en dat ding komt op de kleding van die man? Hij kan er niets aan doen.
En er nog wat van gezegd? Aangifte gedaan bij de politie? Bureau halt verwittigd?
Ik vrees dat de jongetjes niet bleven staan om naar een preek te luisteren.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie » 01 jan 2017 16:33

Volgens de media werd het gros van de ongelukken juist veroorzaakt door legaal vuurwerk.
Dat kan zijn. Maar de overlast begint al ver voordat de verkoop in Nederland begint.

Plaats reactie