LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar dan gaat het op een professionele manier denk ik, breien?

mh73

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door mh73 »

Jetsertje schreef:
mh73 schreef:Het is al jaren geleden, dat mijn broer in Leiden behandeld werd voor loslaten van het netvlies. Precies rond de jaarwisseling. Met ontzetting bekeken wij hoe de afdeling vol liep op oudejaarsdag en de dagen erop. En toen mijn broer een dag of wat later met oogkapje buiten liep, heeft hij heel wat keren moeten aanhoren: zeker met vuurwerk lopen stunten...
Wat vreselijk zeg! Hoe heeft hij het overleefd, al die vragen en opmerkingen? Het is vast een hele moeilijke tijd voor hem geweest zo rond de jaarwisseling.
Vooral de essentie van het verhaal weglaten, het ging niet om mijn broer. Het ging om dit stukje, en dat snapte jij natuurlijk best:
mh73 schreef:Dat was begin jaren negentig. Hoeveel mensen zijn sindsdien het zicht in hun oog of ogen kwijtgeraakt door vuurwerk? Of hebben andere zware verwondingen opgelopen? Of erger?
Maar als je op die manier je punt wil maken, prima hoor.

Maar toen ik vanochtend zag hoe een paar rotjochies vuurwerk vlak achter een nietsvermoedende oude man liet ontploffen, was ik er alweer goed klaar mee. Wat als ze een beetje verkeerd mikken en dat ding komt op de kleding van die man? Hij kan er niets aan doen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door olaf79 »

witte angora schreef:Inmiddels zijn er drie gewonden vanwege carbidschieten. Volkomen normaal, moet kunnen op oudjaarsdag, hoort bij de traditie, nietwaar?
En wordt de oogkliniek in Rotterdam overspoelt met slachtoffers, vooral onschuldige omstanders. Wordt de politie en brandweer bekogeld met vuurwerk.

Gezellig hoor die oud en nieuw in NL

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door olaf79 »

mh73 schreef:Maar toen ik vanochtend zag hoe een paar rotjochies vuurwerk vlak achter een nietsvermoedende oude man liet ontploffen, was ik er alweer goed klaar mee. Wat als ze een beetje verkeerd mikken en dat ding komt op de kleding van die man? Hij kan er niets aan doen.
En er nog wat van gezegd? Aangifte gedaan bij de politie? Bureau halt verwittigd?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door witte angora »

olaf79 schreef:
witte angora schreef:Inmiddels zijn er drie gewonden vanwege carbidschieten. Volkomen normaal, moet kunnen op oudjaarsdag, hoort bij de traditie, nietwaar?
En wordt de oogkliniek in Rotterdam overspoelt met slachtoffers, vooral onschuldige omstanders. Wordt de politie en brandweer bekogeld met vuurwerk.

Gezellig hoor die oud en nieuw in NL
Allemaal traditie, Olaf. Moet kunnen, toch?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door olaf79 »

witte angora schreef:Allemaal traditie, Olaf. Moet kunnen, toch?
Laten we zwarte piet als traditie behouden, die doet niemand kwaad en de vuurwerktraditie zoals die nu is afschaffen.

Vuurwerk alleen nog door professionals laten afsteken in kleinere hoeveelheden zodat de overlast en schade voor mens en milieu wordt beperkt.

Mensen moeten ook niet zeuren dat het in NL zo slecht gaat, de zorgeverzekering zo duur is etc. Als je voor 70 miljoen euro (waarschijnlijk het dubbele als je geimporteerd en illegaal vuurwerk meerekend) in een paar uur de lucht in kunt schieten gaat het je economisch voor de wind.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door kweenie »

Och, even een reactie op de topictitel: als ik de reacties zo zie heeft het eventueel stoppen van de vrije verkoop van vuurwerk totaal geen zin. Het gros van de overlast lijkt immers te komen door buitenlands illegaal geïmporteerd vuurwerk.

Ik denk dat er eerder een langzame omschakeling zal komen naar steeds meer vuurwerkvrije zones en georganiseerde vuurwerkshows. Waarbij er dan ook steeds meer gecontroleerd zal (moeten) gaan worden op illegaal afsteken in de vuurwerkvrije gebieden.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door olaf79 »

kweenie schreef:Och, even een reactie op de topictitel: als ik de reacties zo zie heeft het eventueel stoppen van de vrije verkoop van vuurwerk totaal geen zin. Het gros van de overlast lijkt immers te komen door buitenlands illegaal geïmporteerd vuurwerk.

Ik denk dat er eerder een langzame omschakeling zal komen naar steeds meer vuurwerkvrije zones en georganiseerde vuurwerkshows. Waarbij er dan ook steeds meer gecontroleerd zal (moeten) gaan worden op illegaal afsteken in de vuurwerkvrije gebieden.
Volgens de media werd het gros van de ongelukken juist veroorzaakt door legaal vuurwerk.

Er moet inderdaad meer controle komen, de pakkans moet omhoog en vooral de straf. Deze moet zo hoog worden dat de afschrikwekkende werking sterk genoeg is voor 99% om niet over te gaan tot het afsteken van vuurwerk. Boetes van duizenden euro's, bij herhaling gevangenisstraf en oud en nieuw doorbrengen op het poltiebureau zouden al goede maatregelen zijn.

Vuurwerkshows ben ik ook voor. Geen vuurwerkvrije gebieden maar vuurwerkafsteekgebieden waarbij op diverse centraal gelegen veilige locaties zelf meegebracht vuurwerk mag worden afgestoken, onder scherp toezicht.

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door BL2 »

olaf79 schreef:Laten we zwarte piet als traditie behouden, die doet niemand kwaad
Ja, Olaf79, Zwarte Piet moet behouden blijven, zeker weten !

Inderdaad zijn er nogal wat omstanders welke gewond zijn geraakt door vuurwerk, maar je kan er ook voor kiezen, zeker als je geen risico wilt lopen, om tijdens de jaarwisseling binnen te blijven. Dan loop je geen risico. Ga je toch naar buiten, dan ken je hopelijk de risico's.

Als ik hier in de omgeving kijk hoe kinderen van rond de 10/15 de hele avond knalvuurwerk lopen te gooien naar elkaar, gekocht door hun ouders, kan je je afvragen hoe het met de verantwoordelijkheid zit. Dan moet je ook niet zeuren als je kind zijn/haar vingertje of oog verliest.
Dit zijn ouders zonder enige verantwoordelijkheidsgevoel welke elke waarschuwing in de wind slaan.

Maar verder, die ene avond wat geknal, ik lig er niet wakker van en blijf lekker binnen :D

mh73

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door mh73 »

olaf79 schreef:
mh73 schreef:Maar toen ik vanochtend zag hoe een paar rotjochies vuurwerk vlak achter een nietsvermoedende oude man liet ontploffen, was ik er alweer goed klaar mee. Wat als ze een beetje verkeerd mikken en dat ding komt op de kleding van die man? Hij kan er niets aan doen.
En er nog wat van gezegd? Aangifte gedaan bij de politie? Bureau halt verwittigd?
Ik vrees dat de jongetjes niet bleven staan om naar een preek te luisteren.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens de media werd het gros van de ongelukken juist veroorzaakt door legaal vuurwerk.
Dat kan zijn. Maar de overlast begint al ver voordat de verkoop in Nederland begint.

Esceha
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 nov 2003 21:28

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Esceha »

olaf79 schreef:Tsja, Zwarte Piet is niet gevaarlijk.
Als men commentaar heeft op het afschaffen WEL.

mh73

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik moet toch vaststellen dat degenen die vuurwerk afgestoken hebben in mijn wijk tot de meest asociale mensen behoren. Want vuurwerk afsteken doen ze wel, maar de boel opruimen ho maar.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het viel mij juist op dat er hier in de buurt juist veel beter werd opgeruimd dan andere jaren. Verschilt dus sterk van plaats tot plaats.

mh73

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door mh73 »

kweenie schreef:Het viel mij juist op dat er hier in de buurt juist veel beter werd opgeruimd dan andere jaren. Verschilt dus sterk van plaats tot plaats.
Ik denk het. Ze hebben hier nog nooit zoveel troep laten liggen. Echt erg.

@breien
Kan me voorstellen dat dat ook een hoop zooi geeft. Hier hebben ze helemaal geen bakken afgesloten. Ik heb nu nog geen beschadigde bak gezien maar vorig jaar hadden ze er in het park 3 opgeblazen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door olaf79 »

kweenie schreef:
Volgens de media werd het gros van de ongelukken juist veroorzaakt door legaal vuurwerk.
Dat kan zijn. Maar de overlast begint al ver voordat de verkoop in Nederland begint.
Dat is zeker waar. En daarom moet er europees beleid komen om dit te verbieden. Overigens is het overlast door vuurwerk in andere landen een stuk kleiner.
Er wordt al jaren gepleit voor zwaardere straffen en een hogere pakkans. Er gebeurt echter niks omdat de eis wel hoger wordt maar de rechters nog steeds straf geven alsof het een kwajongens streek betreft ipv zwaar lichamelijk letsel toebrengen.
Straffen omhoog, veelplegers preventie oppakken en verplicht oud en nieuw in een cel van 2 bij 3 doorbrengen, pakkans omhoog en het probleem zal grotendeels zijn opgelost.

Daarnaast vuurwerk in bebouwde gebieden helemaal verbieden. Elke gemeente kan vuurwerkafsteekzones inrechten waar onder toezicht van professionals vuurwerk kan worden afgestoken.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Eigenlijk snap ik het niet helemaal.

Stel dat ik met de auto iemand aanrijd. Dan moet ik dokken, niet waar? En als ik niet goed opgelet heb, of het bewust gedaan heb, dan komt er nog wel meer om de hoek kijken dan dokken. Als ik weg rijd zonder me om het slachtoffer te bekommeren: ook dan zijn er problemen met Justitie.

Afijn, nu gooien mensen rotjes naar elkaar, knallen elkaar de ogen er uit, knallen deksels van melkbussen in elkaars gezicht, knallen elkaars handen er af, vernielen elkaars auto's; moet dat dan geen gevolgen voor de daders hebben?

O nee, het is traditie, dan moet het kunnen.

Maar wie weet, als er flinke consequenties aan zitten richting daders, dat mensen een stuk meer gaan nadenken voor ze gaan knallen.

JaapUtrecht1970
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jan 2017 10:25

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door JaapUtrecht1970 »

Ik vind eigenlijk dat er helemaal geen vuurwerk meer zou moeten zijn! Mijn hond was echt ontzettend bang dit jaar...

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door olaf79 »

witte angora schreef:Eigenlijk snap ik het niet helemaal.

Stel dat ik met de auto iemand aanrijd. Dan moet ik dokken, niet waar? En als ik niet goed opgelet heb, of het bewust gedaan heb, dan komt er nog wel meer om de hoek kijken dan dokken. Als ik weg rijd zonder me om het slachtoffer te bekommeren: ook dan zijn er problemen met Justitie.

Afijn, nu gooien mensen rotjes naar elkaar, knallen elkaar de ogen er uit, knallen deksels van melkbussen in elkaars gezicht, knallen elkaars handen er af, vernielen elkaars auto's; moet dat dan geen gevolgen voor de daders hebben?

O nee, het is traditie, dan moet het kunnen.

Maar wie weet, als er flinke consequenties aan zitten richting daders, dat mensen een stuk meer gaan nadenken voor ze gaan knallen.
Helemaal met je eens.
Zoals ik eerder schreef. Het probleem ligt grotendeels bij de rechters. Zij weigeren de zwaardere straffen die geeist worden op te leggen en doen het af met taakstrafjes. Lekker afschrikwekkend.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:Maar wie weet, als er flinke consequenties aan zitten richting daders, dat mensen een stuk meer gaan nadenken voor ze gaan knallen.
En niet alleen voor ze knallen, maar (vooral) ook hoe ze knallen.

Gesloten