LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Loeter

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Loeter »

Hogere straffen heeft nog nooit geholpen.

http://deverslaggever.fhj.nl/strenger-s ... oplossing/

Hogere pakkans daarentegen zou misschien wel werken.

Los daarvan. Vuurwerk is iets wat je moet kunnen dulden. Zeker die korte periode.

mh73

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door mh73 »

Loeter schreef:Los daarvan. Vuurwerk is iets wat je moet kunnen dulden. Zeker die korte periode.
Dat is het hem juist. Was het maar een korte periode. Maar ze beginnen in november al. Vanavond waren ze weer bezig. Mijn hond schrikt er elke keer van. En dat niet alleen, volgens mij houden diverse figuren er een voorraadje op na want in de zomer is het bij tuinfeesten ook al gebeurd dat er vuurwerk werd afgestoken, en oké, het gebeurd niet vaak, maar als het Nederlands elftal wint, vliegt er ineens ook weer vuurwerk de lucht in.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

olaf79 schreef:
kweenie schreef:
Volgens de media werd het gros van de ongelukken juist veroorzaakt door legaal vuurwerk.
Dat kan zijn. Maar de overlast begint al ver voordat de verkoop in Nederland begint.
Dat is zeker waar. En daarom moet er europees beleid komen om dit te verbieden.
Precies, maar probeer dat in het huidige politieke klimaat maar eens voor te stellen. Dan ben je ineens "eurofiel" en dat schijnt het ergste scheldwoord te zijn wat er bestaat. Maar goed, als Wilders aan de macht komt gaan de grenzen dicht en kunnen Nederlanders meteen geen vuurwerk in België kopen. Problem solved.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

JaapUtrecht1970 schreef:Ik vind eigenlijk dat er helemaal geen vuurwerk meer zou moeten zijn! Mijn hond was echt ontzettend bang dit jaar...

Ja de mijne ook ,vloog tegrn muren op,zijn om en om badkamer gaan zitten,maar liever dat dan pillen ,die zijn nog slechter voor beestje,
En de volgende dag was hij weer de oude,dus slaan ons 1 dag per jaar er door heen,maar afschaffen,denk moeilijk,,,
Hoeft van mij ook niet,maar gaat van kwaad tot erger,halen nu nog zwaarder vuurwerk in polen!!

Het is weer voorbij gelukkig....als je idd de vernielingen etc even los ziet hoort het erbij,maar er kan niet meer normaal gefeest worden drank,drugs,knokken,gevaarlijk vuurwerk...zint het je niet knal voor je kop,op zn minst..
Je vraagd je af,hoe is het over 10 jr....


Tja....

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

rozemarijntje schreef:
JaapUtrecht1970 schreef:Ik vind eigenlijk dat er helemaal geen vuurwerk meer zou moeten zijn! Mijn hond was echt ontzettend bang dit jaar...

Ja de mijne ook ,vloog tegrn muren op,zijn om en om badkamer gaan zitten,maar liever dat dan pillen ,die zijn nog slechter voor beestje,
En de volgende dag was hij weer de oude,dus slaan ons 1 dag per jaar er door heen,maar afschaffen,denk moeilijk,,,
Hoeft van mij ook niet,maar gaat van kwaad tot erger,halen nu nog zwaarder vuurwerk in polen!!

Het is weer voorbij gelukkig....als je idd de vernielingen etc even los ziet hoort het erbij,maar er kan niet meer normaal gefeest worden drank,drugs,knokken,gevaarlijk vuurwerk...zint het je niet knal voor je kop,op zn minst..
Je vraagd je af,hoe is het over 10 jr....


Tja....
Drank, drugs en knokken is niks nieuws. Het komt alleen meer in het nieuws tegenwoordig omdat er zoveel nieuwskanalen zijn die 24/7 gevuld moeten worden. Als ik verhalen van mijn vader van vroeger hoor was het toen ook al niks. Er waren straten waar hij van z'n ouders niet mocht komen omdat daar alleen maar rottigheid vandaan kwam.

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door BL2 »

In mijn jeugd wijk kwam steevast de ME langs tijdens oud en nieuw.
Nu is het er al jaren rustig. En dat zou je met e huidige bewoners juist niet verwachten.....

Eerst maar eens van het jaar genieten, nog 11 maanden te gaan.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Nee er moet nu wat gebeuren

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door BL2 »

Heb al eens eerder aangeven dat je tijdens oud/nieuw de keuze hebt om vuurwerk af te steken of niet, dat je ook de keuze hebt om naar buiten te gaan of niet. Ga je naar buiten tijdens de jaarwisseling of steek je vuurwerk af dan weet iedereen dat je dan een verhoogd risico loopt op letsel. En die keuze maak je dus zelf, en hopelijk doordacht.

Heel veel mensen zijn tijdens oud en nieuw risicovol bezig, ouders staan er lachend bij als kinderen met hun ogen op 10 cm afstand in het donker een lontje proberen aan te steken. Dat moet je niet klagen als je kind even later met ernstig oogletsel in het ziekenhuis ligt.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Dus het is allemaal de schuld van mensen die het in hun hoofd halen om met oud- en nieuw naar buiten te gaan.
Die moeten allemaal binnen blijven en dan is het probleem opgelost. Geniaal.

Citaat Het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap

Nijmegen, 20 januari 2014 - Tijdens de afgelopen jaarwisseling hebben helaas 160 mensen letsel aan één of meerdere ogen opgelopen. In 15 gevallen is het letsel dusdanig ernstig, dat deze mensen blind zijn geworden aan één oog. Eén oog is inmiddels volledig verwijderd. 71,4% van de letsels werd veroorzaakt door legaal vuurwerk. 41% van de slachtoffers is geraakt door vuurwerk dat door iemand anders is afgestoken. Afgelopen jaarwisseling is voor de achtste keer het totale aantal door vuurwerk veroorzaakte oogletsels door het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap (NOG), de beroepsvereniging van de Nederlandse oogartsen, geregistreerd. Gezien de aantallen slachtoffers en het gestegen totale aantal blinde ogen, roept het NOG wederom op tot een verbod op consumentenvuurwerk.


witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Net zoals het de schuld is van mensen zelf als hun portemonnee gerold wordt. Eigen schuld, had je maar binnen moeten blijven.

Inmiddels zijn de cijfers van dit jaar bekend: http://nieuws.tpo.nl/kort-nieuws/2017/0 ... -vuurwerk/

En dit gaat dus alleen over oogletsel. Niet over degenen die vingers kwijt zijn geraakt, en ook niet over de drie die het niet meer na konden vertellen.

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Als vuurwerk liefhebber is voorlichting volgens mij het belangrijkste.
Bijvoorbeeld op school maar ook door ouders.

Ik zie steeds meer mooi kindervuurwerk bij de supermarkt liggen in december.
Dit is leuk en redelijk veilig voor kinderen.
Natuurlijk moeten de ouders wel opletten bij jonge kinderen.
Zorg ook voor een vuurwerkbril,ook bij kinderen bij het afsteken,zodat ze deze ook gebruiken als ze gaan puberen.

Voor mij is vuurwerk net zo gevaarlijk als lucifers:het gaat erom hoe je ermee omgaat.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door olaf79 »

John van Drongelen schreef:Als vuurwerk liefhebber is voorlichting volgens mij het belangrijkste.
Bijvoorbeeld op school maar ook door ouders.

Ik zie steeds meer mooi kindervuurwerk bij de supermarkt liggen in december.
Dit is leuk en redelijk veilig voor kinderen.
Natuurlijk moeten de ouders wel opletten bij jonge kinderen.
Zorg ook voor een vuurwerkbril,ook bij kinderen bij het afsteken,zodat ze deze ook gebruiken als ze gaan puberen.

Voor mij is vuurwerk net zo gevaarlijk als lucifers:het gaat erom hoe je ermee omgaat.
Onzin, je kunt nog zo goed opletten, maar als de idioot naast je of 2 huizen verder een bom afsteekt die in de ogen van je kind ontploft dan heb je mooi het nakijken (nou ja je kind ziet dan niks meer)...vuurwerk had al lang verboden moeten worden. Het is het niet waard zoveel ellende voor een beetje knallen.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door angel1978 »

breien schreef:We kunnen niet vroeg genoeg in het jaar deze discussie weer een nieuw leven in roepen.
geslaagd ;)
Discussie is alweer begonnen.. Maar mag ik dan ook alvast de pietendiscussie weer aanzwengelen?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door olaf79 »

angel1978 schreef:
breien schreef:We kunnen niet vroeg genoeg in het jaar deze discussie weer een nieuw leven in roepen.
geslaagd ;)
Discussie is alweer begonnen.. Maar mag ik dan ook alvast de pietendiscussie weer aanzwengelen?
Dat mag je zeker. Overigens vind ik het (te) triest voor woorden dat er uberhaupt over die onderwerpen discussie bestaat. Het zou moeten zijn
VUURWERK = NEE
ZWARTE PIET = JA

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door BL2 »

PASEN = JA
PINKSTEREN = JA
KERSTMIS = JA

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door sjohie »

PASEN = JA
PINKSTEREN = JA
KERSTMIS = JA
VUURWERK = NEE
ZWARTE PIET = JA, maar in overleg vind ik een paar roetveeg- of regenboogpieten ook wel kunnen.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door gosewijn »

PASEN = JA
PINKSTEREN = JA
KERSTMIS = JA

Waarom deze dagen wel??????????????

Jetsertje
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:59

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Jetsertje »

Pasen = Voor wie er behoefte aan heeft. Het hoeft geen nationaal feestdag te zijn, maar een ieder moet de mogelijkheid hebben vrij te kunnen krijgen tijdens Pasen. Tweede Paasdag Tweede Paasdag is onzin en zou weer een normale dag moeten worden. In plaats van een feestdag, wordt het een dag die je extra vrij kunt nemen. Wie tweede Paasdag wilt vieren, kan dit dus nog altijd doen. Anderen kunnen een extra dag vakantie vieren op elk moment van het jaar.
Pinksteren = zelfde verhaal als Pasen.
Kerstmis = zelfde verhaal als Pasen. Eigenlijk ieder feestdag, ongeacht welke religie.
Vuurwerk = Ja, maar beter gereguleerd, gehandhaafd en strenger beboet in het geval van zwaar en illegaal vuurwerk. Ook parken, speeltuinen en drukbezochte locaties zoals winkelstraten vuurwerkvrij maken.
Zwarte Piet = Moet iedereen zelf weten en moet de politiek zich vooral niet mee bemoeien. Vooral niet zwarte Piet opdringen zoals een politicus nogal aan het proberen is. De markt heeft vrije keus en als de markt geen zwarte Piet meer wilt verkopen of tonen, dan is dat het goed recht van de vrije markt. En thuis doet iedereen ook maar hoe hij of zij dat wilt. Dat is en blijft ook vrije keus.
Scholen zouden vooraf moeten aangeven welke feesten zij wel en niet vieren. Zo kan men daar niet achteraf over klagen. Al zou een basisschool vrij van religie moeten bestaan zodat de kindertjes niet van kleins af worden gehersenspoeld als zij daar nog geen keus in hebben.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach, die feestdagen, veel supermarkten, bouwmarkten en woonwinkels zijn al open op dat soort dagen. Zelfs afgelopen zondag, 1e paasdag. En reken maar dat het druk is.

Ieder moet iedere dag zijn eigen feestje maar bouwen vind ik. Ook op dit soort dagen.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Hemelvaartdag ????????? hoort er ook bij .

Gesloten