LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Werd ik vanochtend vroeg (!) wakker met het nieuws dat de verkoop van vuurwerk weer begonnen is. Blijkbaar gaan mensen daar 's nachts al voor op pad. Ach ieder z'n afwijking. Maar ik neem aan dat de overlast voor de jaarwisseling minimaal zal zijn dit jaar. Vuurwerk staat onder druk. Een grote groep mensen wil niet meer dat iedere onbenul hiermee overlast kan veroorzaken en is voor regulering, zoals bv vuurwerkshows door gemeenten.
Uiteraard zijn er ook goedwillende vuurwerk afstekers die netjes wachten tot de afgesproken tijd dat dit mag.
Zoals gezegd verwacht ik een minimale overlast dit jaar. Nu kan men laten zien dat vrije verkoop van vuurwerk wel degelijk mogelijk is. Dus ouders houden hun kinderen in de gaten en volwassenen denken hier ook goed bij na.

En ja, ik geloof dat zelf. Het kan niet zijn dat een kleine groep mensen of een grote groep mensen het eindejaarsvuurwerk verziekt voor de rest van Nederland.

Ach, als ik het zo teruglees . . . :lol:

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ik neem aan dat Geert Wilders en Halbe Zijlstra hier vol tegen in gaan. Vuurwerk is wel een Hollandse traditie.....

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door berndv »

zo lang de politie niet ingrijpt bij het huidige illegale afsteken van vuurwerk vrees ik dat een volledig verkoopverbod de overlast wellicht iets zal beperken, maar de echte overlast van de harde knallen zal hiermee niet oplossen. Het scheelt wel weer vegen op 1 januari

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door BL2 »

Na Zwarte Piet, het Kerstfeest, nu ook maar het vuurwerk afschaffen.
Benieuwd wat 2017 ons qua "afschaffen" gaat brengen !

Enkele ideeen:
- kabinet Rutte afschaffen
- het Koningshuis
- Verhuurmakelaars
- Valys taxivervoer
- pensioen 67 afschaffen
- asielzoekers afschaffen
- Woekerpolissen afschaffen
- Pasen en Pinksteren afschaffen
- Euro afschaffen
- vul maar aan :D
Laatst gewijzigd door BL2 op 29 dec 2016 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Tsja, Zwarte Piet is niet gevaarlijk. Vuurwerk wel. De overlast is veel te groot om dit nog langer toe te staan. Naast overlast voor mens en dier is er ook de vervuiling en natuurlijk de medische schade waarbij sommige mensen hun levenlang verminkt raken. Vuurwerk is in feite gewoon een wapen en als de rest van het jaar wapenbezit verboden is, waarom dan niet ook op 29 december?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door puma73 »

BL2 schreef: Benieuwd wat 2017 ons qua "afschaffen" gaat brengen !

Enkele ideeen:

- Valys taxivervoer

- vul maar aan :D
Waarom zou dit moeten worden afgeschaft???

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Inhoudelijk over vuurwerk:

Inmiddels heb ik zo'n 50 keer oud en nieuw bewust mee mogen/moeten maken. Inmiddels weet ik het wel. Steeds weer dagenlang hetzelfde geknal, steeds weer hetzelfde siervuurwerk: ik ben er wel een beetje klaar mee.

Ik kan me indenken dat mensen er van kunnen genieten, net als ik er vroeger zelf van kon genieten. Ooit ben ik met een groepje bij vrienden geweest die ergens op een 10e verdieping woonden. Machtig mooi uitzicht!

Inmiddels hoeft het van mij niet meer zo. Vind ik het vervelend worden. Je gaat ook geen 50 keer naar dezelfde James Herriot kijken, of 50 keer naar dezelfde Miss Marple. Misschien is het wel de leeftijd dat ik me er meer aan ga storen, wie zal het zeggen?

Misschien is het helemaal geen verkeerd idee om vuurwerk meer te reguleren via de gemeenten, degenen die willen kunnen er dan van genieten, en degenen die het niet willen zien, draaien zich nog eens lekker om in bed of nemen nog een oliebol. Dan kun je ook de volgende dag weer normaal over straat. En de dagen ervoor.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach, tradities... die zijn ooit bedacht door mensen die al lang en breed overleden zijn. Moeten mensen zich anno 2016/7 nu echt laten leiden door ideeën van mensen die er al lang niet meer zijn?

Schei toch uit met die tradities en leef je eigen leven.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Shine »

[Bericht aangepast door Moderator: Verwijderde quote]

Ook ik ben een fel tegenstander dat vuurwerk overal maar te pas en onpas gekocht kan worden en dat er ondanks het verbod je al wekenlang overal heftig geknal hebt. Dier en mens hebben hier last van. Dieren raken ontregeld. Zeg je er voorzichtig en netjes wat van, dan krijg je een brutale mond terug... " wat zeur ik nou toch" tot " mot mijn bek houden en waar ik me mee bemoei."

Vuurwerk en jaarwisseling gaan absoluut hand in hand samen. Maar ik ben en blijf een fel voorstander om dit op 1 plek centraal te doen en het liefst door georganiseerd door de gemeente eventueel samen met de middenstand.
Als ik lees dat te veel legaal verkocht vuurwerk niet voldoet aan de gestelde eisen dan is er toch echt iets grondig mis. De veiligheid van iedereen wordt zonder pardon gewoon op het spel gezet. En dat moet je niet willen.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Als dat 'sociaal binden' bestaat uit verplichte nummers, en dan slechts een paar keer per jaar met Sinterklaas en vuurwerk, dan hoeft het van mij niet nee. Sociale binding moet juist geen verplichting zijn. Een verplichting verbindt niet.

Zeker met vuurwerk: ik zie geen enkele sociale binding in het feit dat je op oudjaarsdag en nieuwjaarsdag niet over straat kun zonder het risico een paar rotjes naar je schenen geslingerd te krijgen. Integendeel, aankomende zaterdag zullen veel mensen ofwel heel vroeg naar de winkel moeten voor de laatste boodschappen, of helemaal niet. Omdat ze het op de dag zelf niet aandurven.

Noodgedwongen je huis niet uit kunnen vanwege een of andere vage traditie heeft niets met sociale binding te maken. Kap dan maar met die traditie, en gauw ook.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Een miljoen of 13 schade, 482 mensen naar de spoedeisende hulp, waarvan 39 mensen met blijvend letsel aan handen, vingers en aan de ogen, waaronder 10 kinderen en ga zo maar door. Hoog tijd om het eens anders te organiseren.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Jullie snappen hopelijk wel dat mijn opmerking over traditie ironisch bedoeld is. Er wordt nl. nogal met 2 maten gemeten tegenwoordig. Tradities worden uit de kast gehaald als het goed uitkomt, maar als het minder uitkomt (lees: het levert geen stemmen op voor politici) dan wordt er over gezwegen. En dat terwijl vuurwerk met oud&nieuw uiteindelijk net zoiets Nederlands is als Sinterklaas. En oliebollen.

mh73

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door mh73 »

Het vuurwerk rondom oud en nieuw, daar heb ik geen moeite mee. Dat mijn hond al vanaf oktober 's avonds de straat niet meer op durft vanwege die achterlijk harde knallen, dat vind ik wel erg. Maar ik ben bang dat dat gewoon niet controleerbaar is.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door olaf79 »

mh73 schreef:Het vuurwerk rondom oud en nieuw, daar heb ik geen moeite mee. Dat mijn hond al vanaf oktober 's avonds de straat niet meer op durft vanwege die achterlijk harde knallen, dat vind ik wel erg. Maar ik ben bang dat dat gewoon niet controleerbaar is.
Niet controleerbaar is en mag nooit een argument zijn. 99% van de door rood rijders krijgt nooit een boete, zullen we dat maar afschaffen dan?

Wat helpt:
- Pakkans verhogen
- Straffen zeer sterk omhoog. Zowel, handel als bezit een gevangenisstraf op zetten en of boetes van 10 duizenden euro's. Verder in geval van minderjarigen, ouders aanspreken en mede straffen. Veel plegers rond de jaarwisseling opsluiten.
- Gemeente vuurwerkshows laten organiseren waar veilig, met een minimum aan overlast en vakbekwaam vuurwerk wordt afgeschoten...

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Hier is het knallen al weer begonnen sinds het donker is. ZO hinderlijk.

mh73

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door mh73 »

olaf79 schreef:
mh73 schreef:Het vuurwerk rondom oud en nieuw, daar heb ik geen moeite mee. Dat mijn hond al vanaf oktober 's avonds de straat niet meer op durft vanwege die achterlijk harde knallen, dat vind ik wel erg. Maar ik ben bang dat dat gewoon niet controleerbaar is.
Niet controleerbaar is en mag nooit een argument zijn. 99% van de door rood rijders krijgt nooit een boete, zullen we dat maar afschaffen dan?

Wat helpt:
- Pakkans verhogen
- Straffen zeer sterk omhoog. Zowel, handel als bezit een gevangenisstraf op zetten en of boetes van 10 duizenden euro's. Verder in geval van minderjarigen, ouders aanspreken en mede straffen. Veel plegers rond de jaarwisseling opsluiten.
- Gemeente vuurwerkshows laten organiseren waar veilig, met een minimum aan overlast en vakbekwaam vuurwerk wordt afgeschoten...
Helemaal met je eens, maar ik zie het niet zo 1 2 3 gebeuren.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door harkja »

Is deze traditie nog wel van deze tijd vragen mensen uit Syrië zich waarschijnlijk af die nu hier wonen ? 70 miljoen euro wordt er verknald dit jaar en veel gewonden ! Laat dit over aan de Gemeente waar je woont. Beter voor mens en dier lijkt mij.

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door BL2 »

harkja schreef:Iaat dit over aan de Gemeente waar je woont.
Van mijn belastinggeld, denk het niet. Ik betaal mijn belasting centjes niet aan de gemeente om daar dan voorwerk voor te gaan afsteken.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Sira »

Afschaffen die overlast.

81% van de Nederlanders koopt geen vuurwerk (Bron AD).
Het kleine groepje dat wel vuurwerk koopt en daarmee overlast aan mens èn dier veroorzaakt, noemt het traditie. Ze zijn zelfs nog te beroerd om de troep op te ruimen.
Pas eind jaren '60 / begin jaren '70 (vorige eeuw) zijn burgers in Nederland vuurwerk gaan afsteken. Iets dat pas ca. 45 jaar bestaat, kan ik geen traditie noemen.

stofzuigertje

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je de verkoop gaat verbieden of beperken, nu leveren de Belgen erg veel en beter vuurwerk tegen lagere prijzen.
In de grensstreek is het geel van onze nummer borden deze dagen en controle nihil.

Ze halen hele jaar al tabak daar en we lopen dan wel 21% BTW mis.
Ik verwacht het verbieden goed zal zijn voor de zwarthandel.
Net als een gesloten koffie shop, vaak meer overlast op straat en je verliest controle.

Gesloten