LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag apotheek bepalen of ik Temazepam zelf moet betalen?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Carla70
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 feb 2019 12:25

Mag apotheek bepalen of ik Temazepam zelf moet betalen?

Ongelezen bericht door Carla70 »

goededag, ik slik het slaapmiddel Temazepam en moet dit van mijn apotheek betalen terwijl mijn verzekering beweert dat het in de basisverzekering zit en dit middel wel meegaat in je eigen risico. mag de apotheek het zelf beslissen of je aan hun moet betalen of dat het onder je verzekering valt? mvg Carla Beijersbergen

Aadgt
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jun 2007 15:06
Beste antwoord
Gekozen door Carla70

Re: Mag apotheek bepalen of ik Temazepam zelf moet betalen?

door Aadgt » 15 feb 2019 13:22

Op medicijnkosten.nl is het volgende te lezen:
Onder voorwaarden vergoed vanuit de basisverzekering. Voorwaarde: uitsluitend voor een verzekerde die dit geneesmiddel gebruikt als:
a) onderhoudsbehandeling bij epilepsie of als behandeling bij epileptisch insult,
b) behandeling van angststoornissen, waarbij medicamenteuze therapie met ten minste twee antidepressiva overeenkomstig de geldende richtlijnen, heeft gefaald,
c) behandeling bij multipele psychiatrische problematiek, waarbij behandeling met hoge doses benzodiazepinen noodzakelijk is,of
d) palliatieve sedatie bij terminale zorg.
sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Mag apotheek bepalen of ik Temazepam zelf moet betalen?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Carla70 schreef:
14 feb 2019 12:34
goededag, ik slik het slaapmiddel Temazepam en moet dit van mijn apotheek betalen terwijl mijn verzekering beweert dat het in de basisverzekering zit en dit middel wel meegaat in je eigen risico. mag de apotheek het zelf beslissen of je aan hun moet betalen of dat het onder je verzekering valt? mvg Carla Beijersbergen
Nee dat mogen ze zelf niet beslissen, hun computer geeft dat aan. Als jij vind dat het onder je verzekering valt kun je het daar indienen, de verzekering verrekend het dan met je eigen risico.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Mag apotheek bepalen of ik Temazepam zelf moet betalen?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Het wordt dus door de verzekering niet vergoed totdat uw eigen risico op is. Ik spreek uit eigen ervaring. Zolang u eigen risico heeft wordt het middel dus daaruit betaald.

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Mag apotheek bepalen of ik Temazepam zelf moet betalen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Kan het zijn dat u een eigen bijdrage voor dit middel moet betalen aan de apotheek?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Mag apotheek bepalen of ik Temazepam zelf moet betalen?

Ongelezen bericht door berndv »

Wel vreemd. Ik heb ook een aantal medicijnen die vanuit de basis vergoed worden, maar ik hoef in de apotheek nooit te betalen, zij dienen het bij de verzekering in en deze incasseert het dan weer bij mij totdat ik aan mijn eigen risico zit.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Mag apotheek bepalen of ik Temazepam zelf moet betalen?

Ongelezen bericht door criticus2 »

is het niet heel simpel zo dat u de medicatie zelf moet betalen en zelf de nota moet indienen bij de zorgverzekeraar? Oftewel: de apotheek doet dat niet regelrecht. Of het is daadwerkelijk een stuk eigen bijdrage? (iets anders dan eigen risico).

In principe worden zaken die onder eigen risico vallen gewoon vergoed, en stuurt de verzekeraar eens in de x tijd een overzicht en afrekening eigen risico. tenminste dat doet de mijne zo. Wellicht zijn er andere verzekeraars die het direct verrekenen, tot het potje vol is. dat weet ik niet.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Mag apotheek bepalen of ik Temazepam zelf moet betalen?

Ongelezen bericht door reggie2 »

criticus2 schreef:
14 feb 2019 14:02
is het niet heel simpel zo dat u de medicatie zelf moet betalen en zelf de nota moet indienen bij de zorgverzekeraar? Oftewel: de apotheek doet dat niet regelrecht. Of het is daadwerkelijk een stuk eigen bijdrage? (iets anders dan eigen risico).

Dat mag een apotheker niet doen, is mij toevallig bij de cholesterol pillen gezegd.

TS neem nogmaals contact met je verzekering op.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Mag apotheek bepalen of ik Temazepam zelf moet betalen?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Op de website Medicijnkosten.nl van de overheid kunt u zelf zien welke medicijnen wel en welke medicijnen niet vanuit de basisverzekering worden vergoed. Voor de Temazepam tabletten geeft deze website aan dat deze medicijnen volledig vanuit de basisverzekering worden vergoed. Deze website kunt u in het vervolg dus ook raadplegen i.v.m. de vergoeding van andere medicijnen.

Uw apotheek dient de rekening voor deze medicijnen bij uw zorgverzekeraar in te dienen. Wel is het zo dat de medicijnkosten onder het eigen risico vallen van de basisverzekering vallen. Dus de eerste € 375,00 of € 385,00 van de vergoedingen uit de basisverzekering worden bij u in rekening gebracht. Niet de apotheek verrekend dat met u, dat doet de zorgverzekeraar. Ook andere vergoedingen kunnen onder het eigen risico vallen en uw zorgverzekeraar houdt bij of u wel of niet aan het maximum jaarbedrag van het eigen risico zit, omdat deze alle voor u gemaakte kosten ziet. Uw apotheker heeft daar geen inzicht in en kan dus ook niet bepalen of het door u gewenste medicijn nog wel of niet onder het eigen risico valt.

Weigert uw apotheker desondanks de rekening bij de zorgverzekeraar in te dienen, dan zou ik op zo korte termijn een andere apotheker zoeken, als is het alleen al om problemen met deze apotheker in de toekomst te voorkomen.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Mag apotheek bepalen of ik Temazepam zelf moet betalen?

Ongelezen bericht door criticus2 »

""Uw apotheek dient de rekening voor deze medicijnen bij uw zorgverzekeraar in te dienen."" die is volgens mij wat te kort door de bocht. Zorgverleners die ""clearen "" met zorgverzekeraars doen dit uit gemak, niet omdat het het moet.
eea hangt dus van betalingsvoorwaarden af die de apotheek hanteert.
De apotheek heeft dat als het goed is gewoon gecommuniceerd. Advies: kijk even naar de betalingsvoorwaarden. en/of vraag na bij de apotheek hoe dat zit. En dan de apotheker zelf, niet een assistente.

Undutchable
Berichten: 140
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Mag apotheek bepalen of ik Temazepam zelf moet betalen?

Ongelezen bericht door Undutchable »

Het wordt alleen uit de basisverzekering vergoed als de arts code B2 op het recept heeft gezet. Anders moet u het zelf betalen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Mag apotheek bepalen of ik Temazepam zelf moet betalen?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Vraag je toch aan je huisarts of hij een code er op wil zetten?

Aadgt
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jun 2007 15:06

Re: Mag apotheek bepalen of ik Temazepam zelf moet betalen?

Ongelezen bericht door Aadgt »

Op medicijnkosten.nl is het volgende te lezen:
Onder voorwaarden vergoed vanuit de basisverzekering. Voorwaarde: uitsluitend voor een verzekerde die dit geneesmiddel gebruikt als:
a) onderhoudsbehandeling bij epilepsie of als behandeling bij epileptisch insult,
b) behandeling van angststoornissen, waarbij medicamenteuze therapie met ten minste twee antidepressiva overeenkomstig de geldende richtlijnen, heeft gefaald,
c) behandeling bij multipele psychiatrische problematiek, waarbij behandeling met hoge doses benzodiazepinen noodzakelijk is,of
d) palliatieve sedatie bij terminale zorg.

JJB53
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2019 13:18

Re: Mag apotheek bepalen of ik Temazepam zelf moet betalen?

Ongelezen bericht door JJB53 »

Rare apotheek. Maar goed, je geeft aan dat je verzekering het vergoedt. In uiterste geval eerst zelf betalen aan de apotheek en de nota naar je zorgverzekeraar sturen. Sommige apotheken hebben wel vaker rare eigen regels of zgn eigen beleid.

Holy53
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 feb 2010 13:15

Re: Mag apotheek bepalen of ik Temazepam zelf moet betalen?

Ongelezen bericht door Holy53 »

Aadgt schreef:
15 feb 2019 13:22
Op medicijnkosten.nl is het volgende te lezen:
Onder voorwaarden vergoed vanuit de basisverzekering. Voorwaarde: uitsluitend voor een verzekerde die dit geneesmiddel gebruikt als:
a) onderhoudsbehandeling bij epilepsie of als behandeling bij epileptisch insult,
b) behandeling van angststoornissen, waarbij medicamenteuze therapie met ten minste twee antidepressiva overeenkomstig de geldende richtlijnen, heeft gefaald,
c) behandeling bij multipele psychiatrische problematiek, waarbij behandeling met hoge doses benzodiazepinen noodzakelijk is,of
d) palliatieve sedatie bij terminale zorg.
"Goededag, ik slik het slaapmiddel Temazepam en moet dit van mijn apotheek betalen terwijl mijn verzekering beweert dat het in de basisverzekering zit en dit middel wel meegaat in je eigen risico. "

Carla70
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 feb 2019 12:25

Re: Mag apotheek bepalen of ik Temazepam zelf moet betalen?

Ongelezen bericht door Carla70 »

dank jullie wel voor de reacties. inmiddels weet ik dat ik het met mijn huisarts moet bespreken om het eventueel vergoed te krijgen. alleen in bijzondere gevallen als je bijvoorbeeld in een slechte periode zit dan kan het weer wel.

NRKoppe
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 nov 2006 20:22

Re: Mag apotheek bepalen of ik Temazepam zelf moet betalen?

Ongelezen bericht door NRKoppe »

Bij kort incidenteel gebruik geld een eigen vergoeding voor deze medicatie

Bij chronisch gebruik kan de arts de code B2 gebruiken op het recept om aan te duiden dat het om chronisch gebruik (voor bepaalde stoornissen/klachten) en dan geld de eigen bijdrage niet (meer)

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag apotheek bepalen of ik Temazepam zelf moet betalen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het gaat niet over de eigen bijdrage, het gaat erover of het al dan niet vergoed wordt uit de basisverzekering. En dan is uiteraard het eigen risico van toepassing.

Gesloten