LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] MAgnetron gevaarlijk ?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
fortuna
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 okt 2006 13:02

MAgnetron gevaarlijk ?

Ongelezen bericht door fortuna »

Uit onderzoek zou blijken dat het koken met magnetronovens ongezond en zelfs gevaarlijk is. Bereiden van voedsel in de magnetron schijnt zo onnatuurlijk te zijn dat de oorspronkelijke samenstelling van het voedsel drastisch wordt gewijzigd. Dit is op zichzelf niet zo'n probleem, ware het niet dat het menselijk lichaam hier slecht op reageert en de kans op de aanmaak van kankercellen vergroot. In Rusland is het gebruik van magnetronovens ooit zelfs verboden geweest. In deze links vind je meer over dit onderwerp http://www.mercola.com/article/microwave/hazards.htm en http://www.natuurlijk-welzijn.org/artik ... on142.html
Aan de hand van deze artikelen heb ik in elk geval besloten nog slechts spaarzaam gebruik te maken van een magnetron. Ik ben benieuwd naar reacties op dit artikel en tevens op zoek naar mensen die mij meer kunnen vertellen over de risico's van inductiekoken. Inductiekoken schijnt namelijk volgens dezelfde principes te werken als de magnetronoven!
Laatst gewijzigd door fortuna op 01 okt 2006 22:21, 2 keer totaal gewijzigd.

grootvader
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 sep 2006 07:38

Re: MAgnetron gevaarlijk ?

Ongelezen bericht door grootvader »

Wat een onzinverhaal dat nergens op gebaseerd is dan op broodje aap-verhalen.

Elk atoom heeft van nature immers een bepaalde snelheid van zijn schil (electronen,protonen,neutronen, enz.) die bepaald wordt door de omgevingstemperatuur.

Een magnetron verhoogt die snelheid waarmee het product dus warmer wordt.

De magnetische straling wordt door het metalen omhulsel van de magnetron afgevangen en als veiligheid kan de deur nooit geopend worden bij een werkende magnetron.

Kortom, eenzelfde verhaal als aardstralen en dergelijke.

De Vrije Vogel

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: MAgnetron gevaarlijk ?

Ongelezen bericht door NAK »

Ook hier weer een theorie van een "Amerikaanse Medicus".

Is het niet een beetje vreemd dat juist in het land, dat pretendeert voorop te lopen in de technologische ontwikkelingen, steeds weer medici opstaan om middels hun onvolprezen "Health Programs" de aanval te openen op de, uit die zelfde technologie.

grootvader
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 sep 2006 07:38

Re: MAgnetron gevaarlijk ?

Ongelezen bericht door grootvader »

En bovendien werkt de link naar een of ander artikel niet eens meer!

De Vrije Vogel II

oxazepam
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 aug 2006 13:49

Re: MAgnetron gevaarlijk ?

Ongelezen bericht door oxazepam »

Inductiekoken schijnt namelijk volgens dezelfde principes te werken als de magnetronoven!
Als je dat denkt, dan kan ik me ook voorstellen dat je het verhaal serieus neemt.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: MAgnetron gevaarlijk ?

Ongelezen bericht door Ulbe »

Beste Fortuna,

Wanneer je een link neerzet, zorg dan dat deze link werkt, zodoende iedereen de info kan lezen!,

Het is natuurlijk altijd interessant dergelijke info te lezen over wát er eigenlijk niet goed zit bij de magnetronoven,

Misschien kun je de link verbeteren, in mijn situatie wordt de site niet gevonden "page not found"

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

fortuna
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 okt 2006 13:02

Re: MAgnetron gevaarlijk ?

Ongelezen bericht door fortuna »

http://www.mercola.com/article/microwave/hazards.htm en http://www.natuurlijk-welzijn.org/artik ... on142.html

links aangepast, zouden nu moeten werken.

Door het koken in de magnetron veranderden de voedingsstoffen dusdanig, dat veranderingen in het bloed van de deelnemers plaats vond. Dit waren geen gezonde veranderingen, maar veranderingen die achteruitgang in het menselijk lichaam konden veroorzaken. ­

Ten Reasons to Throw out your Microwave Oven

From the conclusions of the Swiss, Russian and German scientific clinical studies, we can no longer ignore the microwave oven sitting in our kitchens. Based on this research, we will conclude this article with the following:

1). Continually eating food processed from a microwave oven causes long term - permanent - brain damage by "shorting out" electrical impulses in the brain [de-polarizing or de-magnetizing the brain tissue].

2). The human body cannot metabolize [break down] the unknown by-products created in microwaved food.

3). Male and female hormone production is shut down and/or altered by continually eating microwaved foods.

4). The effects of microwaved food by-products are residual [long term, permanent] within the human body.

5). Minerals, vitamins, and nutrients of all microwaved food is reduced or altered so that the human body gets little or no benefit, or the human body absorbs altered compounds that cannot be broken down.

6). The minerals in vegetables are altered into cancerous free radicals when cooked in microwave ovens.

7). Microwaved foods cause stomach and intestinal cancerous growths [tumors]. This may explain the rapidly increased rate of colon cancer in America.

8). The prolonged eating of microwaved foods causes cancerous cells to increase in human blood.

9). Continual ingestion of microwaved food causes immune system deficiencies through lymph gland and blood serum alterations.

10). Eating microwaved food causes loss of memory, concentration, emotional instability, and a decrease of intelligence.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: MAgnetron gevaarlijk ?

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ha ha ha ha ha altijd leuk om dit soort belachelijke theorieen te lezen. Ik maak al jaren gebruik van een magnetron en heb er nog geen klachten over. Ik denk dat als het echt schadelijk was geweest er wel meer gevallen bekend zouden moeten zijn. Ken jij er een?

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: MAgnetron gevaarlijk ?

Ongelezen bericht door Walter van V »

tja leuke verhaaltjes om de eigen filisofie te promoten...

Echte bewijzen voor de beweringen (wetenschappelijk onderzoek b.v....) ontbreekt zoals gewoonlijk weer eens...

Ja en natuurlijk leeft iemand die alleen maar voer uit de magnetron eet ongezonder. Maar of die licahmelijke aftakeling nu aan de magnetron of het uberhaupt slechtere voedsel (diepvriesmaaltijden, opwarmen etc) te wijten is??? Moet in essentie simpel zijn om vast te stellen met onderzoek, maar waarom doen ze dat dan niet?

fortuna
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 okt 2006 13:02

Re: MAgnetron gevaarlijk ?

Ongelezen bericht door fortuna »

Ha ha ha ha ha altijd leuk om dit soort belachelijke theorieen te lezen. Ik maak al jaren gebruik van een magnetron en heb er nog geen klachten over. Ik denk dat als het echt schadelijk was geweest er wel meer gevallen bekend zouden moeten zijn. Ken jij er een?
Denk aan de langere termijn (voorbeeld: een roker zal vaak op de korte termijn geen noemenswaardige nadelen ondervinden van het roken. Deze openbaren zich vaak op de langere termijn) Bovendien is de oorzaak van klachten vaak niet te herleiden. Het feit dat jij dus geen klachten hebt, is geen reden om het onderzoek te verwerpen.

fortuna
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 okt 2006 13:02

Re: MAgnetron gevaarlijk ?

Ongelezen bericht door fortuna »

Moet in essentie simpel zijn om vast te stellen met onderzoek, maar waarom doen ze dat dan niet?
dit is in de genoemde onderzoeken juist onderzocht. Ook vers voedsel kan worden bereid in de magnetron. Ten opzichte van de klassieke bereiding treden volgens de genoemde onderzoeken, nadelige gevolgen op.[/quote]

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: MAgnetron gevaarlijk ?

Ongelezen bericht door Walter van V »

ik heb geen wetenschappelijk onderzoek gezien.....

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: MAgnetron gevaarlijk ?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Medio jaren 80 kwamen er verhalen in de media over koks, die met onverklaarbare nierklachten in het ziekenhuis terecht kwamen, en daar hun laatste adem uitbliezen.

Lijkschouwing leerde dat hun nieren eruit zagen alsof ze gekookt waren. Dat waren ze ook. De koks stonden vaak vlakbij een magnetron (waarvan de techniek toen nog in de kinderschoenen stond), en hun nieren werden dus letterlijk gekookt door de straling die van die apparaten af kwam.

Kortom: gewoon een broodje aap-verhaal, net als hetgeen onder die link beschreven staat. Ik heb al 18 jaar een magnetron, en heb nog nooit gezonheidsproblemen erdoor ondervonden.

Ik geloof er dus absoluut geen laars van.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: MAgnetron gevaarlijk ?

Ongelezen bericht door karr-2 »

Ik geloof er ook geen bal van en aan wetenschappelijk onderzoek ontbreekt het helemaal in deze.

Als magnetrons daadwerkelijk onveilig zouden zijn, waren ze echt niet vrijgegeven aan het publiek. En dan hadden er meer doden moeten vallen.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: MAgnetron gevaarlijk ?

Ongelezen bericht door Ulbe »

Wie het weet mag het zeggen!, :wink:

Al zal de magnetron minder goed voor de gezondheid zijn, wordt deze zeker niet als gevaarlijk beschouwd!, er zijn te veel van dergelijke apparaten in de handel en onder de mensen!, en zou natuurlijk de handel in magnetrons instorten

Deze beweringen kunnen misschien wel waarheid hebben, maar afschaffen van deze producten gaat zeker niet door,

Dezelfde problemen met GSM- en DECT telefoons, theoretisch staan ze stijf van de straling, maar afschaffen is niet meer van toepassing!, de wereld is vol met dergelijke apparaten, en de handel ook!,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: MAgnetron gevaarlijk ?

Ongelezen bericht door eeliane »

Stel als er morgen iemand zegt dat de magnetron gevaarlijk is dan zou de overheid dus onmiddellijk deze apparaten verbieden? Denk jij dat.
Wat is toch de kromme redenatie dat de overheid een produkt dat van geen kanten deugt zou gaan verbieden??
Tuurlijk niet, via allerlei slinkse manieren worden er mensen omgekocht en allerlei onderzoeken door zogenaamde deskundige naar het land der fabelen verwezen. Jaja zo blijft het altijd de vraag wie heeft er gelijk?
Ik denk dat je zelf moet nadenken, een apparaat dat met onzichtbare golven ( hoe manifesteren zich deze, eet je die dan op, krijg je er iets van binneneen produkt van binnen uit kan opwarmen, zonder vuur, water of andere hulpmiddelen. Hoe gezond kan dat zijn?
TJa en denk niet dat de overheid zich hier mee bemoeit, sigaretten zijn er ook nog steeds...

fortuna
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 okt 2006 13:02

Re: MAgnetron gevaarlijk ?

Ongelezen bericht door fortuna »

TJa en denk niet dat de overheid zich hier mee bemoeit, sigaretten zijn er ook nog steeds
Geheel mee eens Eeliane. De economische belangen wegen helaas nog altijd zwaarder dan de gezondheidsbelangen. Reden temeer om je gezond verstand te gebruiken en dit niet aan de overheid over te laten, onder het mom dat ze het wel zullen verbieden als het schadelijk is :!:

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: MAgnetron gevaarlijk ?

Ongelezen bericht door tienepien »

Niet alles wat met straling te maken heeft is ook schadelijk. Zolang er geen gedegen onderzoek is gepubliceerd in een gerenomeerd wetenschappelijk tijdschrift, is het vreemd om zelf maar conclusies te gaan trekken. Nieuwe apparatuur (zeker elektrische!) wordt uitgebreid getest voordat het zelfs maar op de markt mag komen. Er is dus wel een controle op dit soort producten.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: MAgnetron gevaarlijk ?

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Tuurlijk niet, via allerlei slinkse manieren worden er mensen omgekocht en allerlei onderzoeken door zogenaamde deskundige naar het land der fabelen verwezen.
En de complottheorieen breiden zich uit.....

Toolboy

Re: MAgnetron gevaarlijk ?

Ongelezen bericht door Toolboy »

Ik heb een stralings metertje als ik deze op een korte afstand bij een draaiende magnetron houd slaat de meter uit.
Dit gebeurd ook als ik m voor een beeldscherm houd die aanstaat.

Maar of dit gevaar betekent ????

Gesloten