LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Menzis verplicht mij een acceptgiro van 1,50 euro per maand

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Clee Dik
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2018 22:57

Menzis verplicht mij een acceptgiro van 1,50 euro per maand

Ongelezen bericht door Clee Dik »

[offtopic passage verwijderd]

Ik ontvang een brief van mijn nieuwe zorgverzekeraar, waarin staat dat de maandelijkse premie helaas niet af te schrijven is van mijn bankrekening.
Vanaf NU krijg ik een acceptgiro waarmee ik het verschuldigd bedrag kan overmaken richting Menzis, met een opslag van zegge 1,50 euro.
Deze zegge 1,50 euro voor de acceptgiro!!!!
In mijn ogen is een acceptgiro een geel geperforeerd gedeelte onderaan een schrijven die ik kan aanbieden aan mijn bank en niet gewoon een, schrijven met opgesomde bedragen!!!
Tevens is een acceptgiro waar kosten aan verbonden zijn in mijn ogen onwettig!!!
Graag uw reactie hierop!!!

met vriendelijke groet,
C.Dik
Laatst gewijzigd door Radar op 26 jan 2018 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast, offtopic passage verwijderd

Holy53
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 feb 2010 13:15

Re: Menzis verplicht mij een acceptgiro van 1,50 euro per maand

Ongelezen bericht door Holy53 »

Ja, dit mogen ze. Een accept is een duur product wat op termijn ook volledig verdwijnt.
Menzis moet hier ook voor betalen bij bank.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Menzis verplicht mij een acceptgiro van 1,50 euro per maand

Ongelezen bericht door yan »

U kunt ook aangeven geen accept-giro te willen gebruiken, maar gewoon het bedrag zelf over te maken

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Menzis verplicht mij een acceptgiro van 1,50 euro per maand

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Waarom is het onwettig in uw ogen? Er moet een brief gemaakt worden, er moet een acceptgiro gemaakt worden, de portokosten moeten betaald worden, het kost voor het bedrijf geld om geld te laten storten op de rekening en er moet handmatig gecontroleerd worden of het geld wel tijdig bijgeschreven is. En dat moet allemaal kosteloos gebeuren volgens u?
Als u gewoon zorgt voor voldoende saldo is er niks aan de hand. Wees ook maar blij dat het zo gaat, in een andere topic hier is te lezen dat de klant uit de aanvullende verzekering gegooid is vanwege het uitblijven van de premie.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Menzis verplicht mij een acceptgiro van 1,50 euro per maand

Ongelezen bericht door scontra »

Clee Dik schreef:[offtopic passage verwijderd]

Ik ontvang een brief van mijn nieuwe zorgverzekeraar, waarin staat dat de maandelijkse premie helaas niet af te schrijven is van mijn bankrekening.
Vanaf NU krijg ik een acceptgiro waarmee ik het verschuldigd bedrag kan overmaken richting Menzis, met een opslag van zegge 1,50 euro.
Deze zegge 1,50 euro voor de acceptgiro!!!!
In mijn ogen is een acceptgiro een geel geperforeerd gedeelte onderaan een schrijven die ik kan aanbieden aan mijn bank en niet gewoon een, schrijven met opgesomde bedragen!!!
Tevens is een acceptgiro waar kosten aan verbonden zijn in mijn ogen onwettig!!!
Graag uw reactie hierop!!!

met vriendelijke groet,
C.Dik
@clee dik,

Mogelijk is het saldo op uw betaalrekening onvoldoende (geweest) waardoor de automatische incasso niet heeft kunnen plaatsvinden.
Meestentijds wordt tweemaal geprobeerd op die wijze te incasseren en als dat niet lukt dan krijgt u zelf een betalingsverzoek middels de bijgevoegde acceptgiro.
U bent er zelf verantwoordelijk voor dat er voldoende saldo op de rekening staat.
Om de premie alsnog te kunnen innen krijgt u de mogelijkheid deze alsnog en binnen de betaaltermijn te voldoen, echter aan een acceptgiro betaling zijn kosten verbonden en uw (in dit geval) verzekeraar berekend deze kosten aan u door. Dit staat ook in de algemene betalingsvoorwaarden.
Niets onwettigs aan en denkelijk te wijten aan uw eigen handelen.
Betaal wel op tijd, incl, de kosten voor de acceptgiro overschrijving, om een verdere betaalachterstand en de daarmee verdere problemen te voorkomen.
U kunt wel een nieuwe incassomachtiging afgeven, neem hiervoor contact op met uw verzekeraar. (En zorg altijd voor voldoende saldo op de rekening)

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Menzis verplicht mij een acceptgiro van 1,50 euro per maand

Ongelezen bericht door mahadma »

In mijn ogen is een acceptgiro een geel geperforeerd gedeelte onderaan een schrijven die ik kan aanbieden aan mijn bank en niet gewoon een, schrijven met opgesomde bedragen!!!
En het verzenden van die acceptgiro = gratis? De verwerking is ook gratis? Nee op beide vragen.

Tevens is een acceptgiro waar kosten aan verbonden zijn in mijn ogen onwettig!!!
Waar staat dat precies? In dit geval nergens.

Overigens, 1,50 is een koopje, ik ken bedrijven die er zomaar 2,50 of meer voor vragen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Menzis verplicht mij een acceptgiro van 1,50 euro per maand

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik weet niet of mijn reactie je zal bevallen, maar ik ben het wel met Menzis eens, een acceptgiro sturen en verwerken kost meer tijd dan een automatische incasso, en het is een bedrijf, geen liefdadigheidsinstelling als de kerk of het leger des heils, dus daar willen ze voor betaald krijgen. Maar voor mijn context, waarom is die automatische incasso mislukt? Was het een technische fout bij hun die ze niet echt chique op jou afwentelen, of was er te weinig saldo door jouw eigen toedoen?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Menzis verplicht mij een acceptgiro van 1,50 euro per maand

Ongelezen bericht door moederslink »

@Clee Dik,

u hoeft niet te schreeuwen hoor met allemaal uitroeptekens.
Er bestaat ook de mogelijkheid om de factuur per email te ontvangen . U heeft dan de mogelijkheid om via Ideal te betalen en kost u niets extra.s.
Overleg dit maar eens met Menzis.
U zit niet gebakken aan een acceptgiro die altijd geld kost.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Menzis verplicht mij een acceptgiro van 1,50 euro per maand

Ongelezen bericht door grun »

Ja, een acceptgiro is duurder. Maar het is niet dat u daarom een boete betaalt, u betaalt de normale prijs maar de klanten die automatische incasso prefereren krijgen korting. Zo heb ik het wel eens uitgelegd gekregen door een creatieve geest.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Menzis verplicht mij een acceptgiro van 1,50 euro per maand

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Holy53 schreef:Ja, dit mogen ze. Een accept is een duur product wat op termijn ook volledig verdwijnt.
Menzis moet hier ook voor betalen bij bank.
Mits u dit met hen overeengekomen bent. Of het een duur product is wel of niet, dat doet niet ter zake.
In 2014 bracht Anderzorg plots in de 2e maand van het contract 50 eurocent in rekening voor een acceptgiro. Dit was ik niet met hen overeengekomen (contract/voorwaarden). Ze hebben dat op mijn vraag ook nooit hard kunnen maken. Wel was men stellig dat ik die 50 eurocent vooral wel zou moeten gaan betalen om problemen te voorkomen. Ik heb die kosten niet betaald en geen problemen gehad.

Belangrijk hierin is: weet wat u voor overeenkomst aangaat met een partij.
Dat heeft meer waarde dat individuele persoonlijke meningen alhier.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Menzis verplicht mij een acceptgiro van 1,50 euro per maand

Ongelezen bericht door alfatrion »

Clee Dik schreef:Tevens is een acceptgiro waar kosten aan verbonden zijn in mijn ogen onwettig!!!
Graag uw reactie hierop!!!
Kosten voor een acceptgiro zijn niet onwettig, maar 1,50 euro is wel in strijd met artikel 6:230k BW. U kunt bij de bank van Menzis navragen wat ze bij Menzis in rekening brengen voor een acceptgiro/overboeking. Dat bedrag bent u verschuldigd.

Zie ook:
viewtopic.php?p=2333991#p2333991

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Menzis verplicht mij een acceptgiro van 1,50 euro per maand

Ongelezen bericht door Lowieze »

alfatrion schreef:
Clee Dik schreef:Tevens is een acceptgiro waar kosten aan verbonden zijn in mijn ogen onwettig!!!
Graag uw reactie hierop!!!
Kosten voor een acceptgiro zijn niet onwettig, maar 1,50 euro is wel in strijd met artikel 6:230k BW. U kunt bij de bank van Menzis navragen wat ze bij Menzis in rekening brengen voor een acceptgiro/overboeking. Dat bedrag bent u verschuldigd.

Zie ook:
viewtopic.php?p=2333991#p2333991
U zegt dat 1,50 in strijd is met een bepaald artikel, maar tegelijkertijd dat de klant bij de bank moet gaan opvragen wat de werkelijke kosten zijn.
Bij de consumentenbond wordt er echter dit gezegd: "Als je het oneens bent met een betaaltoeslag, kun je het bedrijf verzoeken aan te tonen dat de kosten redelijk zijn."
Dus je moet bij het bedrijf zelf zijn, niet bij hun bank. Hoeveel moeite moet je ervoor gaan doen om dat voor elkaar te krijgen?

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Menzis verplicht mij een acceptgiro van 1,50 euro per maand

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
Clee Dik schreef:Tevens is een acceptgiro waar kosten aan verbonden zijn in mijn ogen onwettig!!!
Graag uw reactie hierop!!!
Kosten voor een acceptgiro zijn niet onwettig, maar 1,50 euro is wel in strijd met artikel 6:230k BW. U kunt bij de bank van Menzis navragen wat ze bij Menzis in rekening brengen voor een acceptgiro/overboeking. Dat bedrag bent u verschuldigd.

Zie ook:
viewtopic.php?p=2333991#p2333991
Nogmaals, wat in uw ogen in strijd is, hoeft niet zo te zijn. De kosten van de bank zullen niet zo hoog zijn, maar er zijn meer kosten dan alleen de bankkosten. De factuur moet geprint worden (papier, inkt, machines), er moet een envelop om heen (vaak een gedrukte envelop met logo) en er moet porto betaald worden. Wilt u even voorrekenen dat dit goedkoper kan dan € 1,50.
Nergens in uw aangegeven artikel staat vermeld dat ze alleen de bankkosten mogen vragen. Ik citeer: "De vergoeding die de handelaar aan de consument vraagt voor het gebruik van een bepaald betaalmiddel bedraagt ten hoogste de kosten van het gebruik daarvan voor de handelaar." Om een bepaald betaalmiddel te gebruiken zijn er meerdere kosten gemoeid.

stofzuigertje

Re: Menzis verplicht mij een acceptgiro van 1,50 euro per maand

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Naast deze 12x€1,50= €18,- per jaar loop ik dan ook mijn 3% korting mis.
Als je per jaar betaalde staat er gemiddeld maar helft uit en daar 3% over is meer dan welke bank ook zal geven!

Banken rekenen voor zakelijke klanten kosten.
1x per jaar auto incassso is goedkoopste.

Maandelijks betalen is dus 11x extra kosten en de kans op wanbetalers groter/tekort saldo.

Acceptgiro is naast drukwerk ook extra controle en handmatig werk dat betaald moet worden en nog duurder.
Verder kans op dat Post NL in jou buurt iets minder goed is en de kosten zijn dan hoger dan die €1,50 die zij nu vragen!

Betaal per jaar en pak je voordeel indien mogelijk.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Menzis verplicht mij een acceptgiro van 1,50 euro per maand

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lowieze schreef:Bij de consumentenbond wordt er echter dit gezegd: "Als je het oneens bent met een betaaltoeslag, kun je het bedrijf verzoeken aan te tonen dat de kosten redelijk zijn."
Dus je moet bij het bedrijf zelf zijn, niet bij hun bank.
Je moet bij de bank zijn, omdat de bewijslast bij de consument ligt, zie de uitspraken van de Europese wetgever in het andere topic.
Neo Dutchio schreef:Nogmaals, wat in uw ogen in strijd is, hoeft niet zo te zijn. De kosten van de bank zullen niet zo hoog zijn, maar er zijn meer kosten dan alleen de bankkosten. De factuur moet geprint worden (papier, inkt, machines), er moet een envelop om heen (vaak een gedrukte envelop met logo) en er moet porto betaald worden. Wilt u even voorrekenen dat dit goedkoper kan dan € 1,50.
Van mij mag jij best vinden dat het bedrijf ook andere kosten, waaronder kosten voor het personeel en printkosten, in rekening mag brengen, maar weet dat de Europese wetgever hier een andere mening over heeft. De rechter het wetsartikel naar alle waarschijnlijkheid interpreteren zoals de Europese wetgever dat doet, maar ook daar mag jij het mee oneens zijn.

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Menzis verplicht mij een acceptgiro van 1,50 euro per maand

Ongelezen bericht door riddert »

Ik dacht dat je korting kreeg op je premie als je de betalingen automatisch liet verlopen, in plaats van dat je een betaaltoeslag krijgt voor een acceptgiro.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Menzis verplicht mij een acceptgiro van 1,50 euro per maand

Ongelezen bericht door alfatrion »

riddert schreef:Ik dacht dat je korting kreeg op je premie als je de betalingen automatisch liet verlopen, in plaats van dat je een betaaltoeslag krijgt voor een acceptgiro.
Dat is gewoon een truc. Je laat dan klanten die een acceptgiro willen daarvoor betalen door de betalingskosten in de totaalprijs op te nemen en je zorgt er voor dat klanten die een machtiging tot automatische incasso afgeven niet voor de betalingskosten van de acceptgiro hoeven te betalen door hen een korting aan te bieden.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Menzis verplicht mij een acceptgiro van 1,50 euro per maand

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
Neo Dutchio schreef:Nogmaals, wat in uw ogen in strijd is, hoeft niet zo te zijn. De kosten van de bank zullen niet zo hoog zijn, maar er zijn meer kosten dan alleen de bankkosten. De factuur moet geprint worden (papier, inkt, machines), er moet een envelop om heen (vaak een gedrukte envelop met logo) en er moet porto betaald worden. Wilt u even voorrekenen dat dit goedkoper kan dan € 1,50.
Van mij mag jij best vinden dat het bedrijf ook andere kosten, waaronder kosten voor het personeel en printkosten, in rekening mag brengen, maar weet dat de Europese wetgever hier een andere mening over heeft. De rechter het wetsartikel naar alle waarschijnlijkheid interpreteren zoals de Europese wetgever dat doet, maar ook daar mag jij het mee oneens zijn.
Kunt u dan even aangeven waar ergens staat dat de ondernemer de kosten voor zich moet nemen. U refereert nu naar een Nederlands artikel en daar staat gewoon in dat de kosten voor een betaling doorberekend mogen worden. Nu dat daar een weerwoord op komt komt u ineens met een Europees wetsartikel.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Menzis verplicht mij een acceptgiro van 1,50 euro per maand

Ongelezen bericht door witte angora »

alfatrion schreef:
riddert schreef:Ik dacht dat je korting kreeg op je premie als je de betalingen automatisch liet verlopen, in plaats van dat je een betaaltoeslag krijgt voor een acceptgiro.
Dat is gewoon een truc. Je laat dan klanten die een acceptgiro willen daarvoor betalen door de betalingskosten in de totaalprijs op te nemen en je zorgt er voor dat klanten die een machtiging tot automatische incasso afgeven niet voor de betalingskosten van de acceptgiro hoeven te betalen door hen een korting aan te bieden.
Waarom is dat volgens jou een truc? Als je de historie van het betalen op afstand kent weet je dat het niks met trucage te maken heeft. Vroeger hadden mensen nu eenmaal alleen de mogelijkheid om via acceptgiro te betalen.

Om het automatisch betalen te stimuleren begonnen veel bedrijven een korting op de nota te geven. Dat is wat anders dan kosten in rekening brengen voor de oude manier van betalen.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Menzis verplicht mij een acceptgiro van 1,50 euro per maand

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:Kunt u dan even aangeven waar ergens staat dat de ondernemer de kosten voor zich moet nemen. U refereert nu naar een Nederlands artikel en daar staat gewoon in dat de kosten voor een betaling doorberekend mogen worden. Nu dat daar een weerwoord op komt komt u ineens met een Europees wetsartikel.
In eens? De clue zit hem er in dat jij het begrip kosten veel ruimer uitlegt, dan de Europese wetgever.
Zie hier
witte angora schreef:Waarom is dat volgens jou een truc?
Abonnement: 20 euro
Kosten voor betaalmiddel (acceptgiro): 2,50 euro
Totaal: 22,50 euro

Abonnement: 22,50 euro
Korting voor automatische incasso: 2,50 euro
Totaal: 20 euro

De mensen die per automatische incasso betalen in beide gevallen 20 euro en de mensen die per acceptgiro betalen in beide gevallen 22,50 euro. Beide gevallen zijn mijn inziens daarom in strijd met artikel 6:230k BW.

Gesloten