LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
andrey
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mei 2017 14:14

Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.

Ongelezen bericht door andrey »

Goedendag,

Een bestelling gedaan vanuit China (waarde $30), waarvoor $16 verzendkosten betaald aan DHL. Nu Krijg ik een rekening van hen met BTW die meevalt (~ EUR 9), met daarbovenop EUR 17.55 administratiekosten. DHL gebeld en ze zeiden eerst dat dit gevolg is van ontbrekende verzendkosten in de declaratie. Vervolgens een betaalbewijs opgestuurd met de portokosten erop, nu zeggen ze dat de adm. kosten altijd worden berekend bij pakketten van buiten de EU.

Wat een verlakkerij!

Als de adm. kosten vast zijn, moeten deze opgeteld worden bij de verzendkosten! Doordat ik de verzendkosten heb betaald en alleen wat info over de BTW in voorwaarden kon vinden komen de adm. kosten geheel onverwacht. Nooit meer DHL!

Iemand dezelfde ervaring?

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Schijnbaar heeft u nog nooit iets buiten Europa besteld? Een verkoper uit bv China kan geen rekening houden met landspecifieke invoerrechten. U betaald aan de verkoper voor de verzendkosten, in dit geval DHL. DHL Nederland krijgt dit pakket waar BTW over betaald moet worden. U importeert immers iets van buiten Europa. Ik werk niet voor niets, u lijkt mij ook niet, en ook DHL zal gewoon betaald moeten worden voor het werk dat ze MOETEN uitvoeren. De kosten die gemaakt worden voor deze BTW aangifte, te weten € 17,55 zullen dus gewoon betaald moeten worden.

Kort gezegd, dit ligt niet aan DHL, maar dit is de wet. BTW en bij grotere bedragen ook invoerkosten zijn elke transporteur verschuldigd aan de douane om dit te regelen.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.

Ongelezen bericht door newmikey »

andrey schreef:Goedendag,

Een bestelling gedaan vanuit China (waarde $30), waarvoor $16 verzendkosten betaald aan DHL. Nu Krijg ik een rekening van hen met BTW die meevalt (~ EUR 9), met daarbovenop EUR 17.55 administratiekosten. DHL gebeld en ze zeiden eerst dat dit gevolg is van ontbrekende verzendkosten in de declaratie. Vervolgens een betaalbewijs opgestuurd met de portokosten erop, nu zeggen ze dat de adm. kosten altijd worden berekend bij pakketten van buiten de EU.

Wat een verlakkerij!

Als de adm. kosten vast zijn, moeten deze opgeteld worden bij de verzendkosten! Doordat ik de verzendkosten heb betaald en alleen wat info over de BTW in voorwaarden kon vinden komen de adm. kosten geheel onverwacht. Nooit meer DHL!

Iemand dezelfde ervaring?
Daar is niets van verlakkerij aan te bekennen. De afzender in China heeft geen idee hoe de douanewetten in al die landen waar hij aan verkoopt zijn, hij zal dat ook keurig in zijn voorwaarden vermelden. Die $16 verzendkosten die u aan de afzender/verkoper heeft betaald zijn dan ook alleen voor het vervoer van A naar B.

Vervolgens komt het pakket in Nederland aan en moet er, volgens de al sinds mensenheugenis geldende wetgeving voor pakketten boven de €22 aangifte worden gedaan en BTW worden betaald (boven de €150 ook nog eens rechten bij invoer). U kunt die aangifte niet zèlf doen want dat kan alleen een bedrijf wat aangesloten is op het AGS systeem van de Belastingdienst Douane. De aangifte zelf en het voorschieten van de BTW zijn administratieve handelingen die geld kosten. DHL rekent daarvoor €17.55, TNT €15 en PostNl geloof ik €13 - bedrijven zijn vrij om die kosten zelf vast te stellen.

U betaalt 21% BTW over de waarde plus de verzendkosten - aan de Douane - en de administratiekosten - aan DHL.

Heel simpel en niets mis mee.

Jetsertje
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:59

Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.

Ongelezen bericht door Jetsertje »

newmikey schreef:
andrey schreef:DHL rekent daarvoor €17.55, TNT €15 en PostNl geloof ik €13 - bedrijven zijn vrij om die kosten zelf vast te stellen.
Dat bedrag van DHL is inclusief 21% BTW terwijl je die van TNT opnoemt zonder BTW. Bij DHL betaal je dus € 14,50 excl. BTW.

Dit bedrag is overigens lager wanneer de administratie op het formulier klopt. Als de verzendkosten niet zijn opgegeven, wordt het bedrag opgezocht of geschat en komen er hogere administratiekosten bij. Maakt niet uit of je dit later nastuurt, TS. De extra administratie, al is het maar om contact te hebben met jou, heeft al plaatsgevonden.

andrey
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mei 2017 14:14

Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.

Ongelezen bericht door andrey »

NeoDutchio schreef:Schijnbaar heeft u nog nooit iets buiten Europa besteld? Een verkoper uit bv China kan geen rekening houden met landspecifieke invoerrechten. U betaald aan de verkoper voor de verzendkosten, in dit geval DHL. DHL Nederland krijgt dit pakket waar BTW over betaald moet worden. U importeert immers iets van buiten Europa. Ik werk niet voor niets, u lijkt mij ook niet, en ook DHL zal gewoon betaald moeten worden voor het werk dat ze MOETEN uitvoeren. De kosten die gemaakt worden voor deze BTW aangifte, te weten € 17,55 zullen dus gewoon betaald moeten worden.

Kort gezegd, dit ligt niet aan DHL, maar dit is de wet. BTW en bij grotere bedragen ook invoerkosten zijn elke transporteur verschuldigd aan de douane om dit te regelen.
Ik heb heleboel buiten Europa besteld, maar nooit met DHL. Dit soort ellende krijg ik ook voor het eerst.

NB: ik heb geen bezwaar tegen BTW en snap dat dit aan de douane ligt maar op het moment dat ik bestemmingsland invoer is al bekend wat de admin. kosten zullen zijn, dus: ze moeten dit gewoon optellen bij de portokosten lijkt mij...

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.

Ongelezen bericht door sylvesterb »

andrey schreef:
NeoDutchio schreef:Schijnbaar heeft u nog nooit iets buiten Europa besteld? Een verkoper uit bv China kan geen rekening houden met landspecifieke invoerrechten. U betaald aan de verkoper voor de verzendkosten, in dit geval DHL. DHL Nederland krijgt dit pakket waar BTW over betaald moet worden. U importeert immers iets van buiten Europa. Ik werk niet voor niets, u lijkt mij ook niet, en ook DHL zal gewoon betaald moeten worden voor het werk dat ze MOETEN uitvoeren. De kosten die gemaakt worden voor deze BTW aangifte, te weten € 17,55 zullen dus gewoon betaald moeten worden.

Kort gezegd, dit ligt niet aan DHL, maar dit is de wet. BTW en bij grotere bedragen ook invoerkosten zijn elke transporteur verschuldigd aan de douane om dit te regelen.
Ik heb heleboel buiten Europa besteld, maar nooit met DHL. Dit soort ellende krijg ik ook voor het eerst.

NB: ik heb geen bezwaar tegen BTW en snap dat dit aan de douane ligt maar op het moment dat ik bestemmingsland invoer is al bekend wat de admin. kosten zullen zijn, dus: ze moeten dit gewoon optellen bij de portokosten lijkt mij...
Zo simpel is het niet. De meeste pakketten uit China worden toegestuurd met een onjuiste waarde of als promotioneel product (kijk maar eens op de sticker van het pakket). In deze gevallen betaal je geen invoerrechten/BTW, als het juist zou zijn.

De verzender zou dus nooit de administratiekosten van DHL, voor het inklaren van het pakket, hoeven te voldoen als hij wat verstuurd.

andrey
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mei 2017 14:14

Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.

Ongelezen bericht door andrey »

newmikey schreef:
Daar is niets van verlakkerij aan te bekennen. De afzender in China heeft geen idee hoe de douanewetten in al die landen waar hij aan verkoopt zijn, hij zal dat ook keurig in zijn voorwaarden vermelden. Die $16 verzendkosten die u aan de afzender/verkoper heeft betaald zijn dan ook alleen voor het vervoer van A naar B.

...

U betaalt 21% BTW over de waarde plus de verzendkosten - aan de Douane - en de administratiekosten - aan DHL.

Heel simpel en niets mis mee.
Ik vind het toch raar. Veel duidelijker zou zijn als ze

- of alle kosten achteraf afrekenen, inclusief porto- (wel vooraf een notitie van wat ongeveer te verwachten)
- of admin- en verzendkosten gelijk factureren NB: zodra de bestemming bekend is zijn adminkosten ook bekend dus dan ga je allen BTW betalen maar dat weet je ook vooraf. Verkoper hoeft de details niet te weten.. Verbinding met DHL site is tegenwoordig geen overbodige luxe.

Trouwens: een paar keer een duurdere aankopen gedaan via China post, geen enkel probleem en geen bijkomende kosten! Duurt wat langer, maar geen verrassingen achteraf...

andrey
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mei 2017 14:14

Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.

Ongelezen bericht door andrey »

sylvesterb schreef:
Zo simpel is het niet. De meeste pakketten uit China worden toegestuurd met een onjuiste waarde of als promotioneel product (kijk maar eens op de sticker van het pakket). In deze gevallen betaal je geen invoerrechten/BTW, als het juist zou zijn.

De verzender zou dus nooit de administratiekosten van DHL, voor het inklaren van het pakket, hoeven te voldoen als hij wat verstuurd.
Mengt u BTW / inklaring en admin kosten niet door elkaar? Ik snap volledig dat de eerste aan douane ligt, maar de tweede zijn vast aldus DHL, onafhankelijk van de actuele waarde en van wat de douane oplegt. Deze zijn dus wel vooraf bekend, en zowel verkoper als DHL dat duidelijker kunnen / moeten vermelden.

andrey
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mei 2017 14:14

Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.

Ongelezen bericht door andrey »

Jetsertje schreef:
Dit bedrag is overigens lager wanneer de administratie op het formulier klopt. Als de verzendkosten niet zijn opgegeven, wordt het bedrag opgezocht of geschat en komen er hogere administratiekosten bij. Maakt niet uit of je dit later nastuurt, TS. De extra administratie, al is het maar om contact te hebben met jou, heeft al plaatsgevonden.
Interessant! Als het echt zo is, dan moet DHL dat aan alle verkopers vermelden. Lijkt me onwaarschijnlijk dat verkopers bewust kosten omhoog duwen door de verzendkosten niet te declareren...

NB: DHL heeft mij duidelijk (schriftelijk) beantwoord dat admin. kosten helemaal los staan van de declaratie en de waarde van de verzending en dus BTW / inklaring. Maar zou mij niet verbazen als u toch gelijk heeft en DHL mij weer verkeerd geïnformeerd had...

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.

Ongelezen bericht door sylvesterb »

andrey schreef:
sylvesterb schreef:
Zo simpel is het niet. De meeste pakketten uit China worden toegestuurd met een onjuiste waarde of als promotioneel product (kijk maar eens op de sticker van het pakket). In deze gevallen betaal je geen invoerrechten/BTW, als het juist zou zijn.

De verzender zou dus nooit de administratiekosten van DHL, voor het inklaren van het pakket, hoeven te voldoen als hij wat verstuurd.
Mengt u BTW / inklaring en admin kosten niet door elkaar? Ik snap volledig dat de eerste aan douane ligt, maar de tweede zijn vast aldus DHL, onafhankelijk van de actuele waarde en van wat de douane oplegt. Deze zijn dus wel vooraf bekend, en zowel verkoper als DHL dat duidelijker kunnen / moeten vermelden.
Je betaald enkel de administratie kosten wanneer er sprake is van een inklaring bij de douane. Als de douane de waardebepaling zou geloven hoeft het niet ingeklaard te worden en betaal je dus geen administratiekosten.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.

Ongelezen bericht door newmikey »

andrey schreef:Mengt u BTW / inklaring en admin kosten niet door elkaar? Ik snap volledig dat de eerste aan douane ligt, maar de tweede zijn vast aldus DHL, onafhankelijk van de actuele waarde en van wat de douane oplegt. Deze zijn dus wel vooraf bekend, en zowel verkoper als DHL dat duidelijker kunnen / moeten vermelden.
Zelfs al waren de administratiekosten vast voor alle 192 landen waar DHL vanuit China naartoe levert (en dat zal vast niet zo zijn) dan nòg horen de kosten voor invoer door de importeur gedragen te worden en dat bent u. DHL in China is de internationale vervoerder, DHL in Nederland treedt op als douaneagent en neemt het laatste stukje binnenlands vervoer voor zijn rekening.

Daar komt nog eens bij dat een pakketje van, stel een voorbeeld 1 kg met een waarde van $25 vandaag wèl en morgen misschien niet ingeklaard hoeft te worden (omdat de wisselkoers het pakket rond die EU limiet van €22 laat varieren) en kan datzelfde pakket in een niet-Europees land wel eens aan heel andere voorwaarden onderhevig zijn. Er zijn landen met een limiet van nul en er zijn er met een limiet van $400.

Sommige goederen moeten ingeklaard worden zelfs met een waarde vanaf nul (accijnsgoederen bijvoorbeeld) en andere goederen moeten ongeacht de waarde altijd worden aangegeven niet voor fiscale maatregelen maar voor bijv. invoerbeperkingen of controle op namaakprodukten, wapens, vuurwerk. Ook houdt de Douane er z.g. risicoprofielen op na waardoor er steekproeven genomen worden.

Soms komen er ook nog eens andere kosten bij zoals bemonstering, vernietigingskosten, tijdelijke entrepot opslag etc.

Moet dat Chinese DHL kantoortje dat allemaal gaan bijhouden? Dat kan niet, zelfs niet met de meest geavanceerde computernetwerken. Er verandert gewoon te veel en te vaak en de 192 WHO lidstaten houden er allemaal andere regels op na voor in te voeren pakketjes.

De regels zijn simpel en internationaal geaccepteerd: de vervoerder in het verzendende land rekent een vast bedrag voor de uitvoeraangifte en het internationale transport. Zijn tegenpartij in het land van aankomst (meestal ook gewoon een separate juridische eenheid ondanks dat het allemaal dochterondernemingen van een multinational zijn) brengt de kosten na aankomst, zo die er zijn) in rekening bij de ontvangende partij. Zo is dat al héél lang en niet zonder reden, het kàn ook gewoon niet anders.

Maar stel u gerust, het inklaren van een pakketje van €25 is nèt zo arbeidsintensief als dat van een zeecontainer met een miljoen euro waarde. Als voorbeeldje kan ik u vertellen dat wij bijvoorbeeld in Duitsland €105 per inklaring betalen aan een douaneagent, ongeacht de waarde van een zending (een doosje met samples of een container met handelswaar). Zo bekeken vallen die paar tientjes die de luchtvrachtkoeriers berekenen erg mee.

Uiteindelijk bent u de importeur en had u dit vóór dat u ging bestellen met een paar simpele muisklikken op de websites van alle koeriersbedrijven alsmede die van de douane kunnen lezen.

Mocht u, zoals u zegt al vaker pakketjes hebben gehad en niets hebben betaald: u kunt zich in de handen wrijven want dan is het pakketje er door geglipt.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.

Ongelezen bericht door newmikey »

sylvesterb schreef:Je betaald enkel de administratie kosten wanneer er sprake is van een inklaring bij de douane. Als de douane de waardebepaling zou geloven hoeft het niet ingeklaard te worden en betaal je dus geen administratiekosten.
Je bedoelt het vast goed maar je slaat de plank enigzins mis. Niet inklaren is alleen mogelijk onder de z.g. "vereenvoudigde regeling lage waardezendingen" als de waarde onder de €22 is èn er géén andere risico-indicatoren zijn die een aangifte noodzakelijk maken. Het vervoersmanifest van de meeste koeriersdiensten wordt meestal al bij de Nederlandse douane ingediend nog vóórdat de wielen van het vrachtvliegtuig de startbaan in China hebben verlaten. Zowel de vervoerder als de douane weten dan al welke pakjes onder een risicoprofiel vallen, hoge waarde of niet.

Het niet hoeven te betalen van BTW en/of rechten bij invoer betekent niet altijd dat er géén aangifte is gedaan. Vaak zijn er best wel veel aangiftes zonder verschuldigde heffingen waar de vervoerder wèl een inklaring voor heeft moeten doen.

andrey
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mei 2017 14:14

Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.

Ongelezen bericht door andrey »

newmikey schreef: Zelfs al waren de administratiekosten vast voor alle 192 landen waar DHL vanuit China naartoe levert (en dat zal vast niet zo zijn) dan nòg horen de kosten voor invoer door de importeur gedragen te worden en dat bent u.
Als koper moet ik vooraf geïnformeerd worden over bijkomende kosten. Dit is absoluut niet het geval!
newmikey schreef:Daar komt nog eens bij dat een pakketje van, stel een voorbeeld 1 kg met een waarde van $25 vandaag wèl en morgen misschien niet ingeklaard hoeft te worden (omdat de wisselkoers het pakket rond die EU limiet van €22 laat varieren) en kan datzelfde pakket in een niet-Europees land wel eens aan heel andere voorwaarden onderhevig zijn. Er zijn landen met een limiet van nul en er zijn er met een limiet van $400.
Alle kenmerken zoals de waarde, gewicht, maten, soort product zijn vooraf bekend, en dus de kosten ook, en wel of niet inklaren!
newmikey schreef:Soms komen er ook nog eens andere kosten bij zoals bemonstering, vernietigingskosten, tijdelijke entrepot opslag etc.
Vernietiging? Tijdelijke opslag? Voor de koper?? Waarvoor betaal ik dan zulke hoge verzendkosten?
newmikey schreef:Moet dat Chinese DHL kantoortje dat allemaal gaan bijhouden? Dat kan niet, zelfs niet met de meest geavanceerde computernetwerken.
Met alle respect, dit is gewoon onzin! Als een DHL kantoor 192 admin. kosten niet kan bijhouden moet die gewoon sluiten! Daarnaast verschillen de verzendkosten ook per land, en die worden blijkbaar wel bijgehouden door het "Chinese DHL kantoortje"! Alleen de admin. kosten toevallig niet.
newmikey schreef:De regels zijn simpel en internationaal geaccepteerd: de vervoerder in het verzendende land rekent een vast bedrag voor de uitvoeraangifte en het internationale transport. Zijn tegenpartij in het land van aankomst (meestal ook gewoon een separate juridische eenheid ondanks dat het allemaal dochterondernemingen van een multinational zijn) brengt de kosten na aankomst, zo die er zijn) in rekening bij de ontvangende partij. Zo is dat al héél lang en niet zonder reden, het kàn ook gewoon niet anders.
Dit kan ik niet verifiëren, maar als het zo is dan is het misleidend. Waarom worden dan de verzendkosten ook niet bij aflevering afgerekend?
Daarnaast zijn er meer regels. Bijvoorbeeld informatieplicht en transparantie over de kosten.
newmikey schreef:Maar stel u gerust, het inklaren van een pakketje van €25 is nèt zo arbeidsintensief als dat van een zeecontainer met een miljoen euro waarde.
Een zeecontainer? We hebben hier over een particuliere consument met zendingswaarde $30!!!
Stel als ik 6 kleine pakketjes bestel dan komt onverwacht meer dan EUR 100 erbij!
newmikey schreef:Als voorbeeldje kan ik u vertellen dat wij bijvoorbeeld in Duitsland €105 per inklaring betalen aan een douaneagent, ongeacht de waarde van een zending (een doosje met samples of een container met handelswaar).
Dat is niet wat ik van mij Duitse vrienden hoor. Als u DHL kosten bedoelt dan verbaast dit mij niet. Echt een volksverlakkerij!
newmikey schreef:Uiteindelijk bent u de importeur en had u dit vóór dat u ging bestellen met een paar simpele muisklikken op de websites van alle koeriersbedrijven alsmede die van de douane kunnen lezen.
Heb ik ook gedaan (douane website), daarom zeg ik dat BTW helemaal goed vind. Echter, ik als koper was door DHL misleid door $16 als "verzendkosten" aan te tonen. Ze hadden de vaste kosten van EUR 17.55 bij moeten tellen.
newmikey schreef:Mocht u, zoals u zegt al vaker pakketjes hebben gehad en niets hebben betaald: u kunt zich in de handen wrijven want dan is het pakketje er door geglipt.
Of komt dit door de smerige praktijken bij DHL waarbij alle pakketten administratiekosten opgelegd krijgen. Bij andere koeriers heb ik dit nooit meegemaakt.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.

Ongelezen bericht door GJvdZ »

sylvesterb schreef: Zo simpel is het niet. De meeste pakketten uit China worden toegestuurd met een onjuiste waarde of als promotioneel product (kijk maar eens op de sticker van het pakket). In deze gevallen betaal je geen invoerrechten/BTW, als het juist zou zijn.

Inderdaad. Ik krijg heel veel cadeautjes uit China als je de verpakking moet geloven :-)

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.

Ongelezen bericht door newmikey »

andrey schreef: Als koper moet ik vooraf geïnformeerd worden over bijkomende kosten. Dit is absoluut niet het geval!
U bent ook volledig geinformeerd als koper. Als importeur had u zelf de betreffende informatie kunnen vinden, zowel op de DHL website als op de site van de Douane. Daar heeft de verkoper verder géén enkele informatieplicht over, dat is uw eigen verantwoordelijkheid.

Maar goed, u wilt het niet begrijpen, da's uw goed recht. Ik besteed er verder geen moeite aan.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.

Ongelezen bericht door newmikey »

MichielFRL: Dat een winkeltje in China DDP zou hanteren is uiteraard volledige nonsens, dat ben ik met je eens. Maar je uitleg schiet zijn doel voorbij, TS wil helemaal niet begrijpen wat de wereldwijd afgesproken standaard is, hij wil gelijk krijgen en dat lukt hier niet.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als koper bent u ook geinformeerd op alle bijkomende kosten van de verkoper. U weet dat u transportkosten moet betalen. Hiermee houdt het op voor de verkoper. De verkoper in China heeft niets te maken met de belastingdienst in Nederland. Dit is een apart iets waarvan u weet, of althans zou moeten weten, dat er minstens btw geheven wordt op import buiten Europa.

Jetsertje
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:59

Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.

Ongelezen bericht door Jetsertje »

andrey schreef:
Interessant! Als het echt zo is, dan moet DHL dat aan alle verkopers vermelden. Lijkt me onwaarschijnlijk dat verkopers bewust kosten omhoog duwen door de verzendkosten niet te declareren...
Oh jawel, hoor. Een aantal jaar geleden heb ik steeds weer opnieuw uitleggen aan de Chinese verkoper dat het bedrag op de factuur moet kloppen en ook de verzendkosten hierop ook de verzendkosten vermeld moeten staan. En als je dan stelt dat je per PayPal betaalt, het pakket weigert wanneer blijkt dat de vermelding van de kosten niet juist zijn en een geschil bij PayPal opent, zou je verwachten dat die Chinezen wel zorgen dat het ook goed gaat.

Maar ook dan nog gaat het veel te vaak fout en worden de factuurkosten lager uitgeschreven dan werkelijk het geval is en zijn er geen verzendkosten vermeld.
NB: DHL heeft mij duidelijk (schriftelijk) beantwoord dat admin. kosten helemaal los staan van de declaratie en de waarde van de verzending en dus BTW / inklaring. Maar zou mij niet verbazen als u toch gelijk heeft en DHL mij weer verkeerd geïnformeerd had...
Net even mijn laatste factuur bekeken en ik heb toch een foutje gemaakt. Terwijl alle gegevens juist waren, heb ik ook € 14,50 betaald aan administratiekosten excl. betaald.

Blijkbaar zijn de kosten voor administratie tegenwoordig toch hoger geworden. Ik kan mij nog wel herinneren dat ik een aantal jaar geleden € 10,- excl. aan administratiekosten kwijt was. Toen betaalde ik wel meer administratiekosten wanneer de factuur incorrect was.

Dit verhaal gaat trouwens alleen op bij pakketten. In het geval van veredelde brieven met van dat bruine tape ligt het weer anders en heb ik ook nooit administratiekosten hoeven te betalen. Maar die werden ook niet gecontroleerd of ze werkelijk een waarde van € 22,- hadden.
andrey schreef:
newmikey schreef: Zelfs al waren de administratiekosten vast voor alle 192 landen waar DHL vanuit China naartoe levert (en dat zal vast niet zo zijn) dan nòg horen de kosten voor invoer door de importeur gedragen te worden en dat bent u.
Als koper moet ik vooraf geïnformeerd worden over bijkomende kosten. Dit is absoluut niet het geval!
Zou je binnen de EER bestellen, dan zou je gelijk hebben. Echter is dat niet het geval en gelden een hoop Nederlandse en Europese wetten niet meer.

Als importeur van producten ben jij hier grotendeels verantwoordelijk voor, dus ook voor de kosten. Dit betekent dat je zelf moet uitzoeken wat deze kosten zijn en ook dat deze kosten worden vermeld op de factuur, ook al plak je die factuur er niet zelf op.

Als dat iets is wat je niet bevalt, dan zul je niet moeten importeren en binnen de EER blijven bestellen.

andrey
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mei 2017 14:14

Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.

Ongelezen bericht door andrey »

newmikey schreef:
andrey schreef: Als koper moet ik vooraf geïnformeerd worden over bijkomende kosten. Dit is absoluut niet het geval!
U bent ook volledig geïnformeerd als koper. Als importeur had u zelf de betreffende informatie kunnen vinden, zowel op de DHL website als op de site van de Douane. Daar heeft de verkoper verder géén enkele informatieplicht over, dat is uw eigen verantwoordelijkheid.

Maar goed, u wilt het niet begrijpen, da's uw goed recht. Ik besteed er verder geen moeite aan.
U concludeert foutief dat ik het niet wil begrijpen. Echter, mijn ervaring als koper is dat ik misleid was, omdat de verzendkosten er wel stonden, net zoals de BTW info. Echter, de administratiekosten staan ergens in kleine lettertjes verborgen en die zijn 2x zo hoog als BTW.

andrey
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mei 2017 14:14

Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.

Ongelezen bericht door andrey »

MichielFRL schreef:
andrey schreef:Ik snap volledig dat de eerste aan douane ligt, maar de tweede zijn vast aldus DHL, onafhankelijk van de actuele waarde en van wat de douane oplegt. Deze zijn dus wel vooraf bekend, en zowel verkoper als DHL dat duidelijker kunnen / moeten vermelden.
Waarom zou de verkoper zich moeten verdiepen in de lokale wetgeving waar de ontvanger woont?
Om de koper juist te informeren! Ik bedoelde trouwens DHL meer dan koper.

NB: verzendkosten verschillen ook per land, maar de DHL vermeldt toch de juiste kosten (via verkopers).
Waarom zijn de vaste admin. kosten dan verborgen?

Gesloten