Moeilijke schoondochter

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als jonge vader kon ik het bepotelen van de jonggeborene ook niet zo waarderen. Als jonge grootvader heb ik altijd geduldig afgewacht tot mij werd gevraagd of ik haar/hem even wilde vasthouden. Dat verliep altijd tot volle tevredenheid, vooral van die van de boreling.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door witte angora »

Exact. Ik snap die behoefte niet zo om aan kinderen van een ander te frummelen. Het is ik wil, ik wil, ik wil, en wat het pasgeboren mensje wel of niet wil, dat doet er blijkbaar niet toe.

Neem dan een hond of een kat, voor mijn part een knuffelbeer.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door reggie2 »

witte angora schreef:
08 aug 2022 19:30


Neem dan een hond of een kat, voor mijn part een knuffelbeer.
Die willen ook niet altijd geknuffeld worden.
Een pas geborene denkt niks

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door moederslink »

reggie2 schreef:
08 aug 2022 19:46
witte angora schreef:
08 aug 2022 19:30
Neem dan een hond of een kat, voor mijn part een knuffelbeer.
Die willen ook niet altijd geknuffeld worden.
Een pas geborene denkt niks
Maar een pasgeboren kindje voelt wél :D.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door Erthanax »

Baby's en foetussen blijken heel wat meer waar te nemen dan lange tijd werd gedacht, volgens dit artikel gisteren in de Volkskrant (niet-abonnees moeten even Javascript uitschakelen in de browser).
En als ik mijn kat zou proberen te knuffelen, kan ik direct door naar de SEH.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door reggie2 »

Waarnemen is wat anders dan denken:-)

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door moederslink »

Erthanax schreef:
08 aug 2022 20:44
Baby's en foetussen blijken heel wat meer waar te nemen dan lange tijd werd gedacht
.
Ik wist dat! Vergis je inderdaad niet, wat ze al waarnemen en voelen en wat op hen dan de impact is.
Het is de basis hè?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
08 aug 2022 19:30
Exact. Ik snap die behoefte niet zo om aan kinderen van een ander te frummelen. Het is ik wil, ik wil, ik wil, en wat het pasgeboren mensje wel of niet wil, dat doet er blijkbaar niet toe.

Neem dan een hond of een kat, voor mijn part een knuffelbeer.
Wat een negatieve visie, WA! Een oma of opa die een kleinkind willen vasthouden is toch heel normaal en een gezonde reactie?

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Moneyman schreef:
08 aug 2022 22:29
witte angora schreef:
08 aug 2022 19:30
Exact. Ik snap die behoefte niet zo om aan kinderen van een ander te frummelen. Het is ik wil, ik wil, ik wil, en wat het pasgeboren mensje wel of niet wil, dat doet er blijkbaar niet toe.

Neem dan een hond of een kat, voor mijn part een knuffelbeer.
Wat een negatieve visie, WA! Een oma of opa die een kleinkind willen vasthouden is toch heel normaal en een gezonde reactie?
Vind ik ook. Die kleine wil je toch een knuffel geven. Dus niet zo'n pluche alleen.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Erthanax schreef:
08 aug 2022 20:44
Baby's en foetussen blijken heel wat meer waar te nemen dan lange tijd werd gedacht, volgens dit artikel gisteren in de Volkskrant (niet-abonnees moeten even Javascript uitschakelen in de browser).
En als ik mijn kat zou proberen te knuffelen, kan ik direct door naar de SEH.
Vandaar dat je ook niet met een of ander dom blij stemmetje tegen kinderen moet praten. De eerste taalvorming gaat daardoor vaak al slechter.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wat mij elke keer weer opvalt is hoe aandachtig baby's luisteren naar mijn uitgebreide toelichtingen en uitleg over van alles en nog wat. Het onderwerp maakt niet uit, ze blijven me minutenlang aandachtig luisterend aankijken.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, ze weten hoe ze grootouders moeten inpakken. 😁

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door moederslink »

Erthanax schreef:
09 aug 2022 10:23
Wat mij elke keer weer opvalt is hoe aandachtig baby's luisteren naar mijn uitgebreide toelichtingen en uitleg over van alles en nog wat. Het onderwerp maakt niet uit, ze blijven me minutenlang aandachtig luisterend aankijken.
Dat is het hè, maakt niet uit waar je het over hebt, ze " luisteren " ....
het is de stem, de mimiek , de interactie .
Dát hoort ook bij " bonding " 😉.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nijogeth schreef:
09 aug 2022 01:39

Vandaar dat je ook niet met een of ander dom blij stemmetje tegen kinderen moet praten. De eerste taalvorming gaat daardoor vaak al slechter.
Haha, vind ik echt grote onzin. Taalvorming gebeurt echt nog niet in de eerste babytijd. Dat komt later pas met het terug brabbelen. Dan gaan ze proberen om woordjes na te zeggen, daarom praten mensen automatisch in korte zinnetjes tegen baby’s.
Ik weet wel dat baby’s en kleine kinderen enorm kunnen schrikken van zware, harde mannenstemmen en dan ineens in huilen kunnen uitbarsten.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door reggie2 »

Erthanax schreef:
09 aug 2022 10:23
Wat mij elke keer weer opvalt is hoe aandachtig baby's luisteren naar mijn uitgebreide toelichtingen en uitleg over van alles en nog wat. Het onderwerp maakt niet uit, ze blijven me minutenlang aandachtig luisterend aankijken.
Zodra die kleine kan praten vertelt hij/zij terug wat je gezegd hebt :lol:

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als de peuters tijdens het spel uitroepen dat een Duplo-autootje bij een botsing "schade heeft aangericht", of dat er bij instorting van een toren sprake is van "rampspoed", vind ik dat een demonstratie van mijn stelling dat je kinderen niet moet onderschatten, hoe jong ze ook zijn. Zoals ds. Gremdaat zou zeggen: "Met de paplepel ingegoten, kent u die uitdrukking?"

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door moederslink »

Lowieze schreef:
09 aug 2022 10:37
Nijogeth schreef:
09 aug 2022 01:39
Vandaar dat je ook niet met een of ander dom blij stemmetje tegen kinderen moet praten. De eerste taalvorming gaat daardoor vaak al slechter.
Haha, vind ik echt grote onzin. Taalvorming gebeurt echt nog niet in de eerste babytijd.
Ben ik niet met je eens, Lowieze. Het begint wel degelijk al in de vroegste babytijd.
Ik heb altijd op gewone toon, met de juiste intonatie gesproken tegen mijn kinderen.
Zelfs ' moeilijke ' woorden.
Het wordt ergens in het brein opgeslagen . Mijn kinderen hadden al op peuterleeftijd een best grote woordenschat die alleen maar groter werd naarmate ze ouder werden.
Ze staan op film , dan hoor je ze en kletsten ze de oren vh hoofd : goede zinnen, de juiste woorden.
En wat ze niet snapten werd in goed en gewoon Nederlands uitgelegd, ook de moeilijke woorden.
Tot op de dag van vandaag hebben ze een enorme woordenschat .
Het verschil met de meeste vriendjes was opvallend.

Maar we dwalen af vd moeilijke schoondochter 😏

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door Lowieze »

Dat kan, moederslink, dan verschillen we van mening. Mijn kinderen kletsten ook de oren van je hoofd en konden vroeg lezen en schrijven. Persoonlijk denk ik dat dat meer komt door veel tegen/met je kinderen te praten en de toonhoogte maakt in de vroegste babytijd volgens mij weinig uit
Wat ook heel belangrijk is, is het samen boekjes (voor)lezen, plaatjes benoemen etc.
Als hulp op de basisschool kon ik goed het verschil merken tussen kinderen waarmee de ouders boekjes lazen en kinderen die nooit een boekje inkeken.

ZeerPrivé
Berichten: 5321
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
09 aug 2022 13:55

Ben ik niet met je eens, Lowieze. Het begint wel degelijk al in de vroegste babytijd.
Ik heb altijd op gewone toon, met de juiste intonatie gesproken tegen mijn kinderen.
Zelfs ' moeilijke ' woorden.
Het wordt ergens in het brein opgeslagen . Mijn kinderen hadden al op peuterleeftijd een best grote woordenschat die alleen maar groter werd naarmate ze ouder werden.
Maar je weet niet hoe groot hun woordenschat was geweest als je het had gedaan zoals @Lowieze. Ik vind jouw conclusie te simpel getrokken.
Ik heb het bij mijn kinderen gedaan zoals @Lowieze (en heeeeeel veel voorlezen), beiden hebben van jongsaf aan een enorme 'talenknobbel'.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door moederslink »

Voorlezen en praten , dat was ook bij ons vaste prik.
Heul veul voorlezen :D .

Plaats reactie