Moeilijke schoondochter

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door Jasper45 »

In de Libelle van deze week las ik een stukje over een oma, die de baby van haar schoondochter (en haar zoon) niet mocht vasthouden.
Bij mij in de familie maak ik iets dergelijks mee.
Weet iemand hoe zoiets heet?

bennie02
Berichten: 41
Lid geworden op: 18 nov 2018 12:15

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door bennie02 »

jammer maar helaas en hopen dat het beter wordt
er zijn niet zoiets als wettelijke rechten op het beet houden ( mogen zien) van je klein kind .

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door de auditu »

Misschien vragen waarom?

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door Jasper45 »

de auditu schreef:
07 aug 2022 18:59
Misschien vragen waarom?
Als iets een naam heeft (b.v.: syndroom van...) is het makkelijker bespreekbaar of na te zoeken op internet.
Laatst gewijzigd door Jasper45 op 07 aug 2022 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Dat heeft geen naam en is zeker geen syndroom. En hoezo moeilijke schoondochter? De zoon wil het blijkbaar ook niet. Misschien zijn ze bang dat je de baby laat vallen. Misschien vinden ze je niet hygiënisch genoeg. Misschien roken jullie. Blijft raden, dus enz. enz.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door reggie2 »

Als iemand iets niet wil, kan je die niet meteen betitelen als " moeilijk". Er zal wel een reden voor zijn.
Vragen staat vrij.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik had een schoonmoeder waar ik mijn baby’s ook niet aan toevertrouwde. Vraag me nog altijd af hoe haar vier kinderen redelijk ongeschonden volwassen geworden zijn.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoe oud is de baby? En is het de eerste? Soms zie je inderdaad dat moeder als een leeuw waakt over haar kleine, niemand mag in de buurt komen, zelfs de vader niet (altijd).

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier een paar links met leesvoer. Gewoon gevonden zonder 'syndroom-van' zoekterm. Het blijkt volkomen normaal te zijn dat een moeder haar pasgeboren spruit niet aan iedereen af wil geven.

https://wij.nl/blogs/baby/nee-je-mag-mi ... is-waarom/
https://mama.libelle.be/baby/mama-baby-niet-vasthouden/
https://www.oudersvannu.nl/forums/onder ... asthouden/

Maar waarom moet er nou een 'syndroom-van' labeltje aan geplakt worden? Laat mensen toch gewoon hun gang gaan, zonder voor pseudo-psycholoog te spelen. Als moeders het niet wil, respecteer dat dan gewoon zonder er over in discussie te gaan. Wie weet zit/ligt het schattige baby'tje ook helemaal niet op al dat gevlooi te wachten. Ik denk dat er inderdaad iemand moeilijk is, maar dat zijn toch echt niet de ouders...

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door moederslink »

Jasper45 schreef:
07 aug 2022 17:22
In de Libelle van deze week las ik een stukje over een oma, die de baby van haar schoondochter (en haar zoon) niet mocht vasthouden.
Bij mij in de familie maak ik iets dergelijks mee.
Weet iemand hoe zoiets heet?
Hoe zoiets ' heet ' is n.m.m niet van belang.
Wél van belang is de ' waarom' vraag.
Wat is de reden en daar is maar op één manier achter te komen : door te vragen :" waarom niet?"

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als de vierde gekomen is, zal mama best bereid zijn de baby even uit handen te geven.

Al dat gepluk aan zo’n kind. Nergens voor nodig.

irene.van-houte-valkenburg
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 jun 2017 16:52
Contacteer:

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door irene.van-houte-valkenburg »

Volgens mij als moeder heeft het geen naam. Je kan het over bezorgdheid noemen. Bang dat je kindje op de mond gekust wordt door iemand met wisselende contacten, rokers, bacteriën, ga zo maar door. Het zit gewoon in je en je hebt zo je best gedaan om de hele uitzet te wassen, dat moest van de verloskundige. Vooral nu in deze tijd Corona, Apenpokken...Dus ja voorzichtigheid geboden.

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door BL2 »

Gedrag wat in het dierenrijk zo gewoon is. Daar geeft moeders haar kinderen ook niet aan soortgenoten. Een beetje respect voor je schoondochter kan in deze geen kwaad !

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door moederslink »

Waarom " moeilijke " schoondochter in de titel?
Ben je gelijk " moeilijk " wanneer je iets écht niet wilt en mogelijk met een goede reden?

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Zoiets heet moeders-instinct om haar baby tegen alles wat van buitenaf komt te beschermen. En ja, ook opa's, oma's, ooms en tantes kunnen daar bij horen. Als het dit is, dan ebt dat vanzelf weg na verloop van tijd.

Het wordt anders wanneer 'iedereen' de baby vast mag houden, behalve schoonmoeder. Dan is er kennelijk iets waardoor de schoondochter haar schoonmoeder niet 'veilig genoeg' vindt of niet vertrouwt. Dat kan gaan om de hier eerder genoemde hygiëne redenen, maar bijvoorbeeld ook als door lichamelijke problemen (bijv reuma) de schoonmoeder nauwelijks kracht in haar armen/handen heeft om er zeker van te zijn dat het kindje goed vastgehouden wordt.
Of, en dan zullen er al langer zaken spelen, het kan zijn dat schoondochter het u niet gunt.

Probeer te achterhalen wat de reden is. En ga vooral niet pushen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door sjohie »

moederslink schreef:
08 aug 2022 00:06
Waarom " moeilijke " schoondochter in de titel?
Ben je gelijk " moeilijk " wanneer je iets écht niet wilt en mogelijk met een goede reden?
Misschien zit die schoonmoeder met vreselijke spasmen in een rolstoel, en is er een gerede kans dat ze onbedoeld die kleine spruit, zo de Billy boekenkast in lanceert ofzo. Of er is, wat ik meer plausibel acht, een kersverse moeder in het spel die door alle hormonen en onvrijwillige tips doodsbang is, of er is een al langer lopende smeulende familievete in het spel.

Een etiketje kunnen plakken zal eea iets verduidelijken, of ten minste makkelijker te googlen, maar een oplossing komt er vaak niet dichterbij. Overigens is er om mijn babypersoontje ook zo'n familierel geweest. Ik was wel voldragen, maar niet volgroeid, en hierdoor, aangevuld met een dubbele hartafwijking, erg kwetsbaar. Mijn toentertijd verkouden opa, mocht van mijn ouders daarom niet bij mij in de buurt komen, met als gevolg dat opa en oma 2 jaar lang niet langs zijn geweest.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik heb dit in de nabije omgeving meegemaakt. De reden was eigenlijk simpel (maar tegelijk heel lastig) een stevige smetvrees.

Daarom is het al gegeven advies het beste: ga in gesprek, stel je open op, geef aan dat er een behoefte is om die kleine vast te houden (en dat is, anders dan sommige reacties hier doen vermoeden, helemaal niet gek), en vraag naar de belemmerende factoren en waar mogelijk een oplossing zit. En bedenk: het is hun kind, hun regels.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door Methusalah »

Weet je zeker dat het niet de moeilijke schoonmoeder is? Schijnt wel vaker voor te komen :P

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door gosewijn »

De schoonmoeder van mijn vrouw had haar zoon afgepakt ,sja wat moet je daarmee :wink:

zwaluw29
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2017 19:50

Re: Moeilijke schoondochter

Ongelezen bericht door zwaluw29 »

De schoondochter heet moeilijk als ze niet wil dat haar schoonmoeder de baby vasthoudt.
De zoon wil het ook niet, en wat is die dan? Onzichtbaar?
Als de moeder het niet wil, dan heb je dat als schoonmoeder te respecteren.

Plaats reactie