MyHeritage DNA kit- zin of onzin?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
bprosman

Re: MyHeritage DNA kit- zin of onzin?

Ongelezen bericht door bprosman » 08 mei 2018 10:51

Je zult nogal wat kits moeten bestellen om alle broers, zussen, ouders, neven en nichten te laten testen.
Eentje extra voor de melkboer.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje » 08 mei 2018 11:32

Is mijn vrouw ooit vreemd gegaan of toch mijn kind?
Als vader en kind getest worden dan loop je het risico op fouten en wie gaat de echtscheiding en betrouwbare test later betalen?

Een Duitse hoogleraar heeft samen met zijn zoon vastgesteld dat het niet zijn zoon was!
Maar na herhaling in Academische ziekenhuis bij zijn collega weer wel!
Nu word deze hoogleraar omdat zijn zoon hier ook studeerde al jarenlang gevraagd welke test fout was!

De vraag is nu; Is zijn zoon ooit gewisseld of de monsters bij de commerciële tussenpersoon die DNA testen doen?
De foto laten duidelijk zien dat Vader & Zoon bij elkaar horen en hun Oom het niet kan zijn!

piet987654

Ongelezen bericht door piet987654 » 08 mei 2018 12:36

Zo een test kan zeer belangrijk zijn voor personen van wie hun afkomt niet duidelijk is. Bijvoorbeeld een donor die anoniem wenste te blijven, of een vrouw die op jonge leeftijd zwanger raakte en tot haar overlijden toe nooit maar dan ook nooit aan iemand heeft verteld wie de vader van dat kind is.
Voor dergelijke personen is dit de enige manier om uit te vinden wie ze eigenlijk zijn. Een persoon kan, en dat weet ik van iemand die ik goed ken,
veel lijden omdat dit altijd door haar hoofd blijft spelen. En dit kan maar op 1 manier worden opgelost: Weten wie hij is of was.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 08 mei 2018 12:38

piet987654 schreef:Zo een test kan zeer belangrijk zijn voor personen van wie hun afkomt niet duidelijk is. Bijvoorbeeld een donor die anoniem wenste te blijven, of een vrouw die op jonge leeftijd zwanger raakte en tot haar overlijden toe nooit maar dan ook nooit aan iemand heeft verteld wie de vader van dat kind is.
Voor dergelijke personen is dit de enige manier om uit te vinden wie ze eigenlijk zijn. Een persoon kan, en dat weet ik van iemand die ik goed ken,
veel lijden omdat dit altijd door haar hoofd blijft spelen. En dit kan maar op 1 manier worden opgelost: Weten wie hij is of was.
Via een Myheritage kit kom je toch echt niet achter de donor.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 08 mei 2018 12:52

Afgezien van de correctheid en zorgvuldigheid van derdelijke tests, waarom zou je dergelijke gegevens in handen geven van een commercieel bedrijf?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie » 08 mei 2018 16:08

Verder gaf justitie laatst aan dat ze dit soort databases ook gebruiken voor onderzoek naar zware misdrijven, dus daar doe je dan ook (onvrijwillig) aan mee.

noscanto

Ongelezen bericht door noscanto » 01 jul 2018 09:33

Uit nieuwsgierigheid heb ik een MyHertitage DNA kit besteld en opgestuurd. Ik ben zeer benieuwd naar de uitslag. Als justitie aangeeft dat ze zulke resultaten gebruiken voor onderzoek dan zal wel een waarheid in zitten. Ik hoop niet een abonnement te moeten nemen om het resultaat te kunnen inzien.

Karlein

Ongelezen bericht door Karlein » 06 nov 2018 17:44

Ik heb vandaag mijn kit opgestuurd. Ik vind dat je ook zonder abonnement bij MyHeritage goed stamboomonderzoek kan doen. En ze hebben de mooiste software om het in op te slaan (van de gratis opties) Maar door mijn Brabantse roots had ik al veel geluk want geen database zo goed en uitgebreid als die van het BHIC ,ik vond er zelfs onbekende peuterfoto's van mijn oma. Ik kom na eeuwen echter nog steeds niet buiten de streek en van andere voorouder-stambomen zit ik in 1300 ook nog in de streek dus ik wilde wat verder kijken via een kit. Je geeft trouwens aan bij de registratie of je opgenomen wordt in een project (waarin de resultaten gedeeld worden voor onderzoek) of niet ,dus dat verhaal over onvrijwillig meewerken aan onderzoek is echt onzin. Ik heb geen abonnement en hoef ook geen matches binnen MyHeritage (de enige keer dat ik gebeld werd was om me dat te vragen toen ik de kit had aangevraagd dus zo opdringerig vind ik ze niet. ) Ik heb alle verwanten al gevonden en daar kwamen zonder abonnement leuke vondsten en contacten uit ,een achter achterneef in Brazilié die zich met eenzelfde voorouder bleek bezig te houden en leuk mailcontact gehad. :) Als ik echt een serieuze afkomstvraag zou hebben mbt een ouder zou ik even goed rondkijken wat daarvoor de beste test en plek is bij mensen die meerdere varianten hebben gedaan. De uitslag staat geheel los van een abonnement ,dat abonnement is alleen nodig als je de matches binnen MyHeritage wilt weten en aan die mensen bekend wilt worden.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 06 nov 2018 18:00

Volgens mij gaat dit topic vooral om de DNA-kit, niet of je er zo goed stamboomonderzoek kunt doen. ;) Alhoewel ik van dat laatste zeer zeker weet (vanuit eigen onderzoek) dat er zoveel fouten in de bestanden zitten dat je vaak op het verkeerde spoor wordt gezet. Om aan betrouwbare gegevens te komen zul je op zoek moeten naar de originele documenten, en ook die van Brabant staan gewoon op Het Net. Je hoeft alleen maar te zoeken. Maar nogmaals, dat is dus niet waar het om gaat.

Plaats reactie